خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

راهنمای خرید سینی نشاء

فهرست مطالب

سینی کشت یا سینی نشاء چیست؟

نشاء بذر ابتدایی یک گیاه می باشد، که در موقعیت کنترل شده محیطی نگه داشته می شود تا وقتی که شرایط محیطی بیرون از گلخانه مساعد شد، نشاء به زمین اصلی یعنی مزرعه منتقل شود. کاربرد این روش بیشتر برای گیاهانی است که تحمل گذر از شرایط گلخانه به مزرعه را داشته باشند.

مزیت های کاشت نشاء: (مزیت های تولید نشاء)

1- کم کردن طول دوره رشد گیاه

2- پیش رس کردن محصول

3- عدم نیاز به تنک

4- تقویت ریشه گیاه

5- رشد کردن سریع گیاه و رسیدن به مرحله رشد فیزیولوژیک

تعریف کامل سینی کشت:

سینی کشت (نشاء) ابزاری برای نگه داشتن نشاهای گیاهان می باشد. سینی کشت را در ابعاد مختلف و تعداد حفره های گوناگون بسته به نیاز کشاورز تولید می کنند.

نشاها در سینی کشت کاشته شده، سپس در گلخانه و یا محلی که عوامل محیطی کنترل شده باشد، نگهداری می شوند. به محض اینکه شرایط محیطی مزرعه مناسب شد نشاها به زمین کشاورزی انتقال می یابند و به رشد خود ادامه می دهند. هدف اصلی استفاده از سینی کشت آن است که تعداد بیشتری نشا را به مرحله کشت در زمین کشاورزی برسانید.

مزیت های استفاده از سینی کشت (سینی نشاء):

1- ایجاد شرایط رشد محصولاتی که در مزرعه امکان پذیر نیست

2- کنترل آفات و کاهش بیماری های گیاهی

3- افزایش تولید و رشد مناسب گیاهان

4- صرفه جویی در مصرف آب

5- کاهش هزینه های ناشی از نیروی انسانی

6- رشد با کیفیت محصولات

ویژگی های سینی های کشت نشاء:

1- مقاومت به اشعه ی خورشید

2- دارای زهکش و تخلیه مناسب

3- جابجایی راحت و آسان

4- قیمت مناسب

انواع سینی کشت بر اساس میزان مقاومت:

1- سینی نشاء یکبار مصرف

2- سینی نشاء دائمی یا چندبار مصرف

معایب و مزیت های انواع سینی کشت یا سینی نشاء:

مزیت سینی های کشت دائمی نسبت به یکبار مصرف آن است که از سینی کشت دائمی به دلیل مقاومت زیاد در چندین دوره کشت می توان استفاده نمود، از طرفی حمل و نقل و جابجایی آن ها بسیار راحت تر و آسان تر از سینی های نشاء یکبار مصرف می باشد.

تفاوت دیگری که این دو نوع سینی کشت با یکدیگر دارند از لحاظ قیمت سینی نشاء می باشد که قیمت سینی های نشاء یکبار مصرف ارزان تر از سینی کشت دائمی می باشد و در مساحت های زیاد کشاورزان تمایل زیادی به استفاده از سینی های کشت یکبار مصرف دارند.

از معایب سینی کشت چند بارمصرف یا دائمی آن است که پس از هربار مصرف از این سیستم ها، باید کاملا ضدعفونی شوند، همچنین پس از ضدعفونی سینی کشت باید به طور کامل شسته و خشک شود تا بقایای مواد ضدعفونی کننده باقی نماند و به گیاهان آسیب نرساند.

انواع مختلف سینی نشاء

اشکال سینی نشاء و حفره های آن ها کاملا متفاوت می باشند. بعضی از سینی های کشت با حفره های کوچک و در بعضی موارد سینی های با حفره های بزرگتر تولید می شوند.

کشاورزان بسته به نوع گیاه از سینی های کشت با ابعاد گوناگون استفاده می کنند. به عنوان مثال برای گیاهانی چون کلم و کاهو معمولا از سینی های کشت با حفره های کوچکتر استفاده می شود. شکل حفره های سینی نشاء می تواند به صورت دایره ای یا مربعی یا به شکل مخروط برعکس باشد. اشکال سلول های سینی نشاء ارتباطی با رشد گیاهان ندارند ولی عمق سلول بر رشد ریشه گیاه تاثیرگذار است. به طور کلی سلول هایی که بزرگتر می باشند، فضای بیشتری را برای رشد گیاه موجود می آورند اما نشاهای قوی تری را می پرورانند. در این نوع از سینی کشت چون عمق سلول های بیشتر است باید آبیاری به طور صحیح انجام شود به صورتی که قسمت انتهایی ریشه و عمیق ترین قسمت سلول کاملا مرطوب شود، همچنین این نوع از نشاها زمانی که به مزرعه منتقل می شوند، میزان شوک کمتری را تحمل می کنند.

سینی های کشت با حفره های کوچک، نشاهای کوچکتری تولید می کنند و ریشه های کمتری را بوجود می آورند که هنگام جابجایی به مزرعه باید دقت بیشتری به عمل آید تا به ریشه ها آسیبی وارد نشود.

اندازه ی حفره های سینی نشاء، تاثیر زیادی در پیش رس کردن محصول دارد.

آبیاری و کوددهی به نشاهای موجود در سینی نشاء:

در هنگام آبیاری و کوددهی به نشاهای موجود در سینی باید به نکات زیر توجه نمود:

1- سلول های مشابه و با انداز حفره های یکسان در یک ردیف قرار بگیرند، تا آبیاری و کوددهی سلول های با عمق کم و سلول های با عمق زیاد دچار اختلال نگردد.

2- از خاک مناسب برای سینی کشت استفاده شود و به هیچ عنوان از خاک مزرعه در کشت نشاها استفاده نگردد.

3- اولین آبیاری انجام گرفته باید سنگین باشد و دقت شود که فشار آب و فاصله پاشش رعایت شود تا به بزرهای گیاه آسیبی وارد نشود.

4- روی بذرها را با گونی کشیده و تا زمان ظاهر نشدن جوانه ها گونی برداشته نشود.

5- دمان مناسب روز تا قبل از جوانه زنی در حدود 28-30 درجه و بعد از جوانه زنی در حدود 25 درجه باشد.

6- دقت شود که نور گلخانه یا هر فضایی که نشاء در آن قرار دارد، در تابستان حتما کنترل شود. (تاریک بودن گلخانه سبب آن شده که جوانه ها به دنبال نور بیافتند و علفی شوند)

7- با آبیاری منظم و کنترل شرایط دمایی و رطوبت، نشاهای بسیار مناسب و مطلوبی تولید می گردند.

خاک های مناسب سینی نشاء:

برای خاک داخل سینی کشت حتما خاک های باغبانی پیت ماس و پرلیت را با نسبت مناسب ترکیب کرده و داخل حفره های سینی نشاء ریخته، سپس بذر را درون حفره ها قرار داده و به اندازه 2 الی 3 برابر بذر را به داخل فشرده و بر روی آن مخلوط خاک های باغبانی پیت و ماس و پرلیت اضافه نمایید. از خاک باغبانی کوکوپیت نیز می توان به عنوان بستر استفاده کرد، اما به این نکته توجه داشته باشید که کوکوپیت به تنهایی نمی تواند به کار برده شود چون همانند مواد غذایی برای گیاهان موردنیاز است.

نحوه خارج نمودن گیاهان از سینی کشت:

پس از رشد جوانه ها، جهت خارج کردن نشاها از سینی کشت باید دقت زیادی به خرج داد، چون ممکن است ریشه های نشاء در خلل و فرج سینی رشد کرده باشد یا از انتهای سینی کشت بیرون آمده باشد، که در این مواقع آسیب رسیدن به ریشه امری اجتناب ناپذیر می باشد. در این صورت باید ریشه ها را مرطوب کرده تا راحت تر از سینی  نشا جدا شود و در زمان منتقل کردن به مزرعه یا فضای باز شوک کمتری به آن ها وارد شود.

نکات کلیدی هنگام خرید سینی نشاء:

در هنگام خرید سینی کشت دقت شود که محصول با کیفیت و مقاوم به اشعه ی ماوراء بنفش خریداری شود و کشاورزان در هنگام خرید سینی نشاء دقت داشته باشند که جزئیات سینی مناسب با نوع کاربری و نوع گیاه انتخاب گردد.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر