خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

خرید بتونیر دنده دور یا دنده زیر؟

انواع بتونیر دنده زیر و دنده کمر

فهرست مطالب

بتونیر دنده کمر یا دنده دور

در این مدل از دستگاه میکسر بتن، انتقال حرکت از طریق دنده کوچک (پینیون) به دنده بزرگ دور دیگ میسر گردیده و به دلیل انتقال حرکت ساده و درگیری مستقیم دندانه‌ها در هنگام کار، سر و صدای زیادی تولید می‌کنند. 

بتونیر دنده زیر یا زنجیری

در این دستگاه انتقال حرکت از طریق دنده‌ها، مارپیچ و ماردون زیر دستگاه انجام می‌گیرد. به این مدل از دستگاه میکسر به دلیل وجود زنجیر در سیستم انتقال حرکت، میکسر بتن زنجیری نیز می‌گویند. این دستگاه در هنگام کار سر و صدا ندارند و به نمونه بتونیر بی‌صدا نیز معروفند.

مزیت‌های مدل دنده کمر

سادگی سیستم انتقال حرکت

این مدل از همزن بتن دارای سیستم انتقال حرکت ساده‌ای بوده و انتقال حرکت تنها از طریق دو دندانه کوچک و بزرگ انجام می‌گیرد. به همین دلیل تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز به سادگی و بدون دردسر انجام می‌پذیرد.

ارزانی دستگاه

میکسر دنده کمر به دلیل سادگی سیستم دستگاه و همچنین دنده‌های چدنی، دارای قیمت ارزان و مناسبی نسبت به نمونه‌های دیگر همچون دنده زیر می‌باشند.

بتونیر دنده کمر

معایب مدل دنده کمر

فرسایش زیاد چرخ‌دنده‌ها

در مدل دنده دور به دلیل درگیری مستقیم دندانه‌ها و تماس دائمی آن‌ها با یکدیگر، میزان استهلاک و فرسایش زیاد می‌باشد. این امر به مرورزمان سبب ساییده شدن و کچلی دنده‌ها گردیده و باعث می‌شود انتقال حرکت از دنده کوچک به دنده بزرگ انجام نگیرد و به اصطلاح دستگاه هرز بگردد.

سر و صدای زیاد دستگاه حین کار

یکی از بزرگترین معایب بتونیر دنده کمر، سر و صدای بسیار زیاد آن‌ها حین کار می‌باشد. همین امر استفاده از آن‌ها در مناطق شهری و مسکونی را سخت و در پاره‌ای از مواقع غیرممکن می‌سازد.


مزیت‌های مدل دنده زیر

استهلاک کم دستگاه

از مزیت‌های مهم و قابل توجه دستگاه همزن بتن می‌توان به استهلاک و فرسایش کم دستگاه حین عملیات اشاره نمود. علت این امر را می‌توان در فولادی بودن دنده‌ها و نوع درگیری آن‌ها با یکدیگر جستجو نمود. 

عدم ایجاد سر و صدا حین کار

دستگاه میکسر زنجیری به دلیل نحوه انتقال حرکت و همین‌طور شکل درگیری دنده‌ها، در حین کار سر و صدای خاصی ایجاد نکرده و از همین جهت به این مدل بتونیر بی صدا نیز می‌گویند. بی صدا بودن بتونیر زنجیری امکان استفاده از آن در مناطق شهری را ممکن می‌سازد.

مهار بهتر دیگ دستگاه توسط شاسی

در همزن‌های دنده زیر به دلیل نوع مهار دیگ توسط کمان، مقاومت بیشتری نسبت به نمونه دنده کمری ایجاد می‌شود و امکان شکستن یا پارگی دیگ به خصوص در زمان سنگینی و فشار کاری زیاد از بین می‌رود.

بتونیر دنده زیر

معایب مدل دنده زیر

پیچیدگی سیستم انتقال حرکت

در بتونیرهای دنده زیر به دلیل پیچیدگی سیستم انتقال حرکت، عملیات تعمیر و نگهداری با دردسرهای زیادی همراه خواهد بود و در صورت خرابی دستگاه جهت تعمیر، نیاز به افراد متخصص و حرفه‌ای است.

گران‌تر بودن دستگاه

میکسرهای دنده زیر به دلیل جنس دندانه‌ها و پیچیدگی آن‌ها در عملیات ساخت، از هزینه بالاتر و قیمت بیشتری نسبت به نمونه دنده کمر برخوردارند. 

خرید بتونیر دنده کمر یا دنده زیر؟

انتخاب میان همزن دنده کمر یا دنده زیر به نوع پروژه، حجم کار و مکانی که قرار است در آن کار کنیم، بستگی دارد. اما به طور کلی در پروژه‌هایی که سر و صدای دستگاه ایجاد مزاحمت یا دردسر نمی‌کند و دسترسی به تعمیرکار و امکانات وجود ندارد، نمونه دنده کمر و در مکان‌های حساس و با دسترسی مناسب، از نمونه دنده زیر استفاده نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر