خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع روش های برش بتن کدامند؟

فهرست مطالب

همان طور که می دانید استفاده از بتن به علت کاربرد فراوان آن، در کار های ساختمانی و دیگر صنایع افزایش یافته است. در بسیاری از موارد در عملیات ساختمانی نیاز است که بتن مورد استفاده، برش داده شود. علت استفاده از بتن بر، می تواند وجود اشکالات اجرایی در بتن، تغییر نقشه سازه و ترمیم بتن های خراب باشد.

همچنین ممکن است لازم باشد که قطعاتی درون بتن تعبیه شود. برش بتن به علت سفت و محکم بودن آن کار ساده ای نیست. به همین خاطر نمی توان این کار را به صورت دستی انجام داد. در این قسمت، می خواهیم روش هایی را که برای برش بتن می توان از آن ها استفاده کرد، معرفی کرده و هریک را توضیح دهیم.

روش هایی که برای برش بتن وجود دارند به عوامل زیادی بستگی دارند مانند نوع بتن، فضای موجود برای انجام عملیات برش و نوع برش.

برش بتن را به روش های متعددی می توان انجام داد اما ما در این جا سه روش کاربردی را معرفی کرده و هر یک را توضیح می دهیم:

1.برش بتن با استفاده از کاتر بتن بر

برش بتن با استفاده از کاتر برش بتن رایج ترین روش محسوب می شود. از این دستگاه با عنوان کاتر آسفالت بر هم یاد می شود. زیرا این دستگاه نقش آسفالت بر، را نیز ایفا می کند و برای تغییر دادن کاربرد آن، کافی است تیغه آن عوض شود. در واقع این دستگاه، سه کاربرد دارد:

  •          برش آسفالت با استفاده از تیغه کاتر آسفالت بر
  •          برش بتن با تیغه مخصوص کاتر بتن بر
  •          برش بتن آرمه با استفاده از تیغه کاتر بتن بر مسلح

در این جا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا نمی توان از یک تیغه معمولی برای هر سه کار استفاده کرد؟

برای پاسخ باید گفت که به هیچ وجه این کار را نکنید، زیرا فشار زیادی به دستگاه وارد می شود و در نتیجه دستگاه کاتر، تخریب خواهد شد. همچنین اگر این کار را انجام دهید به احتمال زیاد سگمنت های تیغه دستگاهتان شکسته یا دچار پریدگی می شود. مهم تر از همه اینکه نمی توانید به خوبی بتن یا آسفالت را برش دهید و این کار به خوبی انجام نخواهد شد.

2.برش بتن با دستگاه واتر جت

این دستگاه با کمک فشار بسیار زیاد آب، انواع بتن و مصالح دیگری مانند فلز و... را به راحتی و با سرعت زیاد برش می دهد. در این قسمت لازم است که برخی مزایا و معایب این دستگاه را بررسی کنیم:

  •          در برش بتن با دستگاه واتر جت، کثیف کاری به حداقل می رسد و کار به صورت تمیز انجام می شود.
  •          استفاده از این دستگاه، آلودگی های مختلفی مانند آلودگی زیست محیطی و صوتی را به حداقل خود می رساند.
  •          همچنین دقت این دستگاه نسبت به سایر روش های برش کاری بسیار بالا تر است.
  •          با وجود همه ی مزیت های گفته شده در رابطه با دستگاه واترجت، این دستگاه معایبی هم دارد که برای نمونه می توان به بالا بودن قیمت آن اشاره کرد. همچنین هزینه ی کار با واترجت نیز بالا می باشد. به همین علت، پیمان کاران و کار فرمایان کم تر از این دستگاه در عملیات ساختمانی استفاده می کنند.
  •          از معایب دیگر این دستگاه هم می توان محدودیت آن را گفت. زیرا واترجت فقط در برش سطوح و در پروژه های بزرگ نقش دارد و در کار های کوچک یا متوسط نمی توان از آن بهره برد.
  •          این دستگاه با استفاده از آب، بتن را برش می دهد اما در بعضی از روش ها، با برخورد آهن به بتن برش صورت می گیرد و موجب ایجاد آلودگی صوتی می شود. اما در واتر جت این گونه نخواهد بود.

3.برش بتن توسط سیم

 در این روش برای برش بتن از دستگاه سیم الماسه استفاده می شود. سیم هایی که داخل این دستگاه تعبیه شده اند، از آلیاژ های پر کربن هستند که به اصطلاح به آن ها الماسه گفته می شود. در این روش هم سرعت، بالا می باشد زیرا ظرافت سیم ها بالا است و همین، سبب افزایش سرعت در انجام برش بتن می شود.

طرز استفاده از این دستگاه آسان است به طوری که برای برش بتن، ابتدا در دو طرف بتن سوراخی ایجاد می کنیم و سپس سیمی را از این دو سوراخ عبور می دهیم. با روشن کردن دستگاه، بتن برش خواهد خورد. این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه ها دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  •          در این روش سرعت کار بسیار بالاست و علتش، سیمی بودن تیغه دستگاه می باشد.
  •          یکی از مزیت های قابل توجه این دستگاه این است که بتن، به شکل قالبی برش می خورد و کار بسیار تمیز صورت می گیرد.
  •          دقت کار در استفاده از دستگاه سیم الماسه، بسیار بالاست به طوری که سایر قسمت های بتن آسیبی نمی بینند.
  •          این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه های نام برده شده محدودیت استفاده دارد و از آن در برش بتن کف نمی توان استفاده کرد.
  •          از معایب دیگر این محصول، قیمت بالای آن می باشد.

مزایا و معایب استفاده از دستگاه کارتر

1.این دستگاه، برای دال هایی که ضخامت آن ها کم می باشد بسیار مناسبند.

      2.دستگاه کارتر برای برش در اندازه های کوچک مناسب تر است.

3.این دستگاه پر کاربرد، برای کف های بتنی هم مناسب می باشد.

4.همچنین مزیت دیگر این دستگاه نسبت به روش های دیگر، این است که هزینه آن پایین تر می باشد و قیمت کمی دارد. امروزه پیمان کاران و اکثر کار فرمایان به دنبال ارزانی همراه با کیفیت هستند که با توجه به این مورد، استفاده از دستگاه کارتر بسیار مقرون به صرفه می باشد.

5.اگر بتنی دارای ضخامت زیادی باشد نمی توان برای برش آن از دستگاه کارتر استفاده کرد و این از معایب این دستگاه محسوب می شود.

6.همچنین این دستگاه دارای محدودیت هایی می باشد یعنی فقط برای برش بتن روی کف ها مناسب می باشد و برای برش روی دیوار یا ستون خیلی به کار نمی آید.

7.اگر بخواهیم دستگاه کاتر را با سایر دستگاه های دیگر مانند واترجت و سیم مقایسه کنیم؛ باید گفت که سرعت کاتر نسبت به سایر دستگاه ها پایین تر است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر