خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اره زنجیری چگونه کار میکند؟

نکات اساسی ایمنی کار با اره زنجیری

فهرست مطالب

اره زنجیری یک ابزار قدرتمند و قابل حمل است که از طریق یک زنجیره سریع حرکت می کند که به دور یک میله راهنما می چرخد و می تواند درختان را هرس و قطع کند. همچنین به عنوان خطرناک ترین ابزار هم شناخته شده است، لذا لازم است حین استفاده از آن، نکات ایمنی و قابل توجه جهت حفظ جان خود را رعایت کنید.

نکات اساسی ایمنی کار با اره زنجیری

اره های زنجیری امروزی که نه برای چوب بری های حرفه ای، بلکه برای کسانی که می خواهند هیزم خود را تهیه کنند و ملک خود را هرس کنند، ساخته شده اند. قبل از اقدام به کار با اره، بهتر است با ملاحظات ایمنی بررسی شده آشنا شوید و سپس نکات کاربردی را برای برش ایمن و موثر دنبال کنید:

خواه یاد بگیرید که چگونه برای اولین بار از اره زنجیری استفاده کنید یا در یک کار معمول از آن بهره مند شوید، هرگز با این ابزار قدرتمند، به تنهایی کار نکنید. از کلیه تجهیزات محافظتی شخصی لازم، از جمله چاقو، کلاه ایمنی اره برقی با محافظ صورت، دستکش و چکمه های انگشتی یا استیل استفاده کنید. هرگز لباس گشاد نپوشید، زیرا ممکن است در دندان اره گیر کند.

موضعی راحت را پیدا کنید و هنگام کار هر دو پا را محکم روی آن نگه دارید.

هرگز اره را روی نردبان قرار ندهید و هرگز قطعه ای را که از شانه بالاتر است، را برش ندهید. (اگر می خواهید چیزی بالاتر ببرید، یک ابزار کاملاً متفاوت را در نظر بگیرید).

از موقعیت تمام خطوط برق آگاه باشید و هرگز درختی را که در آن، خطوط تاسیسات، وسایل نقلیه، ساختمان ها و خصوصاً وقتی که افراد در طول دو و نیم متری درخت وجود دارند، آن را قطع نکنید.

از اره زنجیری مناسب کار، استفاده کنید. اگر اره برقی اجاره می کنید، در مورد دامنه کار آن با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

نکات اساسی ایمنی کار با اره زنجیری

ابزار مورد استفاده در حین استفاده از اره زنجیری

کلاه ایمنی اره زنجیری

دستکش کار بدون لغزش

چکمه های انگشتی استیل

نحوه استفاده از اره زنجیری

مرحله 1

با منطقه کار خود آشنا شوید. از مسیرهای فرار خود آگاه باشید،  مکان هایی که می توانید پس از ریزش درخت با خیال راحت به آنجا بروید را پیدا کنید. درخت شما ممکن است در جهت غیرمنتظره ای سقوط کند، بنابراین بهتر است برای هر سناریوی احتمالی آماده باشید.

مرحله 2

تمام وسایل خود را از سر تا پا بپوشید. اره زنجیری خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که زنجیر دارای کشش خوبی است. اگر می توانید زنجیره را از نوار راهنما بچرخانید و حلقه های زنجیر را از راهنمای آن جدا کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی باید فشار را افزایش دهید. راهنمای تعمیر و نگهداری دستگاه خود را برای راهنمایی در مورد محکم کردن زنجیره بررسی کنید. در بیشتر مواقع، از اسکرچ (پیچ گوشتی یا آچار) همراه دستگاه استفاده خواهید کرد. یک زنجیره محکم بسته شده، باید کمی کشیده شود اما نباید از راهنما جدا شود.

مرحله 3

اگر دستگاه شما به بنزین نیازمند است، قبل از شروع کار، سطح بنزین را بررسی کرده و باک را پر کنید.

مرحله 4

اره زنجیری خود را صاف کرده و روی زمین قرار دهید. ترمز زنجیری را به جلو فشار دهید تا قفل شود. ترمز زنجیری، معمولاً اهرم جداگانه ای است که بین دسته بالایی اره برقی و تیغه قرار دارد، تا زمانی که ترمز را رها نکنید و گاز را فشار ندهید، از چرخش زنجیر جلوگیری نخواهد کرد.

مرحله 5

 برای کسانی که اره برقی دارند، بهتر است پای راست خود را از داخل به سمت دسته عقب قرار داده و وزن خود را روی دسته قرار دهند تا اره محکم شود. با استفاده از دست چپ خود، دسته جلویی را محکم نگه دارید. با دست راست خود، طناب را به طور کامل به بیرون بکشید. برای روشن شدن موتور معمولاً چهار یا پنج کشش لازم است.

مرحله 6

 برای اینکه زنجیر به حرکت درآید، باید ماشه یا گاز را فشار دهید. ابتدا با قرار دادن پاها و محکم گرفتن اره، خود را در موقعیت درست قرار دهید. همیشه اره را به پهلو برش داده یا از خود دور کنید تا در صورت لگد زدن، آسیب به حداقل برسد.

مرحله 7

هنگامی که آماده برش هستید، ترمز زنجیره ای را آزاد کنید. اره زنجیری را در جایی که می خواهید برش بزنید بگذارید. فشار وارد نکنید، حرکت زنجیر و تیغه، چوب را به داخل می کشد.

مرحله  8

برای خاموش کردن اره، کافیست آن را به حالت "خاموش" تغییر دهید. قبل از ذخیره سازی بگذارید اره خنک شود.

اگر از اره گاز استفاده می کنید، قبل از اینکه آن را کنار بگذارید، باید تصمیم بگیرید که با هر سوختی که در باک باقی مانده است چه کار کنید. اگر می خواهید در آینده نزدیک از اره برقی استفاده کنید، خوب است که پس مانده سوخت را تا چهار هفته در مخزن بگذارید، اما اگر بیش از این صبر کنید، اتانول موجود در سوخت می تواند خطرناک باشد (به این معنی که شما باید قبل از استفاده بعدی، کاربراتور را جدا کنید و کاملاً تمیز کنید). برای تخلیه مخزن، اره برقی را به مکانی با تهویه مناسب برده و باقیمانده سوخت را در یک ظرف پلاستیکی تخلیه کنید. اغلب می توانید سوخت باقیمانده را دور بیندازید.

نحوه استفاده از اره زنجیری

استفاده از اره زنجیری

آیا لازم است برخی از هیزم ها را ببرید، برخی از درختان را اصلاح کنید یا برخی را به طور کامل قطع کنید؟  اره زنجیری ابزاری مناسب برای انجام این موارد است، لذا موجب صرفه جویی در وقت و انرژی شما می شود.

خواه به دنبال هرس درختان در مکان های سخت قابل دسترسی باشید، یا به فکر اصلاح شاخه های اطراف خانه خود و یا آماده سازی هیزم برای زمستان پیش رو باشید، استفاده از یک اره زنجیری می تواند به شما در این امر کمک شایانی کند.

کاربردهای اره زنجیری

اره رنجیری ابزاری واقعاً مفید برای طیف وسیعی از کارهای محوطه سازی و پیکر تراشی است. آنها بهترین استفاده را برای:

قطع (قطع درختان)

اصلاح شاخه های بزرگتر

قطع هیزم دارند.

این اره ها برای اصلاح شاخه های در ارتفاع، یا برای هرس و شکل دادن به درختان و بوته ها بهتر هستند.

تکنیک های برش با اره زنجیری

روش های مختلفی برای برش با استفاده از اره زنجیری وجود دارد. بهتر است از تکنیک صحیح برش کاری که انجام می دهید، نه تنها از نظر ایمنی، بلکه برای دستیابی به بهترین نتیجه نیز استفاده کنید.برخی از موارد کلی که باید هنگام قطع درختان با اره به خاطر بسپارید:

همیشه شاخه های پایین تر درخت را قبل از قطع آن جدا کنید.

اگر روی یک درخت بزرگ کار می کنید، توصیه می شود شاخه های بزرگ را به جای کل شاخه ها به طول قابل کنترل برش دهید.

بهتر است قبل از برش شاخه های کوچکتر (جایی که می توانید به این شاخه ها برسید) از شاخه های بزرگ جدا کنید، زیرا این امر به کاهش وزن شاخه کمک می کند.

همیشه هنگام برش شاخه ها از برش عمودی استفاده کنید.

هرگز با اره، بالاتر از ارتفاع شانه خود را برش نزنید.

درختان بسیار بلند ممکن است برای رسیدن به شاخه ها به جمع کننده یا نردبان احتیاج داشته باشند. اره را روی زمین قرار دهید و قبل از بالا رفتن از نردبان، ترمز زنجیری را فشار دهید، فقط زمانی که در موقعیتی ایمن و آماده برش باشید، ترمز زنجیری را بردارید. (شروع اره برقی بر روی نردبان ممکن است باعث از دست رفتن تعادل شود).

استفاده از نوک اره زنجیری به طور کلی توصیه نمی شود.

بدون آموزش و یادگیری، سعی در سقوط درختان بزرگ نکنید، زیرا این امر می تواند بسیار خطرناک باشد.

استفاده از اره زنجیری

متداول ترین روش های برش با اره زنجیری

قطع برش

قطع درخت به سه برش احتیاج دارد:

برش اول: اولین برش، به صورت جهت دار و مورب در کنار درختی است که می خواهید سقوط کند. اره را با زاویه 45 درجه نگه دارید و به سمت پایین و داخل برش دهید، تقریباً 1/4 یا 1/3 قطر درخت را قطع کنید. اره زنجیری را با تمام قدرت به کار گیرید و اجازه ندهید زنجیر ببندد.

برش دوم: برش دوم برش پایین است. این کار به صورت افقی صورت می گیرد.

برش سوم: حالا به سمت دیگر درخت بروید و برش سوم را بزنید. این برش افقی دیگری است که چند اینچ بالاتر از سطح برش پایین قرار دارد. این می تواند خطرناک ترین قسمت برش باشد.

درخت باید هنگامی که برش قطع شده با برش جهت دار مواجه می شود، سقوط کند. اگر اره شروع به اتصال کرد، آن را برداشته تا برش قطع شود تا درخت مجبور به سقوط شود.

هنگامی که درخت یا شاخه های خود را با موفقیت قطع کردید، مرحله بعدی تقسیم آنها به قطعات قابل کنترل برای حمل و نقل یا خرد کردن است.

سپس، قطعه های چوب مورد نظر خود را مشخص کنید و این را روی تنه یا شاخه بزرگ خود علامت گذاری کنید.

سرانجام، با استفاده از یک اهرم قطع کننده، شاخه بزرگ خود را برگردانید و برش را از سمت دیگر تنه یا شاخه به پایان برسانید.

متداول ترین روش های برش با اره زنجیری

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر