خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

دلایل استفاده ویبراتور برقی در بتن ریزی

 ویبراتور برقی

فهرست مطالب

معرفی انواع ویبراتور برقی

ویبراتور بتن از نظر این که از چه نیرویی برای حرکت استفاده می کنند به سه نوع ویبره بنزینی، ویبره دیزلی و ویبره برقی بتن تقسیم می شوند. البته ویبراتور برقی نسبت به دو نوع دیگر دارای برتری هایی است که استفاده از آن را مقرون به صرفه می کند. این نوع ویبراتور هزینه استهلاک بسیار پایین تر از دو نوع دیگر داشته، همچنین ویبراتور برقی نسبت به ویبراتور بنزینی بتن و دیزلی قیمت پایین تری دارد.

 ویبراتور برقی

ویبراتور برقی خود بر دو نوع ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود. نوع ثابت ویبراتور برقی از برق به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. این نوع دارای یک شاسی فلزی است که موتور آن را درون این شاسی برای محافظت بیشتر قرار می دهند. شاسی در نوع ثابت با حرکت شیلنگ به اطراف حرکت نمی کند و به همین دلیل نام ثابت به آن اطلاق شده است. توجه به این نکته که طول عمر ویبراتور ثابت بیشتر از نوع  متحرک آن است به شما در هنگام انتخاب نوع ویبراتور بسیار کمک خواهد کرد.

 ویبراتور برقی

چه زمانی از ویبره بتن استفاده می شود؟

این ویبراتورها برای بیرون آوردن حباب های هوایی است که هنگام بتن ریزی در داخل مخلوط گیر افتاده اند. برای این کار شیلنگ ویبراتور برقی را درون بتن قرار می دهند. تکان ها و حرکت هایی که این دستگاه به بتن وارد می کندسبب می شود تا حباب های هوا که در کنار شیلنگ ویبره وجود دارد به علت چگالی کمتر آن به سمت بالا حرکت کرده و بیرون بیایند. برای همین دلیل است که بتن بعد از ویبراتور شدن چگالی بیشتری نسبت به قبل از آن دارد و بسیار یکنواخت می شود.

نکته مهم هنگام استفاده از شیلنگ ویبراتور این است که این شیلنگ باید حتما به صورت کاملا عمودی در بتن فرو شود و همان طور هم از بتن خارج شود. فاصله بین هر فرو کردن شیلنگ نیز باید با دفعه قبل همپوشانی داشته باشد و تمام سطح بتن را درگیر کند. دقت کنید که هنگام فرو کردن شیلنگ به آرامی این حرکت را انجام دهید و برای بیرون آوردن به سرعت این کار را انجام دهید. این سرعت به این دلیل است که در بین ذرات بتن هیچ سوراخ و حفره ای ایجاد نشود. و سطح بتن بعد از خشک شدن صاف و هموار شود.

چه عواملی در انتخاب نوع ویبراتور برقی بتن موثر است؟

همان طور که گفته شد دو نوع ویبراتور برقی وجود دارد. نوع ثابت و نوع متحرک. در این قسمت عواملی که باعث می شود تا کدام نوع را انتخاب کنیم را بررسی می کنیم.

1-این که ما چه نوع سازه ای را می خواهیم بتن ریزی کنیم. مثل: جدول، ستون، بلوک، کف.

2-دانه بندی و ترکیبات بتن مصرف شده.

3- پهنا و یا بلندای این سازه ها.

4-دسترسی به چه نوع برقی( برق تک فاز و یا سه فاز).

5-چه میزان آرماتور بندی در کار استفاده می شود. و فاصله بین این آرماتوها چه مقدار است.

6-در صد ترکیب مواد، درجه بندی دانه های بتن و حجم فضای بتن ریزی شده چه مقدار است.

ویژگی های ویبراتور برقی ثابت:

ویبراتور برقی ثابت از سه قسمت تشکیل شده است: شاسی، موتور، شلنگ.

موتور: موتور ویبره بتن با برق تک فاز کار می کند. البته می توان در نوع قوی تر از برق سه فاز نیز استفاده شود. سیم پیچی داخلی آن از سیم مسی است که باعث می شود در هنگام کار با این دستگاه دوام و استقامت خوبی در برابر گرمای ایجاد شده از خود نشان دهد.  سیم مسی در برابر حرارت ذوب نمی شود و از بین نمی رود.

 ویبراتور برقی

شیلنگ ویبره: شیلنگ دستگاه در جلو فنری دارد که سبب می شود در سر شیلنگ لرزش ایجاد شود. شلنگ با یک پین به قسمت گلدانی موتور وصل می شود. انتهای قسمت گلدانی خود دو قسمت است که مانند یک پریز است. قسمت ورودی شیلنگ هم همان گونه مانند گلدانی است. هنگام ورود شیلنگ به گلدانی این دو قسمت کاملا بر روی هم سوار شده و اصطلاحا کوپل می شود.

 ویبراتور برقی

هنگام خرید ویبراتور برقی دقت کنید تا به جای پین از پیج در محل کوپل استفاده نشده باشد. زیرا بعد از مدتی مشکلاتی را برای شما ایجاد خواهد کرد. یکی از مشکلاتی که اغلب دیده شده است این است که پیچ مورد استفاده بعداز مدتی هرز شده و کار دستگاه را با مشکل مواجه می کند. اما در دستگاه های دارای پین این مشکلات ایجاد نمی شود.

ویبراتور برقی در دو نوع 2 یا 3 اسب بخار تولید می شوند. و شما نسبت به نیاز خود می توانید هر مدل را انتخاب نمایید. اما توجه کنید که  مدل 3 اسب بخار می تواند به انواع مختلف شیلنگ ویبره با قطرهای گوناگون وصل شود. قطر رایج شیلنگ ها مورد استفاده 1 و 1.5 و 2 اینچ است.

مزایایی استفاده از ویبراتور برقی نوع ثابت:

1-قیمت ویبراتور بتن در مقایسه با انواع دیگر مناسب تر است.

2-شاسی در این نوع از دوام و مقاومت بسیار بالایی در دستگاه برخوردار است. این مقاوم بودن به طول عمر ویبراتور برقی ثابت می افزاید.

3-دسترسی آسان به برق تک فاز در همه جا.

4-کم بودن در صد خرابی. این نوع به علت ثابت بودن کمتر دچار آسیب وخرابی می شود.

5-به علت دارا بودن سیم مسی در سیم پیچی از دوام نسبتا بالایی برخوردار است.

6-استفاده از پین به جای پیچ. همان طور که گفته شد پیچ ها بعد از مدتی هرز شده  و کار دستگاه را مختل می کند.

7-سبک بودن دستگاه ویبراتور و حمل و نقل آسان آن.

8-ضربه زدن به بتن به دفعات زیاد. این کار باعث ایجاد ساختار مناسب در بتن می شود.

ویژگی های ویبراتور برقی متحرک:

در این مدل از ویبراتور برقی از منبع برق استفاده می شود. این ویبراتور بسیار شبیه ویبراتور ثابت است. فقط یک فرق اساسی در این نوع با نوع ثابت وجود دارد. این نوع ویبراتور قابلیت چرخش تا 360 درجه را دارد. برای همین قابلیت است که شاسی یا فریم محافظ در ان وجود ندارد. استفاده از این نوع ویبراتور برقی بسیار ساده تر از نوع ثابت آن است. افرادی که با این وسیله کار می کنند به آسانی می توانند به جهت های مختلف حرکت کنند و بتن را به صورت دلخواه ویبره کنند.

استفاده از ویبراتور برقی متحرک به اپراتور کمک می کند تا با وارد کردن لرزه به بتن هوای محبوس شده در ان را به سمت بیرون بکشد و به واسطه قدرت زیاد آن این کار با سرعت بیشتری انجام گیرد. البته این نکته را هیچ گاه فراموش نکنید که سرعت دستگاه به مهارت و کارایی فرد اپراتور بستگی مستقیم دارد. در صورت به کار گیری افراد نا وارد ممکن است به فرد و یا ویبراتور برقی صدمه جدی وارد شود.

ویبراتور برقی متحرک مانند ثابت از سه قسمت تشکیل شده است. موتور، پایه و شیلنگ.

موتور: این ویبراتور نیز مانند ثابت از موتور با سیم پیچی مس استفاده می کند. در دو نوع 2 و 3 اسب بخار تولید می شود. مدل 2 اسب بخار را به شیلنگ با قطر 1  متصل کنید. اما فراموش نکنید تا حد ممکن از اتصال شیلنگ 2.5 به موتور ویبراتور 2 اسب بخار پرهیز کنید.

در گذشته براب اتصال شیلنگ به گلدانی از پیچ استفاده می شد. اما به علت مشکلات پیش آمده و هرز شدن به مرور زمان این پیچ امروزه از پین برای اتصال شیلنگ به گلدانی موتور استفاده می شود.

مزایایی استفاده از ویبراتور برقی متحرک:

این ویبراتور مثل ویبراتور ثابت نسبت به ویبراتور بنزینی و دیزلی کمتر دچار استهلاک می شود. اما مهم ترین  نکته در مورد مزیت استفاده از ان این است که این ویبراتور همیشه آماده برای کار است. اپراتور می تواند این دستگاه را بردارد و سریع با زدن یک دکمه از آن برای ویبره استفاده کند. ویبراتورهای بنزینی و دیزلی بعد از مدتی استفاده نیاز به تعویض روغن و فیلتر دارند.

همچنین ویبراتور برقی متحرک دارای یک موتور قوی است. برای همین در سازه هایی که حجم بتن ریزی در آن بسیار زیاد است از آن استفاده می کنند. اگر شما در کارگاهی کار می کنید که ممکن است دستگاه ویبراتور در ان دچار ضربه و آسیب شود بهتر آن است که از نوع ثابت ویبراتور برقی استفاده شود. اما اگر شما در حین انجام کار به راحتی و تحرک نیاز دارید حتما از نوع متحرک آن استفاده نمایید.

مزایایی استفاده از ویبراتور های برقی در مقایسه با دستی:

در گذشته برای این که بتن ریخته شده سطح نسبتا هموار و خوبی داشته باشد از میله برای این کار استفاده می شد. یک کارگر ماهر بعد از انجام بتن ریزی با استفاده از یک میله صاف و فرو کردن آن در بتن سعی در تخلیه هوای بین ذرات می کرد. اما در این روش به علت کم بودن لرزه در بتن تراکم بتن کمتر بود و باعث ضعیف بودن بتن می شد.

 ویبراتور برقی

استفاده از دستگاه ویبراتور بتن به شما کمک می کند که بتن در همه جا به طور یکنواخت متراکم شود. اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که لرزاندن زیاد مواد بتن گاهی باعث می شود دانه ها از ملات سیمان جدا شده و مخلوط بتن سفت و ناهمگون شود. از طرفی نیز استفاده از ویبراتور برقی به ما کمک می کند تا بتن مقاومی داشته باشیم و در این مخلوط از سیمان کمتری استفاده شود. این کار در هزینه های مصرفی صرفه جویی می کند. اما از طرفی نیز باید این هزینه ها را صرف دستمزد کارگر کرد تا دستگاه ویبراتور را به حرکت درآورد.

  قیمت موتور ویبراتور برقی و موتور ویبراتور بنزینی:

هنگامی که صحبت از ویبراتور برقی بتن و قیمت آن می شود باید به نکاتی بسیار مهم توجه نمود. در قیمت گذاری این نوع از دستگاه ها مسائل مهمی را باید همیشه مد نظر قرار داد.

موتور: انتخاب نوع موتور در ویبراتور برقی بسیار مهم است. موتورها با توجه به شرکت سازنده به جندین گروه مختلف دسته بندی می شوند. این تقسیم بندی ها در قیمت موتور ویبراتور برقی تاثیر گذار است.

شاسی: قسمت شاسی در ویبراتور برقی ثابت وجود دارد اما در ویبراتور برقی متحرک این قسمت به دلیل محدود کردن حرکت و چرخش 360 درجه وجود ندارد. شاسی در نوع ثابت از قاب فلزی نیرومند و مستحکمی ساخته شده است. این استحکام دوام و عمر ویبراتور را طولانی تر می کند.

شیلنگ ویبره: شیلنگ در ویبراتور برقی متراژهای مختلفی دارد. متراژ این شیلنگ ها از 3 متر تا 9 متر متغیر است که نوع 6 متری به عنوان پرکاربردترین نوع شناخته می گردد.

 ویبراتور برقی

نوع منبع تغذیه: ویبراتور بتن به علت ماشینی بودن نیاز به یک منبع تغذیه برای حرکت دارند. بعضی از آن ها از برق و بعضی از بنزین استفاده می کنند و گروهی نیزدیزلی هستند.

قیمت هر گونه از ویبراتورها بسته به موارد بالا متفاوت است. ویبراتور برقی نسبت به این که از نوع ثابت ویا متحرک هستند قیمت آن ها نیز متفاوت است. قیمت ویبراتور برقی ثابت نسبت به ویبراتور متحرک بالاتر است. این بالا بودن قیمت به آن دلیل است که ویبراتور برقی ثابت عمر دستگاه بیشتر از ویبراتور برقی متحرک است. این طول عمر هم به دلیل آن است که ویبراتور ثابت کمتر در اثر حرکت و ضربات آسیب می بیند و به علت وجود شاسی بسیار مقاوم از موتور ویبراتور به طور خوبی محافظت می شود.

قیمت ویبره بنزینی نیز در مقایسه با برقی بیشتر است. این نوع از ویبراتورهای بنزینی بعد از مدتی استفاده فیلتر و روغن مورد نیاز آن دچار آلودگی می شود و باید بعد از هر چند بار استفاده حتما این روغن و فیلتر را تعویض کرد. تعویض این مواد نیز در برگیرنده هزینه های جانبی می شود و قیمت این دستگاه ها را پایین می آورد.

 ویبراتور برقی

  اگر شما بعد از مطالعه باز هم برای خرید ویبراتور برقی بتن دجار مشکل هستید می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی نیکاکورپ از مشاوره رایگان با مشاوران ما بهره مند شوید. همچنین اگر در مورد خرید و قیمت این دستگاه نیز سوالی داشته باشید همکاران ما آماده پاسخ گویی به شما هستند.

هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی همیشه دقت کنید که از سایت معتبر این خرید را انجام دهید. با افزایش سایت های فروشگاهی خرید از این گونه فروشگاه ها نیازمند دقت و حوصله است. شما می توانید از کسانی که قبلا اقدام به خرید کرده اند در این زمینه کمک بگیرید. سایت نیکاکورپ در این زمینه نیز پاسخ گویی شما عزیزان می باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر