خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

سیستم اسپراکت اره زنجیری

اره موتوری بنزینی با زنجیر OREGON

فهرست مطالب

امروزه ساخت دستگاه های بسیار متنوع برای عملیات باغبانی و همچنین انجام امور کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل مهندسان همیشه در پی ساختن دستگاه های جدید و به روز هستند.

یکی از دستگاه های مورد نیاز برای انجام عملیات باغبانی و کشاورزی اره زنجیری می باشد. باید اشاره داشت که اره زنجیری یا اره موتوری یا همان اره برقی از نام های دیگر اره های بنزینی هستند که این ابزار یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین ابزارآلات یک باغبان حرفه ای محسوب می شود.

لازم به ذکر است که اره های زنجیره ای با توجه به نوع سوخت به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند :

  • اره زنجیره ای برقی
  • اره زنجیری بنزینی

اره های بنزینی به دلیل در دسترس سوخت آن ها و هم چنین نبود محدودیت در استفاده از آن ها، پرفروش تر از اره های برقی هستند. اره های زنجیری معمولا دو سرعته هستند و کاربر می تواند گشتاور اره را تنظیم کند.

در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ قصد داریم تا به بررسی سیستم اسپراکت اره زنجیری بپردازیم، بنابراین برای کسب طالاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خرید اره زنجیری:

باید بیان شود که برای خرید یک اره زنجیری مناسب، بهتر است به ویژگی های بسیار خاصی توجه داشته باشید که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • طول تیغه ها
  • قدرت و نوع موتور

در زیر به بررسی هر کدام از موارد ذکر شده می پردازیم:

اره موتوری بنزینی با زنجیر OREGON

طول تیغه اره زنجیری:

شایان به ذکر می باشد که طول تیغه اره موتوری یا ساطور اره زنجیری میزان برش را معین می کند اگر شما از آن دسته افرادی می باشید که از اره به صورت حرفه ای نمی خواهید استفاده نمایید، می توانید یک اره با طول تیغه کمتر را تهیه کنید. همچنین شما می توانید با یک اره با طول کمتر قطر های زیادی را نیز اره کنید. فقط فرآیند عملیات طولانی تر خواهد شد. اما به طور استاندار حداقل 5 سانتی متر طول اره شما باید از قطر تنه درخت بیشتر باشد.

قدرت و نوع موتور اره بنزینی:

می توان اذعان داشت که در اره های بنزینی قدرت موتور بر اساس حجم موتور سنجیده می شود هرچه حجم موتور بیشتر باشد آن گاه قدرت اره نیز بیشتر خواهد بود. باید بدانید که در اره های برقی مقدار قدرت موتور اره برقی براساس وات می باشد هرچه این مقدار بالا تر برود قدرت اره برقی بیشتر است.

دو نکته بسیار مهم:

  • اره درخت بر زنجیره ای از جمله خطرناک ترین  وسایل و ابزار آلات می باشد که تا به حال کشف شده است و شما باید در هنگام استفاده از آن تمام نکات ایمنی را رعایت فرمایید
  • همچنین باید توجه داشته باشید که اره ای مناسب با توانایی خود انتخاب نمایید به گونه ای که به راحتی بر روی آن تسلط داشته باشید.

 

برش درخت با اره موتوری بنزینی

  کلاچ گریز از مرکز در اره زنجیری:

باید بیان شود که کلاچ گزیر از مرکز نوعی کلاچ صفحه ایی می باشد که تنها از نیروی گریز از مرکز برای اعمال فشار بر روی صفحات و همچنین درگیر کردن کلاچ استفاده می نماید. از مزایای این نوع کلاچ به صورت زیر می باشد:

  • به پدال کلاچ دیگر نیازی نیست
  • کنترل کلاچ به صورت اتوماتیک و توسط دور موتور انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر می باشد، در دستگاه ‌هایی که از کلاچ گریز از مرکز استفاده می نمایند، مانند اره‌های زنجیری SKN ، امکان قطع درگیری کلاچ بدون خاموش شدن موتور نیز وجود دارد. بنابراین، در این حالت به مهارت کمتری از جانب اپراتور در خلاصی یا درگیری کلاچ نیاز می باشد و همچنین سطح ایمنی بسیار بالایی برای اپراتور فراهم می گردد.

مکانیزم انتقال توان در اره زنجیری چگونه است؟!

باید بدانید که کلاچ گریز از مرکز توان موتور را به سیستم اسپراکت و سپس زنجیر اره منتقل می نماید. اتصال کلاچ به میل لنگ موتور بدون واسطه بوده و با میل لنگ هم دور می باشد.

کفشک‌ های کلاچ با افزایش دور موتور  ( بیش از ٢٠٠٠ دور در دقیقه ) از محور وسط فاصله گرفته و به درام کلاچ (به درام اسپراکت نیز معروف است ) که دنده اسپراکت زنجیر اره به آن متصل است، می‌ چسبد. این تماس موجب چرخش دنده اسپراکت شده و بدین ترتیب دنده اسپراکت نیز باعث گردش زنجیر خواهد شد.  

می توان اشاره داشت که با کاهش دور به هر دلیلی (کم شدن گاز یا گیر کردن زنجیر ) کفشک‌ ها به کمک فنرهای داخلی کلاچ به جای خود بر می گردند و موجب قطع انتقال نیرو می ‌شوند. وجود کلاچ گریز از مرکز ضمن خودکار کردن انتقال دور، دستگاه را مطمئن و کم خطر می ‌سازد و این موضوع برای استفاده کنندگان از اره زنجیری بسیار پر اهمیت است. دنده اسپراکت اره زنجیری در دو نوع دنده اسپراکت یک تکه و مجموعه دنده اسپراکت و درام کلاچ یا درام اسپراکت ( معروف به اسپراکت ٢ تکه ) طراحی و ساخته می گردد.

برش درختان توسط اره چوب بری اشتیل

دنده اسپراکت یک تکه چیست؟!

دنده اسپراکت یک تکه دارای دندانه ‌های پهنی است که با زبانه ‌های دندانه‌های زنجیر درگیر می ‌شوند. سطح پهن دندانه‌ها کمک می نماید تا زنجیر در امتداد شیار تیغه راهنما قرار بگیرد. دنده اسپراکت یک تکه روی درام کلاچ ( درام اسپراکت نیز نامیده می ‌شود ) به صورت ثابت نصب شده است.

دنده اسپراکت دو تکه:

لازم به ذکر می باشد که دنده اسپراکت 2 تکه شبیه یک چرخ بوده که دندانه‌ های زنجیر بین دو رینگ قرار می گیرند. رینگ‌ ها دندانه ‌های زنجیر را می‌گیرند، بنابراین زنجیر حرکت نرم تری و همچنین با فرسایش کمتر خواهد داشت. زبانه دندانه زنجیر با سطوح دنده اسپراکت درگیر می‌ شوند. برای رفع خرده چوب‌ها سوراخ ‌هایی روی سطح دنده اسپراکت تعبیه شده است.

مزایای سیستم اسپراکت اره زنجیری دو تکه:

سیستم اسپراکت دو تکه به چند دلیل بهترین نوع سیستم محرک در اره‌های زنجیری است. در زیر به برخی از مزایای این سیستم اشاره می کنیم:

  • در اسپراکت دو تکه، حلقه اسپراکت به خوبی در شیار تیغه ساطوری قرار می‌ گیرد. تنظیم خودکار این قرار گیری به دلیل شناوری حلقه روی توپی زبانه ‌دار یا همان درام است.
  • اسپراکت یک تکه در صورت خروج زنجیر از شیار تیغه، به دندانه زنجیر آسیب می ‌رساند، در صورتی که در سیستم اسپراکت دو تکه چنین اتفاقی نمی‌افتد. در این نوع، معمولاً زنجیر خارج شده داخل فضای بعدی حلقه اسپراکت می‌افتد. در آنجا، زبانه‌ های کوتاه مانع از آسیب زنجیر می ‌شوند.

تفاوت قیمت اسپراکت یک تکه و دوتکه:

باید بدانید که یک سیستم اسپراکت دو تکه گران تر از اسپراکت یک تکه نیست. اما یک مزیت اقتصادی قابل توجه و متفاوت در ضعیف شدن یا شکستن این نوع اسپراکت اره ‌های زنجیری وجود دارد. در سیستم اسپراکت دو تکه، حلقه‌ی اسپراکت یک قطعه مجزا است که ارزان بوده و به راحتی تعویض می ‌گردند. در اره‌ های دارای کلاچ داخلی، اسپراکت دو تکه راحتی بیشتری نیز دارد. اسپراکت ‌ها توسط یک خار E شکل و یک واشر نصب می ‌شوند و این روش نصب سبب شده تا تعویض آن‌ها بدون نیاز به ابزار خاصی به راحتی انجام گیرد.

سیستم اسپراکت زنجیر اره موتوری

دنده‌ها و اندازه اسپراکت :

  • نکته بسیار مهم این است که گام اسپراکت، گام زنجیر و همچنین گام تیغه ساطوری باید با یک دیگر مطابقت داشته باشند. در اغلب اره‌ های زنجیری گام زنجیر یکی از سه عدد.325"، 3/8" یا.404" می باشد. در زمان تعویض اسپراکت لازم است تعداد دندانه‌ ها را نیز بدانیم. برای مثال روی اسپراکت با گام 3/8"  تعداد دندانه X7 و هم X8 رایج است.
  • نکته قابل توجه بعدی این است که تعداد دندانه ‌های اسپراکت بر دنده‌ی کاری زنجیر اره‌ اثر گذار می باشد. اساساً، اسپراکت ‌های کوچک‌تر ( هفت دندانه ‌ای ) قدرت برش بیشتر و اسپراکت‌ های بزرگ‌تر ( هشت دندانه ) حداکثر سرعت را برای زنجیر فراهم می آورند.
  • باید اشاره شود که گام اسپراکت هم چنین بر قطر اسپراکت نیز مؤثر خواهد بود. اسپراکت 3/8" X8 بسیار نزدیک به قطر اسپراکت.404"X7 است. گام 3/8" گام کوچک‌تری است، بنابراین به جای دندانه بیشتر، تقریباً در یک سایز هستند. اگر قصد دارید به جای.404"، زنجیر با گام 3/8" انتخاب کنید، از اسپراکت 3/8" X8 استفاده نمایید که همان دنده.404"X7 را به شما می‌دهد.
  • اسپراکت ‌های 3/8" X7 مناسب اره ‌های کوچک هستند. این اره‌ها نه تنها از مزایای زنجیر 3/8" که سبک‌تر و منعطف‌ تر از زنجیرهای.404" هستند بهره می‌گیرد، بلکه اسپراکت 3/8" X7 کم ترین قطر را در بین تمام اسپراکت‌های هفت زبانه‌ای استاندارد دارد. این ویژگی برای اره ‌های کوچک، دنده سبک را فراهم می‌کند که امکان حرکت موفق را در تیغه ساطوری بلند میسر می سازد.

سایز اسپراکت و خارج شدن زنجیر از شیار تیغه ساطوری:

اکثر کاربران اره‌ ها با توجه به تجربه ‌شان می‌دانند که خارج شدن زنجیر از شیار ساطوری اغلب برای اسپراکت ‌های با قطر بالا اتفاق می‌ افتد. و این اتفاق را به سرعت بالای زنجیر که توسط اسپراکت ایجاد می‌شود نسبت می ‌دهند، اما موارد ذکر تمام ماجرا نمی باشد. اسپراکت‌ های با قطر بالاتر همچنین فاصله‌ای که زنجیر خارج از تیغه ساطوری روی پایه‌ اش حرکت می ‌کند را افزایش می‌ دهد. این سهم هدایت نشده معمولاً از نقطه ورودی روی پایه تیغه ساطوری تا نقاط تماس روی اسپراکت گسترش می ‌یابد.

راه حل مشکل خروج زنجیر از شیار تیغه اره درخت بر:

  • اگر با مشکل خارج شدن زنجیر رو به رو هستید، قبل از این که اسپراکت کوچک ‌تری روی اره نصب کنید، ابتدا بررسی کنید اگر ممکن بود زنجیر را کوتاه کنید.
  • برخی از کاربران حرفه‌ای اره زنجیری قبل از این که یکی از لینک ‌های زنجیر را در بیاورند صبر می ‌کنند تا تنظیم‌ کننده زنجیر به پایانش نزدیک شود. این کار روش بدی می باشد، بنابراین بهتر است به محض این که امکانش بود زنجیر را کوتاه نمایید
  • کوتاه کردن زنجیر مشکل خارج شدن زنجیر از شیار را به حداقل می ‌رساند و به افزایش طول عمر پایه تیغه ساطوری کمک می ‌کند.
  • پایه تیغه ساطوری معیوب دلیل بر مشکلات خارج شدن زنجیر از شیار است. در زمانی که تیغه ساطوری دارای ایراد باشد، پایه آن باریک ‌تر شده و این تغییر همچنین فاصله ‌ای که زنجیر خارج از شیار تیغه ساطوری حرکت می‌ کند را افزایش می ‌دهد. بنابراین، تیغه ساطوری انتخاب کنید که پایه عریض ‌تر . بزرگ تری برای عبور دادن اسپراکت ‌های بزرگ‌تر داشته باشد.

موضوع ذکر شده در بالا بدان معنی می باشد که تیغه ساطوری جدید بهتر از تیغه ساطوری معیوب قدیمی عمل می نماید. همچنین، هر چقدر که ممکن است از زنجیر کوتاه‌ تری استفاده نمایید، تا حداکثر پایداری ممکن را برای زنجیر داشته باشید.

سیستم اسپراکت اره زنجیری بنزینی

چه زمانی نیاز به تعویض اسپراکت داریم؟!

دستورالعمل مناسب و عالی این است که یک اسپراکت برای طول عمر دو زنجیر قابل استفاده می باشد. روش دیگر تشخیص خرابی اسپراکت بررسی میله ‌های سطح اسپراکت است که خراش‌ های کوچکی روی سطح آن ‌ها ظاهر می‌ شود. زمانی که چنین اشکالی مشاهده گردد،  زمان آن فرا رسیده تا اسپراکت اره زنجیری تعویض شود.

اما از آنچه به طور عمومی مشاهده می‌ شود، این است که اکثر اسپراکت ‌ها در زمان مناسب تعویض نخواهند شد. بسیاری از کاربران اره زنجیری تا زمانی که اسپراکت نشکسته است، آن را تعویض نمی کنند. اما این موضوع خود مشکلات گسترده ایی را ممکن است به همراه داشته باشد.

لازم است اسپراکت را به موقع تعویض کنید به دلیل آن که گام اسپراکت از تنظیم خارج خواهد شد. یقیناً پس از چرخش زیاد، در پایان اسپراکت می‌ شکند اما به دلیل فرسودگی زیاد این اتفاق نمی ‌افتد. زمانی که اسپراکت به گونه ایی فرسوده شود که قطر آن کم و باریک شود، آن گاه از تنظیم گام خارج است و در این شرایط زنجیر داخل اسپراکت گیر می ‌‌کند.

با این اتفاق زنجیر زودتر از زمان معمول خراب خواهد شد و در عملکرد برش نیز اثر نا مطلوب می گذارد. این شرایط معمولا خیلی قبل تر از فرسوده شدن اسپراکت که منجر به شکستن آن نیز شود، اتفاق می ‌افتد.

نکته بسیار مهم:

می توان اذعان داشت که اسپراکت در عملکرد اره‌های زنجیری حرفه‌ای تأثیر بسزایی دارد. بسیاری از کاربران حرفه‌ای اره با نقش مهمی که اسپراکت ایفا می ‌کند آشنا نیستند. در نتیجه نمی ‌توانند از حداکثر توانمندی ‌های اره خود بهره بگیرند. گاهی اوقات این عدم شناخت باعث انتخاب نامناسب دستگاه اره زنجیری خواهد شد.

تعویض اسپراکت اره موتوری بنزینی

منظور از گام اره زنجیری چیست؟

برای درک تنظیم اسپراکت، باید درباره گام ها اطلاعاتی داشته باشید. گام در واقع روی دانه‌ های زنجیر اندازه‌گیری می‌شود و عبارت است از نصف فاصله بین خطوط مرکزی سه سوراخ متوالی لینک زنجیر. حال ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که چرا نصف فاصله سه سوراخ متوالی را اندازه می گیریم؟!

برای پاسخ به این سوال می توان اشاره داشت که برخی از زنجیرها با گام‌ غیر یکسان طراحی شده ‌اند، بنابراین فاصله بین هر دو لینک زنجیر به طور کلی ثابت نمی باشد.  

اسپراکت‌ های بزرگ در فرسودگی درام کلاچ مؤثر هستند:

لازم به ذکر می باشد، اسپراکت‌ هایی که قطر بزرگ‌تری دارند در مقایسه با اسپراکت ‌هایی که قطر کوچک تر دارند سریع‌تر به درام کلاچ ( درام اسپراکت نیز نامیده می‌شود ) آسیب خواهند زد. اگر چه فرسودگی توپی عامل مهمی در تعیین و انتخاب بهترین اسپراکت نمی باشد، بهتر است بدانید که اسپراکت‌های بزرگ‌تر سریع ‌تر خراب می‌شوند و به توجه و بازرسی بیشتری برای تعویض نیاز دارند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نیکا کورپ مراجعه فرمایید.

تنظیم زنجیر اره موتوری روی اسپراکت

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر