خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

قطره چکان یا دریپر چیست؟

قطره چکان یا دریپر

فهرست مطالب

قطره چکان آبیاری یا دریپر یکی از تجهیرات اصلی مورد استفاده در صنعت کشاورزی بوده، که در سیستم های آبیاری قطره ای به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. عواملی مانند شرایط و وضعیت خاک زمین، مقدار آب مورد نیاز محصول و کیفیت آب مورد استفاده، در طراحی دریپر نقش اساسی دارد. در ادامه به بررسی انواع قطره چکان کشاورزی و قیمت قطره چکان آبیاری خواهیم پرداخت و نکات مهم در هنگام خرید و فروش قطره چکان را برای شما شرح خواهیم داد.

قطره چکان یا دریپر

نحوه عملکرد قطره چکان آبیاری

نحوه عملکرد قطره چکان بدین صورت است که دریپر آبیاری را بر روی یک لوله پلی اتیلن سایز کوچک (شلنگ نرم) با فاصله بندی هایی که از قبل طراحی شده است نصب می کنند. آب پس از این که با فشاری نزدیک به ۱ بار وارد قطره چکان شد، به صورت قطراتی پیوسته بدون فشار و با دبی حدود ۱ تا ۲۴ لیتر بر ساعت از دریپر خارج می شود.

بهترین نوع قطره چکان

بهترین قطره چکان را می توان دارای طراحی منحصر به فرد و خلاقانه، دقت بالا در قالب گیری، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و انجام آزمایش های کنترل کیفیت دانست که عوامل کلیدی و موثر در تولید یک قطره چکان آبیاری می باشند.

بهترین نوع قطره چکان

مزایای استفاده از آبیاری قطره ای

  1. سیستم آبیاری قطره ای با کاهش مصرف آب و همچنین کاهش هزینه نیروی انسانی، خود را به یک سیستم منحصر به فرد نسبت به روش های دیگر آبیاری تبدیل نموده است.
  2. در روش آبیاری قطره ای به دلیل نرسیدن آب اضافی به خاک و همچنین عدم رشد علف های هرز، عملیات زراعی با سهولت بیشتری صورت می پذیرد.
  3. به علت وجود رطوبت دائمی در سیستم آبیاری قطره ای، نمک های موجود در محلول رقیق مانده و به همین خاطر می توان از آب با شوری بیشتری نسبت به سایر روش های آبیاری استفاده نمود.
  4. افزایش محصولات

انواع قطره چکان

۱- قطره چکان با دبی ثابت یا تنظیم

۲- قطره چکان نرمال

قیمت انواع قطره چکان آبیاری قطره ای

قیمت انواع قطره چکان با توجه به نوع آن، برند و دبی متفاوت می باشد. به عنوان مثال در حال حاضر قطره چکان های ایرانی قیمتی بین ۴۵۰ الی ۵۰۰ تومان و قطره چکان های خارجی قیمتی بین ۷۵۰ الی ۹۵۰ تومان دارند. جهت استعلام قیمت انواع قطره چکان و مشاوره فنی رایگان با کارشناسان ما از طریق شماره ۰۲۶۳۳۵۱۰۳۳۰ تماس حاصل فرمایید.

گرفتگی قطره چکان آبیاری

گرفتگی قطره چکان یک معضل مهم است که می تواند یکنواختی پخش، میانگین آب خروجی دریپرها و در آخر راندمان آبیاری را کم و حجم مورد نیاز رشد گیاهان را بیشتر نماید.

گرفتگی قطره چکان کشاورزی

گرفتگی دریپر باعث هدر رفتن هزینه های آب، انرژی و از بین رفتن اعتماد از سوی کاربران خواهد گردید. بنابراین مقابله با گرفتگی قطره چکان، روشی رایج برای بهره وری مناسب از ذخایر آبی و افزایش راندمان سیستم آبیاری می باشد.

عوامل گرفتگی قطره چکان ها

  • مواد معلق در آب آبیاری
  • رسوبات شیمیایی
  • رشد موجودات میکروبی

در جدول زیر تفاوت بین دو روش آبیاری با قطره چکان (موضعی) و آب پاش (بارانی) آورده شده است:

آبیاری با قطره چکان

آبیاری بارانی

قطره چکان آب را با فشار کم می ریزد

آب پاش آب را با فشار زیاد می پاشد

قطره چکان آب را با دبی کم می ریزد

آب پاش آب را با دبی زیاد می پاشد

قطره چکان آب را در یک منطقه محدو پخش می کند

آب پاش آب را در سطح وسیع پخش می کند

انواع قطره چکان آبیاری

اگر ملاک تقسیم بندی در قطره چکان ها را کاهش فشار و انرژی قرار دهیم، می توان به دو دسته بندی زیر دست یافت:

  1. دریپرهای به اصطلاح روزنه ای که سطح مقطع جریان عبوری آن 0.2 تا 0.35mm2است
  2. دریپرهای مخصوص مسافت های طولانی که سطح مقطع جریان عبوری آن 1 تا 4.5mm2است

                      

همچنین قطره چکان آبیاری را می توان از لحاظ نوع نصب در تقسیم بندی دیگری جای داد:

  1. دریپر روی خط on-line که با استفاده از پانچ بر روی جداره لوله (شلنگ) مونتاژ شده
  2. دریپر سر راهی in-line که جهت نصب حتماً لوله بریده می شود

 

گرفتگی قطره چکان آبیاری

گرفتگی

یک معضل مهم است که می تواند یکنواختی پخش، میانگین آب خروجی دریپرها و در آخر راندمان آبیاری را کم، حجم مورد نیاز رشد گیاهان را بیشتر کرده و در آخر باعث هدر رفتن هزینه های آب و انرژی و عدم اعتماد کاربران را در پی داشته باشد. بنابراین مقابله با این گرفتگی قطره چکان ها، روشی برای بهره وری مناسب از ذخایر آبی و افزایش راندمان سیستم آبیاری می باشد.

عوامل گرفتگی در سیستم های آبیاری

1-    مواد معلق در آب آبیاری

مواد معلق در آب آبیاری شامل ذرات شن، سیلت، مواد گیاهی، جلبک، ماهی و ... می باشند. معمولاً ذرات بزرگ تر از یک دهم مجرای عبوری آب (نازل یا قطره چکان)، باید فیلتر شوند. درجه فیلتراسیون با اندازه مش توصیف می شود. (تعداد سوراخ در هر اینچ) و برای فیلتراسیون، مش 200 توصیه شده است. در هر سامانه آبیاری قطره ای برای حذف ذرات معلق دو مجموعه فیلتر از سه مجموعه فیلترهای موجود لازم است. فیلترهای موجود عبارتند ازفیلترهای هیدروسیکلون برای حذف ذرات سیلت و ماسه ریز موجود در آب (عملکرد آن بر اساس نیروی گریز از مرکز می باشد). فیلترهای شن برای حذف جلبک ها و سایر مواد معلق موجود در آب های سطحی و استخرهای ذخیره آب و فیلترهای توری یا دیسکی برای حذف نهایی ذرات معلق باقی مانده مانند رس، سیلت و شن موجود در آب.

نکته:این نکته را باید خاطرنشان کرد که هنگام پمپاژ ثانویه در صورت امکان ته نشینی کامل ذرات سیلت و ماسه ریز موجود در آب در حوضچه آرامش، فقط از فیلترهای شنی و هنگام پمپاژ مستقیم از فیلترهای سیکلون استفاده کنید.

 

فیلتر دیسکی

Disc irrigation filter

 

فیلتر شنی

Irrigation sand filter

فیلتر هیدروسیکلون

hydrocyclone filter

2-    رسوبات شیمیایی

ریشه رسوبهای شیمیایی ناشی از نبود کیفیت آب، تزریق کود و ... می باشد. در آب های زیر زمینی مشکل رسوب کربنات کلسیم (سفید رنگ) و مشکل رسوبات آهن (قرمز قهوه ای) وجود دارد. تشکیل رسوبات کلسیم بر اثر تغییر PH آب، گرم شدن آب ، تبخیر و واکنش های شیمیایی برخی از انواع کودها انجام می گیرد. در حالت کلی گرفتگی کربناتی به علت غلظت بیش از 122 میلی گرم در لیتر بی کربنات موجود در آب و PH بیش از 7.5 اتفاق می افتد.

 

3-    رشد موجودات میکروبی

جلبک، باکتری و قارچ در خطوط لوله رشد می کنند و سبب گرفتگی می شوند که راهکار برطرف کردن آن اضافه کردن کلر به آب آبیاری می باشد.

 

اسید شویی سیستم آبیاری قطره ای

حل کننده ای مانند اسید، به عنوان ماده ای جهت جلوگیری از جمع شدن انواع هیدروکسید ( Hydroxide)، نمک ها، کربنات ها و فسفات ها به کار برده می شود. چگالی (غلظت) اسیدی که به آبیاری اضافه می شود به میزان درصد اسید و نوع اسید وابسته است. اسیدها باید عاری از ناخالصی های نامحلول از قبیل گچ، روغن و غیره باشند. در جدول زیر غلظت توصیه شده اسدهای مختلف بیان شده است.

نام اسید

درصد اسید

غلظت توصیه شده در آب

نام اسید

درصد اسید

غلظت توصیه شده در آب

اسید هیدروکلریک

33

0.6

اسید نیتریک

60

0.6

اسید فسفریک

85

اسید سولفوریک

65

 

hydrochloric acid

 

phosphoric acid

                                       Nitric acid

 

آموزش تصویری آبیاری قطره ای

جهت آشنایی و نحوه نصب قطره چکان آبیاری پیشنهاد می شود ویدیوی زیر را که در آن توضیحات کاملی پیرامون قطره چکان و همچنین نحوه نصب قطره چکان بیان شده است مشاهده نمایید.

مزایای (محاسن) آبیاری قطره ای

1-    در این سیستم به علت کاهش مصرف آب و کاهش هزینه نیروی انسانی، یک مزیت مهم نسبت به سایر شیوه های آبیاری محسوب می شود.

2-    به علت نرسیدن آب به سطح بیشتری از خاک زمین، علف های هرز رشد نکرده و به همین دلیل عملیات زراعی با سهولت (راحتی) بیشتری صورت می پذیرد.

3-    به علت مرطوب ماندن همیشگی در روش آبیاری قطره ای، نمک های موجود در محلول را رقیق نگه داشته و به همین خاطر می توان از آب با شوری بیشتری نسبت به سایر روش های آبیاری اشتفاده کرد.

4-    افزایش محصولات

 

از تجریه های موفق در سطح جهان می توان به  سیستم آبیاری قطره ای اسرائیل اشاره کرد. سرزمینی که مانند ایران در خاورمیانه ای قرار گرفته است که دارای خشکسالی بیسابقه طی 900 سال گذشته است. اسرائیل یکی از پایه های اقتصادی خود را در سرزمینی که 60 درصد آن را کویر تشکیل داده است، تولید محصولات کشاورزی میدانست. آنها برای دستیابی به این هدف علاوه بر تاسیس کارخانه آب شیرین کن، اختراعات و نوآوری های زیادی را در زمینه تصفیه پیشرفته نمک و آبیاری قطره ای ابداع کردند. به طوری که در حال حاضر با مصرف دوباره 86 درصد از آب، مقام اول جهانی را در بازیافت آب دارد.

قیمت انواع قطره چکان آبیاری قطره ای

 قیمت انواع قطره چکان با توجه به نوع آن، برند قطره چکان و دبی قطره چکان ها متفاوت می باشد. به عنوان مثال در حال حاضر قطره چکان های ایرانی قیمتی بین 450 الی 500 تومان و قطره چکان های خارجی قیمتی بین 750 الی 950 تومان دارند. به برند های ایرانی و خارجی قطره چکان ها می توان به قطره چکان ایران دریپ، قطره چکان ایریتک، قطره چکان نتافیم آمریکا، دریپر اسرائیلی و قطره چکان یورودریپ اشاره کرد. جهت استعلام قیمت انواع قطره چکان ها با شماره 02633510330 تماس بگیرید.

 

قطره چکان نتافیم آمریکا

netafim dripper

 

قطره چکان ایریتک

                                      irritec dripper

قطره چکان یورودریپ

Eurodrip dripper

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر