خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

بیشتر بار قابل حمل با بالابر تکفاز به چه میزان اس

بالابر ساختمانی تکفاز

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی دارای انواع مختلفی است. ما در این یادداشت تلاش می‌کنیم تا انواع مختلف این وسیله را بررسی کرده و سپس تا حد امکان جزئیات مختلف هر مدل را بررسی کنیم. مبنای بررسی ما ظرفیت بالابر ساختمانی است و از این بر همین موضوع بیش از سایرین تأکید خواهیم داشت. با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع بالابر ساختمانی آشنا شویم.

دسته‌بندی بر مبنای موتور بالابر ساختمانی

یکی از دسته‌بندی‌های متداول در این زمینه، دسته‌بندی بر مبنای نوع برق ورودی به موتور استو همانطور که می‌دانید بالابر ساختمانی از موتور الکتریکی استفاده کرده و بر همین مبنا برق ورودی به وسیله اهمیت بالایی دارد. بر همین اساس، بالابرها به دو دسته رایج زیر تقسیم خواهند شد.

  • بالابر ساختمانی تکفاز
  • بالابر ساختمانی سه فاز

در ادامه ویژگی‎های مربوط به هر یک از این دو مدل را بررسی کرده و سپس برای شما همراهان گرامی مشخص خواهیم کرد که تفاوت این دو در ظرفیت بار ناشی از چه نکاتی است. 

بالابر ساختمانی تکفاز

منظور از پسوند تکفاز در این مدل نوع برق ورودی به موتور آن است که تکفاز است. اما برق تکفاز چیست و با سه فاز چه فرقی دارد؟ برق تکفاز در واقع همان برق متناوب معمولی است که در منازل به شکل طبیعی وجود داشته و توسط وسایل مختلف الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شود.

میزان ولتاژ این برق در کشور ایران معادل 220 ولت است. این برق با دو سیم تأمین خواهد شد و همین امر دستمایه نام‌گذاری آن شده است. این دو سیم شامل یک فاز(تکفاز) و یک نول می‌شود. بدیهی است که برق تکفاز مناسب برای مصارف خانگی است و به همین علت در واحدهای مسکونی استفاده می‌شود.

بالابرهای ساختمانی که موتور آن‌ها از برق تکفاز استفاده می‌کند، بالابر ساختمانی تکفاز نامیده می‌شوند. اکثر بالابرهای مصالح تکفاز دارای حداکثر قدرت سه اسب بخار هستند.

بالابر ساختمانی سه فاز

در این مدل برخلاف مدل پیشین، از برق سه فاز برای تغذیه موتور الکتریکی استفاده می‌شود. برق سه فاز با چهار رشته سیم منتقل شده و دارای سه رشته فاز و یک رشته نول است. به همین علت می‌توان گفت که امکان مهیا ساختن ولتاژ بیشتر و آمپراژ بیشتری را دارد.

ورود جریان بیشتری به موتور بالابر ساختمانی سه فاز باعث می‌شود تا توان خروجی موتور آن به مراتب بیشتر باشد. نکته مهم در مورد این مدل این است که به کار گرفتن آن در پروژه‌های ساختمانی با برخی مخاطرات خاص همراه است. در ادامه بیشتر مخاطران موجود بر سر راه استفاده از مدل سه فاز را تشریح خواهیم کرد.

بالابر ساختمانی تکفاز یا سه فاز؟

خب این سوالی است که احتمالاً پس از مطالعه توضیحات فوق با آن روبرو خواهید شد. پیش از پاسخ گفتن به این پرسش لازم است تا یک نکته بسیار مهم را تکرار کنیم؛ در خرید هر محصول و وسیله‌ای ابتدا نیازهای خود را بسنجید.

پس برای یافتن پاسخ پرسش فوق گام اول این است که نیازها خود را شناخته و تعیین کنید که به ظرفیتی از بار نیاز دارید. البته موضوع فقط منحصر به ظرفیت بار نیست بلکه باید بدانید که حجم کارهای ساختمانی شما به چه شکل است؛ آیا درگیر در پروژه‌های انبوه هستید یا خیر. بررسی چنین جوانبی تعیین می‌کند که شما در عمل نیازمند چه وسیله‌ای هستید.

پس از توجه به نکته فوق ما تلاش می‌کنیم تا با مقایسه این دو به شکل موردی به شما در امر انتخاب کمک کنیم.

  • اصلی‌ترین تفاوت این دو در میزان توان خروجی است که دارند. بدیهی است که نوع تکفاز به مراتب ضعیف‌تر از بالابر ساختمانی سه فاز است. معمولاً ظرفیت تعریف شده برای گونه‌های تکفاز بین دویست و پنجاه کیلو تا سیصد و پنجاه کیلو است. اما بالابر ساختمانیسه فاز ظرفیت‌های به مراتب بیشتری را پشتیبانی می‌کند. این نوع دارای ظرفیت‌های سیصد و پنجاه، ششصد و پنجاه، هفتصد و پنجاه و حتی هزار کیلوگرمی است! این یعنی اگر شما خواهان نیروی بسیار بالایی برای جابجایی مصالح خود هستید باید سراغ مدل‌های سه فاز بروید.
  • استفاده از بالابرهای تکفاز در اکثریت پروژه‌های ساختمانی متداول‌تر است چون شما برای راه‌اندازی آن‌ها نیازمند تدابیر ویژه‌ای نیستید و با یک جریان برق متناوب معمولی شهری توان راه‌اندازی آن‌ها را دارید. برق تکفاز همان برق معمولی است که در اختیار واحدهای مسکونی قرار می‌گیرد. اما اگر خواهان استفاده از بالابر ساختمانی سه فاز باشید، برق عادی مسکونی پاسخگوی نیاز شما نیست. شما در این صورت به یک انشعاب تجاری برق یا همان انشعاب سه فاز نیاز دارید. پس این نشان می‌دهد که تنها در صورت لزوم مدل سه فاز را باید انتخاب کرد در غیر این صورت قطعاً راه‌اندازی مدل تکفاز کار ساده‌تری است.

به این نکته دقت داشته باشید که تنها عامل مؤثر در قدرت یک بالابر ساختمانی، توان موتور نیست بلکه کیفیت ساخت نیز بشدت مؤثر است. به طور مثال ممکن است که یک موتور سه فاز با جنس نامرغوب توانایی ایجاد خروجی به قدر یک موتور تکفاز معمولی را نداشته باشد! پس همیشه فقط به اعداد و ارقام توجه نکنید.

ظرفیت حمل بار عامل کلیدی در انتخاب بالابر مصالح

تمام جزئیات و مشخصات مطرح شده حول یک بالابر مصالح، تنها برای دستیابی به ظرفیت بار مد نظر است. به بیانی دیگر باید گفت که این ظرفیت بار است که عاملی تعیین کننده خواهد بود. این موضوع بسیار اهمیت دارد.

همانطور که عقل و تجربه حکم می‌کند، استفاده از یک وسیله با فشاری مازاد بر فشار تعیین شده برای آن کار بسیار خطرناکی است؛ مخصوصاً در وسیله بسیار حساسی مانند بالابر مصالح. پس از پیش از خرید به ظرفیت بار حتمآً دقت کنید چون در آینده نمی‌توانید بارهایی با وزن بیشتر را با وسیله خود حمل کنید.

این کار از دو جهت مضر است. اول این که باعث صدمه به خود وسیله شده و به مرور عمر آن را کاهش خواهد بود. دوم شانس وقوع حوادث جانبی را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. پس اگر خواهان سلامت وسیله و کارگران خود هستید، هیچگاه به اضافه بار فکر نکنید.

شاید ایجاد بار اضافه و استهلاک شدید در موتور الکتریکی یک کولر تحت شرایطی قابل پذیرش باشد اما درباره موتور چنین وسیله حساسی، جایی برای ریسک وجود ندارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر