خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آسانسور کششی چیست و چطور کار می کند؟

مکانیزم آسانسور کششی

فهرست مطالب

شرح مکانیزم آسانسور کششی

آسانسور کششی آسانسوری می باشد که حرکت آن به دلیل اصطکاک ما بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، در زمان چرخش آن، توسط سیستم محرکه (موتور آسانسور) صورت میگیرد. به دلیل مزیت های بسیار این سیستم و از همه با اهمیت تر هزینه مناسب این سیستم، آسانسور کششی یکی از معروف ترین سیستم های اجرایی آسانسور در جهان است. روش عملکرد این گونه آسانسور ها بر اساس نیروی الکتروموتور و گیربکس است که از طریق فلکه گیربکس، توان مربوطه در امتداد قائم به کابین آسانسور اعمال شده و حرکت کابین را به بالا یا پایین ایجاد می کند. تصویر آسانسور کششی در پایین قرار گرفته است. افزون بر این در این سیستم کابین آسانسور به وسیله چندین رشته طناب های فولادی (سیم بکسل) به وزنه تعادل متصل بوده و سیستم تعلیق آسانسور کششی را به صورتی که در تصویر زیر مشاهده می کنید فراهم می کنید.
همان گونه که در شکل هم مشخص میباشد با چرخش فلکه گیربکس - کابین آسانسور و وزنه تعدل هر کدام در راستا مخالف هم بالا و پایین خواهند رفت که این سیستم تعلیق آسانسور کششی می باشد. به جهت حساسیت سیستم آسانسور های کششی ، باید هر یکماه یک بار توسط کارشناس فنی (سرویسکار) مورد بازرسی دقیق قرار بگیرد.
سیستم آسانسور کششی در سرعتهای مختلف از 5/0 متر بر ثانیه تا سرعتهای بالاتر (اغلب یک متر بر ثانیه) ساخته میشود. از نظر کنترل سرعت میتوانیم سیستم آسانسور کششی را به انواع تک سرعته (AC1) – دو سرعته (AC2) و کنترل سرعت هوشمند (VVVF) تقسیم بند کنید.

مکانیزم آسانسور کششی

انواع آسانسور کششی چیست؟

آسانسورهای کششی را در حالت کلی می شود براساس دسته بندهای زیر تقسیم بندی نمود:

۱. روش نصب سیم بکسل آسانسور و سیستم تعلیق : به چهار تیپ یک به یک-دو به یک-سه به یک و چهار به یک تقسیم می گردند.

۲. همچنین در اجرا و جایگذاری ریل ها میتوان آنها را به تیپ های وزنه بغل و وزنه پشت تقسیم کرد.

۳. از نظر جایگذاری و تعداد درب ها نیز میتوان به تک درب دو درب تونلی و دو درب مجاور یا (L) اشاره داشت.

۴. آسانسور های کششی از نظر سیستم محرکه و تابلو فرمان به دو دسته اصلی یعنی یعنی دو سرعته (AC2)و تک سرعته(vvvf) تقسیم می گردند.

آسانسور کششی چطور کار می کند؟

روش کار آسانسور کششی به این شکل می باشد که با ایجاد نمودن نیروی اصطکاک ما بین سیم بکسل ها و فلکه کششی آسانسور، نیروی مورد نیاز برای حرکت کابین آسانسور تامین می گردد.
ظرفیت مجاز استفاده از آسانسور در هر بار حرکت آن ، یکی از اصول اساسی در آسانسور کششی می باشد و به همین دلیل است که در صورتی که در آسانسورهای کششی بیشتر از ظرفیت مجاز اقدام به استفاده از آسانسور بشود ، آسانسور متوقف شده و تا وقتی که به ظرفیت مجاز برای حرکت نرسد حرکت نمیکند. دلیل این کار این میباشد که در صورتی که اختلاف بین وزنه آسانسور و وزن کابین آسانسور به علاوه نصف ظرفیت داخل کابین ، زیاد بشود عملا اصکاک بین سیم بکسل و فلکه کششی رخ نخواهد داد و حرکت انجام نمیشود.

آسانسورها را از نظر سیستم و مکانیسم، به دو دسته ی کششی و هیدرولیکی تقسیم بندی میکنند. هر یک از این نوع آسانسورها هم ، با توجه به کاربردهایشان دسته بندی می شوند. همچنین یک نوع از آسانسورها هستند که به آن ها بالابر می گویند و فقط در جا به جا شدن تعداد کمی از افراد و یا جابه جایی وسایل، در راه پله ها استفاده می شوند .

همان طور که گفته شد آسانسورهای کششی اجزاء مختلفی دارند، و این اجزاء دارای ارتباطی مستقیم با یکدیگر می باشند. در این نوع آسانسورها از یک سیم بکسل استفاده می شود، به طوری که یک سر آن به کابین و سر دیگرش به وزنه ی تعادل وصل شده است.هنگامی که کابین آسانسور و وزنه به تعادل میرسند در حقیقت سبب کم شدن مقدار انرژی برای به حرکت در آوردن آسانسور می شوند.در مواقعی که آسانسور در جهت بالا حرکت می کند، وزنه در جهت پایین حرکت می کند.

برای خارج نشدن کابین آسانسور و وزنه، آن ها را بر روی ریل هایی به صورت عمودی نصب می کنند، که این موضوع در امنیت آسانسور خیلی موثر است.

در آسانسورهای کششی، یک موتور الکتریکی هست که در برخی از آن ها در بالای چاه و بعضی دیگر در مکانی به نام موتور خانه و یا پایین چاهک نصب می شوند.در آسانسورهای کششی نیروی محرکه ای به کار می رود که توسط همین موتور الکتریکی تامین می گردد.

در حقیقت می توانیم بگوییم: آسانسور به وسیله ی موتور الکتریکی بزرگ که به فلکه وصل شده است، می تواند حرکت کند.اساس کار آسانسورها بر مبنای نیروی اصطکاکی میباشد، که ما بین فلکه کششی موتور و سیم بکسل ها جای دارد.

هجهت مشاهده توضیحات محصولات در زمینه آسانسور هیدرولیک به دو محصول زیر مراجعه نمایید:

موتور آسنسور هیدرولیکی

شیر برقی بلین آلمان

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر