خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کالیبره کردن سمپاش شارژی

شخص در حال سمپاشی

فهرست مطالب

کالیبره کردن سمپاش شارژی چطور انجام می‌گیرد؟

سمپاش یکی از تجهیزات پرکاربرد در مزرعه و باغات هستند، که برای پاشش سم در مقیاس کم و متوسط مورد استفاده قرار گیرند. این تجهیزات برای آنکه بتوانند حداکثر کارآیی و راندمان را داشته باشند، باید به صورت دقیق تنظیم شوند.

در این مطلب ما قصد داریم کالیبره کردن مدل شارژی را به صورت مرحله کامل برای شما توضیح دهیم تا به راحتی بتوانید دستگاه را تنظیم نمایید و حداکثر بهره‌روی را از آن کسب کنید.

کالیبره کردن سمپاش شارژی چه معنایی دارد؟

کالیبره نمودن به مفهوم تنظیم و تعیین مقدار خروجی دستگاه پاشنده سم است. برای انجام عملیات کالیبره، لازم است تا سرعت اپراتوری که قرار است با دستگاه کار کند با حجم سمی که قرار است از نازل دستگاه خارج گردد، کاملا هماهنگ شود. 

حتماً با اطلاع از امور کشاورزی و باغبانی می‌دانید که میزان سمی که به سطح پاشیده می‌شود، نباید بیش از حد معمول یا کمتر از حد مورد نیاز باشد. حد تعادل در پاشیدن میزان سم، در سلامت محیط بسیار مهم است. البته باید گفت که این میزان همیشه ثابت نیست و لازم است تا اپراتور بسته به نیاز محیط و گیاه، حجم سم بر واحد سطح را تغییر دهد.

برخی توجهات لازم در کالیبره کردن 

هنگامی که شما قصد کالیبره کردن سمپاش شارژی را دارید، در اصل در حال تنظیم این هستید که دستگاه مقدار مشخصی از سم را در هر هکتار اسپری کند. این موضوع ارتباطی به این که از مدل شارژی تک کاره یا دو کاره استفاده می‌کنید ندارد.

گام‌هایی برای کالیبره کردن سمپاش شارژی

روشی که در ادامه برای کالیبره کردن این وسیله توضیح داده می‌شود، روش کالیبره کردن ساکن است. علت این نام‌گذاری این است که تعیین خروجی سمپاش شارژی در حالت ساکن و پس از زمان حرکت انجام خواهد شد. از این روش می‌توان در تعیین خروجی هر بار پاشش سم استفاده کرد.

هنگامی که شما دستگاه را کالیبره می‌کند اولین چیزی که باید انجام دهید تعیین میزان خروجی در یک سرعت معمول گام‌برداری و ارتفاع نازل خروجی از سطح زمین است. ارتفاع نازل از سطح زمین، بر خروجی دستگاه موثر است.

هر قدر نازل به زمین نزدیک‌تر باشد، عرض پاشش کمتر بوده و دوز سم پاشیده شده بیشتر خواهد بود. اما در مقابل هر قدر نازل با ارتفاع بیشتری از سطح زمین نگه داشته شود، عرض پاشش بیشتر بوده و در نتیجه دوز اعمال سم کمتر خواهد شد.

گام اول مشخص کردن عرض پاشش

بر روی یک قطعه زمین یا سطح بتنی ردیف عرضی را مشخص کرده و سپس پاشیدن بر روی زمین با سمپاش شارژی را آغاز کنید، تا بتوانید عرض پاشش که مساوی با ردیف عرضی مشخص شده است، بدست آورید. این عرض را با یک تکه چوب، پیچ یا سنگ علامت زده و با یک نخ بر روی تسمه دستگاه مشخص کنید. به شکلی که سنگ، پیچ یا چوب در حالت آویزان با زمین در تماس باشد.

گام دوم رسیدن اپراتور به سرعت ثابت

در حالی که نازل را در ارتفاع متناسب نگه داشته‌اید، در یک مسافت صد متری روی یک خط صاف و هموار حرکت کنید. حرکت را با سرعتی نسبتاً ثابت انجام داده و ماده مدنظر را بپاشید. در صورت نیاز این کار باید دو یا سه بار انجام شود، تا هنگامی که اپراتور به یک سرعت ثابت برسد.

یک نقطه آغاز خوب برای کالیبره کردن سمپاش شارژی این است که سعی کنید با سرعت یک متر بر ثانیه حرکت کنید؛ یعنی مسافت صد متری را در صد ثانیه طی کنید. راه دیگر این است که از متر نواری برای محاسبه طول گام‌های شخص استفاده کرده و از این طریق تعیین کنید که برای طی کردن این مسافت به چند گام نیاز است. سپس به سادگی با استفاده از تبدیل تعداد گام‌ها به متراژ، مطمئن شوید که صد متر فاصله را طی نموده‌اید.

گام سوم پیدا کردن مساحت سمپاشی

حال برای بدست آوردن سطح زیر سمپاشی می‌توان گفت که این مقدار برابر با طول حرکت اپراتور ضرب در عرض پاشش  است. این ناحیه بر مبنای تئوری با واحد متر مربع بدست آمده و از دقت کافی برای محاسبه برخوردار است. در اصل این همان سطح مقطعی است که سم بر آن اثر گذاشته و دانستن آن بسیار مهم است.

گام چهارم بدست آوردن خروجی دستگاه

حال با اطلاع از زمان لازم برای سپری کردن صد متر، می‌توانید بقیه کار را جلو ببرید. 

زمان مساوی با سپری کردن صد متر معادل یا چند ثانیه است؟ باید در همان مدت زمان سم موجود در پاشنده سم شارژی را در یک استوانه مدرج خالی کرده و پس از سپری شدن زمان مذکور، فرآیند تخلیه را متوقف کنید. حال می‌توانید تعیین کنید که خروجی دستگاه در طول سپری کردن صد متر و پوشش مساحت یاد شده به چه میزان بوده است.

گام پنجم تعداد رفت و برگشت اپراتور

خب حال برای تعیین اینکه در هر هکتار چه میزان سم مصرف شده است، لازم است تا مشخص کنید که پوشش کل فضا، نیازمند چند رفت و برگشت اپراتور است. به این نکته توجه داشته باشید که هر هکتار ده هزار متر مربع است. با تقسیم ده هزار متر مربع بر میزان مساحتی که در گام سوم بدست آوردید، می‌توانید به طور تقریبی تعداد رفت و برگشت‌های مورد نیاز را بدست آورید.

گام ششم پیدا کردن میزان سم

حال پس از اینکه به طور تقریبی در گام ششم توانستید تعداد رفت و برگشت‌ها را بدست آورید، می‌توانید مدت زمانی که برای پوشش یک هکتار نیاز است را هم تعیین کنید. همانطور که در گام چهارم توضیح داده شد شما تعیین کردید که در هر بار رفت اپراتور چه میزان سم مصرف خواهد شد.

حال با ضرب تعداد دفعات لازم برای پوشش یک هکتار در میزان سم مصرفی، می‌توانید تعیین کنید که تقریباً برای پاشش سم یک هکتار با دستگاه شارژی و با آن آهنگ حرکت اپراتور به چه میزان از مخلوط سم نیاز است.

گام نهایی جمع بندی

خب حال در گام نهایی باید تمام فرآیند کار را جمع‌بندی کنیم. بر روی برچسب هر سم میزان مورد مجاز برای پاشیدن در هر هکتار مشخص شده است، و این عدد تعیین می‌کند که اپراتور باید چه مقدار سم را به هر هکتار اضافه کند.

این یک عدد ثابت و استاندارد است که برای انواع مختلفی از سم، متفاوت است. خب در حال حاضر در مجموع گام‌های یک تا شش توانستیم بدست آوریم که یک اپراتور فرضی با سرعتی فرضی چند لیتر سم را به هر هکتار می‌پاشد.

خب اگر این عدد فرضی بدست آمده توسط ما مثلاً صد لیتر باشد اما با توجه به نیاز گیاهان مجبور باشیم تا دویست لیتر سم به هر هکتار اضافه شود، باید سرعت حرکت اپراتور خود را نصف کنید تا در مدت زمان بیشتری هر دور رفت را سپری کرده و سم به میزان کافی به سطح زمین برسد.

برعکس این نکته نیز اگر عدد فرضی بدست آمده توسط ما صد لیتر باشد اما برای پوشش زمین مجاز به استفاده از پنجاه لیتر باشید (مطابق توضیحات خود سم) لازم است تا اپراتور شما با سرعت دو برابر حرکت کند تا سم کمتری به سطح خاک پاشیده شود.

در مجموع با تقسیم میزان اعلام شده توسط شرکت سازنده سم بر میزان فرضی به دست آمده یک عدد حاصل می‌شود. با ضرب عکس این عدد در سرعت فرضی، می‌توان سرعت مورد نیاز برای پاشیدن سم را بدست آورد.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر