خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

چهار راهکار برای سیستم گرمایشی گلخانه

فهرست مطالب

4 راه برای سیستم گرمایش گلخانه

مسئله ای که در این محتوا درباره سیستم گرمایش گلخانه می خواهیم آن را مطرح می کنیم ، نحوه گرم کردن گلخانه و سیستم گرمایش گلخانه است ، زیرا حتی اگر یک گلخانه یک محیط عالی برای رشد گیاهان و سبزیجات باشد ، تثبیت دمای داخل آن از اهمیت ویژه ای برای محصولات زراعی شما برخوردار است .

اگر هنوز هم نمی دانید که درباره چه چیزی صحبت می کنم ، این را در نظر بگیرید : حتی در ماه های پاییزی هم ، دمای داخل یک گلخانه تحت پوشش شیشه می تواند به میزان قابل توجهی نوسان کند و متغیر باشد .

این نوسان گسترده دما به طور مرتب در شرایط خاص آب و هوایی رخ می دهد . چرا؟ جواب این است که لعاب گلخانه به نور خورشید اجازه ورود می دهد و به دلیل همین گرما ، کار های لازم را می شود بسیار خوب انجام داد ، اما در خارج کردن گرما نیز بسیار خوب است .

دلیل این است که شیشه یا پلاستیک عایق کاری نسبتاً ضعیفی را انجام می دهند . در واقع ، تقریباً در صورت عدم کنترل دما ، تقریباً تمام گلخانه ها در طول روز گرم می شوند .

در طول مدت شب که دما کاهش می یابد ، گلخانه تمام گرما را از دست می دهد و باعث یخ زدگی گیاهان می شود . همان طور که به راحتی می توانید تصور کنید ، گیاهان ( دقیقاً مانند انسان ها ) در این شرایط خیلی خوشحال نیستند .

بنابراین ، برای کاهش این مشکل و نصب سیستم گرم کننده گلخانه می توانید چه کار هایی را انجام دهید ؟ برای کنترل نوسانات دما ، باید سیستم گرمایش گلخانه یا کولر را درون گلخانه نصب کنید . کار خنک کننده آسان تر است ، زیرا اساساً توسط یک سیستم تهویه کارآمد مورد مراقبت قرار می گیرد . اگر ما بخواهیم از گرمای هوا مراقبت نماییم ، این سخت ترین قسمت کار می باشد .  

هوشمندانه ترین و همچنین پایدارترین راه برای کاهش درجه حرارت دما در داخل گلخانه ، ضبط انرژی خورشیدی " اضافی " است که در طول روز وارد می شود ، سپس آن را ذخیره کرده و بعداً در طول شب که دما کاهش می یابد ، از آن استفاده کنید .

این یک راه حل است . راه حل دیگر ساخت یک سیستم گرمایش گلخانه به شکل کارآمد است که از سوخت های تجدید پذیر یا ارزان استفاده می کند .

هنگام ساخت گلخانه ، به یاد داشته باشید که آن را به گونه ای طراحی کنید که در وهله اول به خنک کننده یا گرمای زیادی نیاز نداشته باشد . طراحی خوب مهم است این شامل عایق بندی صحیح سازه ، استفاده از مواد با کیفیت برای بام و جهت گیری گلخانه به سمت جنوب است .

حال ، بیایید در مورد راه حل های مناسب برای سیستم گرمایش گلخانه ، نکات و ترفند های سیستم گرمایش گلخانه صحبت کنیم .

1-عایق اضافی در سیستم گرمایش گلخانه

بیایید با ساده ترین روش در سیستم گرمایش گلخانه  شروع کنیم : عایق اضافی . برای مسدود کردن خشکسالی های یخی در زمستان و کاهش قابل توجه گرمازدگی در طول زمستان ، ساده ترین و ارزان ترین راه این است که یک لایه عایق بسته بندی حباب به قاب داخلی گلخانه خود اضافه کنید .

این ترفند حتی در مورد گلخانه های گرم نشده بسیار خوب عمل می کند .

برای بهترین نتیجه در سیستم گرمایش گلخانه ، به عایق بسته بندی حباب باغی بروید ، که در مراکز باغ موجود است . بر خلاف بسته بندی منظم حباب ، این یکی سخت تر و همچنین تثبیت شده در اشعه ماوراء بنفش است .

به یاد داشته باشید که هرچه حباب ها بزرگتر باشند ، نور بیشتری به آن ها وارد می شود .

علاوه بر بسته بندی حباب ، شما همچنین می توانید از پشم گوسفند باغی برای عایق بندی بیشتر جهت سیستم گرمایش گلخانه خود استفاده کنید و چند درجه اضافی را برای گیاهان خود در شب های زمستانی فوق العاده سرد اضافه کنید .

فقط بخاطر داشته باشید که گیاهان و سبزیجات شما از نور و تهویه مناسب استفاده می کنند و پشم گوسفند را جدا کنید .

2-بخاری گلخانه ای در سیستم گرمایش گلخانه

اکنون ، این ها راه حل های موقت و تسکین دهندهدر سیستم گرمایش گلخانه برای گرم کردن گلخانه ها است . گزینه بهتر جهت سیستم گرمایش گلخانه ، سرمایه گذاری بر روی محاسبه سیستم گرمایشی گلخانه است .

در حالت ایده آل ، شما باید از بخاری های برقی استفاده کنید ، که به راحتی می توانند در اطراف گلخانه جابجا شوند ، در نتیجه این کار از ظهور لکه های سرما جلوگیری کرده و خطرات بیماری های گیاهی را کاهش می دهید .

هنگام استفاده از بخاری گلخانه ای برای گلخانه خود ، به یاد داشته باشید با سرمایه گذاری در ترموستات ، در مصرف انرژی و هزینه خود صرفه جویی می کنید ، که به شما این امکان را می دهد که بخاری ها را فقط در صورت لزوم روشن کنید ، یعنی وقتی دما به یک مقدار خاص می رسد .

همچنین ، بر روی یک دماسنج با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید و روزانه آن را بررسی کنید . در این روش از سیستم گرمایش گلخانه شما قادر خواهید بود از بخاری گلخانه ای خود به صورت کارآمدتر استفاده کرده و آن را تنظیم کنید .

سعی کنید با انتخاب دمای بهینه در داخل گلخانه از هدر رفتن پول و انرژی خودداری کنید . به یاد داشته باشید که بیشتر گیاهان در دماهای حداقل 45 درجه فارنهایت و بعضی از آن ها حتی در دمای پایین تر از آن رشد می کنند .

ایده این نیست که گلخانه خود را به بهشت ​​گرمسیری تبدیل کنید . این کار واقعا لازم نیست . به یاد داشته باشید که بخاری های برقی خود را با دقت قرار دهید . آن ها را در یک نقطه مرکزی ، در فضای باز یا در انتهای گلخانه به طور همزمان قرار دهید و فقط مناطقی را که به سیستم گرمایشی گلخانه خانگی نیاز دارد ، گرم کنید .

به عنوان مثال ، اگر گلخانه بزرگی دارید و فقط چند گیاه ظریف دارید ، برای تامین گرمای گلخانه ، آن ها را فقط به هر گروه می دهید و سعی می کنید گلخانه را به مناطق کوچکتر تقسیم کنید ( مثلاً از پرده عایق بسته بندی حباب استفاده کنید ) که به راحتی و از نظر اقتصادی قابل گرم شدن است .

اما در سیستم گرمایش گلخانه برای بخاری های برقی مشکلی وجود دارد : آن ها نسبتاً گران هستند و به منبع تغذیه نیاز دارند .

3-مخزن حرارتی یا جرم حرارتی در سیستم گرمایش گلخانه

با این حال ، اگر شما یک آماده ساز خارج از شبکه هستید ، باید برای ساختن یک مخزن گرما یا یک جرم حرارتی جهت سیستم گرمایش گلخانه تصمیم بگیرید . جرم حرارتی راه حل هوشمندانه ای است . جرم حرارتی را می توان به عنوان هر نوع ماده یا ساختاری تعریف کرد که قادر به ذخیره انرژی حرارتی است .

و بدیهی است که تقریباً هر نوع ماده ای قادر به انجام آن است . این یک اصل اساسی برای حفظ انرژیدر سیستم گرمایش گلخانه است ، اما بعضی از مواد در ذخیره سازی حرارت از سایر مواد بهتر هستند .

سینک گرما یا جرم حرارتیدر سیستم گرمایش گلخانه با به دام انداختن گرمای اضافی ایجاد شده توسط خورشید در طول روز و آزاد کردن آن به آرامی هنگام کاهش دما در طول شب کار می کنند ، بنابراین گلخانه شما را رایگان گرم می کند .

اصولاً مانند یک باتری کار می کند ، در طول روز انرژی ذخیره می کند و آن را در طول شب آزاد می کند . حال ، این که چقدر انرژی را می توانید در " باتری " خود ذخیره کنید ، به اندازه جرم حرارتی و همچنین گرمای مصالح ساختمانی آن بستگی دارد .

آب در ذخیره سازی گرما در مقایسه با بتن یا خاک بسیار عالی است ، که مقدار آن دو برابر بیشتر از ظرفیت حرارت ویژه بتن و 4 برابر بیشتر از حجم ظرفیت گرمای خاک است .

از این رو بهترین و رایج ترین روش برای ساخت غرقاب های جرم یا گرما در سیستم گرمایش گلخانه نیز استفاده از بشکه های آب است که به دلیل ظرفیت عالی ذخیره سازی آب در آن وجود دارد . ایده کلی این است که 55 بشکه گالن پر از آب درون گلخانه جمع شود .

میزان استفاده شما به حجم و اندازه گلخانه شما بستگی دارد . بشکه ها باید در جایی قرار بگیرند که آن ها حداکثر میزان نور مستقیم خورشید را دریافت می کنند ، یعنی بهتر است که در نزدیکی یک دیوار شمالی باشند . آب درون بشکه ها در طول روز گرم می شود و انرژی ( گرمای ) ذخیره شده در داخل به آرامی در طول شب آزاد می شود و محصول شما را گرم نگه می دارد .

برای به دست آوردن نتایج بهترجهت این سیستم گرمایش گلخانه ، به یاد داشته باشید که گیاهان ( سینی بذر یا محصولاتی با گرمای هوا ) را در نزدیکی بشکه ها ، که گرم ترین مکان در گلخانه خواهد بود ، قرار دهید .

 

4- مبدل حرارتی در سیستم گرمایش گلخانه

حال اگر ایده جرم حرارتی جهت سیستم گرمایش گلخانه ، با عنوان بشکه های پر از آب ، کافی نباشد ، می توانید به سطح بعدی بروید و یک مبدل حرارتی را در سیستم گرمایش گلخانه خود بگنجانید. مبدل حرارتی نیز باتری آب و هوا یا SHCS (سیستم گرمایش و سرمایش زیر زمینی) نامیده می شود و با گردش هوا از طریق توده گرمایش کار می کند.

نسخه ها و طرح های زیادی برای مبدل های حرارتی جهت سیستم گرمایش گلخانه وجود دارد ، اما همه آنها با استفاده از همان اصولیکسان کار می کنند. مکانیسم های انتقال انرژی و ذخیره انرژی یکسان است .

با گرم شدن گلخانه در طول روز ، هوای گرم و مرطوب از داخل گلخانه توسط یک فن برق از طریق شبکه ای از لوله های زیرزمینی پمپ می شود . افت دما باعث ایجاد تراکم بخار آب می شود . از این رو انرژی در طی فرآیند آزاد می شود ( که به آن تغییر فاز گفته می شود ) .

انرژی آزاد شده به صورت گرما در خاک ذخیره می شود ، بنابراین بدون توجه به فصل ، توده بزرگی از خاک گرم را در زیر گلخانه شما ایجاد می کند . در طول شب ، هنگامی که دمای خارج کاهش می یابد ، فن الکتریکی ( از طریق ترموستات ) شروع به کار می کند و دوباره هوا از طریق لوله های زیرزمینی به گردش در می آید ، که این بار گرمای ذخیره شده در خاک را استخراج می کنند و گلخانه را گرم می کنند . روش های دیگری برای ساخت مبدل حرارتی در سیستم گرمایش گلخانه وجود دارد ، زیرا ممکن است مواد باتری متفاوت باشند .

به عنوان مثال برخی از افراد حفر مجدد سنگ ها یا سنگ زنی از منطقه زیر گلخانه را برای سیستم گرمایش گلخانه انتخاب می کنند ، زیرا سنگ و ماسه از نظر ظرفیت ذخیره سازی گرما از خاک بهتر است .

این مبحث در سیستم گرمایش گلخانه کمی پیچیده به نظر می رسد ، اما در واقع خیلی ساده است . این سیستم مبدل حرارتی هوا نسبتاً ساده است و به مدت چندین دهه در خانه ها و گلخانه ها در سراسر جهان آزمایش می شود .

مبدل های حرارتی به هوا به دو دلیل اصلی بسیار کارآمد هستند : اول ، اندازه و حجم باتری در جرم حرارتی در مقایسه با یک بشکه پر از آب بسیار عظیم است ( به طور کلی ، دو برابر بزرگتر است ) .

ثانیا ، از آن جا که هوا به طور فعال از طریق جرم حرارتی تحت فشار قرار می گیرد ، این کار میزان تبادل گرما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و در مقایسه با بشکه های ایستا ، کارایی بیشتری می یابد . همچنین ، این سیستم به طور هم زمان سه کار را انجام می دهد : در طول روز ، گلخانه سردتر می شود ، در طول شب گرم تر می شود و در بالای آن ، تهویه با طراحی مورد مراقبت قرار می گیرد .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر