خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تمیز کردن زنجیر اره موتوری

تیز کردن زنجیر اره موتوری

فهرست مطالب

اره موتوری یکی از وسایلی است که در باغبانی، نجاری و ... مورد استفاده افراد است و  این وسیله دارای زنجیری می باشد. جهت تمیز کردن زنجیر اره موتوری باید از وسایل مخصوص آن استفاده کرد. به کار بردن مواد شوینده در ابتدا ممکن است آن را تمیز نکند. به همین منظور باید اول آن را با مواد مخصوص تمیز کرد سپس برای محکم کاری از مواد شوینده استفاده کرد. همچنین به جهت تیز کردن آن باید از کیت سوهان مناسب استفاده کرد.

دفترچه راهنمای اره به منظور تمیز کردن آن و تیز کردن آن می باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات لازمه و بیشتر آن را مطالعه کنید. کیت های سوهان که برای زنجیر اره به کار می روند شامل، سوهان گرد که برای تیز کردن سطح منحنی دندانه برش است و سوهان صاف که برای تیز کردن قلاب می باشد و راهنمای سوهان که برای مطمئن شدن از این که سوهان گرد در زاویه مناسب قرار گرفته است و ابزار تنظیم عمق پایه که برای تنظیم کردن اندازه عمق پایه است می شوند.

البته تمیز کردن زنجیر نیز مراحل و قوانینی دارد و همه افراد بدون اطلاعات قبلی نمی توانند این کار را به خوبی انجام دهند.

تیز کردن زنجیر اره موتوری 

در کنار تمیز کردن زنجیر اره موتوری تیز کردن زنجیر اره موتوری باعث می شود که کارایی اره بیشتر باشد و بهترین نتیجه را اعمال کند.تیز کردن آن دارای مراحلی است که در این جا به آن ها می پردازیم. اگر زنجیر اره شما کثیف باشد باید آن را تمیز کنید در این صورت تیز کردن راحت تر و دقیق تری خواهید داشت.

پس از آن زنجیر اره را بکشید و خود را مطمئن کنید که زنجیر تحت کشش مناسب می باشد و همچنین تیغه را درون یک گیره ببندید تا در جای خودش محکم نگه داشته شود. سپس زنجیر را کاملا بچرخانید تا لبه برنده در جای مناسب قرار گرفته شود و با کوچک ترین برنده شروع به کار کنید تا زمانی که مقدار سوهان کردن برنده ها را تعیین کنید و تمامی برنده ها با اندازه مشابه سوهان گردند.

ترمز اره را قفل نمایید تا از حرکات ناشی از سوهان کاری جلوگیری کند. در یک طرف اره بایستید و در این صورت است که خواهید دید لبه برنده هایی به سمت شما می باشد و برنده هایی نیز در جهت خلاف شما قرار دارند. در ابتدا لبه برنده هایی که به سمت شما هستند را سوهان کاری نمایید و زمانی که بخواهید لبه برنده های سمت دیگر را سوهان کاری کنید باید در سمت دیگر اره بایستید. 

تیز کردن زنجیر اره موتوری

تعمیر و تعویض زنجیر اره موتوری 

تعمیر کردن و همچنین تعویض کردن زنجیر اره موتوری یا زنجیری مسئله ای می باشد که این روز ها توجه بیشتر  کاربران را به خود جلب کرده است. برای سوهان کاری کردن هرکدام از دانه برنده، سه زاویه مهم می باشد. زاویه صفحه بالا و زاویه صفحه بغل و زاویه برش آن.

راهنمای سوهان دارای علامت هایی است که به شما کمک می کنند تا زاویه برش مناسب سطح با سوهان گرد را هماهنگ کنید. در صورت لازم تعویض کردن کلی اره بسیار پر هزینه است اما تعویض فقط زنجیر آن مسلما هزینه کم تری را به همراه دارد. شما می توانید با استفاده از دو دستتان سوهان و راهنمای سوهان را بر روی برنده بگذارید و به آرامی بر روی لبه برنده به سمت جلو آن را حرکت دهید.

سوهان را تنها در یک جهت حرکت دهید، یعنی از داخل به بیرون و با چرخاندن تیغه، تمام لبه برنده ها را سوهان کاری نمایید. زمانی که سوهان کاری برنده ها کاملا انجام گرفت، قلاب ها را تیز کنید. قلاب قسمت منحنی شکل دندان های برش می باشند. قلاب منحنی اندازه براده های چوب را مشخص می نماید.

از سوهان صاف و راهنمای تنظیم عمق پایه، برای ارتفاع مناسب عمق پایه استفاده نمایید. مطمئن شوید که ارتفاع عمق پایه به مقدار کمی از ارتفاع دانه برنده پایین تر است. دوباره تیزی لبه برنده ها را چک بکنید و باید لبه نازک کرومیک دانه برنده را حتما تماشا کنید.

در نهایت کار، کشش زنجیر را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تنظیم نمایید. زمانی که برنده های زنجیر در حدود 4 میلیمتر ساییده شدند آن گاه زمان تعویض زنجیر می باشد. استفاده از زنجیر با ساییدگی بیشتر با خطر پاره شدن در زمان کار همراه می باشد.

تعمیر و تعویض زنجیر اره موتوری

نحوه تعویض زنجیر اره موتوری 

زنجیر یکی از اصلی ترین بخش های اره موتوری می باشد و نحوه یادگیری تمیز کردن زنجیر و همچنین تعویض آن می تواند سبب صرفه جویی در وقت و سرمایه کاربران شود. اگر چه مراحل تعویض زنجیره بسیار آسان است  و امکان دارد کمتر از پنج دقیقه به طول انجامد. چند نکته در این راستا با اهمیت است.

شما می توانید متوجه شوید که زنجیره ها به درستی نصب شده اند یا خیر. مدل هایی دیگر از اره زنجیری ممکن است کمی متفاوت  از اره ای که ما در این جا توضیح می دهیم باشد اما باید بگوییم که این مراحل برای بسیاری از اره ها همانند می باشد.  تنها ابزار برای تعویض آن یک آچار است که همراه با اره زنجیری می باشد.

در غیر این صورت یک پیچ گوشتی صاف و یک  آچار سوکت نیز به خوبی حق مطلب را ادا می کنند. پنل جانبی نوار همراه را باید بردارید، کاور جانبی در بیشتر اره های زنجیره ای احتمالا توسط دو پیچ نگه داشته می شود. شما می توانید با استفاده از آچاری پیچ ها را باز نمایید و کاور را برای دسترسی به زنجیره بردارید.

ترمز اره زنجیری معمولا به نوار راهنما و کاور جانبی متصل می باشد. اگر ترمز اره زنجیری به کاور جانبی متصل باشد باید مطمئن شوید که ترمز را قبل از  برداشتن کاور باز کرده باشید. برداشتن کاور جانبی با ترمز در وضعیت قفل شده در واقع موجب سخت شدن و یا حتی غیر ممکن شدن نصب مجدد می شود. سپس زنجیره را باز کنید.

حال زنجیره آماده است که برداشته شود. آن را آزاد کنید. برداشتن زنجیره از نوار راهنما بسیار راحت است. در نهایت پیچ تحت فشار را آزاد کنید و زنجیره جدید را بگذارید.

نکته: نکته مهم درباره تمیز کردن زنجیر اره موتوری این است که این کار باید به موقع و با دقت انجام شود زمان مناسب آن نیز بستگی به میزان کاری دارد که توسط اره انجام داده اید، شما باید در فواصل زمانی مشخص نسبت به تمیز کردن زنجیر اره موتوری اقدام نمایید تا کارایی و دوام اره افزایش یابد

نحوه تعویض زنجیر اره موتوری

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر