خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

طرز کار و انواع شیر برقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک

فهرست مطالب

شیر برقی پنوماتیک یکی از انواع شیر های برقی است که برای قطع و وصل کردن جریان هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که جریان برق به شیر های برقی وارد می شود با استفاده از سیستمی که در این دستگاه ها قرار داده شده است، انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود تا بتواند عملیات مورد نیاز برای چرخش، باز و یا بسته کردن مسیر هوای فشرده را انجام دهد.

در واقع می توان گفت در شیر های برقی که می توانند به صورت دو راهه و یا سه راهه باشند، جریان وارد شده به بویین شیر های برقی، عمل قطع و وصل نمودن را انجام می دهد تا هوای فشرده مورد نظر از طریق یکی از مسیر های مشخص شده بیرون برود. زمانی که شیر به صورت دو راهه باشد، سیستم به صورت کامل بسته و یا باز می باشد. اما در شیرهای سه راهه، بعد از باز شدن شیر، هوای فشرده مورد نظر از دو خروجی به بیرون انتقال داده می شود.

شیر برقی پنوماتیک

شیر های برقی به دسته بندی هایی تقسیم می شوند که یکی از انواع آن ها را می توان شیر برقی پنوماتیک دانست. این شیر ها به دلیل ویژگی های خاصی که دارند، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و شاهد استفاده از آن ها در محیط های مختلف هستیم. بنابراین شیر برقی پنوماتیکی را می توان از جمله شیر های برقی پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله صنعت داروسازی، صنایع شیمیایی، خطوط تولید شرکت های مختلف، صنایع کاشی و سرامیک و ... می باشد. شیر برقی پنوماتیک نیز مانند دیگر شیر های برقی به وسیله جریان الکتریکی کار می کند. برای نامگذاری شیر برقی پنوماتیک اصول خاصی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. همچنین شیر برقی پنوماتیک به دلیل کاربرد های فراوانی که یافته است دارای انواع مختلفی است که اگر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید می توانید با ویژگی های آن ها آشنا شوید.

طرز کار شیر برقی پنوماتیک

در واقع اهمیت شیر های برقی زمانی مشخص می شود که در سازمان ها و شرکت های مختلف لازم است تا در زمان های مشخص و خاصی جریان هوای فشرده قطع شود تا تولید و محصولات تولیدی به بهترین شکل ممکن انجام شوند. کوچکترین مشکلی و یا نقصی در کارکرد شیر های برقی باعث می شود تا سیستم تولید دچار مشکل شده و در بسیاری از موارد باعث از رده خارج شدن محصول تولید شده ی مورد نظر شوند.

شیر برقی پنوماتیک

همانطور که گفته شد اساس کار شیر برقی پنوماتیک نیز مانند دیگر شیر های برقی، جریان الکتریکی بوده و باعث می شود تا سیستم مورد نظر انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل نموده و از این طریق باعث قطع و وصل نمودن جریان برق شود. کار اصلی شیر برقی پنوماتیک قطع و وصل نمودن جریان هوا است و نمی توان از این شیر برقی برای قطع و وصل گاز هایی نظیر اکسیژن، نیتروژن و ... استفاده کرد.

برای شیر برقی پنوماتیک که دارای یک شیر است، مکانیزم بویین برقی در نظر گرفته شده است تا از طریق این بویین برقی بتوانند کنترل قطع و وصل شدن جریان هوا را در دست بگیرد. این قطع و وصل شدن از طریق یک سیستم کنترلی خارج از شیر برقی صورت می گیرد و باعث می شود تا کارایی سیستم مورد نظر بالا برود. قطع و وصل شدن سریع جریان هوا و کارکرد آسان این شیر های برقی باعث شده است تا کاربران به راحتی بتوانند از آن ها استفاده نمایند.

به طور مثل با توجه به مکانیزم شیر برقی پنوماتیک می توان از آن برای محیط هایی مانند کارخانه های تولیدی استفاده نمود. با توجه به سیستم مورد نظر می توان مشخص نمود که در چه زمان هایی عملیات قطع و وصل شدن هوا که از طریق شیر و اجزای مختلف آن انتقال داده می شود، انجام بگیرد. این کار باعث می شود تا به طور منظم و بدون هیچ ایرادی سیستم کار کرده و عملیات تولید در کارخانه به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد. در واقع آگاهی از نحوه ی نصب شیر برقی پنوماتیک و استفاده ی درست از آن باعث می شود تا­ بهبود کاملی در روند کاری ایجاد شود و در بسیاری از موارد در مصرف نیز باعث صرفه جویی هزینه ها می شود.

انواع شیر برقی پنوماتیک

بعد از توضیحاتی در مورد شیر های برقی و پاسخ به سوال شیر برقی پنوماتیک چیست؟ به سراغ توضیح انواع شیر برقی پنوماتیک می رویم. این دسته بندی از نظر طراحی است و در واقع با توجه به اجزای مختلفی که شیر های پنوماتیک دارند، می توان آن ها را در دسته های مختلفی قرار داد. یکی از شیرهای برقی پنوماتیک مورد استفاده در صنایع مختلف همین شیر می باشد که می تواند در کنترل جهت انتقال هوا مورد استفاده قرار بگیرد. از این شیر ها برای برای قطع و وصل انرژی های هوای فشرده  در صنایع مختلف استفاده می شود.

از مهم ترین مدل های شیر های کنترل جهت می توان به شیر کنترل جهت اسپولی اشاره نمود. این شیر ها برای کنترل جریان یک گلوگاه در مسیر جریان ورودی ایجاد می کنند یا اینکه گذرگاه مورد نظر را در یک جهت خاصی محدود می کنند.این عمل ابتدا باعث کاهش جریان و سپس باعث کنترل آن می شود. تعداد ورودی ها و خروجی هایی که برای شیر برقی پنوماتیک در نظر گرفته می شود می تواند در کارایی آن تاثیر گذار باشد. به همین دلیل است که برخی از دسته بندی ها بر طبق تعداد ورودی و خروجی شیر ها انجام می شود. مشتریان باید با آگاهی کامل از نوع نیاز خود، شیر برقی را انتخاب نمایند که دارای ورودی و خروجی به تعداد باشد تا کارایی بالایی در محیط از خود نشان دهد. استفاده از چند شیر با ورودی و خروجی های کمتر می تواند مشکلات بزرگی را برای قسمت تولید و یا بخش هایی که ازشیر برقی پنوماتیک استفاده می شود به وجود بیاورد. از نظر طراحی شیر برقی پنوماتیک را می توان به دو نوع شیر های برقی پرسی و پیچی تقسیم نمود. هر کدام از این شیر ها داری قیمت خاصی هستند و می توان از طریق شرکت های مختلف برای خرید با قیمت مناسب این محصولات اقدام نمود.

شیر برقی پنوماتیک

ورودی و خروجی شیر برقی پنوماتیک

استفاده از انواع شیر برقی پنوماتیک برای مصارف مختلف در صنایع باعث شده است تا این شیر ها نیز از نظر ورودی و خروجی دارای انواع مختلف باشند. شیر های برقی پنوماتیک را می توان به صورت دو ورودی – یک خروجی، دو ورودی – دو خروجی، یک ورودی، دو خروجی و ... در بازار موجود هستند. از دیگر شیر های پرکاربرد در بازار می توان به شیر برقی پنوماتیک 5/2 و شیر برقی پنوماتیک 3/2 اشاره نمود که با توجه به ورودی و خروجی های متفاوت می توانند کارایی بالایی در محیط هایی صنعتی داشته باشند. کسانی که می خواهند از شیر برقی پنوماتیک برای عبور جریان هوا استفاده نمایند، می توانند با توجه به نیاز خود یکی از مدل های گفته شده از نظر طراحی و کاربرد را انتخاب و خریداری نمایند.

شیر برقی پنوماتیک فستو

قیمت شیر برقی پنوماتیک

قیمت شیر برقی پنوماتیک با توجه به ساختار و طراحی آن می تواند با هم متفاوت باشد، اما برای خرید بهترین و مناسب ترین شیر برقی پنوماتیک بهتر است حتما به شرکت ها و نمایندگی ها مجاز مراجعه نمایید تا بتوانند با صرف کمترین هزینه، یک محصول با کیفیت بالا را خریداری نمایند. پارامتر های مهمی در انتخاب شیر برقی پنوماتیک تاثیرگذار هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ولتاژ تغذیه، نوع شیر و فشار اشاره نمود. در واقع برای خرید یک شیر برقی مناسب حتما باید ابتدا نیاز خود را شناسایی نموده و سپس با توجه به این نیاز ها برای خرید شیر برقی پنوماتیک با قیمت مناسب اقدام نمود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر