خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه تعویض گیربکس بالابر ساختمانی

گیربکس بالابر ساختمانی

فهرست مطالب

گیربکس از بخش‌های کلیدی در طراحی انواع بالابر ساختمانی است. این قطعه فنی وظیفه دارد تا با کاهش سرعت موتور و افزایش قدرت گشتاور نحوه حرکت باکت در بالابرهای ساختمانی را مدیریت کند. برای این منظور در طراحی هر دستگاه بالابر ساختمانی از یک گیربکس حلزونی استفاده‌ شده است. البته گاهی با مشکلاتی مانند خرابی گیربکس مواجه هستیم. در این ‌صورت لازم است تا از نحوه تعویض گیربکس بالابر ساختمانی اطلاع داشته باشید. به همین دلیل در این مطلب از وبلاگ نیکاکورپ بهروش‌ها و راهکارهای تعویض گیربکس بالابر ساختمانی می‌پردازیم.

نحوه تعویض گیربکس بالابر ساختمانی تقریباً ساده است. اما بحث جدی در نصب اصولی و کاملاً تراز شده آن با موتور دستگاه است. گیربکس‌های بالابر ساختمانی همگی از نوع حلزونی هستند که طراحی ساده‌ای دارند. راندمان کار آن‌ها مناسب است و می‌توانند سرعت ملایم و حرکت یکنواختی را برای جابه‌جایی باکت بالابر تأمین نمایند. اما در قدم نخست لازم است که گیربکس بالابر ساختمانی را در شرایط بهینه و کاملاً تراز شده نصب کرده باشید. در این مقاله همراه تجربیات گروه فنی سایت نیکاکورپ هستید تا به روش تعویض گیربکس در بالابر ساختمانی بپردازیم.

گیربکس بالابر ساختمانی چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل ‌از هر اقدام فنی بهتر است گیربکس بالابر ساختمانی را به‌خوبی بشناسید. گیربکس در مرکزیت کار هر دستگاه بالابر قرار دارد و عملکرد بهینه‌ی آن باعث کارکرد مفید و سریع و البته امن و بهینه هر دستگاه بالابر ساختمانی خواهد شد.

برای طراحی هر دستگاه بالابر ساختمانی از انواع گیربکس حلزونی استفاده می‌کنند. ظاهر این گیربکس‌ها شباهت زیادی به حلزون دارد. در طراحی این گیربکس‌ها از دو عدد چرخ‌دنده عمود بر هم استفاده ‌شده است. چرخ‌دنده محوری که به موتور کوپل خواهد شد و چرخ‌دنده‌ی دیسکی که در سمت بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش کار هر دستگاه گیربکس حلزونی به شکل کاهنده است. یعنی این گیربکس‌ها برای کاهش سرعت موتور و افزایش قدرت گشتاور آن‌ها طراحی شده‌اند.

البته انواع گیربکس حلزونی را بر اساس ظرفیت انتقال بار در مدل‌های VF86، VF110 و... دسته‌بندی می‌کنند. VF86 و VF110 کاربردی‌ترین مدل گیربکس در طراحی بالابرهای ساختمانی هستند. از این گیربکس‌ها برای تکمیل بالابرهای 300 و 500 کیلویی استفاده می‌کنند.

گیربکس روی بالابر چگونه نصب شده ‌است؟

محل نصب گیربکس بالابر ساختمانی در داخل جعبه بالابر ساختمانی است. این جعبه یک چهارچوب فلزی ساده است که مجهز به چرخ‌های بلبرینگی است. جعبه بالابر در داخل ریل پایه بالابر قرار گرفته و حرکت می‌کند. تمامی متعلقات فنی دستگاه بالابر ساختمانی در داخل این جعبه قرار دارند. گیربکس حد واسط میان الکتروموتور و وینچ (قرقره) است.

اتصال گیربکس با موتور از طریق تسمه طراحی‌ شده است. اما اتصال آن با وینچ بالابر به شکل کوپل شده است. گیربکس نیز از طریق پایه‌های شاسی خود بر چارچوب جعبه نصب شده ‌است. در این زمینه می‌توانید مطلب وینچ بالابر ساختمانی چیست را بخوانید.

برای مشاوره در زمینه خرید تعویض و خرید گیربکس بالابر ساختمانی می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

گیربکس بالابر ساختمانی

مراحل تعویض گیربکس بالابر ساختمانی

برای تعویض گیربکس بالابر مصالح نیازی به جابجایی موتور الکتریکی ندارید. به‌جای آن باید وینچ را همراه گیربکس خارج کرده و آن را به گیربکس جدید متصل کنید. زیرا اتصال وینچ به شکل کوپل شده ‌است. برای تعویض گیربکس بالابر ساختمانی این مراحل را قدم‌به‌قدم انجام دهید.

  1. تسمه را از روی فولی گیربکس باز کنید: این تسمه محل انتقال توان از موتور به گیربکس است. به‌راحتی و یا با استفاده از یک اهرم مانند پیچ‌گوشتی قوی می‌توانید تسمه را از روی فولی جدا کنید.
  2. پایه‌های گیربکس بالابر را باز کنید: دقت کنید که گیربکس تجهیز سنگین‌ وزنی است. لذا در باز کردن پایه‌ها دقت کنید که باعث سرخوردن و افتادن گیربکس بالابر ساختمانی از داخل جعبه نشود. پس از انجام این مرحله وینچ به همراه گیربکس جدا خواهد شد.
  3. سپس وینچ را از گیربکس بالابر جدا نمایید: اتصال وینچ به شکل کوپل شده ‌است که با ضربه زدن‌های یکنواخت و آهسته جدا خواهد شد. در این مرحله از نحوه تعویض گیربکس بالابر ساختمانی باید مراقب شفت اتصال وینچ باشید تا در اثر جدا شدن تاب برندارد.
  4. فولی سمت موتور نیز به روش مشابه جدا کنید: برای این کار نیاز به اندکی روغن‌کاری درز فولی دارید تا با ضربه‌های متوالی و نه‌چندان سنگین و یا با استفاده از فولی کش آن‌ها را جدا کنید. فولی کش، ابزاری شاخک مانند است که فولی‌ها را از هر طرف گرفته و با چرخش مهره‌ای محور مرکزی خود می‌تواند فولی را بدون آسیب از روی شفت‌ها جدا کند. توصیه می‌کنیم که از فولی کش مناسب استفاده کنید. در این مرحله قاعدتاً به گیربکس قدیمی نیاز ندارید و قرار است آن را با یک گیربکس جدید تعویض کنید. بنابراین لازم است که عکس تمام مراحل خارج کردن گیربکس قدیمی را حالا برای گیربکس جدید اعمال کنید. یعنی باید وینچ و فولی را مجدداً و این بار بر روی گیربکس جدید نصب کنید.
  1. فولی رو بر روی گیربکس بالابر نو به‌وسیله خار نصب کنید: خار نوعی قطعه فلزی کوچک مکعب مستطیل شکل است که در داخل شیار شفت گیربکس قرار می‌گیرد. پس ‌از نصب خار می‌توانید فولی را نصب کنید. قاعدتاً فولی به‌راحتی نصب نمی‌شود. بنابراین باید به آن ضربه بزنید. اما این ضربه باید یکنواخت باشد. توصیه می‌کنیم که از یک نمد ضخیم برای فولی نصب کنید تا حین ضربه زدن آسیب نبیند. برای ضربه‌های یکنواخت نیز می‌توانید از یک لوله فلزی قطور هم قطر فولی استفاده کنید.
  2. نصب وینچ در گیربکس بالابر ساختمانی به شکل نری انجام می‌شود. این ‌بار باید از جای خار بر روی شفت وینچ استفاده کنید. دقت کنید که از خار سالم با ضخامت کافی استفاده کرده باشید.
  3. گیربکس بالابر ساختمانی را پس ‌از نصب ملزومات مانند فولی و وینچ می‌توانید در محل جعبه بالابر ساختمانی نصب کنید: برای این کار باید هر چهار پایه بر پروفیل جعبه پیچ و مهره شوند. در این مرحله اندکی جای بازی وجود دارد تا موقعیت نصب فولی گیربکس با فولی موتور را تنظیم کنید.
  4. در آخرین مرحله باید تسمه ارتباط فولی موتور و فولی گیربکس را بیاندازید: در این مرحله لازم است تا از تراز شدن گیربکس و موتور اطمینان داشته باشید. در غیر این ‌صورت فولی به یک سمت کشیده می‌شود و نیروی مخرب چه در سمت شفت موتور و چه در سمت شفت گیربکس وارد می‌کند.
  5. مقدار سفتی تسمه بالابر را بررسی کنید: تسمه نباید خیلی سفت باشد که باعث فشار شفت موتور شود. در عین ‌حال نباید خیلی شل باشد که باعث گیرپاژ و عدم انتقال مناسب قدرت موتور شود.

در پایان نحوه تعویض گیربکس بالابر ساختمانی به انتها رسیده است. حالا می‌توانید از اتصال گیربکس برای جمع‌آوری سیم بکسل و حمل بارهای سنگین استفاده کنید.

جمع‌بندی تعویض گیربکس بالابر

گیربکس بالابر ساختمانی پس ‌از موتور اصلی‌ترین بخش فنی این دستگاه است. قیمت گیربکس بالابر ساختمانی نیز رقم قابل ‌توجهی است. قطعاً علاقه ندارید تا دستگاه استراتژیک شما حین فعالیت ساختمان‌سازی با مشکل گیربکس مواجه شود. به همین دلیل برای تعویض گیربکس بالابر ساختمانی باید با دقت رفتار کنید.

در مراحل تعویض گیربکس بالابر ساختمانی از اتصال محکم و تراز شده آن اطمینان داشته باشید. کافی است به صدای حین کار دستگاه توجه کنید تا شرایط نصب اصولی آن را بررسی نمایید. شاید لازم باشد که اندکی موقعیت فولی گیربکس و فولی موتور را تنظیم کنید. نحوه تعویض گیربکس بالابر ساختمانی ساده است. اما در کنار تمام سادگی‌ها به‌دقت عمل و مهارت شما نیز نیاز دارد. در این زمینه همچنین می‌توانید مقاله تعمیر موتور بالابر ساختمانی را هم بخوانید.

برای مشاوره در زمینه تعویض و خرید گیربکس بالابر ساختمانی می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر