خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آیا چکش تخریب دو کاره مناسب تخریب است؟

فهرست مطالب

در ابتدا بدنیست بدانید، به طور کلی  اصطلاح پیکور به تمامی ابزارهای تخریب بتن و سنگ با نیرو های محرکه متفاوت ازجمله برقی _ بادی و هیدرولیکی اطلاق میگردد.

 یک بیل مکانیکی (پیکور بیل مکانیکی) یا بتن کن  و یا یک دستگاه بابکت (پیکور مینی لودر) و هرنوع چکش تخریب سبک و سنگین با هر نوع منبع انرژی همه به طور کلی پیکور هستند. پس هیچ وقت هنگام پیگیری خرید یک بتن کن یا چکش تخریب صرفا از اصطلاح پیکور استفاده نکنید که یک اصطلاح کلی میباشد.

پرفروش ترین نوع چکش تخریب نوع برقی آن میباشد که از آن به عنوان پیکوربرقی یا چکش برقی نام برده میشود. پیکور برقی یا چکش برقی قدرتمند ترین ابزار دستی برای تخریب سازه های ساختمانی  است و به لحاظ اینکه از قدیم با برند هیلتی در بازار شناخته شده است از چکش تخریب یا بتن کن با واژه هیلتی هم استفاده می گردد.

هیلتی برندی شناخته شده در زمینه تولید چکش تخریب:

شرکت هیلتی اولین و معتبرترین سازنده پیکورهای برقی میباشد و هیلتی تک کاره (چکش تخریب ) و هیلتی دو کاره (بتن کن ) ابزار های با عمر طولانی و قابل اعتماد هستند. اما سایر برندهای معتبر و درجه یک دیگری مانند دی والت – بوش- آاگ – متابو – ماکیتا – میلواکی – بلند اند دکر - هیتاچی هم امروزه وجود دارند . که هر کدام بخشی از بازار پیکور های برقی را از آن خود نموده اند .

اما وقتی بحث بودجه در نظر گرفته شود و محدودیت منابع مالی و به طور کلی قیمت چکش تخریب مطرح باشد پیشنهاد برندهای ارزان تر چینی مناسب ترین راه حل پیش پای مشتری میباشد. برندهای شناخته شده ای مانند کرون – نک – رونیکس – دی سی ای – انکور – توسن – محک – ای پی ان و آروا که عمدتا در بازار ایران در کنار برندهای معتبر اروپایی و ژاپنی یا کره ای و آمریکایی عرضه میگردد .

هرچند محصولات چینی از نظر کیفیت و قدرت  به پای محصولات اروپایی نمی رسند اما در رده متوسط از نظر کیفیت قرار دارند و برای تخریب بتن های غیر مسلح و بتن های مسلح با ضخامت و حجم کم مناسب و مقرون به صرفه هستند .

آیا چکش تخریب دو کاره (بتن کن) مناسب تخریب است؟

برای چکش تخریب دوکاره از اصطلاح بتن کن استفاده میکنند . بتن کن ابزاریست که علا وه بر قدرت تخریبی به عنوان یک دریل میتوان از آن جهت سوراخ کاری بروی مصالح ساختمانی هم استفاده نمود . اما توجه داشته باشید که قدرت تخریبی بتن کن نسبت به چکش تخریب کمتر میباشد و جهت تخریب های سبک می توانید از ان استفاده نمایید .

اما قابلیت سوراخ کاری بتن کن که البته نباید فراموش شود در واقع نوعی چکش تخریب میباشد درعملیات های ساختمانی و عمرانی زمانی کاربرد پیدا می کند که بخواهید در بتن جهت کاشت میلگرد و بولت عملیات سوراخکاری انجام دهید و یا در مصالح دیگری مانند آجر یا سنگ به هر دلیلی سوراخ کاری کنید و به طوری کلی در سازه مثلا جهت عبور تاسیسات حفره یا داکت  ایجاد نمایید که این عملیات در واقع نوعی تخریب سبک به شمار میرود. برای یک همچین اموری بتن کن ابزار مناسب تری نسبت به چکش تخریب برقی می باشد .

زیرا شما یک تخریب سنگین با زمان کاری بالا انجام نمیدهید که بخواهید با یک ابزار قدرتمندتر در وقت و زمان و نتیجتا هزینه ها صرفه جویی نمایید .

بتن کن ها یا همان چکش تخریب دو کاره در وزن های متفاوتی از 3 کیلو تا 11 کیلو در بازار عرضه می شوند. که خود نیز به دو دسته تقسیم شده اند .

1-بتن کن (چکش تخریب دو کاره ) چهارشیار که شامل وزن های 3 تا 7 کیلو هستند و با مته های 6 تا 22 کار میکنند .

2- بتن کن (یا چکش تخریب دو کاره ) پنج شیار که شامل وزنهای 4 تا 11 کیلو می باشند که مته های 16 تا 52 برو ی انها نصب میگردند .

همان طور که قبلا هم اشاره شد با اینکه به چکش های تخریب دو کاره به اصطلاح بتن کن هم می گویند اما این چکش تخریب یک کاره است که به طور مخصوص برای تخریب بتن که سخترین مصالح ساختمانی است طراحی شده است و انواعی از آن می تواند از قدرت تخریب بسیار بیشتری نسبت به چکش تخریب دو کاره بهره مند باشد .

کار اصلی چکش تخریب دو کاره (بتن کن) ایجاد سوراخ کاری در بتن _آجر و سنگ است اگرچه که جهت تخریب قابلیت نصب قلم هم به علاوه مته سوراخ کاری بروی ان امکان پذیر است و دارای دو حالت چرخشی و ضربه ای میباشد ولی در صورت استفاده زیاد از این ابزار جهت کار تخریب و یا قصد انجام تخریب سنگین در حد چکش تخریب یک کاره عمر مفید آن کاهش یافته و زود تر از انچه که باید مستهلک می گردد که این اتفاق برای شما هزینه ایجاد خواهد کرد .

پس بهتر است برای تخریب هر مصالحی از پیکور مناسب استفاده نمایید .

لازم به ذکر است که در این نوشتار در باره نو ع برقی چکش های تخریب که رایجترین نوع برای تخریب در کارهای عمرانی به خصوص ساختنمانی هستند صحبت کردیم و مدل هایی با منبع انرژی بادی و هیدرولیکی مد نظر نبوده است .

 همچنین باز هم لازم به ذکر میباشد توصیه های مطرح شده در این مقاله شما را ملزم به استفاده نکردن به طور کامل از چکش تخریب دو کاره جهت تخریب انواع متریال بتنی نمی نماید و شما میتوانید از چکش تخریب دو کاره برای تخریب بتن استفاده کنید اما به طور بسیار سبک تر انچه که چکش تخریب یک کاره را به کار میگیرید .

و در انتها بد نیست اطلاعاتی کلی درباره انواع پیکور چکش برقی و موارد استفاده آن عنوان شود

1-     چکش برقی هفت کیلویی مناسب برای تخریب سبک و ظریف

      این ظرفیت از چکشهای برقی در رده چکش برقی های کوچک قرار می گیرند و مناسب برای تخریب کاشی و سرامیک و دیوار _ تخریب گچ و خاک یا ملات دیوار و حتی به عنوان ابزار گچ کاری جهت ایجاد طرح و دندانه (مضرس کاری) و نهایتا کندن چاه و به طوری کلیه کارهای سبک می باشد

2-     چکش برقی ده کیلویی

 مناسب برای انواع تخریب دیواری از قبیل سنگ نما _ آجر _ بلوک و مناسب برای حفر خاک و چاه

3-     چکش برقی شانزده (15_16_17) کیلویی

مناسب برای انواع تخریب نیمه سنگین و سنگین از قبیل تخریب دیوار آجری ،دیوار بتنی ،تخریب کفسازی سنگ و سرامیک ،تخریب انواع سقف جهت بازشو و  ایجاد داکت و تقریبا مناسب برای همه نوع تخریب بجز تخریب های خیلی سبک و ظریف

4-چکش برقی سی تا سی و دو کیلویی مناسب برای تخریب بتن های حجیم با مقاومت بالا مانند فنداسیون _ آسفالت _ تخریب سقف تیرچه، سقف متال دک یا عرشه فلزی - سقف دال بتونی - سقف کامپوزیت - کفسازی مسلح و غیر مسلح

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر