خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت تیغه بتن بر و آسفالت بر در چیست؟

تیغه بتن بر

فهرست مطالب

امروزه ، در صنعت ساخت و ساز  و راه سازی ، گاهی اوقات در پروژه های مختلف و عملیات ساختمانی ، آسفالت ، بتن و سایر مواد سنگین باید برش داده شوند. برای برش هر یک از این ابزارها به ابزاری بسیار تیز و کارآمد نیاز است که توانایی لازم در برش آسفالت و بتن را داشته باشد. این دستگاه کاتر آسفالت بر و کاتر بتن بر نام دارد که توانایی برش این مواد را دارد. تیغه در این دستگاه ها به قدری تیز و برنده است که به راحتی می تواند مواد جامد را از بین ببرد. اما تیغه های کاتر آسفالت بر و بتن بر متفاوت است. بیایید تا بدانیم تفاوت تیغه های آسفالت بر و بتن بر چیست؟


در دسته بندی کلی انواع تیغه کاتر می ‌توان این قطعه را در دو دسته بندی کلی قرار داد

  1. تیغه آسفالت بر
  2. تیغه بتن بر


دلیل ایجاد این دو دسته از تفاوتهای عمده بین سختی آسفالت و بتن ناشی می شود. تقریباً سایر سطوح مانند سنگ ، کاشی ، سرامیک ، موزاییک و ... در یکی از این دو گروه قرار دارند.


تیغه بتن بر

این تیغه بسیار مقاوم به راحتی سنگ هایی مانند سنگ مرمر یا گرانیت ، بتن را برش می دهد. اگر دستگاه برش شخصی در دسترس نباشد ، حتی می توان از آن برای برش خطوط برش آسفالت خیابان برای پروژه های آب و فاضلاب ، آب های سطحی ، کارهای ساختمانی یا هر نوع پروژه دیگر استفاده کرد. البته استفاده از این صفحه مدرن تقریباً گران قیمت واحتمالاً چندان مقرون به صرفه نخواهد بود و بهتر است از کاترهای مخصوص برش های بزرگ استفاده کنید.

اما اشاره به این موضوع فقط برای نشان دادن مقاومت بالای این دیسک یا صفحه برش بتنی بود. تیغه بتن در هر برش عمق برش استاندارد 10 سانتی متر دارد ، اما به دلیل قطر کلی 15 سانتی متر ، می تواند به راحتی ضخامت 12 سانتی متر را قطع کند و برش دهد ، حتی در بتن مسلح. این تیغه برش دهنده بتن که از آلیاژهای فولاد ، ذرات بسیار ریز و الماس مصنوعی میکروسکوپی و برخی آلیاژها و مواد دیگر در فرمولاسیون خود استفاده می کند ، این مزیت را دارد که می تواند در هر مکانی استفاده شود.

به دلیل نصب تیغه بتن برش ، و نصب آن بر روی دستگاه فرز بزرگ صنعتی (به هیچ وجه از آن در مینی سنگ بدون روکش استفاده نکنید) ، به راحتی می توان از آن در مکانهای بسیار باریک و خارج استفاده کرد از دسترس تیغه ها. بهره مند شد.

غالباً در چنین مواردی از یک دستگاه فرز چهار اینچ یا پنج اینچ و یک صفحه برش الماس متراکم چهار اینچ (تیغه متخلخل) یا پنج اینچ استفاده می شود. به عنوان مثال ، می توانید از انواع تیغه های بتونی در هر برش (برش بتن) ، تیغه بتونی تیغه دیسک توربو (تیغه بتن توربو) یا صفحه دیسک الماس موج توربو (تیغه موج توربو) استفاده کنید ، که بر روی دستگاه فرز بزرگ نصب شده است ، سپس عملکرد ، تیغه بتن بسیار بالا در هر برش را مشاهده خواهید کرد.

تیغه بتن بر


ویژگی های تیغه بتن بر

این نوع تیغه های برش دهنده بتن ، همانطور که گفته شد ، جنسیت مناسبی برای برش بتن دارند ، اما برای برش بتن های بسیار سخت و محکم مانند پوشش سوراخ چاه های بتن مسلح ، و انواع بتن مسلح (غیر از بتن پیش تنیده) بسیار تقویت می شوند.

 به طوری که برخی از انواع بتن با مقاومت بالا ، مانند بتن 400 کیلوگرم بر متر مکعب و بتن قالب آماده که دارای طول عمر طولانی است و به طور طبیعی دارای مقاومت دو برابر است ، مانند بتن در اسلب ها و بتن آماده شهری مانند جدول پناهگاه های شهری و روستایی و جوها و کانوها ، و همچنین برش برخی از سخت افزارها و پروفیل های استاندارد در جدول استال ، مانند H ها یا تیرهای با ضخامت بالا که معمولاً در صنعت استفاده می شود و ایران به دلیل کمبود ماشین تولید این نوع پروفیل ها نمی توانند آنها را تولید کنند و ورق های فلزی با ضخامت حداکثر 80 میلی متر را می توان فقط توسط این نوع سنگ برش داد.

از دیگر ویژگی های این سنگ همانطور که گفته شد قابلیت استفاده بر روی هر نوع سنگ فرز است. تیغه بتن حتی در برش بتن آرمه از کیفیت بسیار بالایی استفاده می کند و تیغه بتن دارای تمام استانداردهای لازم برای نصب بر روی انواع دستگاه های برش و فرز است.


کاربرد تیغه بتن بر

به طور کلی ، این صفحات مانند هر صفحه سنگی دیگر دارای اندازه استاندارد هستند و می توانند بر روی هر نوع برش نصب شوند. با کمک تیغه بتن می توان از انواع بتن مسلح و غیر مسلح ، آسفالت ، سنگ های ساختمانی ، صفحات و پروفیل های فلزی مانند تیرآهن ، میلگرد ، ورق های با ضخامت متوسط و انواع دیگر آهن که ضخامت زیادی دارند استفاده کرد.

 به همین دلیل ، تیغه بتن در دسته های دیگر انواع سنگ فرز قرار می گیرد. تفاوت اصلی تیغه های بتونی با انواع دیگر این است که این نوع سنگ جنسی دارای نوع صفحات الیاف سنگ و مصالحی است که قبلاً ذکر شد و دارای عمر طولانی تر و سطح برش بسیار خوبی در مقایسه با انواع مشابه سنگ است. و در بازار ارزان است.


تیغه کاتر آسفالت بر

برای برش منظم ، یکنواخت و عمیق آسفالت یا سطح بتن ، از دستگاهی به نام برش آسفالت استفاده می شود. این برش آسفالت با قرار دادن موتورهای قدرتمند در کنار دیسک های چرخان و برنده ساخته می شود. تیغه برش روکش آسفالت که همان دیسک چرخان است با سرعت زیاد تحت قدرت چرخش موتورهای بنزینی یا دیزلی برش می چرخد و چنان قدرتی دارد که می تواند آسفالت یا بتن را برش دهد.

این دیسک های چرخان یکی از موارد مصرفی در دستگاه برش آسفالت است و در شرایط مختلف برش سطوح سخت طراحی و تولید خواهد شد. بنابراین ، برای شما که می خواهید سطح سخت آسفالت یا بتن و انواع سنگ ها را با این تیغه ها برش دهید ، لازم است نگاه فنی و عمیق تری به مشخصات آنها داشته باشید.

برش سطوح سخت مانند آسفالت و بتن مستلزم به کارگیری دستگاهی قوی همراه با تیغه هایی بسیار سرسخت است. موضوعی که در طراحی انواع تیغه کاتر آسفالت بر مورد توجه قرار دارد. لذا لازم است تا در ساخت انواع تیغه کاتر آسفالت بر بهترین متریال ها انتخاب شود.

تیغه کاتر آسفالت بر


جنس تیغه آسفالت بر

این تیغه ها را از جنس فولاد با آلیاژ های کربن انتخاب می کنند. برای رسیدن به شرایط مطلوب کاری، این متریال مقاوم یعنی آلیاژ های کربن از فولاد را با دیگر متریال ها ترکیب کرده و در نهایت سطح سخت و یکپارچه ای از تیغه کاتر بتن بر ایجاد می ‌کنند.

آلیاژ های پرکربن که در آنها غلظت کربن در سطح فولاد بالا است، بهترین ایده در ساخت تیغه کاتر آسفالت می باشد. در این بین ممکن است که متریال نهایی را با عناصر دیگری مانند گوگرد، فسفر، کلسیم، منگنز و... درآمیزند. به این ترتیب با طیف متنوعی از متریال های مقاوم برای ساخت تیغه کاتر آسفالت بر مواجه هستیم که هر کدام می‌ توانند هدف خاصی از برش سطوح سخت تحت شرایطی خاص را تأمین نمایند.


تفاوت تیغه بتن بر و آسفالت بر در چیست؟

اکنون که تیغه برش آسفالت و بتن کاملاً آشنا شد و متوجه شد که در دستگاه برش آسفالت و بتن باید از تیغه های با کیفیت بالا و غیر زنگ زده استفاده شود که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این می تواند هر نوع ماده سخت و جامد مانند آسفالت ، بتن و... را کنترل کند. بد نیست به تفاوت های اصلی احتمالی تیغه آسفالت با تیغه بتن اشاره کنیم ، به طوری که در صورت بریدن هر یک از این موارد می توانید از تیغه مخصوصی برای برش آسفالت و بتن با استفاده از تیغه های مخصوص استفاده کنید.

از جمله عمده ترین تفاوت هایی که میان هر یک از این تیغه ها وجود دارد؛ می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- تفاوت در درجه سختی هر یک از تیغه ها

اولین و بارزترین تفاوت بین تیغه آسفالت و تیغه بتونی. درجه سختی هر یک از این تیغه ها. به این ترتیب درجه سختی و نوع آلیاژ پر کربن تیغه بتن بسیار بیشتر از تیغه آسفالت است. زیرا برای برش بتن مقاومت بیشتری لازم است و از آنجا که آسفالت نرمتر است. حفر آن از بتن راحت تر است. بنابراین ، کربن تیغه بتن بالاتر و تیزتر از تیغه آسفالت است.


2-تفاوت در قیمت

قیمت تیغه روی بتن بالاتر از قیمت تیغه آسفالت است. زیرا به طور کلی مقاومت بتن باید از برش های آسفالته بیشتر باشد. به همین دلیل و همچنین با توجه به مواد و آلیاژ استفاده شده در آن و عواملی از این قبیل ، تفاوت را می توان به وضوح در قیمت گذاری هر یک از آنها مشاهده کرد.


3-تفاوت در نوع استفاده

با توجه به اینکه تیغه بتن مقاومت بیشتری دارد. توانایی لازم برای آسفالت و سایر مواد جامد را دارد. به این ترتیب می توان حتی آسفالت را با استفاده از تیغه بتونی برش داد. اما با خرید تیغه آسفالت نمی توانید بتن را بردارید و فقط می توانید آسفالت را با همان درجه سختی برش دهید. بنابراین با خرید تیغه بتنی می توان همزمان دو برنامه را در یک دستگاه در دسترس داشت.


4-تفاوت در جامع بودن و نوع کاربرد

جامعیت تیغه از آسفالت بیشتر است و می توان از تیغه های آن بیشتر استفاده کرد. به این ترتیب دو نوع تیغه بتن آرمه وجود دارد: برش مسلح و غیر مسلح. تیغه مورد استفاده برای برش بتن مسلح با قیمت های بالاتر از غیر مسلح و معمولی تولید و عرضه می شود.

بنابراین ، طبق آنچه گفته شد؛ تفاوت بین هر یک از تیغه های آسفالت بر و بتن بر کاملاً واضح است ، بنابراین اگر قصد دارید تیغه های آسفالت بر و بتن بر را خریداری و استفاده کنید ؛ با در نظر گرفتن هر یک از این جنبه ها می توانید مناسب ترین دستگاه را برای رفع نیازهای خود خریداری کرده و در موارد ضروری از وجود آن به خوبی استفاده کنید. قبل از خرید باید به مواد ، کیفیت و کارآیی تیغه های آسفالت بر و بتن بر و همچنین نیازهای خود توجه داشته باشید تا انتخاب شایسته ای پیش روی خود داشته باشید.

تفاوت تیغه بتن بر و آسفالت بر در چیست؟


سرویس و نگهداری تیغه کاتر آسفالت بر یا بتن بر

•    به صورت طولانی از تیغه استفاده نشود و هنگام برش، زمانی را برای خنک شدن تیغه در نظر بگیرید.
•    شفت و صفحه پشتی دستگاه را از ذرات بتن و آسفالت تمیز کنید.
•    از تیغه کاتر که دچار پیچ خوردگی شده است، استفاده نکنید.
•    همواره دیسک برش را تمیز نگه داری کنید.
•    همیشه از آب برای خنک کردن تیغه ها استفاده کنید.
•    بررسی نمایید که پاشش آب بر روی تیغ کاتر به طور کامل و یکنواخت صورت گیرد.
•    تسمه دستگاه به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرد.
•    قدرت و سرعت موتور دستگاه کاتر به اندازه ای باشد که تیغه تحت فشار نباشد.
•    به دستگاه کاتر در حال برش سرعت بیش از حد وارد نشود.
•    از اتصال و تراز بودن تیغه کاتر با محور دستگاه کاتر اطمینان حاصل نمایید.
•    هر تیغه کاتر دارای راندمان خاصی می باشد که پس از گذشت زمان مشخص، باید تعویض گردد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر