خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

فیلتر ورسک چیست؟

 استفاده از فیلتر دیسکی در سیستم آبیاری قطره ای

فهرست مطالب

فیلتراسیون چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه به دلیل محدودیت‌های منابع آبی، کشاورزان به دنبال جایگزین منبع آبی برای استفاده‌ در سیستم آبیاری خود هستند و این در حالی است که منابع آبی جدید مانند روان آب‌های مهار شده، آب دریاچه‌ها و یا حتی چاه‌ها دارای کیفیت‌های متفاوتی هستند. بطور کلی، منابع جایگزین حاوی ناخالصی‌هایی هستند که می‌توانند منجر به آسیب، گرفتگی و یا سایش در اجزای سیستم آبیاری شوند.

ایستگاه فیلتراسیون به یک یا چند نوع فیلتر گفته می‌شود که وظیفه تصفیه ناخالصی و ذرات معلق از قبیل ماسه، سیلت، ذرات ریز معدنی ، جلبک و... از آب آبیاری را دارد. کاربرد ایستگاه فیلتراسیون آبیاری محافظت از اجزای سیستم آبیاری از قبیل پمپ‌ها، خطوط لوله، شیرآلات، آبپاش‌ها، قطره چکان‌ها و ... در مقابل گرفتگی، سایش، رسوب می‌باشد.

آیا استفاده از فیلتر در سیستم آبیاری ضرورت دارد؟

هنگامی که از آب فیلتر نشده برای آبیاری استفاده کنیم، منجر به بروز مشکلات زیادی در سیستم آبیاری می‌گردد. ذرات معلق در آب مانند ماسه، چوب، شن‌های درشت و یا حتی جلبک‌ها می‌توانند وارد پمپ آب شوند و به پروانه و اجزای دیگر پمپ آسیب وارد کنند. ساییدگی‌های ایجاد شده بر اثر وجود ماسه در آب با گذشت زمان می‌تواند منجر به ساییدگی و از دست دادن توان و بازده پمپ شوند و عملکرد سیستم آبیاری را تحت تأثیر قرار دهند.

یکی دیگر از مشکلات رایج در استفاده از آب فیلتر نشده، به وجود آوردن خرابی و مشکلات در شیرآلات مورد استفاده در سیستم آبیاری است. ذرات شن و ماسه و جلبک‌ها می‌توانند در داخل شیرآلات رسوب کرده و علاوه بر ایجاد خوردگی و سایش، عملکرد و چرخش توپی و دیسک این نوع شیرآلات را مختل کنند. عبور ذرات شن و ماسه می‌تواند در گذر زمان باعث سایش دیسک شیر پروانه ای و یا خوردگی داخل شیرآلات شده و در مکانیزم باز و بسته شدن شیر خلل ایجاد کند.

از تأثیرات دیگر عدم استفاده از سیستم فیلتراسیون می‌توان به آسیب‌های لوله‌ها، لترال، آبپاش‌ها و قطره چکان‌ها نیز اشاره کرد. این ناخالصی‌های در آب آبیاری می‌توانند منجر به گرفتگی‌های آبپاش و قطره چکان‌ها شوند.

هرچند در طراحی‌های مدرن، نازل‌های قطره چکان‌ها دارای مکانیزم خودشویندگی هستند اما وجود سیستم فیلتراسیون امکان بروز گرفتگی‌های احتمالی را از بین می‌برد. از آسیب‌های دیگر این عارضه می‌توان به برهم خوردن یکنواختی پاشیدن آبپاش‌ها و همچنین افت فشار در سیستم و نچرخیدن آبپاش‌ها اشاره کرد.

 استفاده از فیلتر دیسکی در سیستم آبیاری قطره ای

انواع فیلترهای آبیاری

انواع فیلتر های آبیاری شامل موارد زیر می باشند.

•    فیلترهای توری

•    فیلترهای دیسکی

•    فیلترهای شنی

•    فیلترهای هیدروسیکلونی

فیلترهای توری

شاید متداول‌ترین نوع فیلترهای آبیاری همین فیلترهای توری باشند. این فیلترها از صفحات توری روی یکدیگر تشکیل شده و سدی فیزیکی در برابر ذرات معلق آب ایجاد می‌کند. روی این صفحات توری سوراخ‌هایی وجود دارد که در اصطلاح علمی به آنها مش گفته می‌شود. وظیفه این مش‌ها مسدود کردن راه ذرات معلق در آب و عبور آب تصفیه شده از خود می‌باشد.

فیلترهای دیسکی

نوع دیگری از فیلترهای آب، فیلترهای دیسکی هستند که عملکردی مشابه فیلترهای توری دارند. تنها تفاوت عملکرد فیلترهای دیسکی این است که به جای صفحات توری، دیسک‌هایی انعطاف‌پذیر قرار دارند که مش‌ها روی این صفحات قرار دارند. کار کردن با این نوع از فیلترها ساده بوده و به راحتی شستشو و نگهداری می‌شوند.

 فیلترهای دیسکی انتخاب خوبی برای سیستم‌هایی است که نمی‌توانند بطور مکرر سرویس و بازرسی شوند. دلیل این مهم سطح اضافی است که این نوع از فیلترها در اختیار شما قرار می‌دهد تا امکان تجمع بیشتری از آلاینده ها و ذرات معلق را فراهم می‌کند. همانند فیلترهای توری، فیلترهای دیسکی در دو مدل خودشوینده و دستی به بازار عرضه می‌شوند.

فیلترهای شن و ماسه ( تانک شن)

فیلترهای شنی معمولا از مخازن استیل ضد زنگ و یا فولاد کربن روکش شده ساخته می‌شوند که داخل مخازن ماسه سیلیسی خرد شده می‌باشد. آب به هنگام عبور از این لایه‌های شن و ماسه مخصوص، ناخالصی خود را جا گذاشته و تصویه می‌شوند. این نوع از فیلترها در مواردی که مواد و ذرات آلاینده آب زیاد باشند کاربرد زیادی دارد.

فیلترهای هیدروسیکلونی یا گریز از مرکز

عملکرد این فیلتر به این شکل است که آب به صورت گردان و گرداب مانند وارد فیلتر شده و این چرخش دورانی آب منجر به پرتاب شدن آلاینده‌ها و ناخالصی‌های آب به سمت دیواره فیلتر شده و آنها را به سمت مخزن پایین هدایت می‌کند. در این فیلترها در صورتی که به درستی نصب و طراحی شده باشند تا 98 درصد از مواد و ناخالصی‌های جامدِ تا 74 میکرون و بزرگ‌تر را از آب جدا می‌کنند. در ادامه به معرفی فیلتر دیسکی می پردازیم.

انواع فیلترهای آبیاری دیسکی و توری آزود

فیلتر دیسکی چیست؟

نوعی فیلتر که به عنوان پیش تصفیه یا تصفیه کامل برای حذف ذرات درشت آب استفاده می‌شود را فیلتر دیسکی Disk Filter میگویند. این فیلتر که دارای دیسک های پلاستیکی است، مجهز به شیارهایی باریک است که می‌تواند مواد یا آلاینده های معلق میکرونی را از آب جداسازی کرده و تا زمان تخلیه و شستشوی مجدد یا بک واش درون خود نگه دارد.

نحوه نصب فیلتر دیسکی

فیلتر های دیسکی که با نام فیلتر ثانویه نیز شناخته می شوند، ساختمان بسیار ساده ای دارند و معمولا صفحات مشبک توری آن ها از جنس پلاستیک ساخته می شوند. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که می‌توان در غالب طرح‌ها تنها از فیلتر دیسکی استفاده نمود و هزینه طرح را پایین آورد، بخصوص در طرح‌های آبیاری قطره ای و کشاورزی.

اجزاء مهم فیلتر دیسکی عبارتنداز:

•    سیستم تمیزکننده یا بک واش

•    همزن

•    سیستم خلاء

•    شاسی نگهدارنده قطعات

•    کنترل کننده

•    صفحات سرامیکی

انواع فیلتر دیسکی:

فیلترهای دیسکی که به عنوان پیش تصفیه مقدماتی برای آب و معمولا در کشاورزی استفاده می‌شوند، در دو نوع طبقه بندی شده که شامل: فیلتر دیسکی هلیکس و مدولار می‌باشند که در ادامه این مقاله شما را بیشتر با آنها آشنا می‌کنیم. بهتر است بدانید که سایزبندی آنها به ترتیب ¾ اینچ، 1 اینچ، ¼ اینچ، ½ اینچ و سایزهای مختلف دیگری می‌باشد. همچنین اندازه دقت آنها برای به دام انداختن ذرات معلق 5 – 20 – 50 – 100 – 130 و 200 میکرون است.

 فیلتر دیسکی مدولار آزود

قیمت فیلتر دیسکی

فیلتر دیسکی، نوعی فیلتر است که برای جدا کردن ذرات معلق مانند شن و ماسه از آب استفاده می شود و قیمت فیلتر دیسکی با توجه به جنس داخل و بیرون آن و همچنین سایزبندی آن می‌تواند متغیر باشد. این فیلترها از تعدادی صفحه که روی هم قرار گرفته، ساخته شده اند که دارای شیارهای فوق‌العاده باریک روی دیسکهای پلاستیکی بوده، ذرات و مواد بسیار ریز معلق در آب را گرفته تا زمان انجام فرایند شستشوی معکوس در خود نگه می‌دارد.

مهمترین ویژگی های فیلتر دیسکی :

•    استفاده آسان

•    راه اندازی و نصب ساده

•    کارایی بالا

•    مقاوم در برابر خوردگی

فیلتر دیسکی به طور معمول اولین مرحله تصفیه آب در اغلب فرآیندهای تصفیه‌شده می‌باشد. این فیلتر جهت جداسازی ناخالصی های معلق موجود در آب مورد استفاده قرار میگیرد.

در استفاده از فیلتر دیسکی به چه نکاتی باید توجه نمود؟

اصولا کلیه فیلترها یا صافی ها با جداسازی ذرات ریز شن و ماسه از آب ورودی به یک سیستم آبیاری یا آبرسانی، باعث افزایش عمر شیر فلکه ها، الکتروپمپ، شیرهای هواگیری، شیرهای یک طرفه، … و همچنین سایر قطعات مکانیکی موجود در شبکه می گردد.

فیلتر های دیسکی که با نام فیلتر ثانویه نیز شناخته می شوند، ساختمان بسیار ساده ای دارند و معمولا صفحات مشبک توری آن ها از جنس پلاستیک ساخته می شوند و در صورت استفاده به جا و درست، دارای بیشترین راندمان تصفیه می باشند. فیلتر دیسکی برای جداسازی شن های خیلی ریز و مقادیر کم جلبک کاربرد دارد و مقادیر متوسط جلبک ها می توانند به سرعت دیسک ها را مسدود کنند.

فیلتر دیسکی شامل تعدادی صفحات حلقوی لاستیکی هستند که سطح آن ها دارای شیار می باشد. این صفحات روی هم چیده شده و داخل یک محفظه قرار می گیرد. آب پس از ورود به محفظه مجبور به عبور از لابلای صفحات دیسکی می شود.

عبور آب لابلای این صفحات باعث می شود که ذرات معلق موجود در آب مانند جلبک ها، مواد آلی و رسوبات کلوئیدی در شیارهای موجود روی صفحات به دام افتاده و آب زلال از بین دیسک ها خارج شود. اندازه شیارها درجه تصفیه آب را مشخص می کند. با توجه به سایز شیارها که اندازه آن ها می تواند بین ۴۰ تا ۶۰۰ مش (mesh) متغیر باشد، فیلتر دیسکی قادر خواهد بود ذراتی با قطر ۲۵ تا ۴۰۰میکرون را از آب خارج کند.

نکات قابل توصیه در استفاده از فیلتر دیسکی

شستشوی فیلتر دیسکی معمولا زمانی انجام می شود که اختلاف فشار بین ورودی و خروجی فیلتر، بیشتر از حداکثر مقدار درج شده در بروشور شرکت سازنده شود (معمولا حدود ۴ متر).

در شستشوی دستی فیلتر دیسکی موارد زیر بایستی رعایت شود:

– شیرهای ورودی و خروجی صافی بسته شوند.

– شیر تخلیه انتهایی فیلتر دیسکی را باز کرده تا آب داخل آن خارج و فشار داخل فیلتر صفر شود. در غیر این صورت ممکن است درپوش پرت شود.

– درب فیلتر باز شود.

– دیسک ها از محفظه فلزی بدون اینکه به آن ها آسیبی برسد با احتیاط خارج شود و در محلول آب و شوینده در دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵دقیقه نگه داشته شود. سپس به وسیله آب معمولی و برس پلاستیکی سطح دیسک ها تمیز شود.

– قبل از قرار دادن دیسک ها در محل محفظه فلزی خود، حتما دقت شود در زیر و یا روی واشر لاستیکی کف استوانه، مواد خارجی مانند شن باقی نمانده باشد.

– فیلتر دیسکی در مقابل جلبک بسیار حساس بوده و سریعا مسدود می شوند. به همین علت در آب های حاوی جلبک، بایستی شستشوی آن ها زودتر انجام شود.

– در چاه هایی که برای بالا کشیدن آب از شافت و غلاف استفاده شده است، روغن استفاده در روانکاری قطعات شافت و غلاف، همراه آب به سیستم فیلتراسیون وارد شده و باعث گرفتگی سریع فیلتر دیسکی می شود.

– برای جلوگیری از ورود روغن به سیستم های آبیاری توصیه می شود، استخر ذخیره کم آب شود و روغن های روی آب به گونه ای از استخر خارج شود.

فلتر شنی و فیلترهای دیسکی آبیاری قطره ای

معرفی شرکت ورسک

شرکت تولیدی صنعتی ورسک اتصال در سال 1381 با فروش تجهیزات آبیاری و صنعتی فعالیت خود را اغاز نمود.

این شرکت در سال 1384 با توجه به نیاز کشاورزان و پیمانکاران اقدام به واردات تجهیزات آبیاری نمود و همواره واردات جدید ترین و بهینه ترین سیستم ها را سرلوحه خود قرار داده و در این جهت گام های مؤثری برداشته است.

در سال 1391 با مطالعه و بررسی های لازم اقدام به راه اندازی واحد تولیدی خود نمود و پس از تلاش های فراوان موفق به تولید بخشی از کالاهای وارداتی خود گردید و در همین راستا پس از تلاشی دو ساله توانست اولین قطره چکان کنترل فشار دار (pc)را در کشور تولید نماید و ایران را در زمره یکی از کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار دهد.

همچنین در همان سال در راستای استفاده از ظرفیت و محصولات برندهای برتر و صاحب نام آبیاری دنیا اقدام به واردات کلیه محصولات از HUNTER آمریکا نمود تا گام مؤثری در جهت ارتقاء سطح کیفی آبیاری فضای سبز و هوشمند سازی و اتوماسیون در بخش زراعت و باغبانی برداشته باشد.
در سال 1393 برای اولین بار در کشور سیستم آبیاری بارانی کم فشار که یکی از اقتصادی ترین و بهینه ترین سیستم آبیاری موجود می باشد را تولید نمود.

در حال حاضر شرکت ورسک اتصال پروژه های تحقیقاتی خود را با مراکز تحقیقاتی در حال بررسی قرار داده و در آینده ای نزدیک به مرحله عملیاتی خواهد رساند.

برند  ورسک

فیلتر دیسکی ورسک

یکی از ارکان اصلی آبیاری قطره ای، فیلتر دیسکی ورسک است. در آبیاری قطره ای، نکته بسیار مهم، جلوگیری از ورود آلودگی ها و ذرات معلق موجود در آب به سیستم آبیاری می باشد. به این دلیل که ورود این ذرات موجب گرفتگی آب چکان در سیستم می شود. وجود این گرفتگی موجب آفت کارآیی قطره چکان ها می شود.

یک فیلتر آبیاری ورسک در ابتدای حلقه سیستم آبیاری قطره ای و یا هر نوع شبکه آبرسانی دیگری نصب خواهد شد. حجم گسترده آب از داخل این فیلتر عبور خواهد کرد تا در نهایت عاری از هر گونه ذرات جامد مانند گل و لای و شن ریزه ها در اختیار شبکه آبیاری قطره ای برای محیط زراعی و یا هر فضای آبرسانی دیگری قرار بگیرد. انواع فیلتر دیسکی ورسک که با هدف تأمین نیازهای کشاورزی طراحی شده ‌اند.

ویژگی فیلتر دیسکی ورسک

•     تهیه شده از مواد پلیمرى مهندسى فوق العاده سخت با طول عمر بالا

•     دیسک هاى فوق العاده نرم با شیارهاى زاویه دار جهت افزایش سطح فیلتراسیون

•    کارتریج هاى دیسکى با قابلیت جذب ذرات معلق تا قطر 125 میکرون (120 مش) و 180 میکرون ( 80 مش)

•     سازگار با اسیدهاى ضعیف

•     مناسب جهت تصفیه آب در سیستم هاى آبیارى قطره اى

•     مناسب جهت تصفیه آب در سیستم هاى آبیارى بارانى مخفى شونده

•     کاهش هزینه هاى نگه دارى در سیستم هاى آبیارى

•    مناسب جهت استفاده، قبل از کنتورهاى آب شهرى

فیلتر دیسکی ۱ اینچ ورسک

از این کالا به منظور تصفیه آب در سیستم های آبیاری و مصارف دیگر می توان استفاده کرد. مینی فیلتر دیسکی نسبت به توری قابلیتی بیشتری در جذب املاح و جلوگیری از ورود آنها به داخل سیستم دارد. دیسکهای داخل دستگاه قابل شستشو و جابجایی می باشد. سایز ورودی و خروجی این مینی فیلتر 1 اینچ است. در هنگام استفاده از این مینی فیلتر افت فشار ناشی از فیلتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

 فیلتر دیسکی آبیاری

مشخصات فیلتر ورسک:

  • دو سر 1 اینج نر
  • قابلیت جذب ذرات معلق در آب با سایز از 130 میکرون به بالا
  • بدنه از جنس پلی پروپیلن بسیار با کیفیت و مقاوم
  • قابلیت تحمل فشار تا 8 بار
  • افزایش عمر مفیدسیستم آبیاری
  • عدم گرفتگی دریپر ها و نازل ها
  • دسترسی آسان و تمیز نمودن آن به سادگی
  • نصب آسان
  • استحکام زیاد

قیمت مناسب فیلتر ورسک

این نوع فیلترها نیز با کارآیی بیشتری از فیلترهای توری قادر به جداسازی ذراتی تا اندازه ۱۳۰ میکرون خواهند بود. مزیت دیگر این نوع فیلترها نسبت به فیلترهای توری قابلیت شستشوی معکوس و نیز عدم خوردگی و زنگ زدگی آنها به دلیل جنس آنها می باشد. در داخل فیلتر دیسکی یک سری دیسک که روی هم قرار گرفته اند وجود دارد که باید در هر فصل آبیاری بازدید و تمیز شود.

فیلترهای موسوم به دیسکی نسل جدیدی از فناوری ساخت فیلترها برای تصفیه آب در سیستم های آبیاری قطره ای است. فیلترهای دیسکی را می توان بهبود یافته فیلترهای توری و صافی های شنی دانست. این فیلترهای شامل تعدادی صفحات حلقوی پلاستیکی، مانند صفحات گرامافون هستند که سطح آنها دارای شیارهایی می باشد. این صفحات روی همدیگر چیده شده و داخل یک محفظه قرار می گیرد.

آب تصفیه شده پس از ورود به محفظه مجبور به عبور از لابلای صفحات دیسکی می شود. عبور آب از لابلای این صفحات باعث می شود که ذرات معلق موجود در آب مانند جلبک ها، مواد آلی و رسوبات کلوئیدی در شیارهای موجود روی صفحات به دام افتاده و آب زلال از بین صفحات خارج شود.

اندازه شیارها درجه تصفیه آب را مشخص می کند. با توجه به اندازه شیارها، فیلترهای دیسکی قادر خواهند بود ذراتی با قطر ۲۵ تا ۴۰۰ میکرون را از آب خارج نمایند. طرز کار فیلترهای دیسکی به این ترتیب است که تعداد زیادی دیسک روی هم قرار می گیرند تا به شکل یک سیلندر استوانه ای درآیند.

فشار آب ورودی باعث می شود تا اولا دیسک ها بهم فشرده شود ثانیا آب مجبور به عبور از لابلای دیسک ها شده و طی این فرآیند مواد معلق آن در بین دیسک ها گرفتار می شود. برای شست و شوی دیسک ها می توان یا بصورت دستی عمل کرد در این روش  دیسک ها از محفظه خارج شده و بصورت دستی شسته می شود.

فیلتر دیسکی ورسک 3 اینچ

فیلتر دیسکی دارای شیار های فوق العاده باریک روی دیسک های پلاستیکی بوده که ذرات و مواد بسیار ریز معلق در آب را گرفته و تا زمان انجام فرآیند اسمز معکوس این ذرات را در خود نگه می دارند. در حین عملیات شستشوی معکوس، ذرات از بین شیار های دیسک ها تمیز می شوند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر