خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

علف تراش یا حاشیه زن، کدام یک بهترین انتخاب است؟

شخص در حال استفاده از دستگاه حاشیه زن

فهرست مطالب

آیا حیاط و فضای سبزی که دارید از علف های هرز پر شده است؟ یا شاید فضای سبزی دارید که با استفاده از ماشین چمن­ زنی نمی‌توانید حاشیه و کناره های زمین را به طور کامل کوتاه و تمیز کنید. در این وضعیت شما به یک حاشیه زن نیاز دارید شاید هم یک دستگاه علف تراش، تفاوت این دو دستگاه در چیست؟ کدام یک را باید خریداری نمود؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

یکی از دستگاه­ های پرکاربرد جهت هرس علف‌­های نازک می­باشد. امروزه این دستگاه­‌ها به عنوان کاربردی ترین تجهیزات جهت هرس علف داخل باغ­‌های کوچک و خانه­‌ها شناخته می‌­شوند.

طراحی حاشیه زن‌­ها

تمامی این دستگاه­ها دارای شکل و اندازه مشابه هستند که می تواند شفت آنها مستقیم یا خمیده باشد و در سر شفت یک تیغه که معمولاً از نوع هد نخ نایلونی می‌باشد متصل شده است و دوران می­کند و قدرت دستگاه توسط موتوری که در انتهای شفت قرار دارد تامین می­‌شود و همچنین یک دستگیره روی شفت جهت تسلط بیشتر اپراتور روی دستگاه وجود دارد. طول دستگاه جهت سهولت استفاده از دستگاه حدود 160 سانتیمتر است. 

به علت وزن کم دستگاه و همچنین جمع و جور بودن دستگاه، اگر به مدت طولانی از دستگاه استفاده کنید مشکلی پیش نمی­‌آید. نکته دیگر در مورد هد نخ حاشیه زن می‌­باشد که باید برای تعویض هد نخ مهارت کافی را داشته باشد. در این مورد پیشنهاد می‌­شود از هد نخ های ساده و با دوام استفاده کنید تا در هنگام تعویض با کمترین مشکل مواجه شوید.

دستگاه حاشیه زن

انواع دستگاه حاشیه زن

 این دستگاه‌­ها همچون علف تراش در دو مدل بنزینی و برقی تولید می­‌گردند.که مدل بنزینی به دو دسته 2 زمانه و 4 زمانه تقسیم می­‌گردد. هر دو مدل چه برقی چه بنزینی انتخابی خوب و عالی برای فضاهای سبزی است که مساحت کمی داشته و همچنین نیاز به نگهداری بالایی ندارند.

خرید حاشیه زن بنزینی یا برقی

وقتی قصد قصد پیرایش و تمیز کردن کناره های حیاط و فضاهای سبز بزرگ را دارید مدل بنزینی بهترین انتخاب است. اما برای فضای کوچک تر از مدل­‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند و از نوع برقی و باتری­دار بدون سیم هستند استفاده می­­‌گردد. اگرچه قدرت و توان مدل برقی به اندازه بنزینی نیست. اما در صورتی که علف­ های هرز انبوه و ضخیم حاشیه فضای سبزتان را اشغال کرده است و قصد دارید پول کمتری خرج کنید، می­‌توانید با دستانتان مقداری از توده علف­های هرز را کوتاه کنید.

مزایای دستگاه حاشیه زن

  • از حاشیه­ زن می­‌توانید برای کوتاه کردن کناره های چمن (لبه ها) و نقاطی که دسترسی به آن سخت استفاده کنید.
  • معمولاً سبک هستند و استفاده از آنها آسان است.
  • روشن نمودن حاشیه­ زن­‌های بنزینی ساده و بدون دردسر است.

معایب دستگاه حاشیه زن

  • اگر به درستی استفاده نشود می تواند ردیف چمن یا علفی که در حال کوتاه کردن آن هستیم شکسته و کج شود.
  • از حاشیه زن نمی توان برای علف ها و ساقه های ضخیم استفاده کرد.
  • در هنگام کار با دستگاه، سنگ ریزه ها پرتاب می شود.
استفاده فرد از دستگاه حاشیه زن

علف تراش ها

در اصطلاح عام به علف تراش، حاشیه زن هم می‌­گویند با این تفاوت که مکانیزم و اساس دستگاه علف زن، مانند حاشیه زن بوده با این تفاوت که توان موتور آن بالاتر است و تیغه دستگاه فلزی است.

 اکثر علف تراش­‌ها دارای موتور 2 زمانه بنزینی می­‌باشند و قیمتی به مراتب بالاتر نسبت به حاشیه زن­ ها دارند. با این ویژگی هایی که بیان شد، شما می توانید قبل از خرید تعیین کنید که کدام دستگاه مناسب حیاط شما بوده و سپس خریداری کنید. 

طراحی علف تراش ها

محدوده کاری علف تراش نسبت به حاشیه زن وسیع تر بوده و همچنین شفت دستگاه بلندتر می­باشد و دسته دستگاه به صورت حلقوی یا دوچرخ می­‌باشد. انواع علف تراش به دو نوع دوشی و پشتی تقسیم­ بندی می­شود که هر دو مورد دارای بست ها و تجهیزاتی است که می توان دستگاه را به بدن اپراتور متصل کرد.

این کار باعث توزیع متوازن وزن دستگاه شده و به علت اینکه وزن علف تراش نسبت به حاشیه زن بیشتر است، حمل آن را آسان می­کند. انتخاب نوع تیغه علف زن، به نیاز ما بستگی دارد. در بعضی از مدل­ها که تیغه آن خاص است، می توان شاخه های درختان که در ارتفاع پایین تر است را کوتاه کرد. 

مزایای دستگاه علف تراش

  • قابلیت نصب تیغه­ های مختلف برای استفاده چند منظوره از دستگاه
  • قدرت و توان کافی دستگاه برای قطع علف­ ها و درختچه ­ها
  • امکان به کارگیری دستگاه در زمین­‌های سخت و پوشش­های گیاهی متنوع

معایب دستگاه علف زن

  • امکان دارد در منطقه خیلی خاص برای برش، دستگاه به درستی عمل نکند.
  • به علت سنگین بودن دستگاه ، اگر قصد استفاده از دستگاه را در فضای سبز وسیع داریم مقداری کار با دستگاه دشوار است.
  • می­تواند باعث پرتاب اشیا و سنگ ها به اپراتور دستگاه شود.
فرد در حال کوتاه کردن علف های هرز به کمک دستگاه علف تراش

خرید علف زن یا حاشیه زن؟

برای انتخاب هر دو دستگاه انواع و مدل­های مختلفی وجود دارد و با استفاده از هر دو دستگاه می‌­توانید از فضای سبزتان در برابر علف های هرز و گیاهان مزاحم مراقبت کنید اما باید با توجه به فضا و نیازی که دارید، این دو دستگاه را سنجیده و با هم مقایسه کنید تا به این نتیجه برسید که بهترین انتخاب برای فضای سبزتان چه دستگاهی است. 

اگر قصد دارید چمن ها و علف­های کناره فنس و فضای سبزتان را تمیز و مرتب کنید، خرید دستگاه حاشیه زن بهترین انتخاب است. در بین مدل­های مختلف، دستگاه با موتور 2 زمانه بهترین انتخاب است به علت اینکه با صرف بودجه کم، می توانید حاشیه زمین­هایی حتی با مساحت نیم هکتار را مرتب کنید. به هر حال میزان بودجه ای که دارید نقش مهمی را برای خرید دستگاه ایفا می­کند.

جدول مقایسه دستگاه علف تراش با حاشیه زن

نوع دستگاهحاشیه زنعلف زن
مدل تیغهنخ پلاستیکیتیغه فلزی
وزنسبکسنگین
حجم تقریبی26 سی سی33 تا 52 سی سی
کاربردعلف‌­های هرز پرتراکمعلف­‌های ضخیم
بازه قیمتی1.500.000 تومان به بالا3.500.000 به بالا
استفاده از دستگاه علف تراش توسط کارگر

مقایسه قیمت علف تراش و حاشیه زن

به عنوان مثال قیمت یک حاشیه ­زن برقی از 1.500,000 تومان شروع شده اما قیمت علف تراش از 3,500,000 تومان شروع می­شود. اما در صورتی که قصد کوتاه کردن و مرتب نمودن توده انبوه علف‌­های هرز بلند و ضخیم را دارید حتماً باید از دستگاه علف تراش استفاده کنید.

  • آیا امکان انجام برش علف های ضخیم با دستگاه حاشیه زن وجود دارد؟

    خیر. دستگاه¬های بنزینی جهت برش و هرس علف¬های نازک به کار گرفته می¬شوند و جهت برش علف¬های ضخیم باید از دستگاه علف زن استفاده نمود.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر