خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

جلوگیری از حوادث بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی

فهرست مطالب

یکی از دلایل بالا بودن حوادث بالابرهای ساختمانی عدم وجود تجهیزات ایمنی بر روی آن و عدم رعایت الزامات ایمنی در زمان ساخت آن می باشد. امروزه با پیشرفت ساخت و ساز ها و هم چنین به وجود آمدن ساختمان های بلند، نیاز به بالابر ساختمانی برای حمل مصالح ساختمانی بیش از پیش می باشد. بالابر های ساختمانی سرعت ساخت سازه را بالا می برد به دلیل آن که با حمل مصالح به طبقات بالاتر سرعت عملکرد کارگران را بسیار بیشتر کرده و هم چنین از خستگی حمل مصالح می کاهد. امروزه در هر سازه و ساختمان در حال ساخت ، بالابر ساختمانی به چشم می خورد به همین دلیل در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ به بالابر های ساختمانی و جلوگیری از حوادث ایجاد شده توسط بالابر ساختمانی می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات لازم و کافی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تجهیزات حفاظتی بالابر ساختمانی

  • قلاب بالابر(Lifting Hook) 
  • سوییچ حدی(Limit Switch)
  • وزنه های تعادل (Ballast Boxes)
  • موانع حفاظی (Safety Bars)
  • پاخور (Toe Board)

 قلاب بالابر باید مجهز به ضامن یا شیطانک باشد تا در زمان کار، بار بطور اتفاقی از آن جدا نشود. وجود سوییچ حدی در مسیر قلاب بالابر ساختمانی باعث محدود ساختن ارتفاع قلاب و جلوگیری از پیچیده شدن قلاب بالابر بدور وینچ می شود.

ظرفیت بالابرهای ساختمانی

هر وسيله بالابر دارای ظرفيت بـار مجـاز و همچنـين سـرعت كـار مطمـئن ومشخصی است كه بايد اين مشخـصات بـر روی تـابلويی درج و در محـل مناسـبی بـر رویدستگاه نصب شود .باری كه حمل می شود و سرعت كار بالابر، به هيچ وجه نبايد از ظرفيت بار و سرعت كار مطمئن آن بيشتر باشد.

قلاب دستگاه ها و وسايل بالابر بايد مجهز به شيطانك باشد تا مانع جدا شـدناتفاقی بار از آن گردد. همچنين حداكثر باری كه می توان به وسيله آن بلند نمود، به طـور واضح بر روی آن حك شده باشد. ميزان حداكثر بار مجاز زنجير ها، كابلها و ساير وسايل بستن و بلند كـردن بـار بايد بر روی پلاك فلزی درج و در محل مناسبی  بـر روی دستگاه نـصب و مفـاد آن دقيقـاًرعايت گردد.جام (باكت)، سبد يا هر گونه وسيله حمل بـار ، بايـد متناسـب بـا نـوع بـار وظرفيت بالابر انتخاب و دارای تعادل باشد.

جلوگیری از حوادث بالابر ساختمانی

همان طور که می دانید بالابرهای ساختمانی یا بالابر مصالح یکی از پر استفاده ترین ماشین آلات ساختمانی بوده که بر بام اکثر ساختمان های در حال ساخت یا بازسازی می توانید حداقل یکی از آن ها را مشاهده کنید.  این نوع از  بالابرها که از آن ها جهت حمل مصالح ساختمانی استفاده می گردد، در انواع 250، 500، 750 و 1000 کیلویی موجود بوده که بالابر ساختمانی 250 کیلویی که به آن بالابر ساختمانی 350 کیلویی نیز می گویند، به عنوان پرکاربردترین نوع بالابر ساختمانی شناخته می گردد.

قطعا گاهی اوقات بر اثر عوامل مختلف بالابر های ساختمانی می توانند حوادثی را رقم بزنند و باعث ایجاد مشکلاتی بشوند. برای آن که بتوان از این حوادث جلوگیری کرد، لازم است که نکات بسیار مهمی را در هنگام نصب و استفاده از بالابر ها رعایت کرد.

آیا بالابرهای ساختمانی حادثه آفرین هستند؟

بالابرهای ساختمانی در صورت کیفیت در ساخت و رعایت جزئیات در طراحی که در مقاله راهنمای خرید بالابر ساختمانی به آن اشاره گردید، از تجهیزات مطمئن و ایمن جهت حمل بار در ساختمان ها می باشند، اما عدم توجه به نکات ایمنی در هنگام استفاده همچون ظرفیت بالابر، ارتفاع مجاز و مواردی که در ادامه این مقاله به آن اشاره می کنیم می تواند این تجهیز را تبدیل به یکی از خطرآفرین ترین تجهیزات ساختمانی تبدیل نماید.

متاسفانه هر ساله تعدادی از کارگران ساختمانی با بی توجهی و نادیده گرفتن نکات ایمنی جان خود را از دست می دهند. بنابراین بسیار مهم است که برای استفاده از بالابر های ساختمانی نکات ایمنی را رعایت نمود در زیر به نکات بسیار مهمی برای جلوگیری از حوادث بالابر ساختمانی اشاره کرده ایم.

بالابر ساختمانی

نکات حیاتی جهت جلوگیری از حوادث بالابر ساختمانی

  • جهت استقرار بالابر ساختمانی در پشت بام حتما باید پایه های آن را به طور درست مستقر نموده و روی پایه ها را به طور کامل سنگین نمود تا خطر سقوط و کله کردن بالابر از روی پشت بام به وجود نیاید.
  • به هیچ وجه از بالابر ساختمانی جهت حمل نفر استفاده نکنید، این امر بازی با جان انسان هاست!!! بالابرهای ساختمانی تنها باید برای حمل مصالح و تجهیزات ساختمانی یا در صورت نصب بشکه به بالابر جهت حمل بار و تجهیزات در چاه ها مورد استفاده قرار گیرند.
  • در هنگام استفاده از بالابر ساختمانی حتما به ظرفیت مفید حمل بار آن توجه نمایید. بالابر ساختمانی رایج که به آن ها بالابر ساختمانی 350 کیلویی نیز می گویند دارای ظرفیت مفید 250 کیلو بوده و  قابلیت حمل 250 کیلو بار را دارا می باشند. از حمل بارهای سنگین با وزنی بیش از 250 کیلو توسط این نوع بالابرها جدا خودداری کنید این امر باعث فشار آمدن شدید به موتور بالابر ساختمانی گردیده و خطر سقوط و کله کردن بالابر ساختمانی را به وجود می آورد. در بالابرهای ساختمانی 500 کیلو به بالا (بالابر ساختمانی 750 کیلویی و 1000 کیلویی) یکی از توصیه های مهم کارشناسان فنی شرکت نیکاکورپ، جوش دادن پایه های بالابر در پشت بام و ایجاد اتصالی جدانشدنی است.می آورد. متاسفانه یکی از حادثه آفرین ترین اتفاقات در هنگام استفاده از بالابرهای ساختمانی همین مورد می باشد.
  • ارتفاع مجاز برای بالابرهای ساختمانی 20 متر می باشد، به همین دلیل است که بر روی این نوع بالابرها به صورت پیش فرض 20 متر سیم بکسل قرار دارد. 
  • از حمل بارهای نامتعارف و نامتعادل که تعادل بالابر را برهم زده، امکان گیر کردن بار به بدنه ساختمان را داشته و خطر سقوط بار و یا بالابر را به وجود می آورد، جدا خودداری کنید. حمل بارهایی همچون تیرآهن ها و میلگردها بلند باید با رعایت اصول ایمنی، بسته بندی و حفظ تعادل انجام گیرد.
  • در شرایط آب و هوایی نامتعادل همچون طوفان، بادهای شدید، بارش باران و برف از کار با بالابر ساختمانی جدا خودداری نمایید.

 

در صورتی که ارتفاع ساختمان شما بیش از 20 متر می باشد دو راه حل اصلی وجود دارد:

  • از بالابر ساختمانی 500 کیلویی که دارای الکتروموتوری با توان بیشتر، گیربکسی نیرومندتر و پایه های و ریلی مستحکم تر است یا بالابرهای قدرتمندتر استفاده کنید.
  • میزان وزنی که می خواهید با بالابر جابجا کنید را کاهش دهید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر