خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

علت سوراخ شدن تیوپ پمپ آب چیست؟

منبع تحت فشار پمپ آب

فهرست مطالب

 می توان اذعان داشت که تلمبه یا پمپ آب وسیله ای مکانیکی می باشد که برای جابه جایی و انتقال انواع مایعات به کار می رود. این دستگاه با افزایش فشار، باعث جابه جایی مایعات به ارتفاع بالاتر ( با افزایش هد ) یا حتی پایین تر ( حوضچه و یا مخزن ) می گردد. ممکن است این پمپ ها را در ساختمان خود دیده باشید، در کل برای آن که آب را به طبقات بالاتر انتقال دهیم، لازم است که از پمپ استفاده کرده و یکی از آن ها را در خانه خود به کار ببریم.

به صورت کلی پمپ ها در صنایع مختلف کاربردهای بسیار فراوانی دارند. پمپ ها از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند که شامل پمپ ها با کارکرد دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می شوند. لازم به ذکر می باشد که پمپ ها دارای اندازه های مختلفی هستند که از سایز میکروسکوپی برای کارهای پزشکی تا پمپ های بزرگ صنعتی را شامل می گردند.

در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ قصد داریم تا به بررسی پمپ های آب و تیوپ آن ها و همچنین علت خرابی و سوراخ شدن تیوپ ها بپردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پمپ آب:

باید بیان شود که پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و به سیال مایعی که در حال عبور از آن است منتقل می نماید. در نتیجه انرژی سیال پس از خارج شدن از پمپ افزایش می یابد.

از پمپ ها برای انتقال و یا جابه جایی سیال از یک نقطه به نقطه دیگر در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می شود. پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. داشتن این دستگاه ها در بسیاری از مواقع یک ضرورت به کار می رود و در صورت نبود پمپ، آب به ارتفاع یا طبقات بالاتر انتقال نمی یابد.

منبع تحت فشار پمپ آب:

لازم به ذکر می باشد که منبع تحت فشار پمپ آب، برای نگه داری آب مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که شیر آب باز می گردد، آب از مخزن تأمین می شود و نیازی نیست که پمپ شما روشن شود و استارت بزند. نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که اگر شما پمپ بالاتر از یک اسب دارید، باید به طور قطع یک منبع تحت فشار را تهیه نمایید.

باید بیان شود که اگر آب مصرفی توسط شما بیش از مقدار موجود در مخزن باشد، در این حالت پمپ به طور اتوماتیک استارت زده و شروع به کار می کند.

منابع تحت فشار به دو بخش مجزا تقسیم شده است و درون یکی آب، و در دیگری هوا قرار می گیرد. حال انتخاب این نوع منبع ها کاملاً بستگی به میزان مصرف هر واحد ساختمان، متراژ و نوع پمپ آب در سیستم آبرسانی دارد.

منبع تحت فشار پمپ آب

نحوه کار منبع تحت فشار:

اگر بخواهیم به زبان ساده نحوه کار یا عملکرد منابع تحت فشار را مورد بررسی قرار دهیم، باید اشاره داشته باشیم که در یک سیستم آبرسانی، پمپ، پیش از منبع در سیستم قرار می گیرد و در زمانی که هیچ شیر آبی باز نیست و آب مصرف نمی شود، پمپ شروع به پمپاژ آب به سمت منبع کرده تا جایی که فشار درون منبع با فشار ایجاد شده توسط پمپ به تعادل برسد و در این نقطه کلید فشار (Pressure Switch) پمپ را خاموش می کند و در این قسمت است که فشار هوای تزریق شده به مخزن کار خود را انجام می دهد.

بدین گونه که اگر در یکی از طبقات کسی شیر آب را باز نماید، آب با همان فشاری که با خروج مستقیم از پمپ انتظار می رود از منبع به شیر خروجی رفته و بدون این که سیستم پمپ را مجبور به روشن کردن پمپ کند عملیات آب رسانی را انجام می دهد.

انواع منابع تحت فشار:

حال که به الزام وجود منابع تحت فشار پی برده اید، باید اشاره کنیم که منبع های تحت فشار خود به دو دسته تقسیم بندی می شوند و در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  • منبع تحت فشار تیوپی
  • منبع تحت فشار دیافراگمی

منبع تحت فشار تیوپی:

لازم به ذکر است که مدل های قدیمی منبع های تحت فشار به صورت تیوپ هستند. یکی از بزرگترین ایرادهای این نوع منبع تحت فشار پمپ های آب، تغییر رنگ، بو و مزه آب است. همچنین این منبع ممکن است خراب شده یا سوارخ و کم باد نیز بشود.  البته می توان اذعان داشت که یکی از مزیت های اصلی این مخازن قیمت پایین و مقرون به صرفه بودن آن ها می باشد.

این تیوپ ها به دلیل خاصیت لاستیکی خود دمای پمپ آب را تحمل می کنند ( این دما مابین 0 تا 90 درجه متغیر می باشد ). لازم به ذکر است، از آن جایی که منبع ها آب را درون خود ذخیره می کنند و باعث کم تر روشن شدن پمپ می شوند پس بدین ترتیب می توانند در مصرف برق نیز صرفه جویی نمایند.

می توان اذعان داشت که یکی از مشکلاتی که منبع تحت فشار و تیوپ آن را تحت تأثیر قرار می دهد، اشباع منبع می باشد. اگر یک مخزن به صورت کامل از آب پر یا اشباع بشود، نکته خوبی است یعنی شما منبعی با جنس مناسب انتخاب کرده اید. اما گاهی اوقات اشباع شدن زیاد از حد منبع نیز می تواند مشکلات گوناگونی را به وجود آورد.

منبع تحت فشار دیافراگمی:

منبع تحت فشار دیافراگمی مشکلات ذکر شده در بالا را نخواهد داشت، تنها ایراد این منابع وجود املاح درشت یا ریز گرد و یا رسوبات داخل آن است که به شما توصیه می کنیم با گذاشتن فیلتر در راه ورودی آب، از این مشکل جلوگیری به عمل آورید. وجود فیلتر باعث می شود تا از پمپ و منبع دیافراگمی محافظت شود.

انواع منابع تحت فشار:

چرا باید از منبع تحت فشار استفاده نماییم؟

برای پاسخ به این سؤال می توان اذعان داشت که به صورت کلی مهمترین نقش مخازن تحت فشار در یک سیستم آبرسانی کاهش چشم‌ گیر میزان دفعات خاموش و روشن شدن پمپ آب می باشد. که این موضوع هم در محافظت از پمپ نقش مهمی دارد و همچنین باعث می شود مصرف برق به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

می توان اشاره داشت، در سیستمی که پمپ بدون وجود منبع به سیستم آبرسانی وصل شده باشد، پمپ برای حتی کوچک ترین میزان افت فشار  (مثلاً برای پر کردن یک لیوان آب ) روشن شده و شروع به کار می کند و با بستن شیر آب بلافاصله خاموش می شود؛ حال در یک ساختمان با تعداد واحدهای زیاد و پرجمعیت، پمپ دائما در حال خاموش و روشن شدن است و در این شرایط استهلاک پمپ بسیار بالا می رود و سبب سوختن آن پس از مدت کوتاهی می گردد.

حال لازم به ذکر است که وجود یک منبع تحت فشار در این میان باعث می شود تا در سیستم، یک منبع ذخیره آب وجود داشته باشد و پمپ تنها برای پر کردن مخزن روشن شود. و علاوه بر این به دلیل فشار تزریق شده، فشار آب در سیستم کاهش نخواهد یافت و به همه طبقات آب با فشار کافی پمپاژ می گردد.

اما باید بدانید که این منبع با وجود نقش بسیار پررنگی که در آبرسانی به یک ساختمان و حفظ سلامت تجهیزات آبرسانی ایفا می کنند، نیاز شدیدی به سرویس دوره ‌ای خواهد داشت و به راحتی دچار مشکلاتی مانند موارد زیر خواهد شد:

  • پارگی تیوپ
  • زنگ زدگی
  • گرفتگی و ...

چرا باید از منبع تحت فشار استفاده نماییم؟

علائم خرابی منبع تحت فشار کدام است؟!

در بسیاری از اوقات پس از مدتی کار کردن، منابع تحت فشار ممکن است دچار خرابی شده و مشکلاتی را به وجود بیاورد. خرابی منبع تحت فشار خوشبختانه با علائم ویژه ایی همراه است که شما به راحتی می توانید آن ها را پیگیری کرده و علت خرابی آن را بیابید و به تعمیر آن بپردازید. از جمله علائم خرابی منبع تحت فشار می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

  • خاموش و روشن شدن بیش از اندازه پمپ
  • پر شدن منبع و خارج نشدن آب از آن
  • تغییر کردن مزه و بو و رنگ آب

حال در زیر به بررسی هر کدام از موارد ذکر شده در بالا می پردازیم:

خاموش و روشن شدن بیش از اندازه پمپ:

لازم به ذکر می باشد که یکی از اولین علائم خرابی منبع تحت فشار خاموش و روشن شدن بیش از اندازه پمپ آب است که اگر به آن هر چه سریع تر رسیدگی نکنید در نهایت از طول عمر مفید پمپ کم شده و احتمال سوختن موتور آن را زیاد می نماید.

شما باید بدانید که به صورت کلی یک الکتروپمپ با قدرتی بین 1 تا 5 اسب بخار نباید نهایت بیش از 5 مرتبه در ساعت روشن گردد و اگر بیش از این در حال خاموش و روشن شدن است به احتمال منبع تحت فشار دچار مشکل شده است.

از علت های روشن و خاموش شدن بیش از اندازه پمپ آب می تواند به صورت زیر باشد:

  • یکی از عمده ‌ترین دلیل‌هایی که می تواند سبب این مشکل شود جمع شدن آب در تیوپ و یا به اصطلاح آب گرفتگی آن است که علت آن می تواند از فشار کم هوای تیوپ منبع و… باشد
  • تنظیم نبودن فشار درون منبع هم می تواند سبب افزایش خاموش و روشن شدن پمپ آب شود اما در این حالت به شدت مورد اول نبوده و تنها با مقایسه کارکرد پمپ نسبت به قبل قابل تشخیص می باشد.

پر شدن منبع و خارج نشدن آب از آن:

شایان به ذکر می باشد که به حالتی که منبع از آب پر می شود اما تخلیه نمی شود آب گرفتگی می گوییم که در این شرایط از آن جایی که آب خارج نخواهد شد، افت فشار در سیستم از طریق منبع تأمین نشده و عملاً منبع از سیستم جدا شده و برای حتی پر کردن یک لیوان آب هم سیستم پمپ را روشن می کند.

از علت های پر شدن منبع و خارج نشدن آب از آن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • آب گرفتگی منبع دلیل‌های متعددی می تواند داشته باشد، برای مثال رسوب جامدات معلق در آب مانند زنگ آهن یا منگنز که با پوشاندن تیوپ به سادگی در دهانه مخزن ایجاد گرفتگی می کنند و جلوی پر و خالی شدن طبیعی تیوپ را می گیرند.
  • همچنین فشار بسیار پایین مخزن نیز می توانند سبب شود که فشار پمپ بر فشار مخزن غلبه کند و تیوپ را بیش از حد پر کند که این خود یکی از دلیل‌های آب گرفتگی می باشد.

تغییر کردن مزه و بو و رنگ آب:

قابل ذکر است که تغییر در کیفیت و ظاهر آب می تواند تغییر بو، مزه، رنگ و یا ترکیبی از آن ها باشد که علت این مشکل به صورت معمول از منبع آب داخل ساختمان است. حال علت چیست؟

عموماً در نتیجه پارگی و نشتی آب به قسمت داخلی منبع سبب زنگ زدن دیواره داخلی آن و در نهایت تغییر رنگ، مزه و یا بوی آب آشامیدنی خواهد شد و علاوه بر این موضوع، با به کار بردن تیوپ های بی کیفیت و غیر استاندارد ( مثل اجناس بی کیفیت و نامناسب موجود در بازار ) احتمال رشد باکتری‌ها در مخزن و رشد جلبک وجود دارد که در این حالت علاوه بر تغییر کیفیت آب برای سلامتی افراد نیز زیان‌آور می باشد.

علائم خرابی منبع تحت فشار کدام است؟!

علت سوراخ شدن و ایجاد پارگی در تیوپ پمپ آب چه می باشد؟!

همانطور که همه کارشناسان نصب و افراد متخصص در این زمینه می دانند تیوپ های منبع تحت فشارممکن است بنا به دلایل مختلفی سوراخ شوند و در بسیاری از موارد این مشکل غیرقابل اجتناب و پرهیز می باشد ، اما در عین حال در بسیاری مواقع نیز می توان از این اتفاق جلوگیری به عمل آورد و تنها با رعایت چند نکته هزینه ‌های سرویس و تعمیرات را به حداقل رساند.

در کل همان گونه که اشاره کرده ایم، پارگی تیوپ پمپ آب دلایل مختلفی دارد که در زیر به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

  • تنظیم نبودن فشار هوا در مخزن تحت فشار
  • وجود مواد جامد معلق در آب
  • عدم سرویس مناسب مخزن قبل از نصب تیوپ جدید
  • عدم تناسب پمپ آب با مخزن تحت فشار

در زیر به بررسی هر کدام از علت های ذکر شده در بالا می پردازیم و راه حلی را برای آن پیشنهاد می کنیم. با نیکا کورپ همراه باشید

علت سوراخ شدن و ایجاد پارگی در تیوپ پمپ آب چه می باشد؟!

تنظیم نبودن فشار هوا در مخزن تحت فشار چه تأثیری بر پارگی تیوپ پمپ آب دارد؟

همان گونه که در قسمت قبل از این مقاله عنوان کرده ایم، فشار موجود در مخزن یا تیوپ پمپ آب، باعث می شود تا تیوپ به میزانی که فشار درون مخزن با فشار تولیدی پمپ آب به تعادل برسد پر شود، نه بیشتر و نه حتی کمتر از این مقدار!

باید اشاره شود که اگر فشار درون مخزن کاهش یابد، فشار جریانی که از پمپ خارج می شود بر آن غلبه کرده و سبب آب شدن بیش از حد تیوپ منبع خواهد شد و این موضوع یکی از رایج‌ ترین دلایل پارگی تیوپ منبع تحت فشار یا تیوپ پمپ آب می باشد.

هرچند تنها در مواردی که فشار خیلی کم باشد و تیوپ بیش از حد گنجایش خود آب شود احتمال ترکیدگی آنی تیوپ نیز وجود دارد و در بیشتر مواقع، این موضوع خود عامل مستقیم نخواهد بود، بلکه سبب عوارض بعدی شده که در نتیجه به پارگی تیوپ منجر خواهد شد.

حال چه راه حلی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد؟!

  • به طور حتم  تنظیم هوای مخزن را به یک مختصص بسپارید و به صورت دوره ‌ای میزان فشار هوای آن را کنترل نمایید
  • اگر نیاز تیوپ پمپ اب نیاز به تزریق هوا دارد به کمک یک کمپرسور فشار آن را به حد مورد نظر برسانید و اگر فشار آن زیاد است با کمک پین دریچه هوا، فشار اضافی را آزاد کنید.

وجود مواد جامد معلق در آب و تأثیر آن بر روی پارگی تیوپ پمپ آب:

لازم به ذکر می باشد؛ که از جمله مواد معلق در آب می توان به املاحی مانند کلورین اشاره کرد که در طول زمان سبب کاهش انعطاف ‌پذیری و خشک شدن تیوپ و در نهایت پارگی تیوپ پمپ آب می شود. همچنین می توان اذعان داشت، کلوریناتورها، گازهایی خورنده تولید می کنند که به پوسیدن مخزن و تخریب دیواره آن سرعت خواهند بخشید.

نکته مهم دیگر این است که، جامدات معلق در آب مانند زنگ آهن یا منگنز نیز می توانند یک پوشش را بر روی تیوپ ایجاد نمایند که این لایه به مرور زمان سفت و محکم شده و سبب کاهش انعطاف‌ پذیری تیوپ شوند، علاوه بر این موضوعات عنوان شده، تجمع این رسوبات نیز می تواند سبب گرفتگی خروجی مخزن و جلوگیری از پر و خالی شدن آن به صورت طبیعی خواهند شد.

حال چه راه حلی برای جلوگیری از ورود این املاح به داخل مخزن وجود دارد یا چطور می توان این مشکل را حل و فصل کرد؟

لازم به ذکر است که در مواردی که آب ورودی به ساختمان ناخالصی دارد و این قضیه دارد به عملکرد سیستم آبرسانی آسیب می رساند، بهترین کار قرار دادن یک تصفیه آب در بخش ورودی سیستم است، که این عمل علاوه بر کمک به جلوگیری از گرفتگی منبع و شیرآلات عمر پمپ آب و تمام اجزای سیستم آبرسانی ساختمان را نیز بالا می برد. همچنین شما می توانید یک فیلتر به بخش داخلی یا ورودی آب جایگذاری کنید که این فیلتر آب را بدون املاح به داخل منبع یا تیوپ منتقل کند.

عدم سرویس درست مخزن قبل از نصب تیوپ جدید و تأثیر آن بر پارگی تیوپ:

می توان اشاره داشت که عامل دیگر، قدیمی بودن مخزن یا تیوپ پمپ آب است؛ در بسیاری موارد نصاب ‌ها این موضوع را از یاد می برند که دیواره داخلی مخزن را تمیز نمایند و بلافاصله تیوپ پاره شده قبلی را با جدید تعویض می کنند، این یک اشتباه بسیار رایج می باشد!

زیرا به دلیل پارگی تیوپ قبلی، آب به مخزن راه پیدا کرده است و سبب زنگ زدن دیواره داخلی آن شده ، حال قابل ذکر است که این زنگ زدگی ‌ها بر روی دیواره داخلی منبع سطوح ناهنجار و تیزی ایجاد کرده ‌اند که با آب شدن تیوپ و برخورد آن به دیواره‌ها سبب پاره شدن آن می گردد. حال برای جلوگیری از این اتفاق، چه راه حلی وجود دارد؟

به طور حتم در زمان تعویض لاستیک قدیمی پیش از جای دادن لاستیک جدید، با یک سمباده و پارچه داخل منبع انبساط را بخوبی صاف و سیقل کنید تا هیچ خوردگی و سطح زبری وجود نداشته باشد.

عدم تناسب پمپ آب با مخزن تحت فشار و پارگی تیوپ پمپ آب:

یکی از عوامل بسیار مهم دیگر که باعث پارگی سریع تیوپ می شود، عدم تناسب میان فشار تولیدی پمپ و فشار متحمل مخزن است. شاید بسیاری از افراد به این نکته توجه نکنند اما اگر فشار تولیدی پمپ خیلی بیشتر از فشاری که مخزن می تواند آن را تحمل کند باشد، سبب آب شدن بیش از حد تیوپ و ترکیدن آن می شود. حال راه حل چیست؟

به طور قطع قبل از خرید هر جزئی در یک سیستم آب رسانی ابتدا با یک کارشناس بسیار با تجربه مشورت نمایید، به دلیل آن که اگر اجزای سیستم شما با یک دیگر همخوانی و هماهنگی نداشته باشند چاره ‌ای به جز تعویض آن نخواهید داشت.

تنظیم نبودن فشار هوا در مخزن تحت فشار چه تأثیری بر پارگی تیوپ پمپ آب دارد؟

نکات قابل توجه و بسیار مهم:

  • در زمان انتخاب تیوپ حتماً دقت فرمایید که تیوپ از برند معتبر و استاندارد باشد و به هیچ وجه پول خود را برای خرید تیوپ منبع ارزان قیمت هدر ندهید، به دلیل آن که این تیوپ‌ها بسیار بی کیفیت بوده و علاوه بر احتمال رشد باکتری و لجن در آن ها به دلیل نازکی و جنس نامناسبی که دارند، خیلی زود پاره و بلاستفاده می شوند.
  • توجه فرمایید که فشار زیادی هوا درون مخزن تحت فشار هیچ خطری برای سیستم نخواهد داشت و تنها مشکلی که ایجاد می کند کاهش ظرفیت منبع می باشد، به دلیل آن که در این شرایط بخش زیادی از مخزن با هوا پرشده و فضای ذخیره آب را کاهش می دهد.
  • کاهش ظرفیت منبع در بلند مدت برای پمپ زیان‌آور است، به دلیل آن که منبع تهیه شده برای تعداد واحدها و مصرف فعلی ساختمان است و با تزریق زیادی فشار آن را به منبع کوچیکتری تبدیل کرده ‌اید که ذخیره آن با سرعت بیشتری پر و خالی می شود و در نتیجه پمپ بیشتر خاموش و روشن شده و این عمل عمر مفید آن را کاهش می دهد.  

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نیکا کورپ مراجعه فرمایید و با کارشناسان این مجموعه مشورت کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر