خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

راهنمای نصب بالابر ساختمانی

افراد در حال نصب بالابر ساختمانی

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی یکی از ابزار و وسایل مورد نیاز در ساختمان سازی می باشد که در اکثر ساختمان‌های در حال ساخت و یا در حال بازسازی به کار گرفته می‌شوند. لازم به ذکر است که نصب بالابر ساختمانی به صورت درست و ایمن بسیار حائز اهمیت بوده و سهل انگاری در این زمینه می تواند به حوادث جبران ناپذیر و خسارت های جانی و مالی منجر گردد. 

پس توصیه می کنیم قبل از اقدام به نصب حتما این راهنما را به طور کامل مطالعه نمایید و سپس اقدام به راه اندازی دستگاه نمایید.

روش نصب بالابر ساختمانی

روش نصب بالابر ساختمانی یا بالابر مصالح چندان پیچیده نیست، اما یک اشتباه کوچک دردسیر بزرگ ایجاد می‌نمایید. پس توصیه می‌کنیم کلیه این مراحل را قدم به قدم اجرا نمایید. 

انتقال اجزا بالابر به پشت بام

ابتدا تمامی قسمت های دستگاه را به صورت کامل به روی پشت بام منتقل کنید. قسمت های مختلف یک بالابر مصالح شامل مواردی همچون کالسکه بالابر، ریل، دو پایه بزرگ، دو پایه کوچک و اتصالات می‌باشد.

اجزا بالابر ساختمانی

استقرار پایه های بزرگ بالابر

جهت نصب دستگاه بالابر ابتدا پایه‌ها را برعکس و در فاصله‌ای مناسب حدود 3 متر از یکدیگر مستقر نمایید.

استقرار پایه های بزرگ بالابر

استقرار ریل روی پایه‌ها

ریل را به وسیله پیچ و مهره‌ها بر روی پایه‌های برعکس وصل نمایید. از بسته بودن انتهای ریل مطمئن شوید تا امکان در رفتن کالسکه حین کار از بین برود.

استقرار ریل روی پایه‌ها

سرپا نمودن بالابر

پس از آنکه ریل بر روی پایه‌ها وصل شد، دستگاه را با کمک چند نفر بچرخانید و از حالت برعکس در بیارید تا سرپا شود. 

سرپا نمودن بالابر

جوش دادن پایه های دستگاه

پس از سرپا نمودن دستگاه اقدام به سنگین کردن و در صورت امکان جوش دادن پایه‌ها نمایید. جوش دادن پایه‌ها به زمین خطر سقوط و یا افتادن بالابر حین کار را از بین می‌برد. در پروژه‌هایی که قرار است بالابر به مدت زمان طولانی روی پشت‌بام قرار گیرد، حتما توصیه می‌کنیم پایه‌ها را به زمین جوش دهید تا امکان حوادث به صفر برسد.

جا زدن کالسکه 

در مرحله آخر کالسکه بالابر را به صورت کشویی وارد ریل جا بزنید. مطمئن شوید که جعبه بالابر به صورت نرم و روان داخل ریل حرکت می‌کند.

جا زدن کالسکه

بستن ته ریل

یکی از موارد مهم که در هنگام نصب بالابر مصالح باید توجه شایانی به آن نمایید، بسته بودن انتهای ریل دستگاه می‌باشد. چنانچه انتهای ریل بالابر بسته نباشد، امکان سقوط و رها شدن کالسکه از داخل ریل حین کار وجود دارد. چنانچه انتهای ریل بسته نیست حتما توسط میلگرد یا خاموتی انتهای ریل را مسدود نمایید.

‌بستن ته ریل

کابل‌کشی دستگاه 

پس از آنکه نصب بالابر ساختمانی انجام پذیرفت، نوبت به نصب کابل برق آن می‌رسد. اگر بالابر شما تکفاز است توصیه می‌کنیم از کابل 4×2 برای آن استفاده نمایید. یکی از مهمترین مواردی که باید در نصب و راه اندازی بالابرهای ساختمانی مورد توجه قرار گیرد، انتخاب مناسب و درست کابل برق می باشد. به همین جهت همیشه جهت انتخاب کابل به جدول زیر توجه نمایید.

فاصله بالابر تا برقنوع کابل
تا 20 مترکابل 4×2
از 20 تا 40 مترکابل 6×2
از 40 تا 60 مترکابل 8×2

ریختن واسکازین داخل گیربکس

پس از نصب کابل، نوبت به ریختن واسکازین داخل گیربکس می‌رسد. به این مورد توجه کنید که از قبل راه اندازی و شروع کار با دستگاه بالابر، 1 لیتر واسکازین 140 داخل گیربکس بریزید و گیربکس بالابر را بدون روغن راه اندازی نکنید، همچنین هر دو ماه یکبار نسبت به تعویض واسکازین گیربکس اقدام نمایید.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر