خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

شیر برقی پنوماتیک (شیر برقی بادی)

نماد شیر برقی پنوماتیک 3/2

فهرست مطالب

شیر برقی در انواع مختلف چه با آب کار کند، چه با روغن هیدرولیک و یا هوای فشرده اساس کار آن ها مبتنی بر نیروی الکترومغناطیس عمل می کند. در این مقاله قصد داریم شیر برقی پنوماتیک که از نوع کنترل جهت است مخصوص هوای فشرده و برای سیستم های پنیوماتیکی طراحی شده است را به طور کامل معرفی کرده و با بیان مشخصات انواع برند های شیر برقی های پنوماتیکی حال حاضر موجود در بازار ایران بهترین راهنمایی را جهت خرید شیر برقی پنوماتیک در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در این مقاله طرز کار شیر برقی پنوماتیک بیان خواهد شد.

شیر برقی پنوماتیک

یک مدار نیوماتیکی مقدماتی عموماً از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

  • یک منبع انرژی هوای فشرده (کمپرسور)
  • یک واحد تبدیل کننده انرژی به کار
  • لوله و یا شیلنگ های اتصال

حال برای اینکه چنین سیستمی را راه اندازی کنیم و قابل اجرا باشد نیاز به یک شیر کنترل جهت داریم که این قطعه در سیستم اپراتور را قادر می سازد که سیستم را به کار بیاندازد، متوقف کند و یا عملکرد اجزای سیستم را برعکس نماید.

شیر کنترل جهت برقی با ویژگی های زیر تعریف می شوند

  • تعداد مجرا های ورودی و خروجی
  • تعداد وضعیت ها (Position)
  • سیستم کنترل
  • سیستم عملکرد
  • ابعاد
  • سایز

 

تعداد مجرا یا پورت های شیر برقی پنوماتیک

تعداد در گاه های خروجی می باشد که بسته به نوع اسپول شیر باز یا بسته و یا در حال ارتباط هستند. تعداد این راه ها بر مبنای استاندارد 11727 بوده و شماره گذاری آنها به صورت زیر تعریف می گردد.

  1. ورودی
  2. مصرف کننده
  3. خروجی درگاه 2
  4. مصرف کننده
  5. خروجی درگاه 4

تعداد حالات (پوزیشن) شیر برقی پنوماتیک

تعداد حالت های مختلفی است که یک شیر می تواند داشته باشد. شیر های دو راهه و دو حالته (2/2)، سه راهه و دو حالته (3/2)، پنج راهه و دو حالته (5/2)و پنج راهه و سه حالته (5/3) وجود دارند.

سیستم کنترل شیر برقی پنوماتیک

سیستم کنترل یا تحریک شیر پنوماتیک وسیله ای است که حالت های مختلف شیر را تعیین می کند. سیستم کنترل بسته به نوع نیرو می تواند به صورت دستی، مکانیکی، نیوماتیکی، الکتریکی یا الکترونیوماتیکی باشد.

سیستم بازگشت به حالت اولیه

سیستمی است که در هنگام قطع سیگنال کنترل، وضعیت شیر را به حالت اولیه بر می گرداند. این بازگشت می تواند بااستفاده از یک سیستم فنر مکانیکی (مانند شیر برقی 5/2 که با برق تحریک شده و با نیروی فنر اسپول بر می گردد) یا نیوماتیکی به طور اتوماتیک انجام شود. اگر شیر بازگشت خودکار داشته باشد، شیر یک حالته ( دارای یک حالت پایدار Monostable) نامیده می شود. اگر بازگشت به وسیله  یک سیستم شبیه سیستم کنترل انجام شود شیر دو حالته نامیده می شود (Bistable). زیرا حتی در غیاب سیگنال کنترل هر دو حالت می تواند فعال باشد. استفاده از شیر های یک حالته و دو حالته به نوع کاربرد و مقدار ضریب اطمینان مورد نیاز بستگی دارد.

ابعاد و سایز شیر برقی پنوماتیک

ابعاد تعداد درگاه های خروجی شیر می باشد که روی بدنه آن بر حسب اینچ بیان می شود. اکثر سایز های شیر برقی پنوماتیک از استاندارد واحدی پیروی می کنند. این استاندارد ابعاد بدنه شیر، محل سوراخ های اتصال شیر و تمام چیزهایی که به ارتباط بدنه شیر و محل اتصال شیر مربوط است را تعیین می نماید.

شیر برقی  پنوماتیک 3/2

شیر های 3/2 به دو حالت نرمال باز (NO) و نرمال بسته (NC) تقسیم بندی می شوند. در حالت پایدار شیر های NO اجازه می دهند که جریان از درگاه ورودی 1 به درگاه مصرف کننده 2 برقرار شود. شیر های NC از عبور جریان هوا از درگاه 1 جلوگیری می کنند و درگاه استفاده کننده 2 را به پورت خروجی آن 3 متصل می نمایند. سمبل گرافیکی شیر برقی پنوماتیک 3/2 از نوع NC به صورت زیر است:

نماد شیر برقی پنوماتیک 3/2

تصویر زیر شیر برقی پنوماتیک 3/2 متال ورک ایتالیا را نشان می دهد که از نوع  NCاست.

شیر برقی متال ورک 3/2

سمبل گرافیکی شیر برقی پنوماتیک 3/2 از نوع NO به صورت زیر است:

نماد شیر برقی 3/2

شیر برقی پنوماتیک 5/2

نحوه عملکرد شیر پنوماتیک 5/2 به گونه ای است که بر خلاف شیر های 3/2 دو پورت مصرف کننده 2 و 4 دارند که متناوباً به پورت ورودی 1 متصل می شوند. این بدان معنی است که این شیرها نمی توانند NO یا NC باشند. آنها تنها بسته به نوع تعیین وضعیت به کار رفته می توانند یک حالته یا دو حالته باشند. شیر برقی پنوماتیک 5/2 پر مصرف ترین نوع شیر برقی پنوماتیک در سیستم های مختلف نیوماتیکی می باشد. شیر برقی پنوماتیک 5/2 ار نظر مکانیزم برگشت اسپول در 2 نوع برگشت فنری که استفاده بیشتری دارد و نوع دو سر بوبین که برگشت اسپول با برق است تولید می شود.

شیر برقی پنوماتیک 5/2

نماد شیر برقی پنوماتیک 5/2

شیر برقی پنوماتیک 5/3– شیر پنوماتیک 5/3

شیر برقی پنوماتیک 5/3 معمولاًاز نوع یک حالته می باشد که در حالت پایدار می توانند 3 وضعیت مختلف داشته باشند.

  • شیر برقی پنوماتیک 5/3 وسط بسته: در کاتالوگ های برند های مختلف این شیر را با حروف اختصاری CC به معنای close center نشان می دهند. در شیر وسط بسته 5/3 اسپول شیر طوری قرار گرفته است که راه ارتباطی تمام پورت به یکدیگر بسته است. این شیر را  معمولاً در سیستم هایی که قصد توقف سیلندر را در کورس معینی داشته باشیم استفاده می کنیم.
  • شیر برقی پنوماتیک 5/3 وسط باز: در این شیر اسپول طوری قرار گرفته است که پورت های تغذیه 2 و 4 را به خروجی های آنها متصل می کند و پورت ورودی 1 بسته است. در کاتالوگ های برند های مختلف این شیر را با حروف اختصاری OC به معنای open center نشان می دهند.
  • شیر برقی پنوماتیک 5/3 وسط تحت فشار: در این شیر اسپول طوری قرار می گیرد که هر دو پورت تغذیه 2 و 4 را به پورت ورودی 1 متصل می کند و پورت های خروجی 3 و 5 بسته هستند. در کاتالوگ های برند های مختلف این شیر را با حروف اختصاری PC به معنای pressure center نشان می دهند.

نکته: شیر برقی 5/3 پنوماتیک از نوع وسط بسته بیشترین کاربرد را دارد.

در تصویر زیر شیر برقی پنوماتیک 5/3 وسط بسته متال ورک نشان داده شده است.

شیر برقی پنوماتیک متال ورک 5/3

نحوه عملکرد شیر برقی پنوماتیک

شیر برقی های پنوماتیک می توانند مستقیماً عمل نمایند و هم به وسیله پیلوت. در حالت اول نیروی الکترومغناطیسی به وسیله سیم پیچ الکتریکی ایجاد می شود و اسپول را جذب کرده و باعث حرکت آن می شود. سیم پیچ باید به اندازه کافی بزرگ و قوی باشد تا نیروی مورد نیاز را ایجاد نماید. در شیرهای الکترونیوماتیکی، سیم پیچ تنها برای باز کردن منفذ هوای (پورت ورودی 1) مورد نیاز برای حرکت ماسوره استفاده می شود.

در این حالت سیم پیچ های الکتریکی کوچک هستند و نیروی کمی نیز ایجاد می کنند. اگر فشار ورودی به اندازه کافی بالا (0-2 bar) نباشد که بتواند نیروی مورد نیاز برای حرکت اسپول را ایجاد کند باید از شیر های الکترو نیوماتیکی پیلوت کمکی استفاده شود. در این حالت هوای فشرده مورد نیاز برای حرکت اسپول از پورت ورودی 1 وارد نمی شود بلکه از خارج و از طریق ارتباط با پیلوت منتقل می گردد.

راهنمای انتخاب شیر برقی پنوماتیک

انتخاب درست شیر برقی پنوماتیک به فاکتور های زیر بستگی دارد:

  • فشار خط پنوماتیک شما چقدر است؟ با پاسخ به این سوال شما می توانید تصمیم بگیرید که یک شیر برقی پنوماتیک با عملکرد مستقیم نیاز دارید یا باید از یک شیر برقی پنوماتیک با کمک پیلوت.
  • آیا باید شیر شما به سرعت باز و بسته شود؟ برای پی بردن به این فاکتور باید به زمان واکنش و پاسخ گویی شیر در کاتالوگ مراجعه نمایید ولی به طور کلی زمان واکنش شیر برقی های پیلوت کمکی طولانی تر از شیر برقی های عملکرد مستقیم است ولی مزیتی که دارند این است که توان کمتری را مصرف می کنند.
  • آیا به شیر نرمال بسته نیاز دارید یا به شیر نرمال باز؟ این به منطق مدار شما بستگی دارد. شیر های NO و NC که از نوع 2/2 و 3/2 هستند برای قطع و وصل جریان و برای راه اندازی جک یک طرفه به کار می روند. از بین این دو شیر معمولاً از شیر NC استفاده می شود. این انتخاب به علت این است که ضریب ایمنی سیستم پس از روشن کردن بالا رفته و اپراتور کنترل بیشتری بر روی سیلنر های خود دارد.
  • چه مقدار دبی عبوری باید از شیر عبور کند؟ سایز و تعداد پورت های شیر چه مقداری است؟ این بستگی به کاری دارد که میخواهید انجام دهید. سایز شیر بیانگر دبی عبوری از شیر است که رایج ترین سایز های شیر برقی پنوماتیک 1/4 و 1/2 اینچ است.

خرید شیر برقی پنوماتیک

شرکت نیکا به عنوان فروشنده شیر برقی پنوماتیک برند های مختلفی از شیر برقی پنوماتیک را عرضه می کند که در ادامه هر یک از این برند ها به همرا توضیحاتی مختصر بیان شده است.

شیر برقی متال ورک metalwork

در حال حاضر شیر برقی متال ورک ایتالیا به همراه شیر برقی پنوماتیک فستو دو تا از با کیفیت ترین شیر برقی های پنوماتیکی اروپایی می باشند. شیر برقی متال ورک در انواع 3/2,5/2,5/3 تولید شده و در سایز های 1/8اینچ الی 1/2 اینچ در دو مدل کتابی که عمدتاً با عنوان سری 70 می شناسند و مدل ISO که با عنوان شیر های ISV شناخته می شود به بازار ایران عرضه شده است.

شیر برقی متال ورک ایتالیا

شیر برقی شاکو shako

در حال حاضر یکی از با کیفیت ترین تولید کنندگان شیر برقی پنوماتیک در آسیا شرکت shako تایوان می باشد که در سایز های 1/4,3/8,1/2 اینچ با عنوان های PU520 و PU530 به بازار عرضه شده است. در حال حاضر شیر برقی پنوماتیک شاکو با قیمت لیست نمایندگی در شرکت نیکا عرضه می شود.

شیر برقی پنوماتیک شاکو

شیر برقی پنوماتیک چینی

شیر برقی های پنوماتیکی به علت قیمت مناسب در برند های مختلف به بازار ایران عرضه شده است. شرکت نیکا می تواند شیر برقی پنوماتیک چینی با برند های مختلفی نظیر رکستور REXTOUR، XGPC، ایرکنترل Air control و ... را ارائه دهد.

شیر برقی پنوماتیک چینی

جمع بندی مقاله شیر برقی پنوماتیک

سیستم پنوماتیک در بسیاری از صنایع مختلف اعم از صنایع داروسازی، غذایی و خودروسازی کاربرد دارد. هر سیستم پنوماتیکی نیاز به شیر برقی کنترل جهت پنوماتیک دارد تا بتوان سیستم را کنترل، راه اندازی و متوقف کرد. از این رو ارائه شیر برقی پنوماتیک مناسب با توجه به نیاز سیستم شما دارای اهمیت بالایی است. شرکت نیکا در حال حاضر آماده ارائه مشاوره و ارائه بهترین قیمت ها از برند های مختلف شیر برقی پنوماتیک می باشد. شما می توانید با تماس با شماره تلفن های 02633510330 و 09352387930 از قیمت روز انواع شیر برقی مطلع شده و همچنین از مشاوره رایگان برای خرید شیر برقی پنوماتیک بهره ببرید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر