خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

علت روشن شدن چراغ failure پمپ آب چیست؟

علت روشن شدن چراغ failure پمپ آب چیست؟

فهرست مطالب

پمپ آب چیست؟

پمپ آب وسیله ای مکانیکی برای جابجایی و انتقال مایعات است که با افزایش فشار باعث حرکت مایعات به ارتفاع بالاتر (با افزایش سر) یا حتی پایین تر (حوض یا مخزن) می شود. پمپ ها در صنایع مختلف کاربردهای مختلفی دارند. پمپ ها از منابع مختلف انرژی از جمله پمپ های دستی ، برقی ، احتراق داخلی و بادی استفاده می کنند. پمپ ها در اندازه های مختلفی وجود دارند ، از اندازه های میکروسکوپی برای کارهای پزشکی گرفته تا پمپ های بزرگ صنعتی.

به عبارت دیگر ، پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و آن را به سیالی که از آن عبور می کند منتقل می کند. در نتیجه ، انرژی سیال پس از خروج از پمپ افزایش می یابد. پمپ ها برای  انتقال مایع از یک نقطه به نقطه دیگر در یک سیستم لوله کشی یا هیدرولیک استفاده می شوند. پمپ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارند.


انواع نوع پمپ آب 

در این قسمت از مطلب، شما را با انواع پمپ آب آشنا خواهیم کرد. ابتدا انواع پمپ آب از نظر ساختاری و سپس از نظر کاربرد بررسی خواهند شد:


انواع پمپ از نظر ساختاری


پمپ دینامیکی

در پمپ های دینامیکی ، انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و این انرژی باعث افزایش فشار آب می شود. این نوع پمپ ها به طور مداوم کار می کنند و بیش از پمپ های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ های دینامیکی دارای دو نوع خطی و سانتریفیوژی یا گریز از مرکز هستند. پمپ خطی مایعات و آب را در همان جهتی که وارد پمپ می شوند از بین می برد.

از پمپ های خطی بیشتر در کشاورزی استفاده می شود و برای انتقال آب از رودخانه به زمین های کشاورزی استفاده می شود. یک پروانه دوار برای افزایش فشار پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ تعبیه شده است که باعث می شود آب با سرعت زیادی وارد سیستم لوله کشی شود. همچنین در انتقال آب دریا، در تولید برق، صنایع پتروشیمی، ایجاد جریان آب در آتش نشانی ها، در کارواش ها و در سیستم های تهویه فشار، بخار و هوا نیز استفاده می شوند.


پمپ جابجایی مثبت

عملکرد پمپ جابجایی مثبت بر خلاف پمپ سانتریفیوژی نیست و جریان تولید شده در آن دائمی نیست و به صورت دوره ای است. سرعت انتقال مایعات در این نوع پمپ ها کمتر از پمپ های دینامیکی است. مکانیسم پمپ جابجایی مثبت به گونه ای است که اگر جریان آب و مایعات کم باشد ، فشار افزایش می یابد و مایعات با فشار ثابت در مسیر منتقل می شوند.


انواع پمپ بر اساس نوع کاربرد

  1.  پمپ های خانگی
  2. پمپ آب پنتاکس
  3. پمپ آب خانگی دارای مخزن انبساط


علت روشن شدن چراغ failure پمپ آب چیست؟

همانطور که می دانید یکی از مهمترین قسمتهای سیستم پمپ آب کلید اتوماتیک آن است که برای کنترل روشن و خاموش شدن پمپ بر روی آن نصب شده است. کلیدهای اتوماتیک پمپ آب دارای سه چراغ بر روی بدنه خود هستند که هر یک با توجه به رنگ خاص خود ، پیام خاصی را از پمپ آب به مصرف کننده نشان می دهد.


چراغ سبز رنگ کلید اتومات پمپ آب

یکی از سه چراغ موجود بر روی کلید اتومات پمپ آب به رنگ سبز است. اگر برچسب روی کلید اتومات را با دقت ملاحظه کرده باشید متوجه می شوید که در کنار این چراغ کلمه "Power On" نوشته شده است. وقتی سیستم پمپ آب به شبکه برق متصل می شود، این چراغ سبز رنگ روشن می شود.


چراغ زرد رنگ کلید اتومات پمپ آب

بعد از اینکه از ورود برق به داخل سیستم 2 ثانیه گذشت، دستگاه اینطور تشخیص می دهد که پمپ آب روشن شده است، در نتیجه چراغ " Pump On " به رنگ زرد بر روی کلید اتومات پمپ آب روشن می شود.


چراغ قرمز رنگ کلید اتومات پمپ آب

بعد از روشن شدن پمپ آب دستگاه چندین ثانیه به کار خود ادامه می دهد تا سیستم را به منظور رسیدن به فشار لازم و برای تأمین آب درون لوله ها پر کند. حال اگر این فرآیند با هر گونه اختلالی روبرو شود، یعنی پمپ آب نتواند هیچ آبی را پمپاژ کند، چراغ قرمز رنگ یا " Failure " بر روی کلید اتومات روشن می شود.

بنابراین چراغ Failure یا همان چراغ خطا پمپ آب در واقع بر روی کلید اتومات پمپ نصب شده است و زمانی روشن می شود که هر گونه مشکلی با پمپاژ کردن آب توسط پمپ وجود داشته باشد.
چه عواملی سبب روشن شدن چراغ خطا پمپ آب می شوند؟


با توجه به توضیحات فوق ، متوجه شدیم که دلیل اصلی روشن شدن چراغ خرابی یا خطای پمپ آب ، کمبود یا عدم ورود آب به پمپ آب است. حال ، شاید این سؤال  برای افراد ایجاد شود ، چه عواملی باعث کم آبی یا قطع شدن آب ورودی به پمپ آب می شود؟ یا بهتر است بگوییم چه عواملی باعث می شود کنترل کننده پمپ آب کمبود آب ورودی را تشخیص داده و چراغ خطای پمپ را روشن کند؟

علت روشن شدن چراغ failure پمپ آب چیست؟

قطع بودن آب منبع یا آب ورودی به پمپ آب

یکی از ساده ترین دلایل روشن شدن چراغ خطای پمپ آب ، قطع شدن منبع منبع یا آب ورودی به پمپ آب است که در این صورت ، همانطور که توضیح دادیم ، دستگاه حالت خشک را تشخیص داده و به طور خودکار خاموش می شود.


کوچک بودن قطر لوله آب ورودی به پمپ آب در مقایسه با دهانه ورودی پمپ

دلیل دیگر روشن شدن چراغ خطا در پمپ آب ، قطر کم لوله آب ورودی به پمپ آب در مقایسه با درگاه ورودی پمپ است. در حالت استاندارد ، قطر لوله ورودی به پمپ آب باید بیشتر از قطر ورودی پمپ باشد ، در غیر این صورت حجم و فشار آب ورودی به پمپ کاهش می یابد و در نتیجه ، دستگاه کمبود فشار آب را تشخیص دهید.

بسته شدن بیش از حد پیچ تنظیم فشار کلید اتومات پمپ آب

همانطور که می دانید ، برخی از کلیدهای اتوماتیک پمپ آب دارای پیچ های قابل تنظیم هستند که فشار قطع و قطع پمپ را تنظیم می کنند. حال اگر این پیچ خیلی محکم باشد ، به این معنی است که پمپ برای روشن شدن نیاز به فشار بیشتری دارد. برای حل این مسئله باید فشار پمپ آب تنظیم شود.

وجود هرگونه رسوب و انسداد در ورودی آب به پمپ آب

در بعضی موارد که از نظر میزان آب منبع مشکلی نداشته باشد ، نحوه لوله کشی پمپ آب و اندازه پیچ تنظیم کننده کلید اتوماتیک ، گرفتگی لوله ورودی آب به پمپ به دلایلی مانند سنگریزه یا رسوب باعث می شود چراغ خطا در پمپ آب روشن شود.


وجود نقص در برد کنترل کلید اتومات پمپ آب

اگر بعد از انجام تمام راه حل های ارائه شده و بررسی دلایل مختلف ، همچنان مشکل روشن شدن چراغ خطای پمپ آب ادامه دارد ، به این معنی است که کلید کنترل کلید اتوماتیک دارای مشکل است و در بیشتر موارد بهتر است تا برد تعویض شود.

وجود نقص در برد کنترل کلید اتومات پمپ آب


نحوه رفع مشکل روشن شدن چراغ خطا پمپ آب

حال ، اگر به هر دلیلی با چراغ خطا در پمپ آب مواجه شدید ، چه کاری باید انجام دهید؟

توصیه می کنیم اولین باری که با این مشکل روبرو شدید کلید Restar را روی کلید اتوماتیک پمپ فشار دهید.

البته باید توجه داشت که این محلول زمانی عملی می شود که علت روشن شدن چراغ خرابی پمپ آب به دلیل انسداد مسیر ورودی آب به پمپ آب باشد.

در این حالت پمپ روشن و خاموش می شود و در صورت رفع انسداد ، کار خود را از سر می گیرد.

در مرحله بعدی بهتر است برای حل این مشکل ریشه خطا در دستگاه را بررسی کنید و سپس برای رفع آن اقدام کنید.

به عنوان مثال ، اگر مشکل روشن شدن کلید خطای پمپ آب به دلیل غیر استاندارد بودن قطر لوله ورودی به پمپ باشد ، می توان با بازسازی لوله کشی پمپ آب و استفاده از لوله ای با قطر بیشتر ، مشکل را برطرف کرد.

همچنین اگر این مشکل به دلیل تنظیم نشدن پیچ کلید اتوماتیک باشد ، با شل شدن پیچ می توان مشکل فشار آب پمپ را برطرف کرد و در نتیجه چراغ خطا روشن می شود.

همانطور که گفتیم ، اگر دلیل اصلی این خطا در پمپ آب خرابی برد کنترل آن باشد ، راهی جز تعویض برد وجود ندارد.

البته دستورالعمل های دیگری نیز برای رفع مشکل روشن شدن چراغ خطای پمپ آب در صورت خراب شدن برد آن وجود دارد که در واقع یک راه حل موقتی است.

از آنجا که چراغ خطای پمپ آب به دلیل وجود نیروی مغناطیسی موجود در آهنربا خاموش می شود ، راه حل موقت ما برای حل این مشکل تا جایگزینی برد ، قرار دادن یک آهنربا کوچک در کنار قطع کننده مدار پمپ آب است.

اما همانطور که گفتیم این راهکار کاملاً موقت است و باید هرچه سریع تر برای رفع این مشکل در کلید اتومات پمپ آب اقدام کرد. بنابراین توصیه ما به شما این است که هر چه زودتر برای این مشکل اقدام کرده و مهمتر از آن تنها از افراد متخصص و آشنا با سیستم پمپ آب و کلید اتومات درخواست کمک داشته باشید و خود مبادرت به انجام این کار نکنید.
 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر