خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع ماله کدام است و هرکدام چه کاربردهایی دارند؟

از ابزارهای ساده تا پیشرفته ساختمان سازی

فهرست مطالب

شاید اگر نامی از ماله آورده شود؛ اولین و ابتدایی ترین وسیله ای که به ذهن ها خطور کند؛ همان نوع ماله بنایی معروفی باشد که بناهای ساختمانی آن را در عملیات مختلف مورد استفاده قرار دهند.

اما امروزه انواع ماله های دستی و موتوری پیشرفته تری نیز تولید و طراحی شده است که هر یک از آن ها کاربردهای خاص خود را دارند.

از ابزارهای ساده تا پیشرفته ساختمان سازی

در روند ساخت و ساز ساختمانی ابزارهای ساده و پیشرفته بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را دارند. هر چقدر علم و تکنولوژی پیشرفت می کند؛ ابزارآلات و تجهیزات ساختمان سازی نیز پیشرفته تر می شوند.

به همین دلیل است که امروزه بیشتر از ابزارهای مدرن تر استفاده می شود تا روند کار را با سرعت و سهولت بیشتری به پیش برد.هر چند که باز هم در بسیاری از مواقع از همان ابزارهای مرسوم قدیمی استفاده می شود.

به عنوان مثال: اگر به انواع ماله از ابزارهای ساده تا پیشرفته آن نیم نگاهی داشته باشیم؛ به خوبی به این نکته دست پیدا خواهیم کرد که علی رغم تولید ماله های جدیدتر و پیشرفته تر باز هم استفاده از ماله دستی از مرسوم ترین و پرفروش ترین ماله ها به شمار می آید که کارگران ساختمانی از وجود آن ها استفاده می کنند.

در ادامه بیشتر در خصوص انواع ماله و توضیحات مربوط به آن ها نکاتی را خدمت شما ارائه خواهیم ساخت.

از ابزارهای ساده تا پیشرفته ساختمان سازی

آشنایی با انواع ماله به عنوان ابزاری کارآمد در ساختمان سازی

ماله یکی از ابزارهایی به شمار می آید که در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کارگران ساختمانی با انواع ماله رو به رو هستند که هر کس از آن ها کاربردهای خاص خود را دارند.

کاربرد اصلی استفاده از انواع ماله از ساده تا پیشرفته آن ها، صاف و صیقلی کردن سطح بتن و گچ و... می باشد که بسته به هر یک از انواع ماله از وجود آن ها برای کاربردهای خاص استفاده می کنند.

اما اگر بخواهیم به طور کلی انواع ماله را در یک دسته بندی کلی قرار دهیم؛ می توان آن ها را به دو نوع ماله دستی و ماله موتوری تقسیم بندی نمود که هر یک از آن ها خود دارای انواع و اقسام خاصی هستند.

برای آشنایی دقیق و کامل با انواع ماله به طور کلی و جزئی می توان آن ها را به گونه زیر تقسیم بندی نمود:

1-    ماله دستی

ماله دستی یکی از انواع ماله می باشد که شاید ساده ترین و در دست ترین نوع ماله ها را شامل می شود. هر چند که خود ماله های دستی نیز به ماله های مختلف زیادی تقسیم بندی می شود که به برخی از آن ها اشاره خواهد شد:

الف): ماله بنایی:

شاید هر گاه سخن از ماله و انواع ماله شود؛ اولین نوعی از ماله ها که به ذهن هر کسی می آید؛ نوع شمسه ماله بنایی آن هاست که جزء ساده ترین و قدیمی ترین نوع ماله ها به شمار می آید.

هر چند که در کنار تمامی سادگی این نوع از انواع ماله باید اذعان داشت که کاربرد و کارایی این نوع از ماله ها بسیار زیاد می باشد و یکی از پرفروش ترین نوع ماله ها را به خود اختصاص داده است.

چرا که بناهای ساختمانی از این نوع از ماله ها بسیار زیاد استفاده می کنند.

ب): ماله تلسکوپی:

شمسه ماله تلسکوپی از دیگر انواع ماله به شمار می آید که نوع پیشرفته تر ماله های بنایی می باشد. این نوع از ماله ها کار را برای شما به عنوان کارگران ساختمانی راحت تر کرده است.

چرا که شما می توانید با خرید این نوع از ماله ها به راحتی و حتی در فاصله چندین متری هم وارد بتن شوید و برای صاف و یکدست شدن بتن می توانید از این نوع ماله ها در فاصله دور هم استفاده کنید.

ماله دستی

ج): ماله ترازدار:

اگر بخواهید به صورت دستی از ماله ای استفاده کنید که ضمن صاف و یکدست کردن سطح بتن بتوانید بتن مورد نظر را تراز کنید؛ می توانید شمسه ماله ترازدار را خریداری کنید که چنین امکانی را برای شما فراهم می سازد.

شما می توانید با استفاده از این نوع ماله ها به راحتی صاف و کج بودن سطح زمین را تشخیص داده و بتن مورد نظر را تراز نمایید.

ماله دستی

2- ماله موتوری

علاوه بر ماله دستی که شما می توانید آن ها را در انواع و اقسام خاص خود خریداری کنید؛ می توانید از نوع پیشرفته تر انواع ماله هم بهره مند شوید.

امروزه ماله ها از آن حالت ساده و ابتدایی خود خارج شده اند و شما می توانید آن ها را به صورت موتوری هم خریداری کنید. از جمله انواع ماله موتوری می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

الف): ماله پروانه ای:

یکی از ماله های موتوری پرکاربرد برای صاف و یکدست کردن سطح بتن، ماله پروانه ای است که با اسم های مختلفی از آن یاد می شود.

این نوع از انواع ماله موتوری را شما می توانید با توجه به سوخت های مختلف بنزینی و برقی و... خریداری کنید که هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را دارند. استفاده از این نوع از ماله ها کار ماله کشی را برای شما با سرعت و سهولت بیشتری به پیش می برند.

نکته جالب توجه در مورد این نوع از ماله ها تقسیم آن ها به ماله پروانه ای دستی و نفربر می باشد که در نوع دستی آن ها اپراتور باید پشت دستگاه مورد نظر بماند و با موتور روشن کار ماله کشی را به پیش ببرد ولی در نوع نفربر که به ماله سرنشین دار هم معروف است؛ اپراتور می توانند سوار آن شده و به مانند خودروی خود آن را به هر جایی هدایت نماید.

ب): شمشه ماله موتوری:

 شمسه ماله های موتوری سه کاره هستند که به صورت همزمان شما می توانید هم سطح زمین مورد نظر را صاف کنید؛ هم آن را تراز نمایید و هم با ایجاد حالت های ارتعاش و لرزه ای که از آن ها منتج می شود؛ سطح روی بتن را ویبره نمایید تا حفره های درون بتن را از بین ببرید.

شما می توانید شمشه ماله موتوری را به صورت بنزینی و برقی خریداری کنید که بستگی به نوع نیاز شما دارد.

نوع برقی شمسه ماله موتوری برقی تنها در مواقعی مورد استفاده قرار  می گیرد که شما دسترسی به جریان برق داشته باشید و در غیر این صورت باید از شمسه ماله بنزینی استفاده نمایید.

شمشه ماله موتوری

بنابراین به طور کلی هر یک از انواع ماله کاربردهای خاص خود را دارند که شما می توانید با توجه به نوع نیاز و کارایی مورد نظر خود از وجود هر یک از آن ها استفاده به عمل آورید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر