خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

شید گلخانه چیست؟

فهرست مطالب

راه اندازی گلخانه و محافظت از گل ها و گیاهان موجود در آن

برای آنکه یک گلخانه با محیطی خوب و دمای قابل قبول داشته باشید؛ بایستی حتما فضایی مناسب را برای راه اندازی گلخانه باشید که از نظر دمای داخلی و بیرونی در محیطی مناسب قرار داشته باشد و توری گلخانه ای یا شید گلخانه مناسب و مطلوبی هم برای آن طراحی نمایند تا بتوان بدین ترتیب شاهد سرسبز شدن و بارور نمودن گیاهان و محصولات خود داخل گلخانه بود. رعایت نکات لازم در خصوص ساخت و طراحی شید گلخانه و به طور کلی گلخانه و فضای داخلی و بیرونی آن از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

حال ممکن است این سوال شود که شید گلخانه چیست و چه کاربردی دارد و به عبارت دیگر شید گلخانه یا توری گلخانه چه کمکی می تواند در راستای داشتن یک گلخانه و گیاهان موجود در آن کند؟ برای پاسخ گویی به این سوالات تا ادامه همراه ما باشید تا شما را در این راستا یاری کنیم.

شید گلخانه چیست؟

شید گلخانه حکم یک سایبان و محافظ را برای مزارع کشاورزی و گل ها و گیاهان مختلف دارد. به این صورت که شید گلخانه از جمله تجهیزات بسیار مهمی می باشد که فضای گلخانه را در فصول مختلف برای گل ها و گیاهان شما فراهم می کند تا مسئله سرمایشی و گرمایشی گلخانه را برای شما هموار و میسر سازد.

چرا که سرمای زیادی یا گرمای زیادی برای گل و گیاهان مضر است. به همین جهت است که یک توری سایه بان یا شید گلخانه می تواند در این راستا بسیار مثمر به ثمر بوده و گل و گیاهان شما را در برابر هر عامل خارجی محفوظ و مصون نگه می دارد.

حال که با شید گلخانه آشنا شده اید؛ بهتر است به ذکر یک سری نکات اساسی در این خصوص نیز اشاره شود که در ادامه به تمامی این نکات اشاره خواهد شد.

ساختار شید گلخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی ساختار شید گلخانه به این منظور است که در برابر برف و باران در فصول سرد ساب می تواند حتی از 25 درجه سانتیگراد تا 60 درجه زیر صفر دوام بیاورد و از خود مقاومت بالایی نشان دهد تا گیاهان و محصولات داخل آن دچار یخ زدگی و آسیب واقع نشوند و آن ها به همین منوال سالم و محفوظ بمانند.

این در حالی است که ساختار شید گلخانه یا توری به گونه ای است که در فصول گرم سال نیز با کاهش تأثیر مستقیم آفتاب و میزان تابش حداقل و مورد نیاز برای گل ها و گیاهان آن ها را در برابر گرمای بیش از حد ممکن محفوظ و مصون نگه می دارد و حکم سایه بانی را برای گل و گیاهان خود ایجاد می کند تا ضریب تبخیر آب در خاک را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

بنابراین وجود توری یا شید گلخانه در تمامی فصول سال می تواند برای گل ها و گیاهان بسیار مثمر به ثمر واقع گردد و به افزایش بی رویه بهره وری و استفاده بهینه و به جا از نگهداری و مراقبت گل ها و گیاهان کمک شایان توجهی کرده باشد.

عمده ترین مزایای بکارگیری شید گلخانه

شید گلخانه مزایای بسیار زیادی دارد. علاوه بر مسائلی که در بالا ذکر شد؛ می توان مزایای بسیار زیاد دیگری را برای شید گلخانه نیز متصور شد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1-    پوشش دهی و عایق بندی مناسب در برابر سرما و گرما

2-    کاهش چشمگیر مصرف آب در آبیاری گیاهان و محصولات در آن با توجه به کاهش تبخیر آب

3-    ایجاد نور مناسب برای گل ها و گیاهان

4-    ایجاد سایه بان مطلوب برای مصارف متعدد خود و محافظت در برابر تابش مستقیم آفتاب

5-    عمر و دوام بسیار بالا و مطلوب

6-    وزن پایین و قیمت های مقرون به صرفه

7-    انعطاف پذیری بسیار بالا و قابل توجه

8-    مقاومت بسیار بالا

9-    جلوگیری از بروز هر گونه صدمه و آسیب به محصولات خود

10-   افزایش میزان بهره وری از گل ها و گیاهان

11-   و...

به همین جهت است که امروزه کشاورزان بسیار زیادی هستند که رو به خرید و استفاده از شید گلخانه آورده اند تا بتوانند از مزایای آن ها نهایت بهره را ببرند و همیشه محصولاتی بهینه و قابل رشدی را در اختیار داشته باشند و پوشش خوبی را با توجه به توری سایه بان برای گل ها و گیاهان خود داشته باشند.

ساخت و طراحی شید گلخانه در اندازه های مختلف

در صورتی که می خواهید از شید گلخانه برای گل ها و گیاهان خود استفاده نمایید؛ در نظر داشته باشید که شما می توانید با توجه به وسعتی که در اختیار دارید؛ شید گلخانه یا توری گلخانه خود را در اندازه های متفاوتی با درصد سایه اندازی 30، 50 و 80 درصدی طراحی کنید.

توضیح اینکه طول استاندارد شید گلخانه را معمولا چیزی برآورد با 50 متر و عرض آن را در ابعاد مختلف 2، 4، 6، 8 و 10 متری در رنگ بندی های سبز، سفید و مشکی طراحی می کنند و جنس این شیدهای گلخانه ای نیز از  رشته های الیاف نازک پلی اتیلن می باشد.

این نوع از توری ها را با بهره گیری از مواد اولیه بسیار مرغوب و درجه یکی طراحی می کنند که در برابر اشعه UV مقاوم می باشد. طراحی این نوع از توری های گلخانه ها به نوعی می باشد که به عنوان مثال در صورتی که شماشید گلخانه با توری 80 درصد سایه اندازی را برای خود انتخاب کنید، تار و پودهای این شید گلخانه 80 درصد نور را می گیرند و تنها 20 درصد از آن عبور می کند.

بنابراین پیش از انتخاب و خرید هر یک از این توری های گلخانه می بایست شرایط مختلفی را در نظر داشته باشید تا بدین ترتیب بتوانید بهترین نوع از شید گلخانه را برای گل ها و گیاهان خود خریداری و سپس نصب کنید تا بدین ترتیب بتوان با استفاده از این شید گلخانه یا توری های گلخانه ای به عنوان پوشش و محافظی در برابر نفوذ سرما و گرمای مضر به درون گلخانه ها جلوگیری به عمل آورده و در ضمن گیاهان و محصولات شما در سلامت کامل به رشد و باروری خود ادامه دهند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر