خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اشتباهات رایج در استفاده از کمپکتور

کار با دستگاه کمپکتور توسط اپراتور

فهرست مطالب

در ابتدای این مقاله قصد داریم از شما سوالی بپرسیم:

شما فکر می کنید که هر چقدر خاک را بیشتر با کمپکتور بکوبیم، خاک مقاومت بیشتری پیدا می کنه و پی ایجاد شده مستحکم تر می گردد؟

اما در جواب سوال باید گفت که این استدلال به طور کامل اشتباه می باشد. کوبش بیش از حد خاک باعث خرد شدن سنگدانه ها گردیده و باعث می شود در خاک جداسازی دانه ها اتفاق بیافتد و از استحکام و مقاومت پی ایجاد شده به شدت کاسته شود.

کار با دستگاه کمپکتور توسط اپراتور

عملیات کوبش بیش از حد با کمپکتور صفحه ای را به  این صورت تصور کنید که دارید تخته سنگی را با چکش خرد می کنید. شما می توانید این کار را با استفاده از نیرویی متعادل و در تعداد دفعات به طور کامل انجام دهید. اما اگر شما عملیات را پس از خرد شدن سنگ همچنان ادامه دهید، تکه های سنگ خرد و خردتر گردیده تا جایی که شما تنها با ذرات خاک و ریزه سنگ مواجه می شوید.  کوبش بیش از حد خاک با کمپکتور نیز دقیقا همین عمل را انجام می دهد. بدین صورت که ساختار خاک را به طور کامل از بین برده و باعث خرد شدن سنگ دانه ها می گردد.

کوبش کمتر از حد نیاز با کمپکتور

کوبیده شدن خاک کمتر از حد انتظار سه دلیل اصلی دارد:

1-کم بودن تناژ کمپکتور دستی یا قورباغه ای که به وسیله آن عملیات کوبش را انجام می دهید.

2-اپراتور چندین پاس خاک را کمپکت نکرده و تنها یکبار عملیات کوبش بر روی خاک را انجام می دهد.

3-عمق بیش از حد خاک یا وجود برآمدگی زیاد در خاک نیز می تواند یکی از دلایل اصلی کوبیده شدن کمتر از حد انتظار خاک باشد. زمانی که ناهمواری های بر روی خاک زیاد باشد، تاثیر کار با کمپکتور کم گردیده، بیشتر نیرو به خود دستگاه کمپکتور برگشته و باعث آسیب به دستگاه می شود.

راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از مشکلات در حین کار با کمپکتور

جهت پی سازی پروژه های بزرگ حتما باید مهندسی آشنا با خاک، شرایط خاک و همچنین به منظور تشخیص میزان فشرده سازی مناسب جهت پی سازی در محل پروژه داشته باشد. اما در پروژه های کوچک که فردی جهت این امر حضور ندارد، رعایت این موارد ضروری است:

1- اطمینان حاصل کنید که نوع کمپکتور (صفحه ای یا قورباغه ای) و میزان تناژ آن را به درستی انتخاب نموده اید.

2-نوع خاکی که قرار است بر روی آن عملیات پی سازی را انجام دهید به طور کامل آزمایش و درک نمایید تا در عملیات پی سازی با کمپکتور از کوبش بیش از حد خاک یا کوبشی کمتر از حد نیاز جلوگیری به عمل آید

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر