خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تله آبگیر کمپرسور (هوای فشرده)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
تله آبگیر پنوماتیک
  • تله آبگیر پنوماتیک
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

تله آبگیر رطوبت گیر کمپرسور چیست؟

می خواهیم راجع به تله آبگیر صحبت کنیم. اینکه تله آبگیر چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال که تله آبگیر چیست باید متوجه فضایی باشیم که قرار است از آن استفاده کنیم، یعنی سیستم های پنوماتیکی. سیستم‌ های پنوماتیک از جمله متداول ترین روش های ساخت تجهیزات در فضا های صنعتی می باشند. صنعتگران همراه با تجهیزات پنوماتیک، سیستم های کنترلی با دقت بالایی را خلق می‌ کنند. تمام این سیستم های کنترلی که بر مبنای اتصالات پنوماتیکی استوار هستند همراه با تامین فشار هوا در حد مشخصی تعریف شده است. فشار بادی که توسط کمپرسور ها ایجاد خواهد شد. لکن یک نکته اساسی در کارکرد کامل، دقیق و عاری از عیب سیستم های پنوماتیک در آن است که باد فشرده مورد استفاده در سیستم های پنوماتیک باید کاملاً خشک و عاری از رطوبت باشند. برای این منظور نیاز است تا در مسیر انتقال هوای فشرده از کمپرسور ها تا تجهیزات پنوماتیک  از تله آبگیر هوای فشرده استفاده کنند. به این ترتیب می توان هدف استفاده از تله آبگیر هوای فشرده را در به دام انداختن قطرات آبی که همراه با هوای فشرده می باشند دانست؛ اما این قطرات آب در هوای فشرده از کجا آمده اند؟ و چرا باید آنها را با استفاده از یک تله آبگیر هوای فشرده از مسیر سیستم های پنوماتیک خارج سازیم؟

تله آبگیر پنوماتیک

موارد استفاده از  تله آبگیر پنوماتیک (هوای فشرده)

همان طور که می دانید برای راه اندازی سیستم های پنوماتیکی نیاز است تا سطح تعریف شده ای از فشار هوا را تامین سازید. برای این منظور از کمپرسور ها که می ‌توانند هوا را فشرده سازند استفاده می کنیم. کمپرسور نیز هوای مورد نیاز خود را از طریق محیط اطراف خود جذب می کند. به این ترتیب قسمت عمده‌ ای از هوای محیط را همراه با رطوبتی که در آن است وارد چرخه فشرده سازی خود خواهد کرد.

رطوبت هوا در عملیات فشرده سازی به شکل قطرات درشت آب در می آید. به این ترتیب حتی در خشک ترین هوا ها نیز همراه با خروجی کمپرسور های باد،  قطرات آب را خواهیم داشت. از تله آبگیر رطوبت گیر کمپرسور، استفاده می شود تا بتوان به ترتیبی این قطرات آب را از هوای فشرده خارج سازیم و در نهایت هوای کاملاً خشک را تحویل سیستم پنوماتیک دهیم. پس می توان موضوع را اینطور مطرح کرد که اصولاً چرا نیاز است تا رطوبت هوای فشرده را از طریق یک تله آبگیر هوای فشرده خارج سازیم.

در تمام سیستم های پنوماتیک از یک جک بادی و شیر برقی ساده گرفته تا دستگاه ‌های بسیار پیچیده، همراه با صد ها عنصر پنوماتیکی همواره با طیف وسیعی از تجهیزات مکانیکی هستیم که نسبت به هم جا به جا می شوند. هوای فشرده در نهایت باید راهی محفظه داخل یک سیلندر شود تا بتواند با قدرتی که همراه خود خواهد داشت، پیستون را جا به جا کند. رطوبت در چنین فضایی باعث خواهد شد تا تجهیزات پنوماتیک به سرعت دچار فرسایش شوند و از طرفی وجود رطوبت و قطرات آب در هوای فشرده مانع از عملکرد روان تجهیزات پنوماتیک خواهد شد. خصوصاً شیر های برقی که وظیفه کنترل در سیستم های پنوماتیک را بر عهده دارند، نسبت به حضور قطرات آب در هوای فشرده بسیار حساس هستند. در چنین حالتی دقت عملکرد آنها مخدوش خواهد شد. 

تله آبگیر

حال مجموعه‌ ای از شیرهای برقی را تجسم کنید که در کنار هم برای تامین یک شرایط کنترلی قرار گرفته باشند. قاعدتاً تمام آنها در یک برنامه زمانبندی شده و کاملاً دقیق وظایف خود را به انجام خواهند رسانید. شرایطی را تجسم کنید که تمام این شیر های برقی اسیر یک هوای مرطوب نتوانند آن دقت لازم در زمانبندی تعریف شده را حاصل آورند. بدین ترتیب احتمالاً کل سیستم کنترل دستگاه صنعتی دچار اختلالات سنگینی خواهد شد. برای جلوگیری از عدم ایجاد چنین اختلالاتی است که لازم است تا از انواع تجهیزات تله آبگیر هوای فشرده استفاده کنیم. تله آبگیر هوای فشرده همراه با یک مکانیزم ساده مکانیکی قسمت عمده از رطوبت هوا را گرفته و در نهایت یک هوای فشرده با درصد خشکی بالا را تحویل تجهیزات پس از خود خواهد داد.

تله آبگیر خط هوای فشرده در چه مکانی از سیستم های پنوماتیک نصب می شود؟

هدف نهایی از نصب تله آبگیر هوای فشرده، رطوبت زدایی از هوای خارج شده از کمپرسور ها می باشد. به طوری که از خشک بودن هوای تحویل داده شده به سیستم های پنوماتیک اطمینان کامل داشته باشیم. به این ترتیب انواع تله آبگیر هوای فشرده را طراحی کرده‌ اند. مدل ‌هایی که هر کدام بسته به ظرفیتی که دارند موارد مصرفی متنوعی خواهند داشت. اصولاً محل نصب تله آبگیر هوای فشرده در حد فاصل میان کمپرسور تا سیستم های پنوماتیک می باشد؛ اما غالباً در فضا های صنعتی این استقرار را به شکل طبقه ای و همراه با نصب ظرفیت های گوناگون از تله آبگیر هوای فشرده انجام می دهند.

توضیح آنکه کمپرسور ها ظرفیت بالایی از هوای فشرده را تولید خواهند کرد. ظرفیتی که غالباً می‌ تواند تا چندین دستگاه و یا سیستم پنوماتیک کاملاً مجزا از هم را پاسخگو باشد. به این ترتیب در خروجی کمپرسور ها اولین طبقه از تله آبگیر، هوای فشرده با ظرفیت های بالا را نصب خواهند کرد. هدف از این طبقه حذف مقدار حداکثری از رطوبت هوای فشرده خواهد بود. در نهایت هوای فشرده تولید شده راهی فضا های صنعتی است و قرار است تا چندین دستگاه و یا سیستم پنوماتیک را تغذیه کند. در این مرحله نیاز است تا در کنار دستگاه ها و یا سیستم های پنوماتیک نمونه دیگری از تله آبگیر هوای فشرده نصب شود. این نمونه ها که غالباً در کنار دستگاه ها نصب می شوند، از ظرفیت کمتر برخوردار بوده؛ اما با دقت بالاتری می توانند رطوبت هوای فشرده را خارج سازند. به این ترتیب همراه با نصب دو یا چندین طبقه از انواع تله آبگیر هوای فشرده، ضریب اطمینان خشک سازی هوا را بسیار بالا خواهند برد.

تله آبگیر خط هوای فشرده

اصول کارکرد تا مشخصه ‌های فنی در انواع تله آبگیر هوای فشرده

طراحی در تله آبگیر هوای فشرده به گونه ‌ای است که باید بتواند قطرات آب را از بطن هوای فشرده بیرون بکشد. برای این منظور از یک قانون ساده فیزیکی یعنی اصل گریز از مرکز استفاده می کنند. طراحی انواع تله آبگیر کمپرسور به گونه‌ ای است که می ‌تواند هوای فشرده مرطوب را در یک جریان گردابی وارد نماید. به این ترتیب که همراه با نصب پرده های فرفره ای شکل در انواع تله آبگیر کمپرسور در مسیر ورود هوای فشرده، یک جریان چرخشی و گردابی شکل ایجاد می کند. از این رو هر چیزی که سنگین تر از هوا باشد، مانند قطرات آب به سمت خارج از جریان گردابی پرتاب خواهد شد. در طرح ساخت تله آبگیر هوای فشرده شرایطی در نظر گرفته شده است که بتوان قطرات آب پرتاب شده از جریان گردابی را هدایت نموده و آن را در مخزن، در پایین دستگاه جمع آوری کرد. به این ترتیب دیگر قطرات آب توانایی ورود به هوای فشرده را نخواهند داشت.

ظرفیت های استاندارد در طراحی انواع تله آبگیر کمپرسور

اصولاً تمامی دستگاه‌ های تله آبگیر کمپرسور از ساختار یکسانی استفاده می‌ کنند. در تمام این تجهیزات، استفاده از قانون گریز از مرکز که همان ایده سانتریفیوژ ها می باشد مورد هدف قرار خواهد گرفت. غالباً آنچه با عنوان انواع تله آبگیر کمپرسور یاد می شود متوجه ظرفیت‌ های متنوع در طراحی این تجهیز می باشد. تله آبگیر کمپرسور را بعد از کمپرسور ها در مسیر هوای خروجی نصب می کنند. این تله آبگیر باید توانایی ظرفیت هوای خروجی از کمپرسور را داشته باشد. از این رو نیاز است تا با در نظر داشتن ظرفیت کمپرسور اقدام به تهیه ظرفیت مناسب از تله آبگیر نماییم. ظرفیت های استاندارد در طراحی تله آبگیر کمپرسور براساس ظرفیت جریان عبوری به مترمکعب دسته بندی می شود. به این ترتیب می توان از انواع ۲۵، ۲۰۰، ۳۰۰، ۶۰۰، 1200 و ۲۲۰۰ متر مکعب بر ساعت را در انواع تله آبگیر کمپرسور نام برد.

تله آبگیر چیست؟

مزایای استفاده از تله آبگیر هوای فشرده

ممکن است برخی نصب تله آبگیر هوای فشرده را به عنوان یک امر جدی در نظر نگیرند. خصوصاً که گاهاً با قیمت آبگیر پمپ باد نمی توانند کنار بیایند و گاها دیده می ‌شود که نصب این تجهیز بسیار مهم را به عنوان یک عنصر اختیاری در نظر می ‌گیرند. اینکه این طور فکر کنیم که تله آبگیر هوای فشرده یک عنصر میانی با تأثیر ناچیز است و برعکس، گاها باعث کاهش افت فشار باد خواهد شد، از این رو ضرورتی برای نصب آن وجود ندارد و قطعاً نمی تواند نظرات یک فرد حرفه ای و کاربلد در فضا های صنعتی باشد. تله آبگیر هوای فشرده ضامن کارکرد امن دستگاه ها و تجهیزات گرانقیمت شما خواهد بود. از این رو منطقی است که بخواهیم با در نظر گرفتن اندک هزینه همراه با قیمت آبگیر پمپ باد، بتوانیم ضریب ایمنی و امنیت کاری تجهیزات صنعتی خود را افزایش دهیم. برخی از مزایا در استفاده از انواع تله آبگیر کمپرسور را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود.

  •  تله آبگیر هوای فشرده جدا از حذف قطرات آب همراه با خلق یک جریان سانتریفیوژی می تواند قطرات روغن را نیز از هوای فشرده خارج سازد.
  • طراحی تله آبگیر هوای فشرده به گونه ای است که می تواند همراه با نوسانات فشار خارج شده از کمپرسور ها در نهایت یک سطح فشار یکسان را برای تمام سیستم فراهم آورد. غالبا این امکان در زمانی کاربرد دارد که فشار سیستم به هر دلیلی دچار افزایش ناگهانی شده است. در کاهش فشار اگر چه انواع تله آبگیر کمپرسور قادر به تنظیم فشار نیستند، اما میتوانند مانع از کارکرد دستگاه در چنین شرایطی شوند.
  • قیمت آبگیر پمپ باد محدوده بالایی ندارد؛ اما می تواند ضریب ایمنی و کارکرد مطلوب را برای تمام تجهیزات پنوماتیک تامین سازد.
  • تله آبگیر هوای فشرده می تواند به عنوان یک عنصر کنترلی در مسیر توزیع هوا در سطح فضا های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
  •  تله آبگیر هوای فشرده این امکان را دارد تا همراه با عقربه های تشخیصی فشاری که دارد، اطلاع کامل از سطح فشار هوای موجود در سیستم را گزارش دهی کند.

تله آبگیر پنوماتیک

نکات مهم در هنگام خرید انواع تله آبگیر کمپرسور

  • بدنه تله آبگیر هوای فشرده باید از متریال های ضد زنگ باشد. برای این منظور در انواع ظرفیت بالا از جنس آلومینیوم و انواع ظرفیت پایین این تجهیز را همراه با پلاستیک های فشرده می سازند.
  • تله آبگیر هوای فشرده از قابلیت تخلیه اتوماتیک برخوردار می‌ باشد. البته در انواع ظرفیت پایین غالباً این ویژگی در نظر گرفته نمی شود.
  • حداقل افت فشار در هنگام استفاده از تله آبگیر هوای فشرده در سیستم باید حاصل شود. غالبا همراه با خرید دستگاه، اطلاعات افت فشار همراه با آن از طریق جداول دستگاه اطلاع رسانی خواهند شد.
  •  تله آبگیر هوای فشرده باید از وزن کمی برخوردار باشد. وزن کم باعث سهولت در نصب خواهد شد و در هنگام نصب فشار بالایی به اتصالات وارد نخواهد آورد.  
  •  توانایی جذب قطرات درشت آب را داشته باشد. غالبا اندازه ایده آل در داشتن یک تله آبگیر هوای فشرده آن است که تجهیز مورد نظر توانایی جذب قطرات آب و روغن تا قطر های 20 میکرون را داشته باشد.
  • طراحی استانداردی داشته باشد. به طوری که اطمینان حاصل کنید که تله آبگیر هوای فشرده خریداری شده قابلیت نصب بر تمامی سیستم های استاندارد پنوماتیکی را دارا باشد.
  •  از پوشش داخلی ضدخوردگی و یا پوسیدگی برخوردار باشد. مواجه شدن با هوای مرطوب تحت فشار بالا آنچنان وضعیت سختی است که می تواند هر تجهیزی را در کوتاه مدت دچار فرسایش سازد. از این رو در طراحی تجهیزات مانند تله آبگیر هوای فشرده لازم است تا از مواد با متریال های بسیار مقاوم استفاده شود.

 تله آبگیر رطوبت گیر کمپرسور

تله آبگیر رطوبت گیر کمپرسور یک تجهیز صنعتی است که با هدف ایجاد هوای فشرده کاملا خشک در مسیر خط خروجی کمپرسور ها نصب می شود. نکته اصلی در هنگام استفاده از تله آبگیر کمپرسور این است که این تجهیز به تنهایی نمی تواند سطح بالایی از رطوبت موجود در هوای فشرده شده خروجی کمپرسور را حذف نماید. هر یک از این تله آبگیر هوای فشرده ها تنها قادرخواهند بود تا حداکثر 50 درصد از رطوبت هوای فشرده را خارج سازند. به این ترتیب برای رسیدن به یک سطح استاندارد از خشکی هوای فشرده نیاز است تا از چندین طبقه دستگاه تله آبگیر هوای فشرده استفاده کنیم. البته برای این منظور غالبا یک دستگاه با ظرفیت بالا را در کنار چند دستگاه با ظرفیت پایین در کنار هم قرار می دهند. 

لیست قیمت تله آبگیر رطوبت گیر کمپرسور

ردیفشرح قیمت (تومان)
1قیمت تله آبگیر 1/2 اینچ ترکلطفاً تماس بگیرید
2قیمت تله آبگیر 3/4 اینچ ترکلطفاً تماس بگیرید
3قیمت تله آبگیر 1 اینچ ترکلطفاً تماس بگیرید
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5