خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

طرز کار موتور برق تک سیلندر

مراحل شروع به کار موتور تک سیلندر در موتور برق

فهرست مطالب

 کمی درباره موتور تک سیلندر بخوانیم 

بهتر است قبل از این که به سراغ طرز کار موتور برق تک سیلندر برویم ابتدا یک‌ سری اطلاعات کلی در رابطه با موتور تک سیلندر به دست آوریم پس با ما همراه باشید تا بیش تر در این رابطه صحبت کنیم لازم به ذکر است که به کمک این موتور بسیاری از وسیله ها چه وسایل صنعتی و چه وسایل خانگی راه اندازی می شوند. موتور برق ها یا به شکل بنزینی هستند و یا به صورت دیزلی کار می کنند که هر کدام از این دو مورد خود به تنهایی به دو مورد دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه کسی اولین بار این وسیله و ابزار کاربردی را درست و کمک شایانی به بشریت کرد. در سال ۱۸۶۱ بود که یک مرد آلمانی به نام نیکلاس آتو برای اولین بار از این وسیله استفاده کرد علاوه بر تمام نکات ذکر شده لازم است بدانید که  بر روی موتور سیکلت ها نیز همین موتور نصب شده است اما خب ابعاد و اندازه ی دیگری آن جا کار را دارد. معمولا به چند دلیل این موتور ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند .

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای که دارند.
  • کیفیت بالا 
  • راندمان بالا 

طرز کار موتور برق تک سیلندر چگونه است ؟

 برای اینکه طرز کار موتور برق تک سیلندر را بهتر بفهمیم بهتر است یک نگاه به اجزای داخلی این موتور بیندازیم. اجزای داخلی و اصلی این موتور شامل میل لنگ، سیلندر، پیستون، شمع و سوپاپ ها می شود. برای شروع کار این میل لنگ به پیستون وصل می شود و با سوختن شروع به کار می کند. لازم به ذکر است که در این موتور ها فرآیند راه اندازی و کار این موتور ها شامل ۴مرحله می شود. مرحله اول مکش است، دوم فشرده سازی، سوم انفجار و در آخر نیز تخلیه است که ما در بخش های بعدی این مقاله هر کدام از این مراحل را به طور جداگانه برای شما شرح می دهیم پس لطفا تا انتهای این متن را با دقت بخوانید. 

مرحله ی اول چگونه انجام می شود 

مرحله ی اول همان طور که در بخش قبل گفتیم به مرحله مکش معروف است.‌ در این مرحله میل لنگ به پیستون متصل می شود و بنزین با هوا مخلوط می شود.  اگر بخواهیم تخصصی تر علت این ترکیب را خدمتتان عرض کنیم باید بگوئیم که اگر پیستون به سمت پایین بیاید یا همان حرکت کند آن وقت است که سوپاپ وارد عمل می شود سوپاپ باعث می شود که بنزین و هوا با یک دیگر ترکیب شوند. قطعا می دانید که این توضیحات برای مدل های بنزینی است. پس از انجام این کارها موتور تک سیلندر وارد مرحله ی بعد می شود.

مرحله ی دوم شامل چه کار هایی می شود

اگر موتور شما از نوع موتور ۴ زمانه باشد قطعا موتور دو سوپاپ دارد. یک سوپاپ آن برای این است که بنزین و هوا وارد شوند و سوپاپ دیگری نیز برای خارج شدن دود است. شاید با خود فکر کنید که دود حاصل از چیست در دو بخش قبل گفتیم که زمانی که میل لنگ به پیستون وصل می شود با بک جرقه کار شروع می شود این دود نیز به خاطر این انفجار است. اما نکته ای که در این بخش حائز اهمیت است این است که در مرحله ی فشرده سازی این دو سوپاپ بسته می شود و همان گونه که از اسم مرحله پیدا است فشرده سازی انجام می شود با ترکیب هوا و بنزین در این مکان، کافی است که یک جرقه اتفاق بیفتد اگر دوست دارید بدانید که نتیجه ی این جرقه چه می شود به مرحله ی بعد بیاید.

حاصل جرقه انفجار است 

در مرحله سوم شاهد آتش بازی خواهیم بود. مسئول این جرقه زدن در این مرحله شمع است.  شمع موجب ایجاد جرقه درون سیلندر می شود و این انفجار منجر به پرت شدن پیستون به سمت پایین خواهد شد. پس از انجام این مراحل ما شاهد حرکت خواهیم بود البته باید یک فکری به حال خارج کردن دود حاصل از این انفجار کنیم .

مرحله ی آخر تخلیه سازی است

قطعا به خاطر دارید که در مرحله ی فشرده سازی گفتیم که دو سوپاپ بسته می شود در این مرحله هم چنان سوپاپ ورودی بسته است اما خب در این مرحله سوپاپ خروجی باز می شود تا این دود خارج شود. قطعا میلیون ها بار این دود خارج شده را در موتور سیکلت ها از راه اگزوز دیده اید.

یک نکته ی جالب و مهم در این کار موتور وجود دارد و آن این است میل لنگ دوباره در این مراحل کار می کند. شایان به ذکر است که موتور تک سیلندر دو زمانه به این شکل است که سرعت بالایی دارد اما خب قدرت کم تری نسبت به موتور های ۴ زمانه دارد یک نکته ی دیگر که سبب تفاوت موتور دو زمانه با موتور ۴ زمانه می شود این است که در این نوع موتور علاوه بر هوا و بنزین مقداری روغن وجود دارد پس این روغن موجب ایجاد دود غلیظ تر می شود اگر موتورتان از نوع دو موتوره است و دود غلیظ تری از آن بیرون آمد اصلا نگران نباشید. 

مراحل شروع به کار موتور تک سیلندر در موتور برق

نکات آخر در رابطه با طرز کار موتور برق تک سیلندر 

برای این که بتوانید از این موتور برق تک سیلندر استفاده کنید باید ابتدا کابل باطری را وصل کنید. دقت کنید که اگر موتور شما به روغن نیاز دارد حتما به آن اضافه کنید . پس از آن باید باک مخصوص بنزین را پر کنید در کنار آن بخشی تعبیه شده است که بدانید دستگاه چه قدر بنزین دارد کاری که باید پس از آن انجام بدهید این است که شیر بنزین را باز کنید و پس از انجام یک سری کار ابتدایی دیگر می توانید موتور برق خود را راه بیندازید.

روش کار موتور دیزلی تک سیلندر در موتور برق

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر