خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تعمیر و نگهداری کمپکتور دستی

کمپکت خاک با دستگاه کمپکتور

فهرست مطالب

 کمپکتور چیست؟

کمپکتورتجهیزی هست که برای فشرده کردن و افزایش تراکم و همچنین بالا بردن مقاومت خاک مورد استفاده قرار می گیرد. برای فرآیند ساختمان سازی نیاز است تا خاک تثبیت و مقاوم شود در این صورت است که بنایی که بر روی این خاک ساخته می شود دارای مقاومت خوبی خواهد بود. کمپکتورها با فشرده کردن لایه های مختلف مواد ، ضخامت این لایه ها  را کم می کنند و هوای ما بین آن را از بین می برند. این کار باعث افزایش مقاومت خاک و قرار گرفتن مولکولهای خاک در کنار هم به طور محکم می شود.

کمپکت خاک با دستگاه کمپکتور

انواع کمپکتور

کمپکتورها به دو دسته کمپکتور صفحه ای و کمپکتور قورباغه ای تقسیم می شوند.

کمپکتور صفحه ای

 این نوع دارای صفحه ای فولادی سنگینی است که به پایه و ساپورت متصل می شود. این صفحه توسط یک موتور بنزینی یا دیزلی به سمت بالا و پایین حرکت می کند و باعث کوبش خاک زیر آن می شود.

نحوه تولید شاسی کمپکتور صفحه ای

کمپکتور قورباغه ای:

این نوع نیز باعث کوبش خاک می شود اما به جای استفاده از ارتعاش از نیروی ضربه برای فشرده سازی ذرات خاک استفاده می کند.به این نوع کمپکتور کانگورویی نیز گفته می شود.

کمپکتور قورباغه ای با موتور 5 اسب بنزینی هوندا

تعمیر و نگهداری  انواع کمپکتور صفحه ای به هنگام روشن کردن اولین بار دستگاه

1-اگر کمپکتور صفحه ای شما خشک و نو بود باید ابتدا واسکازین قسمت لنگ شاسی آن چک شود. این قسمت باید حتما ماهی یکبار چک شود تا از کم شدن آن اطلاع داشته باشید.

2- قبل از این که دستگاه را روشن کنید باید از پاره نبودن ضربه گیرهای شاسی اطمینان داشته باشید.

3-نباید پیچ های قسمت لنگ شاسی شل باشد.

4- قبل از روشن کردن به سفت بودن پیچ های اتصال ضربه گیر به صفحه شاسی اطمینان حاصل کنید.

مشکلاتی که ممکن است برای کمپکتور صفحه ای پیش آید

الف-اگر از قسمت هواکش کمپکتور صفحه ای بنزین پس زده می شود به دلیل آن است که آشغال وارد باک بنزین شده است. برای همین شناور کاربراتور قدرت قطع و وصل سوزن کاربراتور را از دست داده و بنزین سرازیر می شود. باید این قسمت توسط یک سرویس کار مجرب تعمیر و تمیز شود.

کوبش خاک توسط کمپکتور غلتکی قورباغه ای

ب-موتور کمپکتور صفحه ای روشن نمی شود. چند عامل در این امر دخیل است. 1- اگر موتور کمپکتور توسط ساسات خاموش شود و با کلید یا اتصال سیم به بدنه خاموش نشود دستگاه خفه می کند. در این صورت باید چند قطره روغن درون سیلندر ریخته شود و هندل را چند بار بکشید و سپس دستگاه را روشن کنید. 2-اگر شمع کمپکتور صفحه ای خراب باشد. این خرابی باعث می شود تا برق به درستی به سر پیستون نرسد. در این صورت باید شمع دستگاه باز و تمیز شود.3- برق کمپکتور برقی قطع شده باشد یا دستگاه از حالت کمپرس خارج شود و یا این که سوپاپ از حالت درگیر شدگی خارج شود. در این صورت نیاز است که یک تعمیرکار حرفه ای کمپکتور صفحه ای شما را تعمیر کند.

تعویض فیلتر هوای موتور کمپکتور

چند نکته برای نگهداری موتور کمپکتور صفحه ای

1-اگر برای اولین بار است که کمپکتور دستی خود را روشن می کنید باید میزان روغن آن را چک کنید. این مقدار باید به حدی باشد که شما اگر گیج روغن را باز می کنید سطح روغن را تا رزوه چهارم ببینید.

2-باید حتما پیچ های اتصال موتور به شاسی محکم باشد. در صورت عدم توجه و شل بودن این پیچ ها ممکن است در حین کار باعث شکستگی آن شود.

3-همیشه قبل از شروع به کار تسمه ها را چک کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

4-باک موتور باید به سر سیلندر محکم شده باشد و از استحکام پیچ ها در این محل مطمئن شوید.

چند اقدام که باید در هنگام خرابی کمپکتور انجام داد

1-ابتدا تسمه را از فولی کامپکتور دستی جدا کنید. این کار را توسط پیچ گوشتی دو سر انجام دهید.

2-با کشیدن هندل مشاهده کنید که موتور سالم است یا نه.

3-اگر موتور کمپکتور صفحه ای شما سالم بود پس مشکل از شاسی است.

انواع کمپکتور

تعمیر شاسی کمپکتور صفحه ای

-ابتدا چهار عدد پیچ روی شاسی کمپکتور را باز می کنید.

2-در صورت مشاهده قلک شاسی می توانید این کارها را انجام دهید. فولی قلک را بچرخانید و ببینید که آیا حالت چرخش درست انجام می شود یا خیر. در صورت عدم چرخش درست ایراد از قلک است و باید تعمیر شود.

تعمیر قلک شاسی کمپکتور صفحه ای

تعمیر قلک شاسی کمپکتور صفحه ای

1-پیچ ها را باز کنید و قلک را به تراشکار بدهید تا بلبرینگ های قلک را تعویض کند.

2اگر توانستید بعد از باز کردن پیچ ها در پشت و جلو قلک بلبرینگ ها را با ضربه چکش خارج کنید.

3-این قلک باید همیشه از واسکازین پر باشد. اگر این گونه نبود و قلک خالی بود دلیل خرابی دستگاه کمپکتور صفحه ای همین است.

4-بعد از در آوردن بلبرینگ ها می توانید نمونه های جدید خریداری شده را جایگزین قبلی کنید.

5-در صورت تعویض این بلبرینگ ها می توانید شاسی دستگاه را ببندید و شروع به کار کنید.

روشن کردن کمپکتور صفحه ای به درستی

برای این کار ابتدا کلید روشن را بزنید. سپس پشت کمپکتور دستی ایستاده و اهرم گاز را تا آخر به سمت راست ببرید. اهرم مربوطه به ساسات به صورت کامل به طرف چپ قرار داده و بسته می شود. سپس هندل را ابتدا تا محلی که با فولی درگیر شود آرام بکشید و زمانی که هندل با فولی درگیر شد هندل را بکشید. در این صورت دستگاه شما روشن می شود.

نحوه راه اندازی دستگاه های کمپکتور

بعد از روشن شدن گاز موتور را کم می کنید و ساسات دستگاه را باز می کنید. تا هوا به موتور برسد. با رعایت این نکات کوچک اما مهم مشکلی برای کمپکتور صفحه ای شما پیش نخواهد آمد.

روش خاموش کردن دستگاه کمپکتور به درستی

این کار نیز باید طبق اصول معینی انجام شود. برای این کار ابتدا گاز موتور را کم می کنید. سپس کلید خاموش دستگاه را می زنید. دستگاه های فاقد کلید دارای سیم هستند که از کوئل به سمت کلید می آید. با اتصال این سیم به بدنه موتور خاموش می شود. هیچ گاه سعی نکنید دستگاه کمپکتور برقی خود را با ساسات خاموش کنید. در این صورت فشار زیادی به دستگاه شما وارد شده و کمپکتور دستی خفه می کند. در بعضی از موارد نیز دیده شده است که به سوپاپ موتور آسیب های جدی وارد می شود. پس سعی کنید تا تمام نکات را به درستی انجام دهید تا از ایجاد صدمه به دستگاه خود و بروز هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

با تمام نکاتی که گفته شد اگر باز کمپکتور صفحه ای شما دچار مشکل شد با تعمیر کاران حرفه ای و مجرب شرکت های تولید کننده و یا فروشگاه های معتبر تماس بگیرید و از سپردن دستگاه خود به افراد بی تجربه و ناشی به شدت  پرهیز کنید.  

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر