خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آبپاش مخفی شونده

      مرتب‌سازی محصولات:

    • پیش‌فرض
    • ارزان‌ترین
    • گران‌ترین
    • جدید‌ترین
    • پرفروش‌ترین
    • پربازدیدترین
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

    فهرست مطالب

    نقش بی‌بدیل آب در رشد گیاهان بر کسی پوشیده نیست. هر فردی حتی بدون داشتن دانش کافی در زمینه باغداری و کشت گیاهان به‌خوبی می‌داند که رساندن آب کافی به گیاهان و حتی چمن‌ها تا چه حد در رشد و سرزندگی آن‌ها مؤثر است.

    این وظیفه مهم آبرسانی به گیاهان بر عهده  آبپاش است. آبپاش‌ها طیف گسترده‌ای از ابزار را شامل می‌شوند که از دیرباز در مراحل کشت و رشد گیاهان کاربرد داشته‌اند اما ما در این یادداشت قصد داریم تا به شکل اختصاصی آبپاش مخفی‌شونده را مورد بررسی قرار دهیم.

    پس با ما همراه باشید تا در مورد آبپاش مخفی‌شونده ، این وسیله جالب و کاربردی برخی موضوعات را بررسی کرده و در نهایت در این مورد که چه آبپاش مخفی‌شونده ‌ای برای کاربری‌های مختلف مناسب است اطلاعاتی کسب کنیم.

    هدف اصلی ما این است که در نهایت این یادداشت آبپاش مخفی‌شونده برای شما همراهان گرامی به وسیله‌ای ملموس و قابل لمس از نظر جزئیات تبدیل شود.

    آبپاش مخفی شونده بهترین آبپاش برای فضای سبز و زمین فوتبال

    این پرسش مهمی است که اکثر افراد در مواجه با آن مطرح می‌کنند. در حالی که می‌توان از آبپاش معمولی استفاده کرد، آبپاش مخفی‌شونده چه مزیت‌هایی دارد که استفاده از آن بهتر است؟ مسئله اصلی در برتری آبپاش مخفی‌شونده سهولت کاربری آن است.

    شما در استفاده از آن نیازی نیست تا در هر بار با استفاده از متعلقاتی مانند شلنگ، آبپاش‌ها را به شکل موقت نصب کنید و سپس پس از پایان کار آن‌ها را جمع کنید. این یعنی اگر آبپاش مخفی‌شونده در چمن‌های حیاط بزرگ خود داشته باشید، برای شروع آبیاری کافیست که شیر اصلی را باز کرده و در پایان کار نیز شیر آب را ببندید چون آبپاش مخفی‌شونده به صورت خودکار از زمین بیرون آمده، آبیاری را انجام داده و سپس به محل اصلی خود باز می‌گردد.

    این اصلی‌ترین برتری است که در استفاده از آبپاش مخفی‌شونده وجود دارد. هرچند باید گفت که این تنها مزیت آن نیست. این وسیله مزیت‌های بیشتری دارد که بررسی تمام آن‌ها در حوصله متن نیست اما یک مزیت مهم آن این است که ثابت بودن اجزا و قطعات در سیستم آبپاش مخفی‌شونده باعث می‌شود تا شما نیاز به تعمیر و تغییر مداوم نداشته و وسیله شما عمر بلندتری داشته باشد. این دو فاکتور در کنار هم باعث می‌شوند تا افراد این وسیله جادویی را ترجیح دهند.

    البته این دو  فاکتور تا هنگامی اهمیت دارند که شما با مساحت زیادی روبرو نباشید؛ اگر مساحت سطح آبیاری زیاد باشد، مانند یک زمین فوتبال، شما ناچار به استفاده از آبپاش مخفی‌شونده هستید. در زمین‌های پهناوری مانند زمین فوتبال یا گلف شما نیاز دارید تا کار آبیاری سریع، دقیق و مطمئن انجام شود.

    این یعنی چاره‌ای جز استفاده از آبپاش مخفی‌شونده زمین فوتبال ندارید. هم کیفیت آبیاری در این صورت بالاست، هم نیازی به تعداد بالای اپراتور ندارید و هم در آخر باید گفت که می‌توانید مطمئن باشید که همیشه کار با سرعت و دقت بالایی انجام می‌شود. نرسیدن آب کافی به بخشی از چمن ورزش فوتبال به معنی تخریب مرغوبیت و کیفیت کل چمن خواهد بود.فراموش نکنید که همچنان در سراسر جهان، اعتبار یک ورزشگاه در گرو کیفیت چمن آن است.

    آبپاش مخفی‌شونده چگونه عمل می‌کند؟

    ما در استفاده از آبپاش مخفی‌شونده با یک مدار آبرسانی تمام و کمال روبرو هستیم و کل مهارت انجام کار در گرو فقط سری آبپاش نیست. برای داشتن آبپاش مخفی‌شونده در زمین‌های خود نیاز است تا از همان ابتدا پیش از کشت کامل چمن‌ها، زیرسازی زمین چمن را به گونه متفاوتی انجام دهید.

    البته این بدان معنی نیست که در زمین‌هایی که از قبل آماده شده باشند امکان نصب آبپاش مخفی‌شونده ندارید ولی خب کار به مراتب سخت‌تر بوده و می‌تواند با آسیب به چمن همراه باشد. زیر سطح چمن باید به درستی حفر شده و مسیر عبور لوله‌های رابط تعبیه شود. لوله‌های رابط آبپاش مخفی‌شونده باید در یک اتصال با تعداد انشعاب مناسبی آب را از ورودی کناری زمین دریافت و بین سری‌های آبپاش تقسیم کنند.

    این لوله‌های رابط نقشی مانند رگ‌های خونی را برعهده دارند و شاید چندان به چشم نیایند اما وظیفه اصلی توزیع آب بر دوش این لوله‌هاست. از این رو مهم است تا از لوله‌هایی با کیفیت مناسب در مراحل نصب استفاده شود.

    فراموش نکنید خرابی در لوله‌ها شما را با کابوس کندن زمین چمن روبرو خواهد کرد و این برای باغ شما یک اتفاق تلخ خواهد بود. پس از لوله‌های رابط موضوع مهم دیگر در نصب آبپاش مخفی‌شونده ، تعیین دقیق نقاط خروج سری از زمین است. باید با شناخت کافی از حیطه مفید پوشش آبیاری سری‌ها، تعیین کنید که در چه نقاطی از زمین به داشتن یک سری نیاز است.

    با تعیین این نقاط کار نصب سری تکمیل شده و در نهایت شما یک سیستم یکپارچه آبپاش مخفی‌شونده خواهید داشت. سیستمی که برای شروع کار کافیست تا شیر آب ورودی آن را باز کنید و شاهد آبیاری دقیق و منظم زمین‌های خود باشید.

    آبپاش مخفی‌شونده چگونه مخفی می‌شود؟

    سؤال جالبی است. آبپاش مخفی‌شونده دارای تکنولوژی‌های مختلفی است و هر کدام به شکل خاصی عمل می‌کنند اما قصد داریم تا ساده‌ترین و پرکاربردترین نوع آن را خدمت شما همراهان گرامی معرفی کنیم. اگر دست خود را روی سر یک شیلنگ نگه‌داشته و شیر آب را باز کنید، متوجه فشار شدید آب برای خروج از شیلنگ خواهید شد.

    آبپاش مخفی‌شونده از همین نیرو برای حرکت سری استفاده می‌کند. سری آبپاش مخفی‌شونده دارای دو بخش ثابت و متحرک است که به شکل دو استوانه کشویی درون یکدیگر قرار می‌گیرند.

    بخش سری ثابت که قطر بیشتری دارد جدار بیرونی و سری متحرک که قطر کمتری دارد جدار داخلی را که قطر کمتری دارد تشکیل می‌دهد. با ورود آب از طریق لوله رابط، فشار ایجاد شده باعث می‌شود تا سری متحرک از داخل سری ثابت به بیرون هل داده شده و در عمل از آن خارج شود.

    آنه که ما در سطح زمین به عنوان ناظر می‌بینیم همین سری متحرک است که با فشار آب خارج شده است. در نصب باید دقت داشته که سری ثابت با ارتفاع سطح زمین بالا آمده تا با خروج سری متحرک فرآیند آب‌پاشی انجام شود. مادامی که فشار آب بر سری متحرک وجود داشته و در واقع آبیاری انجام شود این سری در بیرون از زمین باقی می‌ماند اما به محض قطع فشار آب که مصادف است تا بستن شیر، این سری نیز فشار خود را از دست داده و به درون زمین باز می‌گردد.

    به این شکل است که آبپاش مخفی‌شونده مجدد داخل زمین پنهان خواهد شد. شاید از نظر مکانیکی که اساس کار خیلی پیچیده نباشد اما همین ایده ساده به خوبی توانسته کمک کند تا باغداران و باغبانان کار آبیاری را ساده‌تر انجام دهند.

    نکاتی که در استفاده از آبپاش مخفی‌شونده اهمیت دارد

    مانند هر وسیله دیگری، پیش از خرید و نصب یک سیستم آبپاش مخفی‌شونده تعیین کنید که سطح نیازهای شما به چه شکل است. این بسیار مهم است چون اگر سطح نیازهای خود را درست نشناسید از طرفی ممکن است در دام هزینه‌های گزاف بیافتید یا از طرفی دیگر با خرید اجزا و محصولات نامناسب، پروژه آبیاری خود را با مشکلات زیادی روبرو خواهید کرد.

    پس از این باید حتماً از شخص باتجربه‌ای کمک بگیرید و سطح قابل پوشش با سری‌های آبپاش مخفی‌شونده را تعیین کنید.

    این به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید برای پوشش سطح مدنظر خود به چند آبپاش نیاز دارید. پس از این که نقاط نصب و تعداد مورد نیاز را تشخیص دهید اجرای پلن گام بعدی است. با یک نقشه حساب شده محل لوله‌های رابط را شناسایی کنید تا کار نصب طبق برنامه پیش رود. عمق نصب لوله‌های رابط یکی از نکاتی است که افراد اغلب از آن غافل می‌شوند.

    اگر لوله‌های رابط شما در عمق مناسبی نصب نشوند، در زمستان بر اثر تغییر دمای زمین یا در تابستان با مشکلات مختلفی روبرو خواهید شد و لوله آسیب خواهد دید. باید شما عمق نصب را به شکلی تعیین کنید که لوله تا حد امکان از عوامل مشکل‌زا دوری کند.

    در اجزا و کیت آبپاش مخفی‌شونده نیز تلاش کنید تا همواره از بهترین کیفیت ممکن استفاده کنید. اجزای بی‌کیفیت شاید در هنگام نصب باعث شوند تا شما هزینه کمتری پرداخت کنید اما در بلندمدت تعویض مداوم و خرابی قطعات به کابوسی برای شما بدل خواهد شد.

    جمع بندی خرید آب پاش مخفی شونده

    محل اصلی کاربرد آبپاش مخفی‌شونده فضای سبز است. طراحی آبپاش مخفی‌شونده به گونه‌ای است که انجام کار را برای شما ساده‌تر از همیشه خواهد کرد اما فراموش نکنید که نصب آبپاش مخفی‌شونده در باغچه‌هایی با ابعاد کوچک چندان توجیه اقتصادی ندارد.

    از طرفی همین طراحی آبپاش مخفی‌شونده در زمین‌هایی با وسعت زیاد توجیه اقتصادی دارد. در مجموع در نظر داشته باشید که استفاده از این وسیله تصمیم ساده‌ای نیست و برای آن باید تمام جوانب را بسنجید.

    آبپاش مخفی‌شونده در ترکیب با تکنولوژی‌های نوظهوری مثل کیت‌های کامپیوتری می‌تواند به شکل جادویی به شما در کنترل آبیاری باغ کمک کند اما در نظر داشته باشید که هر قدر نصب و کاربری ساده باشد، این طراحی آبپاش مخفی‌شونده باعث می‌شود تا در صورت بروز نشتی و مشکل با هزینه‌های گزافی روبرو شوید که این هزینه‌ها محدود و محصور به خود سیستم نیست.

    بلکه حفر و عیب‌یابی زیر زمینی نیز خود فرآیندی هزینه‌زا و زمانبر است که با چالش‌های خاصی روبرو است.

        مرتب‌سازی مقالات:

      • پیش‌فرض
      • جدید‌ترین
      • پربازدیدترین
      • بیشترین امتیاز

        جدید‌ترین مقالات:

      مشاهده مقالات بیشتر
      دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
      کاربر میهمان

      تایید و ارسال
      انصراف
      دیدگاه کابران:
        نمایش دیدگاه‌های بیشتر