خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ادوات قابل استفاده تیلر کشاورزی

فواید ماشین آلات و ادوات کشاورزی چه می باشد؟

فهرست مطالب

در گذشته کشاورزان برای انجام کارها و امور خود باید از نیروی بدنی بسیاری استفاده می کردند که این قضیه موجب خستگی و استهلاک کشاورزان و کارگران روی زمین می شد. اما امروزه برای راحتی کارها وسایل و تجهیزات بسیار ویژه ایی به وجود آمده اند که می توانند بسیار مفید واقع شده و هم چنین در انجام امور کشاورزی سرعت بیشتری داشته باشند.

یکی از تجهیزات بسیار مهم برای انجام امور کشاورزی، تیلر ها می باشند. لازم به ذکر است که اکثر مواقع از ماشین تیلر و کولتیواتور به جای هم استفاده می کنند، اما اگر بخواهیم دقیق تر باشیم این دو با یک دیگر متفاوت هستند. یکی از آن ها خاک سفت زیرین را هم می زند و به روی زمین می آورد و دیگری خاک نرم سطحی را به هم می زند.

برای انجام کار از ابزار مناسب استفاده نمایید تا کار شما بازده بالایی داشته باشد. به همین دلیل است که هر دو وسیله یعنی کولتیواتور  به نام شخم زن دستی موتوری نیز شناخته می شوند.

در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ به بررسی ادوات قابل استفاده تیلر کشاورزی می پردازیم و نکات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار می دهیم. بنابراین برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فواید ماشین آلات و ادوات کشاورزی چه می باشد؟

شایان به ذکر است که استفاده از ماشین آلات پیشرفته در فعالیت های بخش کشاورزی و هم چنین باغداری، در کنار توسعه صنایع بسیار مختلف برای این منظور، یکی از سودمند ترین راه ها برای رسیدن به تولید پایدار و مطمئن در بخش کشاورزی است.

داشتن وسایل و ادوات کشاورزی جدید و نوین می تواند بسیار سودمند واقع شود و از طرف دیگر سرعت بالایی به امور کشاورزی ببخشد. شایان به ذکر است که داشتن سرعت بالا در انجام کارهای کشاورزی بسیار مهم است به دلیل آن که با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، باید پاسخی مناسب برای نیاز های همه مردم داشت!

از طرفی، صنایع بخش کشاورزی ضمن اینکه از بیکاری های دائمی و فصلی در این بخش می کاهد، در عین حال زمینه تولید محصولات با کیفیت و مرغوب را فراهم می کند و به افزایش تولیدات و بهره وری در تمام مراحل ( منظور مراحل کاشت، داشت، برداشت و توزیع می باشد ) کمک کرده و فرصت های شغلی، تامین نیاز های اساسی، پیوند با دیگر بخش های اقتصادی و کاهش نابرابری های منطقه ای را سبب خواهد شد.

از این رو، توسعه کشاورزی پیشرفته در تمام ابعاد را می توان پیش نیاز استراتژی صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور نامید.

نکته بسیار مهم این است که با توجه به آمار موجود مبنی بر تقلیل جمعیت روستا ها، برای جبران توان انسانی نیاز به ماشین آلات کشاورزی نظیر تراکتور و تیلر افزایش خواهد یافت.

در بحث ماشین های کشاورزی و تنوع تولیدی که در زمینه های مختلفی مانند زراعت، باغبانی، شیلات، امور دام و جنگل و مرتع وجود دارد ایجاب می نماید که به کلیه مولفه های توسعه مکانیزاسیون در این بخش ها توجه بسیاری شود. از جمله موضوعاتی که برای آن ها برنامه ریزی لازم است می توان به موارد بسیار مهم زیر اشاره داشت:

  • تامین نیروی محرکه
  • ادوات دنباله بند و تجهیزات کشاورزی
  • آموزش کاربران ماشین های کشاورزی
  • نحوه بهره برداری اقتصادی از ماشین آلات با توجه ویژه به مصرف آب و مسائل زیست محیطی

حال که درباره فواید ادوات و تجهیزات کشاورزی نکاتی را در اختیار شما قرار دادیم، در بخش بعد به بررسی تیلر و ادوات آن خواهیم پرداخت، با ما باشید.

فواید ماشین آلات و ادوات کشاورزی چه می باشد؟

تیلر چیست ؟

می توان اذعان داشت که تیلر نوعی تراکتور باغی است که در ابعاد کوچک تر طراحی و ساخته می شود و در اختیار کشاورزان عزیز قرار داده می شود. تیلر تقریباً تمام قابلیت های تراکتور را در مقیاسی کوچک تر دارا می باشد و از این وسیله در عملیات کاشت، داشت، برداشت استفاده می گردد.

در زمین های کوچک و بین درختان، تیلر دارای کارایی بسیار بالایی می باشد. دسته تیلر مانند موتور سیکلت و به راحتی توسط فرد قابل جابه جایی و حرکت می باشد و هم چنین در برخی مدل ها فرد بر روی صندلی که به تیلر کوپل شده قرار می گیرد و آن را هدایت می کند.

می توان به جرأت بیان کرد که تیلر یکی از پرطرفدار ترین ابزارآلات و ماشین آلات کشاورزی در مزارع و باغات می باشد. از تیلر برای تبدیل لایه سخت خاک به بستر نرم که بستری مناسب برای کاشت گیاه باشد، استفاده می شود. البته نکته بسیار مهم این است که اصلی ترین و مهم ترین جایگاه استفاده از تیلر در خاک ورزی اولیه است.

برای مواردی که در زیر به آن اشاره می کنیم، از دستگاه تیلر استفاده می شود:

  • شخم زدن عمیق
  • شل کردن خاک سنگین و شکستن لایه های سخت زیرین

تیلر چیست ؟

خاک ورزی چیست ؟

به صورت کلی به عملیات مکانیکی برای آماده سازی زمین برای کاشت گیاهان زراعی و یا باغی, عملیات خاک ورزی گفته می شود. به بیان ساده تر در عملیات خاک ورزی با به هم زدن خاک و نرم کردن کلی خاک مورد نظر، محیط مناسبی برای استقرار و سبز شدن بذر و هم چنین رشد و پراکنش ریشه فراهم خواهد شد.

همان گونه که در قسمت قبل اشاره کردیم، از تیلر برای خاک ورزی اولیه استفاده می شود. این موضوع بدان معنا می باشد که دستگاه تیلر با شکستن لایه های سخت خاک، بستری بسیار مناسب و نرم برای رشد گیاه فراهم می سازد. یعنی تیلر مقاومت فیزیکی خاک که معمولا در مقابل استقرار و جوانه زنی بذر است، را از بین می برد.

مزایای استفاده از تیلر در عملیات خاک ورزی:

به صورت کلی استفاده از تیلر بسیار مفید است و مزایای بسیاری را در پی خواهد داشت. لازم به ذکر می باشد، در صورتی که با ابزار و ماشین مناسب ( تیلر ) عملیات خاک ورزی  انجام گیرد مزیت های زیر را به همراه خود خواهد داشت:

  • ساختمان خاک بهبود می یابد و هم چنین رطوبت خاک حفظ و نگه داری می شود.
  • تهویه خاک به خوبی انجام خواهد گرفت و نفوذ پذیری خاک نیز افزایش پیدا می کند
  • رشد و افزایش علف های هرز، آفات و بیماری ها گیاهی کاهش خواهد یافت.
  • استفاده از تیلر اثر سوئی بر ساختمان خاک ندارند و موجب آسیب رسیدن به ساختمان کلی خاک نخواهد شد.
  • بهره گیری از دستگاه تیلر بعد عملیات خاک ورزی باعث تشکیل لایه سخت نخواهد گردید.
  • لازم به ذکر است که تعمیر و نگه داری دستگاه های تیلر بسیار آسان می باشد.
  • دستگاه های تیلر استهلاک  بسیار پایینی دارند.
  • مصرف انرژی دستگاه تیلر پایین می باشد و این موضوع می تواند یکی از مهم ترین مزیت های دستگاه های تیلر باشد.

دو نکته بسیار مهم این است که:

  • برای عملیات خاک ورزی ، تیلر خاک مورد نظر را از عمق زیاد شکسته و سپس شخم خواهد زد.
  • عرض دستگاه تیلر شخم زنی 80 تا 155 سانتی متر می باشد. لذا می تواند زمین را در مسیری با همین عرض و عمق 7 الی 40 سانتی متر شخم بزند.

خاک ورزی چیست ؟

کاربرد تیلر در مزارع مختلف:

لازم به ذکر می باشد که به طور کلی از دستگاه تیلر، بیشتر در زمین های باتلاقی و شالیزارها استفاده می کنند. و هم چنین اکثر کشاورزان استفاده از این دستگاه ها را به استفاده از ماشین آلات کشاورزی سنگین ترجیح می دهند. به دلیل آن که استفاده از این دستگاه بسیار راحت است و هم چنین کوچکتر از دستگاه های دیگر کشاورزی می باشد.

انواع تیلر های کشاورزی:

قبل از آن که به بررسی انواع تیلر های کشاورزی بپردازیم، باید اشاره کنیم که دستگاه تیلر با اهدافی که در زیر بیان می شود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت:

  • شخم زدن
  • شل کردن خاک سنگین
  • شکستن لایه های سخت زیرین خاک

حال لازم به ذکر است که تیلر ها به لحاظ پیشرانه و نوع موتور به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی خواهند شد:

انواع تیلرهای کشاورزی از نظر دنده:

انواع تیلرهای کشاورزی از نظر دنده به دو دسته زیر تقسیم بندی خواهند شد:

  • تیلر دنده سبک: از این دنده ها با هدف استفاده از سرعت زیاد ( ولی قدرت کم ) استفاده می کنند.
  • تیلر دنده سنگین : این دنده ها با هدف قدرت زیاد ( ولی سرعت کم ) استفاده می شود. معمولا هنگامی که تیلر در مزرعه ( باتلاق و شالیزارها ) مورد استفاده قرار می گیرد، از دنده های سنگین استفاده می کنند.

انواع تیلر های کشاورزی:

تیلر ها و چرخ های آن:

شایان به ذکر می باشد که به طور کلی تیلرها دارای دو چرخ می باشند. و با توجه به این که در چه نوع کاربری زمین با چه هدفی قرار است مورد استفاده قرار گیرد، چرخ ها می توانند متفاوت باشند. از انواع چرخ های موجود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیلر با چرخ های پلاستیکی: می توان اذعان داشت که این نوع چرخ ها بیشتر برای کارهای سبک کشاورزی و بارکشی در سطوح صاف و هموار و حرکت در جاده ها مورد بهره وری و استفاده قرار می گیرند.
  • تیلر با چرخ های آهنی پره دار : لازم به ذکر است که از این نوع تیلر برای شخم زدن و هوادهی زمین های سخت و سفت استفاده خواهد شد.
  • تیلر با چرخ های آهنی استوانه ای : از این نوع دستگاه تیلر برای شخم زدن مزارع و شالی هایی با زمین آبگیر استفاده می گردد.  

تیلر چیست و تفاوت آن با دستگاه کولیتواتور:

باید بیان شود که کولتیواتورها همان  تیلرهای دوچرخی می باشند که برای خاک ورزی زمین های شالیزار و مرطوب به کار خواهند رفت. می توان اذعان داشت که به علت رطوبت بالای این زمین ها تردد تراکتور های چهار چرخ باعث فشرده شدن خاک شده و رشد گیاه و هم چنین هوادهی خاک را با مشکل مواجه می کند.

هنگام انجام عملیات خاکورزی شالیزار با کولتیواتور، چرخ های حرکت آن باز شده و به جای آن تیغه های دوار نصب می شود. حرکت این تیغه ها باعث برش خاک خواهد شد. این عمل باعث سستی خاک شده و ریشه های باقی مانده از کشت قبلی را قطع می کند.

همان گونه که در قسمت های پیشین اشاره داشتیم، تیلرها در دو نوع دیزلی ( گازوئیلی ) و بنزینی موجود می باشند که نوع دیزلی برای فعالیت های سنگین و وسیع و نوع بنزینی برای کارهای سبک و زمین های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

می توان اشاره کرد که توان این ماشین های پر کاربرد چیزی بین 5 تا 12 اسب بخار می باشد که با توجه به نوع موتور و گیربکس مورد استفاده، این توان متغیر به دست می آید. با اضافه نمودن قطعات و تجهیزات مختلف به تیلر کولتیواتور استفاده های متعددی می توان از این وسیله کرد.

تیلر چیست و تفاوت آن با دستگاه کولیتواتور:

کاربرد کولتیواتور چه می باشد؟

شایان به ذکر است که کاربردهای این وسیله را می توان بنا بر مرحله استفاده به دو بخش کلی تقسیم بندی کرد. اگر وسیله در مرحله کشت مورد استفاده قرار گیرد و عملاً در آماده‌ سازی زمین به کار گرفته شود عملکرد آن به این صورت است که خاک سطحی را باز می ‌کند.

منظور از باز کردن خاک سطحی این است که گاهی خاک پس از طی کردن مراحل ابتدایی آماده ‌سازی با گذر زمان سفت، خشک و محکم خواهد شد و به همین علت نیاز است تا پیش از استفاده نرم شود.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که اگر خاک به اندازه کافی نرم نشود، چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که اگر خاک به قدر کافی نرم نشود، بذر یا همان دانه به درستی رشد نکرده و در عمل کشت محصول شما با چالش‌ های جدی رو به رو خواهد شد. لازم به ذکر است که کولتیواتور در این مرحله مشارکت کرده و کمک می‌کند تا با جابه جایی خاک سطحی رشد بذر را امکان پذیر کند.

اما در مراحل بعدی رشد محصول و پایش آن کاربرد کولتیواتور بسیار متفاوت خواهد بود. در این مرحله مدل ‌هایی در ابعاد کوچک ‌تر کاربرد داشته و هم چنین به کمک آن‌ ها می‌توان گیاهان مزاحم هرز را از محصول دور نگه داشت.

یک تیلر کولتیواتور کوچک و با سایز مناسب می ‌تواند به سادگی و بدون آسیب به محصول به کشاورز در انجام این کار کمک شایانی نماید.

کاربرد کولتیواتور چه می باشد؟

ادوات قابل استفاده با تیلر چه می باشند؟

باید بیان شود که ادوات بسیار مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها به وسیله تیلر استفاده کرد، از این ادوات می توان به صورت زیر اشاره داشت:

  • خیش ( گاو آهن )
  • روتیواتور ( کلوخ شکن یا همان کلوخ خرد کن )
  • دیسک
  • سمپاش
  • تریلر
  • دروگر الحاقی تیلر
  • علفتراش دیسکی
  • نهرکن
  • نفربر
  • پمپ آب

ادوات کشاورزی می تواند مزیت های بسیاری داشته باشد، باید بیان شود که اتصال ادوات کشاورزی به تیلر راندمان کاری و هم چنین سرعت کار را در عملیات کشاورزی به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

در زیر به توصیح و تشریح هر کدام از این ادوات کشاورزی می پردازیم:

روتیواتور یا کلوخ شکن چیست؟

روتیواتور یکی از پر استفاده ترین ادوات الحاقی به تیلر ها و تراکتور ها و تراکتور های دو چرخ به حساب می آید. در مدل های BCS بر خلاف تیلر ها که تیغه های روتیواتور جایگزین چرخ ها می شوند ، به پشت دستگاه نصب خواهند شد.

روتیواتور های این مدل ها به صورت کاور دار بوده تا به هنگام خرد کردن کلوخه ها از پرتاب سنگ و کلوخه به اپراتور جلوگیری شود. این روتیواتور ها عمدتا از 4 ردیف تشکیل شده اند که در هر ردیف 6 تیغه وجود دارد. 

این تیغه ها از جنس فولادی بوده و به سادگی قابلیت مونتاژ و دمونتاژ را نیز دارا می باشد. در این روتیواتور عمق کار در بازه 16  الی 20 سانتی متر بوده و هم چنین از طریق دستگیره روی کاور نیز قابل تنظیم می باشد.

روتیواتور یا کلوخ شکن چیست؟

دروگر یونجه و علوفه:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در تراکتورهای دو چرخ و تیلر های BCS  قابلیت چرخش 360 درجه ای فرمان را داریم. در این حالت زمانی که فرمان دستگاه را می چرخانیم قسمت PTO دستگاه در جلوی دستگاه قرار گرفته و در این حالت ادوات جلو سوار شونده نظیر دروگر به دستگاه می توان نصب کرد.

علفتراش دیسکی:

همان گونه که اشاره کردیم، یکی دیگر از ادوات سوار شونده بر روی این تیلرهای دو چرخ علف تراش های دیسکی می باشند. از این علفتراش ها برای از بین بردن علف های هرز باغات و زمین های کشاورزی استفاده می کنند.

نهر کن و نصب آن بر تیلر:

شایان به ذکر می باشد که نهر کن از ادوت پر کاربرد در کشاورزی و زمین های زراعی و باغ ها می باشند. در اصل نهر کن ها ترکیبی از دو خیش بوده که از قسمت پیشانی به هم متصل شده و خاک را هم زمان به راست و چپ بر می گردانند و در زمین های کشاورزی نهر ایجاد می کنند.

باید بیان شود که در نهر کن ها تیغه ها به شکل مثلث بوده و از وسط نیز انحنا دارند. صفحات خاک برگردان نسبت به هم دیگر ثابت و یا قابل تنظیم می باشند. در برخی نهر کن ها خاک برگردان ها به صورت لولایی به تنه اتصال دارند و می توان با یک پشت بند قابل تنظیم فاصله آن ها را نسبت به هم کم یا زیاد کرد. در این صورت عرض جوی تغییر می کند.

گاو آهن ها:

گاو آهن ها نیز یکی از آن دسته ادواتی می باشند که به دستگاه های تیلر نصب می شوند. در کل باید بیان شود که دو نوع گاو آهن به دستگاه تیلر نصب می شود، که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • گاو آهن های یک طرفه

یکی دیگر از این ادوات قابل نصب به این تیلر های گاو آهن های یک طرفه می باشد. این گاو آهن ها توسط کیت اتصال به تیلر های بی سی اس نصب می شوند. از این گاو آهن ها می توان برای شخم زنی و خاک ورزی در همه زمین ها و باغات کشاورزی استفاده کرد.

  • گاو آهن های دو طرفه

این گاو آهن های دو طرفه نسخه بهتری از مدل های یک طرفه به شمار می آیند . مزیت اصلی استفاده از این نوع گاو آهن ها این است که می توان پس از رسیدن به انتهای ردیف شخم  با تغییر خیش گاوآهن از همان مسیر به کار خود ادامه داد و ساختار خاک را حفظ کرد.

گاو آهن ها

 نفربر ها و اتصال آن به دستگاه تیلر

همان گونه که پیش تر اشاره داشتیم، یکی دیگر از ادوات کاربردی صندلی نفر بر می باشد. این صندلی قابلیت نصب در هنگام نصب روتیواتور را نیز دارد و به این معنی است که در زمانی که به پشت دستگاه تیغه روتیواتور نصب است می توان صندلی نفر بر نیز نصب کرد.

تریلی حمل بار

یکی از کاربردی ترین ادوات مورد استفاده با تیلر ها و کولتیواتورها ، تریلی های باغی می باشند. این تریلی ها با قابلیت حمل بار تا 500 کیلوگرم را دارند و می توان به انواع تیلرها نصب کرد.

بخش های مختلف تیلر:

تیلر ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که وجود هر کدام از آن ها بسیار مهم و ضروری می باشد. از جمله بخش های مختلف تیلر می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کلاچ
  • دسته
  • کابل کلاچ
  • نوار کششی
  • کاور یا محافظ تیغه های تیلر
  • تیغه های تیلر
  • چرخ ها
  • گلگیر
  • موتور
  • طناب مخصوص هندل
  • درپوش باک
  • کابل گاز ( شتاب )
  • دسته گاز ( شتاب )
  • درپوش روغن
  • اگزوز تیلر

نحوه انتخاب تیلر مناسب برای زمین های کشاورزی:

همان گونه که می دانید، تیلر باغی از پرکاربردترین و مهم ترین و هم چنین عمومی ترین ادوات کشاورزی است که به علت مکانیزم نسبتا ساده اش، طراحان و سازندگان در برند های مختلفی اقدام به تولید و عرضه آن در سراسر جهان کرده اند. از عامل اصلی و بسیار مهم در انتخاب تیلر مناسب می باشد :

  • سطح کیفیت موتور و لوازم و قطعات جانبی
  • توان دستگاه
  • قیمت دستگاه

به دلیل تنوع بالای این محصول و عدم شناخت کافی مصرف کنندگان و کشاورزان، بخشی از عرضه کنندگان اقدام به تولید محصولات نامرغوب با قیمت پایین می کنند که در نهایت نارضایتی کشاورزان را به خاطر صرف هزینه های مضاعف و عدم کارایی به همراه دارد.  

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع به وب سایت نیکا کورپ مراجعه فرمایید.

نحوه انتخاب تیلر مناسب برای زمین های کشاورزی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر