خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

خرید یا اجاره بالابر ساختمانی

فهرست مطالب

افزایش در قیمت بالابر ساختمانی در هنگام نیاز به آن، راه حل دیگری را پای مجریان ساخت و ساز قرار داده است. اجاره بالابر ساختمانی یک راه حل ساده است که می تواند با صرف هزینه ای بسیار کمتر از خرید بالابرهای ساختمانی این نیاز همیشگی در ساختمان سازی را مرتفع سازد. هر چند اجاره بالابرهای ساختمانی یک راه حل ساده و ظاهراً جذاب با هدف صرفه‌ جویی اقتصادی است؛ اما این راه حل در صورت ظاهری که دارد، می تواند خودش را به صرفه نشان بدهد.

چالش های پیش رو در اجاره تا خرید بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی از الزامات همیشگی در ساخت بنا های بلند مرتبه می ‌باشد. هر ساختمانی که بیش از یک طبقه ارتفاع داشته باشد، در زمان ساخت لاجرم نیاز به نصب یک یا چند بالابر ساختمانی خواهد داشت. چرا که مصالح بسیار سنگین ساختمان سازی را نمی توان از طریق نیرو های انسانی آن هم در یک بنای نیمه ساخته که احتمالا هنوز پلکان درست و درمانی ندارد، جا به جا کرد. چنین جا به ‌جایی ‌هایی نیازمند به یک ماشین قدرتمند دارد و انواع بالابر های ساختمانی همان ماشین هایی هستند که در فضای تخصصی با تأمین همین اهداف، طراحی و تولید می ‌شوند.

بهترین بالابر ساختمانی کدام است؟

اصولاً مصالح در فضاهای ساختمان سازی سنگین هستند؛ اما بسیاری از آنها را می ‌توان در حجم های منطقی همراه با نیروی آمده از یک موتور تکفاز جا به جا کرد. از این رو است که انواع بالابر ساختمانی تکفاز مقبولیت بیشتری به نسبت بالابر ساختمانی سه فاز دارند؛ ولی این مقبولیت باعث نمی شود که از اهمیت و جایگاه قدرتمند انواع بالابر های ساختمانی سه فاز غافل باشیم. از این رو در ساخت ساختمان های بلند مرتبه و یا جا به جایی بار های سنگین در ساختمان سازی دیگر نمی توان با تکیه بر قدرت بالابر ساختمانی تکفاز سرعت عمل مطلوب را برقرار ساخت. در این موارد است که بالابر ساختمانی سه فاز کارایی سطح بالای خود را نشان می ‌دهد.

قیمت مناسب بالابر مصالح تکفاز

قیمت بالابر ساختمانی در سایزها و توان های کم، مانند بالابر ساختمانی 250 کیلویی غالبا آنچنان نیست که نشود بودجه ‌ای با هدف خرید بالابر ساختمانی را در نظر نگرفت. قیمت نزد تولیدکننده بالابر ساختمانی وقتی اندازه های قابل توجه پیدا می ‌کند که نیاز به خرید بالابر ساختمانی در ابعاد، اندازه و قدرت های بسیار بالا داریم. مثلا انواع بالابرهای ساختمانی سه فاز که به مراتب گران تر از مدل های توان پایین تک فاز هستند.

افزایش در قیمت بالابر ساختمانی در هنگام نیاز به آن، راه حل دیگری را پای مجریان ساخت و ساز قرار داده است. اجاره بالابر ساختمانی یک راه حل ساده است که می تواند با صرف هزینه ای بسیار کمتر از خرید بالابرهای ساختمانی این نیاز همیشگی در ساختمان سازی را مرتفع سازد. هر چند اجاره بالابرهای ساختمانی یک راه حل ساده و ظاهراً جذاب با هدف صرفه‌ جویی اقتصادی است؛ اما این راه حل در صورت ظاهری که دارد، می تواند خودش را به صرفه نشان بدهد. همان طور که قید کردیم بالابرهای ساختمانی یک نیاز همیشگی در ساخت بنا های بلند مرتبه می باشد. آیا راه حل اجاره برای این نیاز همیشگی می تواند یک راه حل کارگشا باشد؟

آیا اجاره بالابر ساختمانی صرفه جویی در هزینه هاست؟

واقعیت آن است که برخی از سازندگان با این تفکر که می ‌توانند صرفه جویی های قابل قبولی همراه با اجاره بالابرهای ساختمانی داشته باشند، تصمیم به اجاره خواهند داشت؛ اما نمی ‌توان از کنار تبعات این نوع نگاه مدیریتی در ساخت بنا های بلند مرتبه عبور کرد. بالابر ساختمانی همیشه در یک ساخت و ساز نیاز است و این نیاز همیشگی لازم می دارد تا با نگاه عمیق تری در مقوله اجاره بالابر ساختمانی در مقابل خرید بالابر ساختمانی دقیق شویم.

شاید هر فعالی در عرصه ساختمان سازی دلایل خود را برای انتخاب یکی از دو راه حل مذکور داشته باشد. این مقاله نیز می ‌خواهد با تحلیل همین دلایل، نقدی بر اجاره تا خرید بالابرهای ساختمانی زده باشد.

عدم قطعیت در برنامه ‌ریزی ‌های ساختمان‌ سازی

یکی از دلایل اصلی که می ‌تواند خرید بالابر ساختمانی را در ارجحیت نسبت به اجاره آن قرار دهد، نبود اطمینان صددرصدی از روند اجرای فعالیت های ساختمانی است. اصولاً تمام موارد خرید و فروش بالابر ساختمانی با هدف تامین یک نیاز همیشگی است. ساختمان ساز همواره نیاز به بالابرهای ساختمانی خواهد داشت. پس باید خارج از هر گونه استرس و یا فشاری در تامین این تجهیز فعالیت‌ های دیگر ساختمانی خود را پیگیری کند.

اما اگر در عوض خرید بالابر ساختمانی و یا اقدامی جدی در جهت ساخت بالابر ساختمانی، اقدام به اجاره آن در مدت زمان معلوم با صرف اجاره ‌بهای مشخص کنیم، مادامیکه روند اجرای پروژه اصلاً طبق پیش بینی ها نمی باشد، آیا می ‌توان این اجاره را منطقی دانست؟ فرض کنید در حین ساختمان سازی یک شرایط بد آب و هوایی و یا بروز یک حادثه خاص و شاید گران شدن و گاها نایاب شدن برخی از مصالح، اجرای تمام عملیات های ساختمانی را برای مدتی نامعلوم به تعویق اندازد. مادامیکه یک عدد بالابر ساختمانی اجاره شده در بطن پروژه هر روزی که کار نمی کند، بار مالی ای معطوف پروژه کرده است. احتمالاً هم درست در زمان از سر گیری مجدد فعالیت ‌ها، مدت زمان اجاره بالابر ساختمانی به سر آمده باشد و پروژه مستلزم صرف هزینه های مازادی باشد. به همین دلیل است که نمی ‌توان با در نظر داشتن نبود قطعیت در پیشرفت برنامه ریزی شده فعالیت های جاری ساختمانی، اجاره بالابر ساختمانی را در مقابل خرید بالابرهای ساختمانی و یا ساخت بالابر ساختمانی امری معقول دانست.

بالابر ساختمانی و تامین شرایط اضطراری در روند ساختمان سازی

ساختمان سازی یک عملیات پیچیده و بسیار زمان ‌بر است. خصوصا اگر این عملیات همراه با ساخت بنا های بلند مرتبه باشد. گاه کند می شود و گاه تند، گاه تمام پروژه درگیر اجرای یک قسمت کوچک از سازه است و گاه یک گیر قانونی مختصر می تواند به شدت روند عملیات را کند کند.

بسیاری در فروش بالابر ساختمانی بر این نظر صحهمی گذارند که هر بنای در حال ساختی به حضور حداقل یک بالابر ساختمانی به گونه ‌ای که به شکلی دائمی در محل پروژه آماده به کار باشد، نیاز خواهد داشت. به این ترتیب در کندترین مراحل ساخت تا سریعترین مراحل می توان از حضور حداقل یک بالابر ساختمان مطمئن بود.

اصولا در فروش بالابر ساختمانی برای استفاده در بنا های متوسط، خرید بالابر ساختمانی دوم را امری غیرضروری می‌ دانند. چرا که هر ساختمانی گاها چند بار آن هم در مدت زمانی محدود و شاید اصلا اتفاق نیفتد که حجم جا به جایی بالایی را طلب کند. در این حالت می توان با اجاره بالابرهای ساختمانی در مقابل خرید بالابر ساختمانی دوم، مشکل تامین شرایط اضطراری در روند ساختمان سازی را مرتفع نمود.

قیمت بالابر ساختمانی، دلیلی در اقدام به جهت اجاره آن

از جمله دلایلی که می تواند نگاه برخی از سازندگان ساختمان ها را به سمت اجاره در مقابل خرید بالابرهای ساختمانی بکشاند، مقوله قیمت در زمان خرید و فروش بالابر ساختمانی است. اگر چه بالابر ساختمانی تکفاز و توان پایین را نمی ‌توان به عنوان تجهیزات گران قیمت ساختمانی در نظر گرفت؛ اما به یقین نمی ‌توان به این سادگی ها از کنار قیمت قابل توجه در فروش بالابر ساختمانی سه فاز آن هم از انواع قدرتمند آن عبور کرد.

شاید اجاره بالابرهای ساختمانی می تواند راه حل ابتدایی در کاهش هزینه ها باشد؛ اما یقیناً در دراز مدت می ‌تواند بار مالی قابل توجهی را معطوف پروژه های ساختمان سازی سازد. از طرفی اگر در امر ساختمان سازی در انتهای کار نیازی به بالابر ساختمانی نباشد و وجود آن در فضای کارگاه و یا ساختمان تکمیل شده غیرضروری به نظر آید، می توان این تجهیز را در معرض فروش قرار داد. فروش بالابر ساختمانی حتی اگر دسته دوم باشد هم رونق دارد. اصولاً خیلی‌ ها در پی خرید بالابر ساختمانی آن هم از نوع دسته دوم آن هستند تا بتوانند با صرف هزینه‌ های کمتری صاحب این تجهیز باشند.

در این حالت همراه با خرید بالابر ساختمانی و استفاده از آن در روند جاری ساختمان سازی، می توان در پایان کار اقدام به فروش بالابر ساختمانی داشت. تفاوت در حالتی که می خواهید این ابزار را به شکل اجاره در اختیار گیرید آن است که با خرید بالابر ساختمانی خیال خود را از حضور دائمی و آماده به کار تجهیز آسوده ساخته اید.

نگهداری تا تعمیرات باید متوجه بالابر مصالح باشد

از مشکلات در اجاره بالابر ساختمانی زمانی است که این تجهیز به نوعی دچار خرابی شده و یا در کل، نیاز به نگهداری و یا سرویس های خاصی داشته باشد. در این حالت در زمانیکه دستگاه در اختیار پروژه ساختمانی است، واقعا نمی ‌توان گفت که چه کسی مسئول رسیدگی به دستگاه بالابرهای ساختمانی است. آیا صاحب و یا تولیدکننده بالابر ساختمانی باید در قبال هر اتفاقی در حین کار پاسخگو بوده و اقدام به تعمیر و نگهداری از تجهیز داشته باشد؟ در این صورت چگونه می توان در مواقع ضروری با صرف کمترین زمان صاحب دستگاه را معطوف تعمیرات کرد؟ از سوی دیگر اگر هزینه ‌های جاری و تعمیرات احتمالی دستگاه متوجه هزینه های ساختمان باشد، آیا ساز و کاری برای تسویه دقیق و عادلانه آن نزد صاحب بالابر ساختمانی تعریف شده است؟

اینها از جمله موارد حقوقی هستند که می ‌توانند هر دو سوی اجاره دهنده و یا اجاره کننده در بالابر ساختمانی را درگیر خود سازند. ماجرا هایی که از همان ابتدا در صورت خرید بالابرهای ساختمانی می‌ توانستند اصلا وجود نداشته باشند. این دلایل آشکار و بدیهی در کنار ده ها دلیل خاص و ویژه که می تواند در هر ساختمان نیمه کاره ای پیدا شود، عواملی هستند که ساختمان ساز های حرفه ای از همان ابتدا آنها را می بینند. این فعالان حرفه ای در امر ساختمان سازی هرگز خطر اختلال در روند اجرای ساختمان خود را متوجه یک اجاره نامه ی ساده نخواهند کرد. آنها همراه با خرید بالابر ساختمانی است که از همان آغاز سنگ بنای ساختمان حضور همیشگی این تجهیز ضروری را تضمین شده خواهند کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر