خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آیا بالابر ساختمانی موتوژن مناسب است؟

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی سه اسب که با نام بالابر ساختمانی تک فاز نیز شناخته می شود یک ابزار کاربردی در ساختمان سازی و حفاری است. قیمت بالابر ساختمانی تک فاز به انتخاب تک تک قطعات آن وابسته می باشد.در انتخاب بالابر ساختمانی تکفاز کدام مسیر را پیش رو بگیریم؟ آیا بالابر ساختمانی موتوژن از برند نام ‌آشنای ایرانی مناسب است؟ و یا آنکه بهتر است اقدام به خرید بالابر ساختمانی چینی داشته باشیم؟ اصولاً این حق انتخاب در انواع ایرانی تا چینی از کجا آمده است؟ و چرا می تواند از اهمیت برخوردار باشد؟

الکتروموتور در بالابرهای ساختمانی

به طور کلی بالابروسیله یا مکانیزمی می باشد که از آن برای حمل ، انتقا ل و جابجایی بار به ارتفاع های مختلف استفاده می نمایند. نیروی بالابردر دستگاه مختلف توسط انواع مکانیزم ها ایجاد می گردد.بالابر های ساختمانی متشکل است از:

  • الکتروموتور
  • گیربکس
  • استراکچر
  • کلید برق
  • پولی
  • سیم بکسل
  • باکت 

در این مقاله می خواهیم  شما را پیش از خرید الکتروموتور بالابر ساختمانی، با نکات مهمی در این زمینه آشنا کنیم . سپس به تشریح دونمونه از الکتروموتورهای تکفاز و پر استقبال در بازار خواهیم پرداخت.

انواع بالابر ساختمانی

  • بالابر ساختمانی
  • بالابر مصالح ساختمانی
  • بالابر مغازه ای یا بالابر فروشگاه (حمل کالا)
  • بالابر صنعتی (جرثقیل صنعتی)
  • بالابر کارگاهی

کدام موتور ها در بالابر ساختمانی تکفاز مناسب هستند؟

بالابر های ساختمانی از ماشین آلات ضروری در هر فضای ساختمان سازی می باشند. این ماشین را تقریباً می ‌توان در هر نوع از ساخت و سازی مشاهده کرد. به هر حال در هر فضای ساخت و سازی که باشید، لازم است تا مصالح سنگین ساختمانی را بتوانید راهی ارتفاع کنید.

برای این منظور چاره ای ندارید جز اینکه از یک بالابر ساختمانی تکفاز استفاده کنید؛ اما در انتخاب بالابر ساختمانی تکفاز کدام مسیر را پیش رو بگیریم؟ آیا بالابر ساختمانی موتوژن از برند نام ‌آشنای ایرانی مناسب است؟ و یا آنکه بهتر است اقدام به خرید بالابر ساختمانی چینی داشته باشیم؟ اصولاً این حق انتخاب در انواع ایرانی تا چینی از کجا آمده است؟ و چرا می تواند از اهمیت برخوردار باشد؟ این مقاله می خواهد تا شما را با یک انتخاب اصلح آشنا سازد.

اینکه دستگاه بالابر ساختمانی تکفاز خود را به گونه ای مونتاژ کنید که در حین اجرای عملیات های سنگین ساختمانی بتوانند آن اطمینان لازم را فراهم سازد قطعا برای شما از اهمیت برخوردار خواهد بود. از این رو لازم است تا همراه با این مقاله باشید که بتوانید آن موتور مناسب برای دستگاه خود را انتخاب کنید.

بالابر ساختمانی تکفاز

اگر با بالابر ساختمانی تکفاز کار کرده باشید، کاملاً متوجه خواهید بود که این ماشین ساختمانی از اجزا و قطعات بسیار زیادی برخوردار می باشد. از شاسی و چهارچوب گرفته تا گیربکس و سیم و قرقره و... . در این بین مهمترین قسمت این ماشین ساختمانی متوجه موتور تکفاز آن است که وظیفه تامین قدرت دستگاه را بر عهده دارد.

از آنجا که می توان دستگاه بالابر ساختمانی تکفاز را همراه با نظرات فنی و گاها شخصی ای که دارید مونتاژ کنید، لذا مجاز هستید که نوع قطعات و اجزای دستگاه را خودتان انتخاب کنید. مثلاً می توانید موتور الکتریکی در کارکرد بالابر ساختمانی تکفاز را به اختیار خودتان تهیه کرده و در دستگاه مذکور نصب کنید.به این ترتیب می توانید همراه با بررسی قیمت ها در کنار نظرات فنی و همچنین الزامات ساختمانی ای که دارید، نوع قطعات خصوصا موتور در طرح ساخت بالابر ساختمانی تکفاز را انتخاب کنید.

 

موتورها در سطح بازار برای بالابر ساختمانی تکفاز

قطعاً موتور های الکتریکی مهمترین جز در ساختار بالابر ساختمانی تکفاز می باشند. این موتور ها باید از قدرت کافی در کنار دوام و کیفیت لازم برخوردار باشند. اگر در سطح بازار باشید، غالباً با دو نوع از موتور های مناسب برای بالابر ساختمانی تک فاز مواجه خواهید شد. انواع موتور های تکفاز از برند ایرانی موتوژن همراه با موتور های آمده از کشور چین.

شاید در نگاه اول همراه با انتخابی که خواهید داشت، بیشتر متوجه قیمت بالابر ساختمانی موتوژن در قیاس با قیمت بالابر ساختمانی با موتور چینی قرار گیرید. این توجه امری طبیعی است و به هیچ حالت نمی توان از کنار قیاس قیمت بالابر ساختمانی موتوژن در مقابل قیمت بالابر ساختمانی با موتور چینی عبور کرد.

الکتروموتور های مورد استفاده در بالابر

  • الکتروموتور موتوژن
  • الکتروموتور تبریز ژن
  • الکتروموتور زیمنس
  • الکتروموتور الکو
  • الکتروموتور چینی

اما ملاک های دیگری نیز می توانند در درجات بالای اهمیت قرار گیرند. اینکه آیا می توان همراه با موتور مذکور قدرت‌ های کافی را تامین نمود؟ و یا اینکه دوام و کارایی بالابر ساختمانی تکفاز تا چه مقدار خواهد بود؟

ملاک ها در انتخاب نوع موتور برای بالابر ساختمانی تکفاز

یقیناً کارکرد مطمئن از بالابر ساختمانی تکفاز متوجه موتور دستگاه می باشد. در واقع الکتروموتور تکفاز در بالابر ساختمانی تکفاز قلب تپنده دستگاه شما است. این موتور باید بتواند قدرت های لازم را تامین نماید. از شرایط تعمیر و نگهداری مطلوبی برخوردار باشد. قیمت مناسبی داشته باشد و در زمان خرابی ها بتوان قطعات آن را به آسانی تهیه نمود.

همان ‌طور که قید کردیم در سطح بازار ایران لاجرم با دو نوع موتور مناسب بالابر ساختمانی تکفاز مواجه خواهید شد. انواع موتور های موتوژن در مقابل موتور های چینی. اگر چه می توان موتور های تک فاز موتوژن را بسیار باکیفیت و در عین حال قدرتمند و مطلوب دانست؛ اما مناسب برای نصب در بالابر ساختمانی تکفاز نمی باشند.

شاید داشتن حس اعتماد به محصول تولید شده در داخل ایران یک احساس خوب و قابل تحسین باشد و با وجود چنین نگرشی، در نگاه بسیاری از خریداران بالابر ساختمانی تکفاز همراه با موتور الکتریکی از برند موتوژن توجیه مناسبی به نظر آید؛ اما واقعیت آن است که موتور های تکفاز موتوژن نمی ‌توانند پاسخگوی کاملی برای نیاز های بالابر ساختمانی تکفاز باشند.در واقع این موتور ها با این هدف طراحی نشده اند. همراه با تجاربی که در کار با انواع بالابر ساختمانی تکفاز داریم، می ‌توانیم عمده نقیصه ها در هنگام استفاده از موتور های موتوژن را در موارد زیر بررسی نماییم.

سیستم کلاچ در بالابر ساختمانی موتوژن ضعیف است

اگر چه می توان طرح ساخت الکتروموتور های تکفاز موتوژن را بسیار سطح بالا دانست؛ اما سیستم کلاج تعریف شده در این موتور ها پاسخگوی مطلوبی برای کار در بالابر ساختمانی تکفاز نمی ‌باشد.کارکرد دقیق و عاری از ضعف سیستم کلاج در حین عملیات های بالابر ساختمانی تکفاز اهمیت ویژه ‌ای دارد. چرا که لازم است مصالح همراه با دقت در میان طبقات جا به جا شوند و در عین حال در زمان توقف کامل با اطمینان بالا در محل مستقر باشند.سیستم کلاج تعریف شده در بالابر ساختمانی تکفاز همراه با موتور های موتوژن نمی ‌تواند این دقت و قدرت را تأمین نماید.

در بالابر ساختمانی چینی نگاه تخصصی در تولید الکتروموتور های تکفاز مخصوص بالابر های ساختمانی اعمال شده است. در این موتور ها از سیستم های کلاج مخصوصی استفاده شده است که به نوعی پاسخگویی کامل برای بالابر های ساختمانی هستند.این مقیاس دلیل بر اشکال در موتور های ساخت داخل نمی باشد؛ بلکه دلیل در عدم حضور یک نگاه تخصصی در تولید است. نگاهی که همراه با موتور های برند موتوژن با کاربرد های آن دیده نشده است.

پلاتین در موتور های موتوژن بالابر ساختمانی طراحی ضعیفی دارند

اصولا هر الکتروموتوری را برای تأمین اهدافی خاصی طراحی و تولید می ‌کنند. در تهیه الکتروموتور مناسب برای حضور در یک بالابر ساختمانی تکفاز نیز لازم است تا این نگاه تخصصی حضور داشته باشد. در طراحی موتور های مخصوص بالابر ساختمانی تکفاز نگاه ویژه ‌ای برای انتخاب نوع پلاتین در نظر گرفته می ‌شود.

چرا که موتور مذکور تقریباً در تمام زمان های کاری تحت فشار سنگین خواهد بود. پلاتین مورد استفاده در موتور های موتوژن از چنان طراحی قدرتمندی برخوردار نیستند که بتوانند به نوعی در سطح کار های سنگین ساختمانی کارآمد باشند.

خازن ها در کارکرد موتور های تکفاز نقش کلیدی دارند

موتور های تکفاز از انواع خود راه انداز نمی باشند. آنها نمی توانند با حضور نیروی الکتریسیته به طور خودکار راه اندازی شوند. برای این منظور لازم است تا در طراحی مدار قدرت موتور های تکفاز یک نوع سیم پیچ کمکی خلق نمود.

این سیم پیچ ها در بطن موتور حضور دارند؛ اما برای ورود در مدار راه اندازی دستگاه نیاز به خازن هایی خواهند داشت که با هدف ایجاد یک اختلاف فاز در سیم پیچ اصلی تا کمکی هنگام راه اندازی الکتروموتور های تکفاز مورد استفاده قرار گیرند. به این ترتیب در راه اندازی موتور های تکفاز لازم است تا یک خازن را همراه با دستگاه کرده باشیم.

حال برگردیم و موتور های تکفاز مورد بررسی خود را از این وجه مورد تحلیل قرار دهیم. واقعیت آن است که الکتروموتور های موتوژن از خازن باکیفیتی بهره مند نمی باشد. خازن ها در کارکرد موتور های موتوژن به سرعت می سوزند و این مسئله می‌ تواند دردسر های بسیاری را برای صاحبان بالابر ساختمانی تکفاز به همراه داشته باشد.البته خازن های به کار رفته در موتور های تکفاز برند موتوژن مناسب برای کاربری های بسیاری است.

یقینا می توان این موتور مطلوب از یک برند خوش نام ایرانی را برای اهداف دیگری مانند حضور در یک پمپ آب و یا دیگر نیاز های ساختمانی مورد استفاده قرار داد؛ اما الکتروموتور موتوژن نمی تواند آن سطح کیفی در کارکرد با اهداف بالابر ساختمانی را تامین سازد.

به هر حال نیاز است تا دستگاه شما برای مدت طولانی و عاری از عیب در سطح کارگاه فعالیت کند. اگر قرار باشد که نتوان آن اطمینان لازم را از دستگاه انتظار داشت، یقینا در حین اجرای فعالیت های ساختمانی با مشکل مواجه خواهیم شد.از این رو پیشنهاد می شود تا در هنگام خرید انواع بالابر ساختمانی تکفاز مدل ها با موتور های چینی را انتخاب کنیم. چرا که این موتور ها می توانند آن سطح کیفی و کارایی لازم را برای اهداف شما تامین سازند.

بالابر ساختمانی سه فاز چیست؟

بالابر ساختمانی سه فاز:  موتور بالابر ساختمانی سه فاز نسبت به بالابر ساختمانی تک فاز قدرتمندتر است که با برق سه فاز 380 ولت راه اندازی می شود و قابلیت جابجایی بار بیشتر از 300 کیلوگرم را دارد. این بالابر، بیشتر در فضای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل ذکر اینکه در صورت عدم دسترسی به برق سه فاز، با استفاده از اینورتور یا درایو می توان برق تک فاز را به سه فاز تبدیل نمود، ولی در استفاده از برق سه فاز بایستی شرایط ایمنی بصورت کامل تامین شود.بالابر ساختمانی سه فاز موتوژن یکی دیگر از انواع بالابر های ساختمانی می باشد که توانایی کشش بار تا ۳۰۰ ، ۵۰۰، ۷۰۰ و ۱۰۰۰ کیلوگرم را دارا می باشد.

مشخصات مهم بالابر ساختمانی سه فاز موتوژن

این بالابر سه فاز شامل موارد زیر می باشد:

  • این دستگاه دارای دو عدد پایه بزرگ و دو پایه کوچک متصل به هم می باشد.
  • دارای کالسکه بالابر که شامل ۲۰ متر سیم بکسل، قرقره، گیربکس و دینام می باشد.
  • بر روی بالابر ساختمانی موتوژن سه اسب گیربکس VF86 طراحی و تعبیه گردیده است.

تفاوت های بالابر سه فاز و بالابر تک فاز

بالابر های سه فاز برای کشش 300 کیلوگرم بار به بالا مناسب می باشد.علت نصب گیربکس های قوی به دلیل قدرت بیشتر دینام های سه فاز می باشد.به همین دلیل ابعاد گیربکس های قوی تر هم بزرگتر از گیربکس های معمولی می باشد.بالابر های سه فاز ابعاد بزرگتری نسبت به بالابر های تکفاز دارند.

قیمت بالابر ساختمانی موتورژن

در سطح بازار که باشید احتمالاً با انواع رنج های قیمتی در قیمت بالابر مصالح موتوژن تا قیمت بالابر مصالح چینی مواجه شوید. این طور هم نیست که تمام برند های چینی بتوانند در یک سطح کیفی مشخصی محصول خود را تولید کنند.

کیفیت در کنار کارایی و ضریب اطمینان بالا است که تعیین کننده نهایی در قیمت بالابر مصالح موتوژن در کنار قیمت بالابر مصالح چینی خواهد شد. در خرید بالابر ساختمانی تکفاز در نهایت این نیاز و یا سلیقه شخصی شما است که حرف آخر را خواهد زد. در این بین متوجه کارآیی و طول عمر موتور دستگاه بالابر ساختمانی تکفاز خود باشید.چرا که این موتور قرار است بار های سنگین ساختمانی را جا به جا سازد. از این رو باید به درستی و با طراحی مخصوص این اهداف تولید شده باشند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر