خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

دلایل استفاده تیغه آسفالت بر و بتن بر

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

فهرست مطالب

تعریف کلی از کاتر بتن بر یا آسفالت بر

در گذشته برای برش بتن از روش های سنتی استفاده می شده است.  با گذشت سال ها و با پیشرفته تر شدن صنعت، دستگاهی اختراع و رواج پیدا کرد که اکثر پروژه های شهری و ساخت ساز را به راحتی انجام می دهد که کاتر بتن بر نام دارد. کاتر برش بتن دستگاهی است همه فن حریف که با نصب تیغه بتن بر یا تیغه آسفالت بر برش های مربوط به بتن را به طور سریع، روان و دقیق انجام می دهد و همچنین برای برش روی لبه ها یا لب، مرزی را تمیز و صاف و بدون لرزش می برد. از نکات قابل توجه این دستگاه این است که به راحتی به بیل مکانیکی یا هر دستگاه دیگری متصل می شود تا در صورت وجود مانع سر راه عملیات برش را در عرض چند دقیقه برش دهد و روند کار شما را به سرعت بهبود دهد.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

دلایل استفاده از کاتر و تیغه بتن بر

-          شکل پذیر نبودن بتن پس از گیرایی نهایی

-          تصمیم به تغییر دادن در هدف و شکل سازه

-          در برخی مواقع عدم امکان پیاده سازی دقیق طرح به دلیل شرایط سخت حاکم  هنگام بتن ریزی

-          اشکالاتی که در هنگام نقشه خوانی یا پیاده سازی آن به وجود آمده است.

هنگامی که یکی از اتفاقات بالا رخ داد، برای رفع آن دو روش وجود دارد، روش اول برش قسمتی از سازه که مشکل پیدا کرده است یا روش دوم تخریب کل سازه

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

کاتر بتن بر قابل کنترل

این نوع از کاتر بتن بر برای برش سخت ترین مواد از جمله بتن مسلح، گرانیت و همچنین آسفالت طراحی شده است. اپراتور این دستگاه می تواند قدرت آن را به حداکثر عمق برش 22 سانتی متر برساند. این دستگاه بازده بالایی داشته و بسیار انعطاف پذیر است و می تواند خود را با تمام شرایط وفق دهد.

طول عمق تیغه بتن بر و آسفالت بر:

چگونگی تعیین حداکثر کارکرد دستگاه بستگی به عمق برش، نوع متریال، اقلیم، اندازه تیغه، شیب زمین و قدرت دستگاه دارد.

قابل تنظیم بودن عمق برش در کاتر بتن بر و آسفالت بر

تنظیم ارتفاع و عمق برش توسط یک اهرم دوار مانند انجام می شود. که با فشار وارد کردن به چرخ های پشتی کارتر و اهرم را به بالا و عقب حرکت داده تا ارتفاع عمق برش را تنظیم کنید.

معرفی قطعات و اجزا به کار رفته در کاتر بتن بر

دستگاه کاتر بتن بر شامل شاسی، موتور، تیغه، مخزن آب و سیستم خنک کننده می باشد که در ادامه اشاره ی کوتاهی خواهیم کرد.

1-    انواع مختلفی از شاسی کاتر بتن بر شامل شاسی هوپت ساخت سنگاپور، شاسی كوپاز ساخت كره جنوبی، شاسی تايو ساخت مالزي ، شاسی چینی، شاسی ايرانی اعم از شاسی کاتر ایران کوب، شاسی کاتر خلیج فارس و شاسی کاتر تهران کاتر وجود دارد و شرکت های تولید کننده تیغه بتن برهمچون میکاسای ژاپن، هوپت سنگاپور، روتین چین، بوفالو، لوکیا، مرسی، آسترون برندهای ایرانی موجود در بازار عبارتند از پوشش کاران، ایران کار، تهران کار و شاسی خلیج فارس بوده، که محبوب ترین مدل شاسی، مدل ایرانی به خاطر خدمات پس از فروشی که دارد و قطعات یدکی آن وجود دارد، شاسی های چینی و سنگاپور هم به خاطر نداشتن قطعات یدکی، پس از به وجود آمدن مشکل دیگر قابل استفاده نیستند.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

2-    با توجه به شاسی هایی که معرفی کردیم و قدرتی که لازم داریم، دستگاه کاتر بتن برقابلیت کارکرد با تیغه بتن بر و تیغه آسفالت بر به وسیله ی موتورهای هوندا، موتورهای روبین، موتور های کاوازاکی، موتورهای سوبارو و موتور راتو را دارا می باشد.

کاتر بتن بر  با موتورهای راتوو موتور ای تی کیو که جزء برندهای معروف است و جواب خود را پس داده است.

3-     کاتر برش آسفالت و بتن بر اساس نوع سوخت به دو مدل اصلی تقسیم می‌شوند کاتر بتن بر دیزلی و کاتر بتن بر بنزینی و مدل برقی که در مدل بنزینی توانایی برش تا 15 سانتی متر با قدرت 5-16 اسب بخار را دارا خواهد بود و در مدل دیزلی توانایی برش تا عمق 25 سانتی متر  با قدرتی به مراتب قویتر از موتور بنزینی می باشد، هر چند که کاتر بتن بر دیزلی، موتور و شاسی بزرگتری دارد.

رایج ترین، پر فروش ترین و پر استفاده ترین کاتر بتن بر در ایران بتن بر بنزینی می باشد و بعد از آن کاتر بتن بر دیزلی و در آخر هم کاتر بتن بر برقی، به خاطر حمل و نقل راحت تر و اینکه در محل کار یا برش بتن برق وجود نداشته باشد از کاتر بتن بر مدل بنزینی استفاده می شود و دلیل استفاده کم از کاتر بتن بر برقی که علاوه بر در دسترس نبودن برق یا دسترسی سخت به برق، امکان آب ریختن رو تیغه و برق گرفتگی وجود دارد.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

4- تیغه دستگاه کاتر بتن بر و آسفالت بر که بعضی از آن ها از جنس الماس بوده و دارای مقاومت و استحکام لازم برای برش بتن، گرانیت، سرامیک و دیگر مواد سرسخت را داراست با توجه به کاربری های مختلف در سایز های 35، 40، 45، 50، 60، 70، 90، 120 و برند های موجود در بازار شامل لوکیا، کرومکس، کات دیاموند، نورتن، امپرور که به دست کشورهای ایتالیا، چین، کره، آمریکا و آلمان ساخته می شوند و مورد دیگری که باید بدانید این است که سایز تیغه در حقیقت همان قطر تیغه است و میزان برش دستگاه تیغه بتن بر برابر با یک سوم سایز تیغه می باشد.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

5-    سیستم خنک کاری تیغه  در دستگاه کاتر آسفالت بر بدین صورت است که آب از مخزن آب توسط رابط ها یا لوله ها روی تیغه کاتر پاشیده می شود و به این عمل خنک کردن تیغه می گویند که باعث افزایش طول عمر مفید تیغه خواهد شد. همچنین دستگاه کاتر بتن بر برای جلوگیری از پاشیدن آب و پرتاب شدن ریز گرد ها یا سنگ ریزه های حاصل از تراشیدن، مجهز به یک محفظه می باشد که این محفظه در نزدیکی سطح زمین یا در تماس با زمین است که ایمنی را افزایش داده است.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

چرخ های کاتر آسفالت بر

در کاتر آسفالت بر برای حرکت کردن از چرخ های بلبرینگی گریس خور که از جنس لاستیک محکم و و توپر می باشد، استفاده می کند.

طریقه تشخیص اصلی و فرعی بودن دستگاه کاتر بتن بر

به رنگ دستگاه کاتر بتن بر توجه  کنید که بدون رنگ نباشد کاملا یک دست و دانه دانه باشد و در آرم و لوگو شرکت سازنده و شماره سریال دستگاه در قسمت سیلندر و قسمت بدون رنگ موتور به صورت صحیح نوشته شده باشد و لبه ها بدون ضرب خوردگی و یکنواخت باشند و همچنین پیچ های اتصال موتور به شاسی را چک کرده و شیر، شیلنگ و مخزن آب و تسمه را هم مورد بررسی قرار دهید.

سرعت حرکت و برش دستگاه و تیغه بتن بر

عواملی که باعث تعیین سرعت حرکت و برش تیغه دستگاه کاتر بتن بر می شوند در  برش بتن معمولی یا مسلح متفاوت می باشد. در برش بتن معمولی نوع سنگ دانه ها، نرمی و یکنواختی بتن و قدمت بتن متفاوت خواهد بود و در مدل برش بتن مسلح تمام موارد مربوط به بتن معمولی را داراست و نوع و اندازه و قطر میلگرد ها را هم اضافه می کنیم و بعد سرعت برش را محاسبه می کنیم.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

قابلیت تنظیم عمق برش در کاتر بتن بر یا آسفالت بر

از دیگر قابلیت های مهم دستگاه کاتر آسفالت بر تنظیم کردن ارتفاع و عمق برش توسط اهرم دوار می باشد که نحوه استفاده از آن اینگونه است که همزمان با فشار دادن چرخ های پشتی کاتر بتن بر ،اهرم را به سمت بالا و عقب داده و ارتفاع  و عمق برش را تغیر دهید.

عوامل موثر در سرعت پیشروی دستگاه کاتر بتن بر

عامل اول توان خروجی موتور می باشد که عامل اصلی بر پیشروی سرعت دستگاه می باشد و عامل دوم هم وزن دستگاه می باشد که توانایی نگاه داشتن تیغه در زمین که تیغه در هنگام عملیات برش میل به خروج از زمین دارد.

مخزن آب کاتر بتن بر برای خنک کردن تیغه و نحوه عملکرد آن

تیغه بتن بر در حین برش بر اثر اصطکاک با سطوح سفت و سخت بتن، موجب تولید حرارت زیادی می شود که اگر این حرارت سرد نشود باعث فرسوده شدن هر چه زودتر و یا ذوب شدن تیغه بتن بر می شود.

در زمان های نه چندان دور به روش سنتی با ریختن آب روی تیغه عمل خنک کاری تیغه انجام می گرفت، اما در حال حاضر با پیشرفت صنعت، تکنولوژی های جدیدی به کار گرفته شد نظیر یونیت آب که در کاتر آسفالت بر تعبیه شده است که 30 لیتر آب در خود ذخیره می کند و توسط رابطه های مخصوص به تیغه، آب برای خنک کردن تیغه بتن بر هدایت می شود و باعث خنک شدن تیغه و در نهایت افزایش عمر تیغه بتن بر می شود.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

>حداکثر توان استفاده در روز از کاتر آسفالت

>مدت زمانی که در یک روز می توان از دستگاه های کاتر آسفالت بر استفاده کرد بستگی به  عمق برش، نوع برش، نوع متریال، اقلیم، اندازه تیغه، شیب زمین و قدرت دستگاه کاتر آسفالت بر متفاوت خواهد بود  که هر کدام از این موارد در بخش های قبلی به صورت مختصر و جدا گانه مورد بررسی قرار گرفته شده است.

عمر مفید کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر شامل سه قسمت اصلی موتور، شاسی و تیغه برش بتن یا آسفالت می باشد که موتورها به ازای هر 50 ساعت کار نیازمند تعویض روغن می باشد و بعد از 500 ساعت کار نیازمند یک سرویس اساسی  شامل هندل، سیم گاز موتور و دیگر اینکه موتور و رابطی که به تیغه متصل است سفت نباشد یا تحت فشار نباشد و هم اینکه هنگام روشن کردن دستگاه کاتر بتن بر ، تیغه باید در حالت بالا باشد بعد استارت زده شود و سپس به آرامی پایین آورده و عملیات برش را انجام داد.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

تعمیر و نگهداری از کاتر بتن بر یا آسفالت بر

-         همیشه مخزن کاتر آسفالت برپر باشد و هیچ وقت بدون داشتن آب اقدام به برش ننمائید.

-         روشن کردن دستگاه کاتر بتن بر به این منوال است که اول تیغه برش کاتر را در حالت بالا و بدون تماس با سطح زمین قرار دهید سپس هندل زده و روشن کنید و به آرامی دستگاه را پایین آورده و سطح مورد نظر را برش دهید.

-         از هول و فشار دادن بی مورد دستگاه به شدت بپرهیزید.

-         حتما از تیغه های مخصوص به هر برش استفاده گردد. (از تیغه برش آسفالت برای آسفالت و از تیغه بتن بر برای بتن)

-         کاتر هر 6 ماه و هر ساله به طور کامل سرویس شود.

-         هر ماه سرویس روغنی و بازرسی موتوری انجام شود.

-         هر هفته از فیلتر هوا بازدید و سرویس شود.

-         از چپ کردن دستگاه کاتر آسفالت  بر یا کله کردن آن در حین عملیات جلوگیری کنید.

-         تیغه برش آسفالت و بتن را در زمان های مناسب تعویض نمایید.

-         حتما قبل از شروع عملیات برش کاری، شیر و نازل پخش آب روی تیغه کاتر مورد بررسی قرار گیرد. (دقت کنید اگر تیغه از دو طرف خنک شود، خنک کاری بهتر صورت می گیرد)

-         به هیچ وج دستگاه کاتر برش آسفالت بدون آب کار نکند. (مخزن آب به راحتی از دستگاه جدا می شود  و بدون حرکت دادن ماشین ، می توان مخزن آب را پر کرد.)

-         گریس کاری محورهای کاتر الزامی می باشد.

کاتر بتن بر یا آسفالت بر

مواردی که قبل از انتقال یا تعمیر و نگه داری دستگاه کاتر بتن بر حائز اهمیت است:

-         تیغه برش آسفالت یا بتن را از دستگاه جدا کنید.

-         آب موجود در مخزن آب دستگاه را خالی کنید.

-         قرار دادن راهنمای برش در حالت عمودی

-         قاب برش را به بالاترین حدش برسانید، می توانید از چرخ دستی کمک بگیرید.

یک کاتر بتن بر مناسب دارای چه ویژگی هایی می باشد

1        دارای موتوری با قدرت بالا باشد.

2        قاب محافظ برای موتور برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل قسمت موتور و گرفتن ارتعاشات

3        استفاده آسان

4        قابل شستشو بودن مخزن آب

5        دارای محفظه جلوگیری از پاشش آب و ریزگردهای تراشکاری شده

6        کلید قطع اضطراری در مواقع حوادث غیر قابل پیش بینی

7        داشتن دسته های قابل تنظیم و آرگونومیک

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر