خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آشنایی با تیغه ماله

فهرست مطالب

تیغه ماله پروانه ای، ابزاری برای مسطح سازی بتن

بتن را یکی از مقاوم ترین مصالح ساختمانی می ‌دانند. متریالی که در صورت ساخته شدن اصولی، می ‌تواند تا سال ها بدون کوچکترین تاثیری از محیط پا بر جا بماند؛ اما این متریال سخت و مستحکم در زمان ایجاد شدن نیاز به مراقبت ها و الزامات بسیاری دارد. مانند زمانیکه می خواهید یک سطح بسیار بزرگ را با متریال بتن بپوشانید. در این حالت باید به نوعی بتنِ سیال شکل ابتدایی را، به حالتی یکدست و صیقلی شده در تمام فضای مورد نظر پخش کنید. بتن در فاز سیالی خود اگر چه بسیار رام و منعطف می باشد؛ اما به محض سخت شدن دیگر به این سادگی‌ ها سر سازگاری نخواهد داشت. پس هر چه با بتن می توان کرد، در همان ساعت ابتدای عملیات های بتن ریزی می باشد. مثلاً در بتن ریزی سطوح بزرگ باید در همان ابتدای کار، اقدام به مسطح نمودن، صیقل زدن و منظم نمودن بتن داشت. وظیفه این مهم بر عهده تیغه ماله پروانه ای می باشد.

تیغه ماله چیست؟

تیغه ماله پروانه ای یک ابزار قابل تعویض است که بر دستگاهی با نام ماله پروانه ای نصب می شود. وظیفه این تیغه ماله پروانه ای در عملیات هایی مانند ماله کشی سطوح بتنی، تسطیح و صاف نمودن آن است. ماهیت طراحی تا کارکرد تیغه ماله پروانه ای از ابزاری دستی و کلاسیک است که با نام ماله در نزد بناکاران قدیم در حین عملیات ماله کشی مورد استفاده قرار می گرفته است. مال در اصل یک صفحه بزرگ و صاف است که همراه با کشیده شدن بر سطح بتن در فاز سیالی، آن را صاف و یکدست می کند. از آنجا که انسان هوشمند امروزی علاقه دارد تا بتواند هر ابزار دستی کلاسیک را در همراهی با یک سیستم موتوری کند، ماله پروانه ای را با هدف ماشینی سازی عملیات ماله کشی ابداع کرده است. به این ترتیب که چندین تیغه ماله ای شکل را همراه با یک موتور قدرتمند نموده است. تیغه ماله پروانه ای در شکل ظاهری، درست شبیه به پروانه ای از چند پره تشکیل می شود. پره هایی که در کنار یکدیگر همراه با چرخش موتور ماله پروانه ای عملیات مسطح سازی بتن را به انجام می رسانند.

نکات مهم هنگام ساخت تیغه ماله:

یکی از ویژگی ‌های بارز در هنگام ساخت تیغه ماله موتوری، شرایط ویژه در ساخت آن است. به هر صورت، تیغه ماله موتوری قطعه ‌ای است که به طور دائمی با بتن در برخورد قرار دارد. این برخورد به گونه ‌ای است که باید بتواند این متریال سرسخت را مسطح سازد. همه می ‌دانیم که بتن در بطن خود، از دانه ‌های ریز و درشت شن و ماسه دارد. دانه هایی که تحت فشار برای مسطح کردن بتن می توانند قدرت سایش قابل توجهی تولید کنند. از آنجا که در عملکرد عادی ماله پروانه ای، تنها این تیغه ماله است که در برخورد با این عناصر به شدت سایش کننده خواهد بود، نیاز است تا در ساخت آن از حساسیت های بالایی در نظر گرفته شود. اصولاً تیغه ماله پروانه ای را از متریال های بسیار سرسختی تولید می کنند. این قطعه در همراهی با ورق های فولادی ضد زنگ که همراه با آلیاژ های کربن سخت شده است، تولید می ‌شود.

از سوی دیگر، از آنجا که تیغه ماله در نهایت یک قطعه کاملاً مصرفی است و در پس عملیات های متنوع بتن ریزی مورد فرسایش های مکرر قرار خواهد گرفت، لازم است تا ساز و کاری استاندارد شده به جهت تعویض آسان این قطعه پیش ‌بینی شده باشد. این مقوله در هنگام ساخت ماله پروانه ای دیده شده است. در واقع در ساخت ماله پروانه ای، تعویض تیغ ماله پروانه ای به راحتی صورت می گیرد. بدین ترتیب می ‌توان همراه با خرید یک ماله موتوری در همراهی با انواع گوناگون، از تیغ ماله پروانه ای متعلق به برند های مختلف بهره‌ مند شد. در این بین، دقت در زمان خرید نباید فراموش شود. چرا که تیغ ماله پروانه ای وقتی قابل استفاده است که بتواند به راحتی بر دستگاه شما نصب شده و به کار آید. این دقت در خرید از دو جنبه قابل بررسی است.

  •         خرید تیغه ماله پروانه ای که با سایز استاندارد ماله موتوری مورد نظر همخوانی داشته باشد.
  •         پرهیز از خرید انواع غیر استاندارد در ساخت تیغه ماله پروانه ای.

در نظر داشتن این نکات ساده در خرید تیغه ماله پروانه ای است که می تواند ما را متوجه انواع گوناگون از این قطعه سازد. در این گفتار قصد داریم تا به انواع استاندارد و تعریف شده از تیغه ماله پروانه ای بپردازیم. به هر صورت برای تمام کسانیکه در امر خرید تا فروش تیغه ماله هستند، اطلاع دقیق از اینکه این قطعه در بازار ایران تحت چه شرایطی موجود است، اهمیت پیدا می ‌کند.

مشخصات عمومی در انواع تیغه ماله پروانه ای:

انواع تیغه ماله پروانه ای را در سه سایز استاندارد ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ سانتیمتر طراحی می ‌کنند. این ابعاد از طراحی استاندارد انواع دستگاه ماله موتوری می ‌آید. تیغه ماله پروانه ای ۶۰ سانتیمتری یک سایز استاندارد است که کاملا مطلوب به جهت ماله کشی فضا های کوچک، گوشه ها و لبه های بتن می باشد. در این سایز می توانید شاهد مانور کافی در کار با ماله موتوری باشید. سایز ۹۰ سانتیمتری در تیغه ماله پروانه ای که از جمله محبوب ترین ها در فروش تیغه ماله می باشد، یک سایز استاندارد پرمصرف است که می توان با کمک آن، در مسطح کردن بتن برای سطوح بزرگ تا کوچک ساختمانی استفاده کرد. سایز ۱۲۰ سانتیمتری، یک سایز بسیار بزرگ و کمتر دیده شده برای تیغه ماله پروانه ای است. اگر سطح بتن ریزی ساختمان در مقادیر بسیار بزرگ باشد، مانند سالن های بسیار بزرگ و یا پایانه های عظیم و... غالباً از این سایز در تیغه ماله پروانه ای استفاده می شود.

انواع تیغه ماله پروانه ای موجود در بازار ایران:

در هنگام خرید، آن چیزی که بیش از هر مقوله ‌ای برای شما اهمیت دارد، اطلاع کامل از تنوع بازار است. هر کسی می ‌خواهد تا بداند آن وسیله ای که قصد خرید آن را دارد، در سطح بازار از چه تنوع، مدل ها و یا برند هایی برخوردار است. در زمان خرید تیغه ماله موتوری نیز این مهم اهمیت پیدا می‌ کند. در این بین قیمت تیغه ماله موتوری است که می تواند فصل تمایز آشکاری در محصولات برند های گوناگون باشد. قیمت تیغه ماله  موتوری به عوامل متعددی مانند متریال به کار رفته در ساخت، سایز و ضخامت نیز جدا از برند وابسته است.

یک نکته قابل توجه در درج قیمت تیغه ماله، آن است که این قیمت شامل تمام تیغه های پروانه ای شکل ماله خواهد شد. در واقع همراه با قید قیمت در مشخصه ‌های محصول، شما با خرید تمام پره های پروانه مواجه هستید. خرید یک پره تکی در فضایی متفاوت از قیمت گذاری های جاری در بازار بررسی می ‌شود.

جمع بندی خرید تیغه ماله:

عمده تیغه ماله پروانه ای های موجود در بازار ایران شامل برند های چینی و گاهاً برزیلی است. البته انواع ایرانی نیز در این بین وجود دارند که همراه با کیفیتی قابل قبول عرضه می‌ شوند. برند هیساکی نیز که یک برند از کشور مالزی است، در این بین تنها نماینده آمده از جنوب شرق آسیا است. البته هیساکی نماینده قابل قبول و آبرومندی از آن سوی آسیا می باشد. تیغه ماله پروانه ای برند هیساکی به مانند خود ماله پروانه ای هیساکی از کیفیت و کارایی سطح بالایی بهره مند است. یکی از مزیت ‌های تیغه ماله پروانه ای هیساکی در همین هماهنگی با خود تجهیز است. برند هیساکی در تولید ماله پروانه ای هایش به همراه تیغه های گوناگون آن، هماهنگی مطلوبی در نظر گرفته است. از دیگر برند های مطرح در بازار ایران با هدف خرید تیغه ماله پروانه ای می توان به برند ردوکس، وست و... نیز اشاره کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر