خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

معرفی اجزای الکتروموتورهای صنعتی

معرفی اجزای الکتروموتورهای صنعتی

فهرست مطالب

هرآنچه که باید در مورد الکتروموتورهای صنعتی بدانید

موارد بسیار زیادی در سال های اخیر موجب پیشرفت در زندگی و صنایع شدند که از مهم ترین این اختراعات الکتروموتور است. شاید این سوال در ذهن شما کاربران عزیز پیش آید که الکتروموتور صنعتی چیست؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این دستگاه یعنی الکتروموتور و موارد مربوط به آن بیشتر آشنا شویم. به دستگاه هایی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند و این کار را با استفاده از پدیده های الکترومغناطیسی انجام می دهند، الکتروموتور نیز گفته می شود.

انواع متفاوت این دستگاه از لحاظ نحوه قرارگیری هادی ها و میدان و همچنین از نظر کنترلی که می تواند بر روی گشتاور خروجی مکانیکی، سرعت و موقعیت اعمال شود، مختلف می باشد. در حال حاضر که به سوال الکتروموتور چیست؟ پاسخ دادیم با ما همرا شوید تا در خصوص کاربر ها، اجزا و طریقه کارکرد این دستگاه مطالب بیشتری را بررسی کنیم.

کارآیی الکتروموتور

کاربردهای الکتروموتور صنعتی عمدتاً شامل دمنده ها، فن ها، ابزارآلات، پمپ ها، توربین ها، ابزارهای برقی دینام، کمپرسورها، دستگاه های نورد، کشتی ها، انتقال دهنده ها، کارخانه های کاغذ سازی می باشد. موتور الکتریکی یک وسیله ضروری در صنایع متنوعی همچون تجهیزات تهویه و خنک کننده با استفاده از حرارت HVAC، لوازم خانگی و وسایل نقلیه موتوری است.

موتورهای الکتریکی ها مهمترین دستگاههایی می باشند که از آنها میتوان در تجهیزات تهویه و خنک کننده گرمایش (HVAC)، وسایل نقلیه موتوری و لوازم خانگی استفاده نمود. اینها در تجهیزات صنعتی همانند آسیاب، کامیون های چنگال، کلاچ، روبات، وینچ و بالابر استفاده می شوند. بنابراین، موتور الکتریکی یک دستگاه الکترو مکانیکی است و یکی از اصلی ترین پیشرفت ها در زمینه مهندسی است. این دستگاه انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل میکند. انواع متفاوتی از موتورها در بازار موجود است که کاربردهای مختلفی دارند و در زمینه های متنوع مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای بکار رفته در الکتروموتور

روتور

به قسمتی که در موتور الکتریکی متحرک است روتور نیز می گویند. وظیفه روتور، عرضه قدرت مکانیکی طی فرایند تبدیل از انرژی الکتریکی از طریق شافت است. روتورها به صورت کلی دارای تیغه هایی رسانا است  که وظیفه حمل و جابجایی جریان را دارا می باشند و با میدان مغناطیسی ایجاد شده از طریق استاتور در ارتباط میباشند، موجب ایجاد نیروهایی به منظور راه اندازی و چرخش شافت می شوند. در برخی از موارد روتورها دارای ساختاری به شکل آهنربای دائم می باشند و استاتور دارای تیغه های رسانا است.

استاتور

استاتور نوعی قسمت ثابت در موتور الکتریکی می باشد و دارای سیم‌پیجی هایی و یا آهنربایی است که از طریق ایجاد میدان مغناطیسی و تبادل این میادین با روتور موجب چرخش روتور که دقیقا در مرکز شافت قرار گرفته می‌شود. در مرکز استاتور لمینت قرار گرفته است. حالت لمینت ورقه مانند است. وظیفه و یا به نوعی کاربرد لمینت جلوگیری از هدر رفتن انرژی و تلفات آن است.

بلبرینگها

در قسمت اول و آخر شافت از بلبرینگ برای چرخش بهتر روتور حول محور خود استفاده می شود. شافت از به وسیله بلبرینگ نیروی مکانیکی را به خروجی خود انتقال می‌دهد.

شکاف هوایی

بین جز ثابت و متحرک الکتروموتور که شامل روتور و استاتور می شود، باید یک فاصله هوایی وجود داشته باشد که موجب افزایش جریان مغناطیسی در آن می‌شود. این فاصله هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است که با افزایش آن سبب افزایش مضاعف و دوچندان حد میدان مغناطیسی و ایجاد نویز و صدای زیاد می‌شود، بسیار مهم است. به این منظور فاصله هوایی باید بسیار کم و در کم ترین میزان ممکن در نظر گرفته شود.

سیم‌پیچ

به مجموعه ای از سیم‌های پیچیده شده که قابلیت رسانا بودن را دارند و اغلب از جنس مس هستند و در داخل محفظه‌ای به نام کویل قرار گرفته اند سیم پیچی یا به اصطلاح سیم پیچ نیز می گویند. استاتور با رد شدن جریان الکتریکی از آن و اختلاف میدان مغناطیسی موجود در بین سیم پیچ و روتور چرخش را کنترل می‌نماید. اصولا به سیم‌پیچ ها قطب گفته می شود. سیم پیچ ها تعیین کننده دور چرخشی موتور الکتریکی می باشند. هر چقدر تعداد قطب‌ها بیشتر شود دور موتور نیز کاهش پیدا می کند.

در‌کاسه ها

در قسمت ابتدا و انتهای موتور الکتریکی بلبرینگ ها داخل صفحاتی قرار می گیرند که در کاسه شافت در مرکز آن است تا جریان چرخشی مکانیکی بدرستی و با قدرت کامل و کنترل شده منتقل شود.

پوسته

کلیه قسمت های ثابت و متغییر الکتروموتور داخل محفظه ای به نام پوسته قرار گرفته اند که کاملا بسته هستند و معمولا از جنس چدن و یا آلومینیوم است.

فن

در قسمت انتهایی موتور های الکتریکی و انتهای شافت یک فن ( پروانه ) وجود دارد که وظیفه آن هدایت جریان هوا از بیرون به داخل محفظه و پوسته را انجام میدهد. که این نوع جریان ورودی هوا سبب خنک شدن موتور الکتریکی و سیم پیچ می شود.

منبع تغذیه

موتور های صنعتی الکتریکی همانگونه که گفته شد، با انرژی الکتریکی شروع به کار می کند، که با اتصال آن به تیغه های قرار گرفته در ترمینال باکس هر موتور الکتریکی راه اندازی می‌شود. این نوع منبع تغذیه امکان دارد حاوی برق جریان مستقیم در هر ولتاژ و یا برق جریان متناوب باشد. همچنین کاربری های متفاوت موتور الکتریکی هم بخشی از تقسیم بندی موتور های الکتریکی است. تقریبا در تمامی صنایع موتور الکتریکی کاربردهای فراوانی دارد و همانگونه که اشاره شد موتور الکتریکی در زندگی روزمره بسیار کارایی دارد و از لوازم خانگی تا ماشین آلات سنگین صنعتی همه و همه از الکتروموتور بهره می برند.

 

محصولات مرتبط:

الکتروموتور جمکو (jemco)

الکتروموتور کاجیلی (kaijieli)

الکتروموتور 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر