خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

معرفی شیلنگ ویبراتور و انواع آن

فهرست مطالب

شیلنگ ویبراتور که نام دیگر آن شیلنگ ویبره می‌باشد یک ابزار است که در ساخت و سازهای ساختمانی و عمرانی و به صورت دقیق تر در مبحث بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه شیلنگ ویبراتور در بتن ریزی می باشد این می باشد که بتواند به خوبی حباب و هوای اضافی موجود در بتن را از بین ببرد و در نتیجه یک بتن صاف و صیقلی و مستحکم ایجاد نماید.

شیلنگ ویبراتور یا همان شیلنگ ویبره در واقع یک ابزار می باشد که در بتن ریزی ساختمان ها در زمان ساخت آنها مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل شیلنگ ویبراتور و انواع آن و همچنین کاربرد های این وسیله بپردازیم پس با ما همراه باشید :

معرفی شیلنگ ویبراتور

شیلنگ ویبراتور یک وسیله و ابزار است که در هنگام بتن ریزی ساختمان ها به منظور هواگیری هرچه بهتر بتن از آنها استفاده می شود. شیلنگ ویبره در طرح ها و انواع مختلف توسط سازندگان و تولید کننده های مختلف برای برنامه های سازندگی و عمرانی و همچنین طراحی ساختمان تولید و روانه بازار می گردند. وظیفه اصلی شیلنگ ویبراتور در زمان بتن ریزی این می باشد که با استفاده از عملکرد خود اطمینان حاصل نمایند که حباب های موجود در بتن کاملاً از بین رفته و هیچ جبابی در بتن باقی نماند.

شیلنگ ویبراتور

زمانی که در هنگام اجرای بتن ریزی از شلنگ ویبراتور استفاده می کنیم نتیجه کار این می شود که بتن بسیار مستحکم تر شده و سطح کار کاملاً صاف و صیقلی و بدون لک و لوک می باشد. استفاده از شیلنگ ویبراتور در بتن ریزی امروزه ساختمان ها امری ضروری است و تمامی پیمانکاران از شیلنگ ویبراتور برای هواگیری کامل بتن اعمال شده استفاده می کند. شیلنگ ویبراتور که از نوع معمولی می باشد در هر دقیقه هزار بار گشتاور و ارتعاش تولید کرده و توسط نیرویی که ایجاد می کند فضای اضافی موجود در بتن را به صورت کامل از بین برده و در پایان کار وقتی که بتن خشک شد سطح بتن صاف و صیقلی بوده و در مقایسه با یک بتن ریزی که به صورت معمولی و بدون شیلنگ ویبراتور انجام شده دارای تفاوت کاملاً مشهودی می‌باشد. همانطور که گفته شد شیلنگ ویبراتور در طرح ها و اندازه های مختلفی تولید و روانه بازار می‌کند و در مورد طول شیلنگ ویبره باید بگوییم که این دستگاه دارای طولی بین ۲ الی ۶ متر می باشد تا بتوان به خوبی تمامی نواحی لازم برای بتن ریزی را تحت شعاع و پوشش قرار داد.

طریقه استفاده از شیلنگ ویبراتور

استفاده از شلنگ ویبره برای امر بتن ریزی برای از بین بردن فضاهای موجود در بتن بسیار ضروری است اما یکی از دیگر از مسائلی که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم استفاده صحیح از شیلنگ ویبراتور حین بتن ریزی می باشد. شیلنگ ویبراتور باید به صورت عمودی به درون مواد تشکیل دهنده بتن وارد شود و اگر به نحوی غیر از این یعنی به صورت غیر عمودی وارد بطن گردد، کارایی و بازدهی شیلنگ پایین آمده و در نتیجه حباب گیری به صورت کامل انجام نشده و حباب هایی درون بتن می ماند و از کیفیت بتن اعمال شده کاسته می‌شود. شیلنگ ویبراتور در انواع مختلفی ارائه می گردد و که هر کدام دارای یک پوکر مخصوصض خود هستند.

انواع شیلنگ ویبراتور

 اندازه پوکر های موجود در ویبراتور ها بین ۱ الی ۵ اینچ متفاوت می باشد و در هنگام انتخاب شیلنگ ویبراتور باید با توجه به میزانی که می خواهیم بتن ریزی نمایید و همچنین عمق بتن به انتخاب شیلنگ ویبره با پوکر مورد نظر به پردازیم. همانطور که گفته شد شیلنگ ویبراتور در طرح ها و انواع مختلف ارائه می‌شود و بسیار مهم است که در هنگام کار یک شیلنگ ویبراتور مناسب طرح انتخاب نماییم.

انواع شیلنگ ویبراتور

 در زیر لیست مهمترین انواع شیلنگ ویبراتور آمده است :

  • شیلنگ ویبراتور بادی
  • شیلنگ ویبراتور برقی
  • شیلنگ ویبراتور بنزینی
  • شیلنگ ویبراتور مکانیکی
  • شیلنگ ویبراتور دریلی
  • شیلنگ ویبراتور برقی دریلی

 معرفی شیلنگ ویبراتور برقی دریلی

شلنگ ویبراتور دریلی در پروژه های ساختمانی که دارای مقیاس کوچک و متوسط هستند مورد استفاده قرار می گیرد. یک نوع شیلنگ ویبراتور نیز وجود دارد که با شلنگ ویبراتور برقی دریلی می گویند که این شیلنگ کارایی بسیار ساده تری دارد و نحوه کار کردن با آن بسیار آسان و بدون دردسر می باشد. از مزایای ویبراتور برقی این است که در هنگام استفاده از این نوع شیلنگ ویبره برای بتن ریزی نیازی نیست تا محل استقرار بتن وجود داشته باشد و یا همچنین نیاز به این موضوع نمی باشد که در زمان های مشخص بنزین و روغن موجود در شیلنگ ویبراتور تعویض گردد و به راحتی با استفاده از برق تک فاز قابل استفاده می باشد.

اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد مزیت شیلنگ ویبراتور دریلی صحبت کنیم باید بگوییم که این نوع ویبراتور به دلیل سبک بودن شان بسیار مورد توجه کارفرمایان قرار می گیرند، به صورتی که برای بیشتر مقاصد بتن ریزی از این نوع شلنگ ویبراتور استفاده می گردد. یکی از نکاتی که در هنگام خرید شیلنگ ویبراتور برقی باید به آن توجه کنیم این است که موتور مورد استفاده در این نوع ویبراتور باید بیشتر از ۱۲۰۰ وات باشد چرا که اگر قدرت آنها کمتر از این مقدار باشد ارتعاش لازم را برای از بین بردن حباب های موجود در بتن ایجاد نکرده و  نتیجه مورد نظر ایجاد نمی گردد.

مزایای شیلنگ ویبراتور برقی دریلی

همانطور که قبلا گفته شد شیلنگ ویبره دریلی به علت سبکی آن و همچنین راحتی و سهولتی که در در هنگام بتن ریزی ایجاد می کند، به عنوان بهترین شیلنگ به کار برده شده در کارهای ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از معایب شلنگ ویبراتور مکانیکی این است که در هنگام کار نیاز به یک موتور جداگانه دارند تا بتواند نیروی لازم برای به ارتعاش در آمدن آن را تامین نماید.

 اما شیلنگ ویبراتور دریلی نیاز به چنین چیزی ندارد و کار کردن با آن بسیار ساده و آسان می باشد همچنین به دلیل اینکه پوسته روی این شیلنگ پلاستیکی است وزن بسیار کمی دارد و جابجایی و حمل و نقل آن توسط هر فردی امکان پذیر بوده و سخت نیست.

کاربرد های شیلنگ ویبراتور برقی

از مهمترین کاربرد های شیلنگ ویبره برقی می توان به بتن ریزی در تمامی مقاطع مانند ستون ها، سقف ها و غیره اشاره کرد. در مقاطعی مانند سقف ها و یا ستون ها فضای کافی برای انجام کار و یا محلی که بتواند فردی که می‌خواهد بتن ریزی نماید قرار بگیرد وجود ندارد، همچنین قرار دادن موتور ویبراتور در چنین جاهایی بسیار دشوار و یا غیر ممکن می باشد. در چنین مواقعی است که استفاده از شیلنگ ویبراتور برقی نمود پیدا کرده، چرا که استفاده از این شیلنگ ها مستلزم محلی جهت قرارگیری انجام دهنده کار و یا قرار دادن موتور ویبراتور نیست و به راحتی فرایند بتن ریزی با استفاده از این شیلنگ ویبراتور انجام می گیرد.

بازه قیمت شیلنگ ویبراتور برقی دریلی

می توان گفت یکی دیگر از مزایای شیلنگ ویبره برقی نسبت به دیگر مدل ها، قیمت بسیار مناسب آن می باشد. دلیل این امر این است که موتور ویبراتور و همچنین شلنگ ویبراتور به صورت یک جا و سر هم می باشند. این باعث شده تا این نوع شیلنگ ویبراتور از انواع دیگر آن دارای قیمت بسیار کمتری باشد.

قیمت شیلنگ ویبراتور

طریقه کارکردن با شلنگ ویبره

 در حالت کلی در مورد نحوه کارکرد شیلنگ ویبراتور باید بگویم که شیلنگ ویبراتور ارتعاش و لرزش لازم را درون بتن ایجاد می کند و مواد تشکیل دهنده بتن را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و همچنین هرگونه حباب و فضای اضافی در بتن را از بین می برد که نتیجه این کار ایجاد یک بتن بسیار قوی و صاف و صیقلی می گردد.

روش راه اندازی و استفاده از شلنگ ویبراتور

 در مرحله اول چرخ دنده خروجی موتور ویبره را به سر شیلنگ ویبراتور متصل می کنیم. با استفاده از بستی که روی شیلنگ ویبراتور قرار دارد این شیلنگ را بر روی چرخ دنده خروجی موتور ویبره متصل کرده و خوب سفت می کنیم. معمولاً جفت کردن این مهره ها با استفاده از یک تکه به صورت پادساعتگرد می باشد صورت می گیرد. در واقع برای بستن این مهره باید آن را به سمت چپ بچرخانید.  بعد از انجام این کار دکمه موجود روی موتور شلنگ ویبراتور را زده و دستگاه را روشن می کنیم. در صورتی که می خواهید به صورت طولانی مدت از دستگاه شیلنگ ویبراتور برای بتن ریزی استفاده کنید معمولاً در انواع مختلف شیلنگ ویبراتور یک دکمه در زیر دکمه روشن کردن دستگاه وجود دارد که با فشار دادن دکمه دستگاه به صورت ممتد روشن می ماند و دیگر نیازی نیست که دستمان را بر روی دکمه روشن شدن دستگاه نگه داریم.

استفاده از شیلنگ ویبراتور

 در صورتی که برای اولین بار با دستگاه شیلنگ ویبراتور کار می کنید بهتر است سر شیلنگ ویبراتور را بر روی یک سطح سخت فشار دهید.در حین استفاده از شلنگ ویبراتور لازم است که به صورت اصولی از این دستگاه استفاده کنید و با توجه به عمق بتن به صورت کاملاً دقیق و اصولی شیلنگ را درون بتن فرو ببرید تا حباب گیری و یا همان هواگیری بتن به صورت کامل انجام شود و نتیجه لازم حاصل گردد. بعد از اینکه کار با دستگاه تمام شد سریعا دکمه خاموش شدن دستگاه را بزنید و حتما پس از اتمام کار دو شاخه دستگاه را از پریز برق جدا نمایید.

نکاتی که در هنگام استفاده از شیلنگ ویبره باید به آن توجه کنیم

  • دلیل اینکه جهت مهره رزرو  برای متصل کردن موتور و شیلنگ به سمت چپ در نظر گرفته اند این است که جهت چرخش موتور ویبراتور در حین عملیات بتن ریزی و ایجاد ارتعاش و لرزه به سمت راست می باشد و در نتیجه در هنگام عملیات، پیچ اتصال تحت هیچ شرایطی شل و یا لغو نمی گردد.
  • هنگام استفاده از دستگاه شیلنگ ویبره باید به این نکته توجه کنید که این دستگاه ها نیاز دارند تا در بازه های زمانی مشخص استراحت کنند و در حالت کلی استفاده از دکمه های که باعث می شود تا دستگاه به صورت ممتد در حال فعالیت باشد اصلا پیشنهاد نمی شود. از جمله مشکلاتی که در صورت استفاده ممتد و بدون استراحت از شیلنگ ویبره برای دستگاه پیش می‌آید، داغ شدن بیش از حد دستگاه و در نتیجه خرابی دستگاه است.
  • بعد از اتمام کار و تمام شدن حباب گیری بتن مورد نظر شیلنگ ویبره را از موتور آن جدا نمایید. چرا که در صورتی که این کار را انجام ندهید امکان دارد شیلنگ ویبره تاب بخورد و در طول عمر این دستگاه کاهش پیدا کند.

نکاتی برای نگهداری و افزایش طول عمر شیلنگ ویبره

  • یکی از مواردی که شاید به ظاهر ساده بیاید ولی در افزایش طول عمر شیلنگ به طور بسیار تاثیرگذار است این است که بعد از اتمام کار مطمئن شویم که دستگاه از برق جدا شده است.
  • در صورتی که در هنگام استفاده از دستگاه متوجه شدیم که دستگاه از خود ارتعاشات غیر طبیعی و غیر معقولی ایجاد می‌کند و یا صداهای غیر طبیعی و عجیب و غریب از دستگاه شنیده می‌شود، باید سریعاً دستگاه را خاموش کرده و نسبت به عیب یابی دستگاه اقدام نماییم.
  • حتماً پیچ های موجود بر روی موتور و شیلنگ ویبراتور را به صورت دوره ای و منظم مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که تمامی پیچ ها به صورت کاملا دقیق سفت شده باشند. چرا که هرگونه شل بودن و یا لقی در پیچ ها باعث باز شدن پوسته موتور دستگاه شده و خطرات جانی زیادی را می تواند به بار بیاورد. 
  • شیلنگ ویبراتور یک دستگاه برقی مکانیکی می باشد و در صورتی که برای سرویس و نگهداری آن برنامه‌ای مرتب و دقیق در نظر گرفته شود طول عمر دستگاه به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.
  • برای تمیزکاری و از بین بردن جرم های ایجاد شده بر روی شیلنگ ویبراتور باید از این پارچه مرطوب و همچنین در صورت وجود از مقداری مواد تمیز کننده استفاده نمایید. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از تمیز کننده ها ممکن است به پوسته بیرونی شیلنگ ویبراتور آسیب بزنند پس نباید از هر نوع تمیز کننده ای برای سرویس کردن شیلنگ ویبراتور استفاده کنیم و باید بسیار توجه کنیم که مایع تمیز کننده به هیچ وجه وارد قسمت موتور دستگاه نگردد.

شیلنگ ویبراتور ایران کوب

شیلنگ ویبراتور ساخت ایران

امروزه در بازار صنعتی شیلنگ های ویبراتوری وجود دارند که ساخت داخل بوده و کیفیت بسیار خوبی دارند. یکی از بهترین شیلنگ های ویکتور ساخت ایران شیلنگ ویبره ایران کوب می باشد که دارای کیفیت و دوام بسیار خوب بوده و به خوبی می تواند با کالاهای مشابه خارجی خود رقابت نماید. از مزایای شیلنگ ویبراتور ایران کوب نسبت به کالاهای خارجی مشابه می‌توان به قیمت شیلنگ ویبراتور که بسیار پایین‌تر از نمونه‌های مشابه می باشد اشاره نمود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر