خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اره درخت بر موتوری و ویژگی های آن

اره درخت بر چیست؟

فهرست مطالب

درباره اره زنجیری

اره درخت بر با نام های اره زنجیری و اره موتوری نیز شناخته می شوند. اره موتوری یک اره است که برای بریدن درختان خشک،هرس درختان،قطع کردن و تولید هیزم از درختان استفاده می شود.اره درخت بر بیش تر به وسیله کسانی که کار باغبانی انجام می دهند استفاده می شود.دو نوع متداول اره موتوری کاربرد دارد:بنزینی و برقی.اره موتوری بنزینی برای کارهای سنگین تر در جنگل ها و باغ های بزرگ کاربرد دارند و دارای موتورها و تیغه  با سایزهای مختلف می باشند و برای مکان های بدون برق و جابجایی زیاد مناسب می باشند.

اره زنجیری برقی برای مصارف خانگی مناسب می باشند.درخت برهای برقی صدای کم و وزن کم دارند و برای کاربری ها با زمان های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند.اجزای مهم در اره موتوری برقی، موتور و قدرت آن، طول تیغه و کیفیت زنجیر و همچنین طول کابل می باشد. یکی از ویژگی هایی که باید اره درخت بر برقی داشته باشد این است:ترمز زنجیر یا قطع کن حفاظتی.این سیستم به این شکل عمل می کند:زمانی که به هر دلیلی احتمال آسیب به کاربر وجود دارد دستگاه سریع متوقف می شود. ایده و نمونه اولیه اره زنجیری که امروزه می شناسیم و در کارهایی که با چوب سروکار داریم از آن استفاده می کنیم . در اواخر قرن هجدهم میلادی توسط دو دکتر اسکاتلندی به نام های جان آیتکن و جیمز جفری برای استفاده در جراحی لگن و خارج کردن استخوان از بدن بیماران در آن سالها اختراع شد . اره زنجیری دارای نوعی زنجیر ریز، دندانه دار بود که برش در قسمت مقعر جلوی آن صورت می گرفت.

این اختراع حتی در قرن نوزدهم هم به عنوان یک وسیله مهم در جراحی ها مورد استفاده قرار می گرفت و از آن استفاده می شد . می توان گفت اره زنجیری به عنوان یک ابزار پزشکی در حدود سال ۱۹۳۰ میلادی توسط یک ارتوپد آلمانی به نام برنارد حین ساخته شد . این ابزار در آن زمان نام داشت و دارای زنجیری شامل برنده های کوچک و ریز متصل به هم بود . زنجیر این دستگاه توسط یک اهرم دستی متصل به چرخ دنده، حول تیغه چرخانده می شد.

این دستگاه هم برای برش استخوان مورد استفاده قرار می گرفت . اره زنجیری یا اره برقی یا اره موتوری نام نوعی اره است که با استفاده از الکتریسیته، نیروی هیدرولیک یا اغلب توسط یک موتور دو زمانه کار می‌کند . از این وسیله جهت بریدن درختان، هرس درختان یا تهیه هیزم استفاده می‌شود .مکانیزم کارکرد آن به این صورت است که دندانه های اره به صورت یک زنجیر به یک محور دورانی متصل است که با گردش موتور زنجیر اره کردن آغاز می شود.

کار با اره موتوری سخت نیست اما اگر تا به حال با این دستگاه کار نکرده اید حتما دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید و به آرامی با دستگاه کار کنید.بهترین حالت آن است که دستگاه را روی زمین مسطح در جایی که تیغه با زمین،بوته و یا هر جسم دیگری برخورد نداشته باشد بگذارید،بعد پا را داخل دسته عقب قرار دهید  و ترمز اره را در حالت آزاد بگذارید.سوئیچ استارت را باز کنید و یک دست را روی دسته بالای اره بگذارید و با دست دیگر هندل را سریعا بکشید.با چند بار انجام این کار دستگاه به کار می افتد.

اره درخت بر چیست؟

اره درخت بر چیست و چه کاربردی دارد؟

اره درخت بر برقی که با نام های اره زنجیری و اره موتوری نیز شناخته می شود،اره ای مناسب برای بریدن و هرس کردن درختان،قطع و انداختن درخت و بریدن درختان خشک می باشد.درخت برهای برقی در اندازه و قدرت های متفاوت و برای کاربری های گوناگون موجود می باشند، که اکثرا دارای موتور دو زمانه می باشند،به این معنا که دارای مخزن مجزا برای روغن نیست و باید روغن با نسبت مشخصی با بنزین ترکیب شود و در مخزن سوخت ریخته شود.

اگر این نسبت رعایت نشود،در اثر کمبود روغن و تغییر شکل سیلندر،پیستون داخل سیلندر گیر می کند و تعمیر آن هزینه زیادی در بردارد.اره درخت بر برقی با توجه به قابل حمل بودن،برای کارهای خانگی که صدای کم و وزن کم نیاز است،مورد استفاده قرار می گیرند. مکانیزم کارکرد این دستگاه به این شکل است که دندانه های اره به وسیله یک زنجیرکه به یک محور دورانی متصل است حرکت می کنند و با گردش موتور و زنجیر،اره کردن انجام میشود.سایز تیغه های اره درخت بر بسته به نوع کارکرد بین 35 سانت تا 85 سانت برای هرس کردن درختان و زدن شاخ و برگ،و 40 و 45 سانت برای قطع درختان کاربرد دارد.اره ها با تیغه 80 سانت برای بریدن درختان جنگل و درختان تنومند استفاده می شود.

نکته مهم در اره های زنجیری، سیستم ترمز در این اره هاست که در مواقعی که احتمال خطر دارد،مانند حرکت اره به سمت کاربر، دستگاه را بلافاصله از حرکت باز می دارد.در زمان استفاده از این دستگاه،از دستکش و کفش ایمنی و لباس کار مناسب استفاده کنید.یکی از نکاتی که هنگام استفاده از اره درخت بر مهم است جلوگیری از خطر فلایویل می باشد،خطر فلایویل به این معنا می باشد که هنگام گیر کردن تیغ اره در قطعه کار نباید از گاز دستگاه استفاده کرد،چون باعث آسیب رسیدن به کاربر و دستگاه می شود.

 برای کارکرد و عمر طولانی تر دستگاه بهتر است که به نگهداری از این دستگاه توجه نمایید.برای مثال تیز کردن تیغه به طور منظم توسط یک سوهان گرد،ریز و نازک به همراه دسته بسیار مفید است.فیلتر هوای دستگاه را نیز بهتر است تمیز کنید و یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید.فیلتر را به وسیله صابون و آب ولرم بشویید و خشک کنید که باعث حداکثر دور موتور می شود و دستگاه کارکرد بهتری خواهد داشت.

اره زنجیری درخت بر

انواع اره زنجیری

اره زنجیری اره درخت بر با سه نوع منبع تغذیه، بنزین، برق و شارژ باطری در بازار موجود است. سعی میکنیم در این پست، این تنوع اره زنجیری رو توضیح مختصری بدهیم تا بیشتر با این ابزار مفید آشنا بشویم.

اره زنجیری بنزینی 

نیروی اره زنجیری بنزینی که به اره احتراقی نیز معروف است توسط سوخت بنزین تأمین می‌شود. این اره به گونه‌ای طراحی شده که برای افراد مبتدی و حرفه‌ای کاربرد دارد. اره زنجیری بنزینی از موتوری تک سیلندره و دو زمانه تشکیل شده که بنزین و روغن دو عامل اصلی نیروی محرکه‌ی آن است. مدل‌های بنزینی اره زنجیری از قدرت بیشتری در مقایسه با انواع دیگر آن‌ برخوردار است. به همین نسبت با توجه به قدرت بیشتری که موتور این اره دارد ابزاری سنگین‌تر به حساب می‌آید. همچنین در مقایسه با سرعت بالای موتور، لرزش و صدای بیشتری نیز ایجاد می‌کند. از اره بنزینی بیشتر به عنوان یک ابزار حرفه‌ای و در مکان‌هایی با مساحت‌های بالا مانند جنگل‌ها که امکان دسترسی به منبع برق وجود ندارد، استفاده می‌شود.

انواع اره موتوری بنزینی

اره زنجیری برقی

نیروی محرکه‌ این اره همان‌گونه که از اسم آن مشخص است توسط برق تأمین می‌شود. در نتیجه موتور کوچک و ارزان‌تری دارد و نیازی به باک بنزین در طراحی آن نبوده است؛ بنابراین ابزاری سبک‌تر به نسبت بنزینی آن است.این اره بیشتر مناسب افرادی است که مبتدی بوده یا کارهای کوچک خانگی با آن دارند. از محدودیت‌های این اره سیم برقی است که قابلیت جابجایی آن را کمی مشکل می‌کند. قدرت اره زنجیری برقی را معمولاً با توان آن می‌سنجند. این اره لرزش و صدای کم‌تری داشته و با توجه به عملکرد آن مانند اره‌ بنزینی دود نمی‌کند.

اره رنجیری شارژی

این اره در بین تمام اره‌های زنجیری قیمت بالاتری داشته و نیروی محرکه‌ی آن با استفاده از باتری‌ شارژی تآمین می‌شود. این باتری‌ وزن زیادی دارند در نتیجه ابزاری به نسبت سنگین محسوب می‌شود. از مزیت‌های این دستگاه قابل حمل بودن آن است که در مقایسه با اره بنزینی وزن کم‌تری دارد اما استفاده از آن نیز محدود به مدت زمان شارژ باتری است. این اره با توجه به قیمت بالا، قدرت بسیار پایینی داشته و بیشتر برای برش درخت‌های کوچک یا هرس آن‌ها استفاده می‌شود.

اره سرشاخه زن

سرشاخه زن از یک اره‌ی زنجیری کوچک تشکیل شده که به دسته‌ای بلند که گاهی ثابت و گاهی تلسکوپی است، متصل می‌شود. اره سرشاخه زن می‌تواند شارژی، بنزینی یا برقی باشد. دسته‌ی این اره به شما کمک می‌کند تا دسترسی بیشتری به شاخه‌های بلندتر و دور از دسترس داشته باشید.

اره دستی

اره زنجیری دستی فاقد موتوری برای برش است؛ در نتیجه توسط دست و نیروی انسانی کار می‌کند. مکانیزم این اره مانند اره زنجیری عمل می‌کند با این تفاوت که نیرو برای برش توسط دست انسان انجام می‌شود. امروزه از این اره‌ها کم‌تر در جایی استفاده می‌شود.

مزایا و معایب اره موتوری

اره زنجیری با قابلیت بالاتر از ۱۰ برابر یک اره دستی زمان و نیروی کم‌تری از شما خواهد گرفت؛ زیرا نیروی محرکه‌ی یک اره دستی توسط نیروی انسانی است اما در اره موتوری این امر با استفاده از موتور موجود روی اره اتفاق می‌افتد. این امر باعث شده در طول زمان با توجه به سرعت بالا و کارآیی بهتر، استفاده از اره‌های دستی در اموری مانند قطع و هرس درختان، امور پزشکی، برش بتون، آسفالت، یخ و موارد دیگر منسوخ شود. اما در کنار مزایای این اره باید گفت که اره زنجیری از جمله خطرناک‌ترین اره‌ها در دنیا قلمداد شده که سالانه باعث حوادث ناگوار زیادی می‌شود. به غیر از رعایت نکات ایمنی به هنگام استفاده از این ابزار، تعمیرات منظم، تمیز نگهداشتن و خارج کردن خرده‌های چوب و گرد و غبار از مهم‌ترین نکاتی است که با رعایت آن از آسیب زدن به دستگاه و کاربر جلوگیری می‌شود.

کاربرد اره موتوری یا اره زنجیری

از اره زنجیری به غیر از هرس و قطع درختان استفاده‌های زیادی در دیگر صنایع می‌شود که از جمله‌ی آن می‌توان به صنعت پزشکی و جراحی، ساختمان‌سازی (برای بریدن بتن و …)، شهرسازی(بریدن آسفالت و …)، آتش نشانی و … اشاره کرد.

سایز تیغه های ابزار اره درخت بر 

بسته به نوع کارکرد بین ۳۵ سانت تا ۸۵ سانت برای هرس کردن درختان و زدن شاخ و برگ،و ۴۰ و ۴۵ سانت برای قطع درختان کاربرد دارد.اره ها با تیغه ۸۰ سانت برای بریدن درختان جنگل و درختان تنومند استفاده می شود.

نکته مهم در ابزار اره درخت بر

  • سیستم ترمز در این اره هاست که در مواقعی که احتمال خطر دارد،مانند حرکت اره به سمت کاربر، دستگاه را بلا فاصله از حرکت باز می دارد.
  • باید روغن با نسبت مشخصی با بنزین ترکیب شود و در مخزن سوخت ریخته شود. اگر این نسبت رعایت نشود،در اثر کمبود روغن و تغییر شکل سیلندر،پیستون داخل سیلندر گیر می کند و تعمیر آن هزینه زیادی در بردارد.
  •  ابزار اره درخت بر برقی با توجه به قابل حمل بودن،برای کارهای خانگی که صدای کم و وزن کم نیاز است،مورد استفاده قرار می گیرند.
  •  مکانیزم کارکرد این دستگاه به این شکل است که دندانه های اره به وسیله یک زنجیرکه به یک محور دورانی متصل است حرکت می کنند و با گردش موتور و زنجیر،اره کردن انجام میشود. در زمان استفاده از این دستگاه،از دستکش و کفش ایمنی و لباس کار مناسب استفاده کنید.

 یکی از نکاتی که هنگام استفاده از ابزار اره درخت بر مهم است جلوگیری از خطر فلایویل می باشد،خطر فلایویل به این معنا می باشد که هنگام گیر کردن تیغ اره در قطعه کار نباید از گاز دستگاه استفاده کرد،چون باعث آسیب رسیدن به کاربر و دستگاه می شود. برای کارکرد و عمر طولانی تر دستگاه بهتر است که به نگهداری از این دستگاه توجه نمایید. برای مثال تیز کردن تیغه به طور منظم توسط یک سوهان گرد،ریز و نازک به همراه دسته بسیار مفید است.

 فیلتر هوای دستگاه را نیز بهتر است تمیز کنید و یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید.فیلتر را به وسیله صابون و آب ولرم بشویید و خشک کنید که باعث حداکثر دور موتور می شود و دستگاه کارکرد بهتری خواهد داشت.

اره چوب بری بنزینی

تفاوت اره موتوری و اره برقی و دستی چیست؟ 

اره ها از لوازم مورد نیاز برای برش و جدا کردن قطعات مختلف می باشند. این اره ها در انواع مختلف تهیه و تولید می شوند. اره موتوری و اره برقی متداول ترین نوع اره هستند. این اره ها بر حسب نوع کارکرد مورد توجه قرار می گیرند. اره موتوری و برقی هر دو در دسته اره های زنجیری جای می گیرند. در واقع چیزی که سبب تفاوت میان اره موتوری و اره برقی شده، نیروی محرک آن است. در اره موتوری بنزین حکم نیروی محرک را برای عملکرد اره دارد. اره برقی نیز با برق شروع به حرکت خواهد کرد. به همین خاطر اره موتوری را با نام اره بنزینی نیز می شناسند. همچنین اره ای که با برق کار می کند نیز با نام اره برقی یا اتومات معرفی می گردد.

 اره ها مصارف مختلفی دارند. به عنوان مثال برای هرس یا قطع کردن درختان مورد توجه قرار می گیرند. ضمن اینکه می توانند در صنعت و ساختمان سازی نیز استفاده شوند. به طور کلی مدل برقی بیشتر برای هرس و برش درختان کوچک استفاده می شود. این اره جزء اره های زنجیره ای است. بنابراین برای فعالیتش به یک زنجیر مجهز است. از این زنجیر با نام دوران کننده یاد می شود. این زنجیرها در مدل برقی با دندانه های تیزی دیده می شوند.

احتمال آسیب دیدن دست در کار کردن با اره دستی بیشتر است. اره دستی برای برش و قطع کردن نیاز به انرژی زیادی دارد. ضمن اینکه فرد ممکن است در پایان نتیجه مطلوب را به دست نیاورد.اره های زنجیری حدود 10 برابر اره دستی سرعت دارند. لذا برای به حرکت درآوردن آن ها نیاز به صرف انرژی چندانی ندارید. برای عملکرد صحیح اره موتوری یا برقی نیاز به سرویس و نگه داری مناسب از آن ها دارید.

 این اره ها باید به شکل مرتب تمیز کاری شوند. در این صورت می توانند با کیفیت بهتری در برش درختان و … ظاهر شوند. همان طور که می دانید اره موتوری یا برقی برای برش درخت مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین زمانی که این اره ها برای برش استفاده می شوند، احتمال ورود ذرات یا گرد و غبار ناشی از برش چوب به داخل دستگاه وجود دارد. این ذرات می توانند عملکرد مکانیکی اره موتوری یا برقی را دچار تغییر و نوسان کنند. به همین خاطر تمیز کاری مدل برقی یا موتوری از موارد ضروری در بهره مندی از آن می باشد.

اره چوب بری بنزینی هسکوارنا

نکاتی برای خرید اره زنجیری مناسب

طول تیغه مهم‌ترین فاکتور در خرید اره زنجیری است. اره برای استفاده‌ی معمولی طول تیغه‌ای از ۱۵ تا ۵۰ سانتی‌متر احتیاج داشته و برای کارهای حرفه‌ای‌تر یا برش قطعات بسیار ضخیم طول تیغه‌هایی بیش از ۵۰ سانتی‌متر مناسب است. داشتن لرزش‌گیر در بعضی دستگاه‌ها باعث کاهش لرزش در نتیجه خستگی کمتر کاربر به هنگام کار می‌شود. ترمزهای اضطراری که روی بعضی دیگر از دستگاه‌ها تعبیه شده ایمنی آن را بالا می‌برد تا در صورت خارج شدن دستگاه از کنترل به صورت اضطراری عمل کند.

در ابزارهای جدید میله‌ی لگدگیری طراحی شده تا از عقب زدن یا به بالا پرت شدن یا گیر کردن دستگاه در قطعه کار جلوگیری کند. همچنین داشتن روغن‌کار اتوماتیک و قابلیت تنظیم طول زنجیر برای سرعت بخشیدن به کار بسیار ضروری است.از دیگر نکات مهم به هنگام خرید با توجه به توضیحات فوق وزن دستگاه، قابلیت جابجایی ابزار، توان بدنی فرد و موارد استفاده از ابزار است که به شما کمک می‌کند تا دستگاهی متناسب با نیاز خود خریداری کنید. در ادامه نکاتی را جهت نگهداری و افزایش طول عمر اره زنجیری بیان می کنیم.

زنجیره اره زنجیری را تمیز کنید

اره برقی یکی از ابزارهایی است که افراد در باغبانی ، نجاری و ... از آن استفاده می کنند این نوع ابزار دارای زنجیر است. برای تمیز کردن زنجیره اره زنجیری باید از ابزارهای خاصی استفاده کرد. ممکن است در ابتدا نتوانید آن را با ماده پاک کننده تمیز کنید. به همین دلیل ، قبل از استفاده از ماده تمیز کننده برای کارهای محکم ، باید با مواد مخصوص تمیز شود. علاوه بر این ، برای تیز کردن آن ، باید از کیت تیغ مناسب استفاده کنید. از دفترچه راهنمای اره برای تمیز کردن و تیز کردن استفاده می شود ، برای اطلاعات بیشتر می توانید آن را بخوانید. کیت سوهان زنجیر اره شامل یک سوهان گرد برای تیز کردن سطوح منحنی دندان ، یک سوهان صاف برای تیز کردن قلاب ها و یک راهنمای سوهان برای اطمینان از زاویه صحیح خراشنده است.البته زنجیره نظافت نیز مراحل و قوانین خود را دارد و همه نمی توانند بدون اطلاع قبلی این کار را انجام دهند.

زنجیر اره موتوری را تیز کنید

تیز کردن زنجیر اره زنجیری علاوه بر تمیز کردن زنجیره اره می تواند کارایی اره را افزایش داده و بهترین نتایج را ارائه دهد. مراحل تیز کردن آن در اینجا مورد بحث قرار می گیرد. اگر زنجیر اره شما کثیف است ، باید آن را تمیز کنید تا راحت تر و دقیق تر تیز کنید. سپس زنجیر اره را بکشید و مطمئن شوید که زنجیر اره به درستی کشیده شده است و تیغه اره را در گیره محکم کنید تا در جای خود ثابت بماند. سپس زنجیر را به طور کامل بچرخانید تا لبه برنده در موقعیت صحیح قرار گیرد و از کوچکترین برنده استفاده کنید تا زمانی که تعداد برنده های تراشنده را تعیین کنید و همه برندگان در یک اندازه خراشیده شوند. ترمز اره را قفل کنید تا از حرکت تیغه اره جلوگیری شود. در کنار اره بایستید ، در این صورت لبه برنده را در مقابل خود و برنده را در جهت مخالف مشاهده خواهید کرد. ابتدا لبه برنده رو به روی خود را بکشید وقتی می خواهید لبه برنده را در طرف دیگر بکشید ، باید در آن سوی اره بایستید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر