خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت های دستگاه علف زن و چمن زن در چیست؟

دستگاه علف زن و چمن زن

فهرست مطالب

شاید تاکنون در سطح شهر و دیار خود دیده باشید که به منظور مرتب نمودن و کوتاه کردن چمن‎ها و علف‌های موجود در فضاهای سبز از دستگاه‌هایی برای این منظور استفاده می‌شود که با وجود آن چمن‌ها و علف‌های موجود در فضاهای سبز نظیر پارک ها و مکان‌های تفریحی را هر چند وقت یکبار مرتب سازی می‌کنند تا چمن ها شکل مرتب و بهتری به خود بگیرند.

اما در این حیطه یک غلط و اشتباه رایجی وجود دارد که معمولاً افراد مختلف تصور می‌کنند دستگاه چمن زن و علف زن به واقع یکی هستند و هیچ گونه تفاوتی میان آن دو نیست. بنابراین به جهت برطرف نمودن این مشکل و تصور غلط رایج در ادامه به ذکر مهمترین تفاوت های موجود میان دو دستگاه چمن زن و علف زن پرداخته می‌شود. 

ماشین چمن زنی

با توجه به این مسئله که تمامی فضاهای سبز در پارک ها و مکان های تفریحی  نیاز به رسیدگی جدی دارند؛ می بایست با استفاده از دستگاه های به روز عمل کوتاه و مرتب کردن چمنزارها را انجام داد. در گذشته این فرآیند به وسیله داس و قیچی صورت می‌گرفت؛ ولی امروزه به لطف پیشرفت‌ در عرصه صنعت، دستگاه چمن زن تولید گشته است که چمن‌ها را مرتب و کوتاه می کند. این دستگاه مجهز به یک تیغه تیز است که محرک آن موتور دستگاه بوده و با چرخش و حرکت تیغه چمن را برش داده تا درون سبد دستگاه جمع آوری شود.

 دستگاه چمن زنی که در زبان انگلیسی به آن Lawnmower گفته می‌شود را می‌توان در مدل های برقی، شارژی، بنزینی و... خریداری نمود. بنابراین کاربرد عمده دستگاه چمن زن، کوتاه و مرتب نمودن چمن می باشد. 

شخص در حال استفاده از دستگاه چمن زن

دستگاه علف بُر

دستگاه علف زن نیز همان طور که از نامش پیداست؛ به منظور تراشیدن علف‌های هرز در کنار منازل مسکونی، ویلا و باغ و... صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه چیدن علف‎ها به صورت دستی کاری عملاً طاقت فرسا و زمان بر می‌باشد؛ در این بین می‌‎توان از دستگاه علف زن استفاده نمود تا به مدد آن علف‌های هرز را از میان برداشت.

بنابراین با توجه به این مسئله که نمی توان با استفاده از دستگاه چمن زنی حاشیه و کناره های زمین را به طور کامل کوتاه و مرتب نمود؛ نیاز به خرید دستگاه علف تراش یا علف زن به خوبی حس می شود.

دستگاه علف زن

تفاوت های دستگاه چمن زن و علف زن 

هر چند که در نگاه اول ممکن است این دید وجود داشته باشد که کاربرد دو دستگاه چمن زن و علف زن یکی است و هیچ تفاوتی میان آن دو وجود ندارد. ولی به واقع این گونه نیست. اساس کار این دو نوع دستگاه با یکدیگر متفاوت هستند.

هر چند که ممکن است با استفاده از دستگاه علف زن هم چمن ها را کوتاه کرد و به اصطلاح کار دستگاه چمن زن را انجام داد؛ ولی انجام این فرآیند به سختی صورت می‌گیرد. این در حالیست که عکس این موضوع صدق نمی‌کند و نمی‌توان به هیچ عنوان از دستگاه چمن زن به جای علف زن و بریدن علف‌ها استفاده نمود. در صورت انجام دادن چنین فرآیند دستگاه شما خراب خواهد شد. در جدول زیر به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

تفاوت علف تراش با ماشین چمن زنی
نوع تفاوتتوضیحات
 شکل ظاهریشکل ظاهری دستگاه چمن زن با علف زن متفاوت می‌باشد. به این صورت که در دستگاه چمن زن چهار چرخ در زیر آن قرار دارد و آن را روی سطح زمین حرکت می دهند و تیغه هایی زیر آن قرار دارند. این در حالیست که دستگاه علف تراش اصلا چرخی ندارد و در مدل های مختلفی تولید گشته اند.
نوع و اندازه تیغه هاتیغه‌های دستگاه چمن زن در زیر آن‌ها قرار دارد و از نظر تعداد و اندازه به ترتیب دارای دو عدد بوده و طول آن‌ها هم بلندتر از دستگاه علف زن است. ولی تیغه‌های علف زن کوچکتر و از نظر اندازه همانند قطر یک توپ چهل تکه هستند.
نوع کاربرداز دستگاه چمن زن به منظور کوتاه کردن چمن و از دستگاه علف زن به منظور از بین بردن علف‌های هرز در گوشه و کناره ها و نیز بریدن نی ها در نیزارها، علف های ضخیم، بریدن علف های مختلف در حاشیه رودخانه ها، کنار درختان و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وزن دستگاهوزن دستگاه چمن زن به مراتب خیلی بیشتر از دستگاه علف زن است.
قیمتقیمت علف زن نسبت به قیمت چمن زن ارزان قیمت تر می باشد.

 

  • خطرات استفاده از دستگاه علف بُر کدام است؟

    برخورد تیغه یا نخ علف زن در حین کار به پاها و یا دست شما می‌تواند آسیب جدی به شما وارد کند.

  • بهترین زمان برای استفاده از چمن زن چه ساعاتی از روز است؟

    بهترین زمان استفاده از این دستگاه در ساعات 8 تا 10 صبح است. در این زمان شبنم صبحگاهی روی چمن تقریباً خشک شده است و کیفیت برش تیغه چمن افزایش می‌یابد. همچنین در ساعات 4 الی 6 بعد از ظهر هم برای این کار توصیه می‌شود زیرا گرمای هوا کاهش پیدا کرده و چمن قبل از پایان روز زمان کافی برای ریکاوری دارد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر