خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

مقایسه موتور ویبراتور بنزینی و برقی بتن

فهرست مطالب

از مقایسه تا انتخاب میان ویبراتور برقی و بنزینی

برای رسیدن به یک بتن یکنواخت که در آن خبری از حباب ها نباشد، عملیات ویبره زنی را در نظر می ‌گیرند. در این عملیات، هدف آن است که بتوانیم با لرزاندن عمق بتن در مراحل ابتدایی، یعنی درست در زمانی که بتن هنوز در فاز سیالی حضور دارد، حباب ها را از اعماق آن بیرون بکشیم.

این لرزاندن باعث از بین رفتن اصطکاک میان ذرات و ملات سیمان نیز خواهد شد. به این ترتیب حجم بتن کاملاً یکدست شده، مرغوبیت بهتری پیدا خواهد کرد. موفقیت در عملیات ویژه زنی متکی بر استفاده درست از شیلنگ ویبراتور بتن می باشد. اینکه کدام مدل از موتور ویبراتور برقی یا بنزینی را برای تکمیل عملیات حباب زدایی خود انتخاب کرده باشیم.

ساخت و ساز ها در اشکال متنوعی انجام می شوند. از یک سازه ساده مسکونی تا یک عملیات بزرگ عمرانی در ابعاد ملی همگی نیاز به بتن ریزی دارند. اما حجم بتن و یا ساختار بتن در هر پروژه ‌ای متفاوت از دیگر پروژه ها می باشد.

از این رو نیازهای متفاوتی در تکمیل عملیات ویبره بتن احساس می‌ شود. انواع موتور ویبراتور برای تامین نیازهای متفاوتی ابداع شده اند. لکن در این بین مدل ها مانند ویبراتور برقی و ویبراتور بنزینی بیش از دیگر نمونه ها مورد توجه قرار گرفته اند.

در حال حاضر باید ویبراتور برقی و ویبراتور بنزینی را به عنوان محبوب ترین مدل از انواع موتور ویبراتور بتن در نظر بگیریم. تقریباً ویبره زنی هر فضای ساخت و سازی را می ‌توان در بهره ‌مندی از این دو نوع موتور ویبراتور پرکاربرد انجام داد.

اما رقابت اصلی در انتخاب میان یکی از این دو می باشد. بسیاری در امر ساخت و ساز برای رسیدن به موتور ویبراتور مناسب با چالش ‌های جدی مواجه هستند. اینکه کدام ‌مدل موتور ویبراتور برقی یا بنزینی مناسب نیازهای آنها می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ شفافی داده باشیم. یک مقایسه کلی میان موتور ویبراتور برقی و موتور ویبراتور بنزینی را تدارک دیده ایم تا در نهایت بتوانیم وجه برتری هر کدام از این مدل ها در شرایط متنوع کاری را مطرح کنیم. اما قبل از بیان تفاوت ها باید دور نمایی از این دو نوع موتور ویبراتور بتن داشته باشیم.

آشنایی با موتور ویبراتور برقی

هر دستگاه شیلنگ ویبراتور برقی با حضور یک موتور الکتریکی کار می کند. این موتور الکتریکی که می ‌تواند از مدل های تکفاز و یا سه فاز باشد، در مقام موتور ویبراتور بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

قدرت قابل به کار موتور ویبراتور برقی تقریبا اندک است و غالباً از آنها برای تکمیل شیلنگ ویبراتورهای کوچک برای کار در فضاهای محدود ساختمان سازی استفاده می شود. البته با حضور موتورهای سه فاز می ‌توانیم شیلنگ ویبراتور بتن قدرتمندتری داشته باشیم.

اما رسیدن به برق سه فاز نیز چالش ساده ای برای کار در فضاهای شهری می باشد. شرایط راه اندازی ساده در کنار قیمت تمام شده اندک از دلایل محبوبیت یک موتور ویبراتور برقی محسوب می شود.

آشنایی با موتور ویبراتور بنزینی

حضور یک موتور احتراق داخلی که با سوخت بنزین کار می ‌کند، وجه طراحی در انواع متنوع از شیلنگ ویبراتورهای بنزینی است. قدرت حرکت فنر در این دست شیلنگ ویبراتورها از طریق کارکرد یک موتور بنزینی قدرتمند تامین می ‌شود.

موتور مذکور غالباً از نوع دو سیلندر با عملکرد چهار زمانه می باشد. یک ویبره بنزینی بتن قدرت کارکرد بالایی دارد. از این رو می تواند شیلنگ های قطور و طویلی را به لرزش اندازد. قدرت بالا، اطمینان در کار همراه با انعطاف مناسب در استفاده از انواع شیلنگ ها، زمینه ‌ساز محبوبیت انواع ویبره بنزینی بتن شده است. 

موتور ویبراتور برقی یا بنزینی، کدام را انتخاب می‌ کنید؟

در سطح یک عملیات ساخت و ساز هستید و می ‌دانید در این عملیات چه حجمی از بتن ریزی اتفاق می افتد. آنگاه است که در تکاپوی تامین یک شیلنگ ویبراتور مناسب اقدام می کنید. چرا که می دانید بتن مرغوب در نهایت باید از یک عملیات ویبره زنی مناسب بهره ‌مند باشد.

پس باید طول و قطر شیلنگ ویبراتور سایز مناسبی داشته باشد، اپراتورها مهارت فنی کافی در کار با شیلنگ ویبراتور را کسب کرده باشند و در آخر شیلنگ ویبراتور ما تحت قدرت کافی قرار گرفته باشد. آخرین مرحله، انتخاب یک موتور ویبراتور مناسب است.

موتور ویبراتور برقی با تمام تفاوت‌ هایی که با مدل ‌های بنزینی دارد، وجه مشترک بسیار مهمی نیز دارد. هر دوی آنها قابلیت ویبره بتن در حجم های متوسط از عملیات ساخت و ساز را دارند. از این رو تقریبا می‌ توان سطح عملیات یک موتور ویبراتور برقی را در حد و اندازه های یک موتور ویبراتور بنزینی در نظر گرفت.

شاید نزدیکی در توانمندی این دو نوع موتور ویبراتور، اولین چالش در انتخاب یکی از آنها باشد. لکن باید دید که چه تفاوت هایی میان این دو نوع موتور ویبراتور بتن محبوب نقش بازی می کند.

ابعاد موتور ویبراتورهای برقی و بنزینی متفاوت است

اولین نکته قابل توجه در بیان تفاوت ها میان موتور ویبراتور برقی و بنزینی، در شکل ظاهری آنها نمایان می شود. زمانی که موتور ویبراتور برقی را به مراتب کم حجم تر از نمونه های بنزینی در نظر می گیریم. دلیل ساده ای هم برای این موضوع وجود دارد.

سادگی در طراحی موتور ویبراتور برقی باعث کوچکی سایز آن در شرایط تامین قدرت برابر شده است. یک موتور بنزینی در حضور قطعات متعددی ساخته می شود. از این رو منطقی است که اندکی به نسبت از موتور ویبراتورهای برقی حجیم تر باشند.

قدرت تفاوت کلیدی میان موتور ویبراتور برقی و بنزینی

مهمترین ویژگی در کار با هر موتوری در هر نوع عملیات ساختمان ‌سازی و یا هر فضای صنعتی دیگری را باید در میزان قدرت آن موتور جستجو کنیم. موتورها ابداع شده اند تا قدرت ما را در کارهای سنگین افزایش دهند. لذا قدرت تولید شده آنها مهمترین ویژگی آنها است.

موتور ویبراتور بنزینی در حجم برابر بسیار قدرتمندتر از موتور ویبراتور برقی می باشد. از این رو در حین عملیات های ویبره زنی سطح بالای ساختمان سازی، بیشتر از نمونه های برقی مورد توجه قرار می گیرند. بتن ریزی عملیات ساده ای نیست.

نتایج ساده ای هم ندارد. به هر حال آینده یک سازه در گرو تامین یک بتن مرغوب است. از این رو رسیدن به یک عملیات صحیح بتن ریزی شرط کلیدی در آینده مستحکم سازه ها می باشد. لذا هر کسی مایل است تا از قدرت بالاتری در ویبره بتن بهره‌ مند باشد.

به این ترتیب نگاه کاربردی تری نسبت به ویبره بنزینی بتن به نسبت از انواع موتور ویبراتورهای برقی وجود دارد. 

البته همیشه قدرت بالاتر شرط کلیدی در ویبره زنی های اصولی نمی باشد. بسیاری از فضاهای بتن ریزی در حجم با مقدار محدود بتن انجام می ‌شود. چنین فضاهایی را نمی توان با شیلنگ ویبراتورهای حجیم و قدرتمندی ویبره زنی کرد. چنین فضاهای کوچکی نیاز به موتور ویبراتورهای کم توان مانند مدل ‌های برقی دارند.

انعطاف در کار با انواع شیلنگ ویبراتور

این موتور ویبراتورها نیستند که عملیات ویبره زنی را انجام می دهند؛ بلکه آنها تنها در مقام تامین کننده قدرت برای کارکرد انواع شیلنگ ویبراتور مورد توجه قرار می ‌گیرند. ویبره زنی درست در گرو انتخاب شیلنگ ویبراتور درست قرار دارد.

برای حجم های متفاوت از بتن که در اعماق گوناگون ریخته می ‌شوند، شیلنگ ویبراتورهای متفاوتی طراحی شده است. مشخصه انتخاب انواع شیلنگ ویبراتور در طول و قطر پوکر است. هر چه طول و یا قطر پوکر در طراحی شیلنگ ویبراتور بزرگتر باشد، باید انتظار تامین قدرت بالاتری را نیز داشته باشیم.

البته شیلنگ ویبراتورهای طویل تر و یا قطورتر وزن بیشتری هم دارند. لذا به قدرت موتوری بالاتری برای تکمیل لرزش خود نیاز خواهند داشت. یکی از برتری های موتور ویبراتور بنزینی به نسبت از موتور ویبراتور برقی، انعطاف بالای آنها در کار با انواع شیلنگ ویبراتور می باشد.

تقریبا طیف کاملی از انواع شیلنگ ویبراتور را می توان با یک موتور ویبراتور بنزینی به لرزش انداخت. لکن شیلنگ ویبراتورهای کوچک در طول های 1 و 1.5 متری که قطر کمی دارند، در حیطه کامل موتور ویبراتورهای برقی قرار دارند. 

نوع انرژی و تاثیر آن در کارایی موتور ویبراتورها

هر اندازه یک موتور در تامین قدرت نقش کلیدی دارد، نحوه تامین انرژی آن نیز در جایگاه مهمی قرار می گیرد. برای کارکرد یک موتور ویبراتور بنزینی نیاز به تامین همیشگی سوخت بنزین است. این تامین درست و امن و با کیفیت خوب از سوخت بنزین داستان چندان ساده ‌ای نیست و غالباً می ‌تواند چالش برانگیز باشد.

اما برتری کار در فضاهایی است که دسترسی به نیروی برق وجود ندارد.

یک محل ساخت و ساز دورافتاده و یا فضای کارگاه ساختمان سازی که هنوز اجازه استفاده از برق شهری را کسب نکرده است، بهترین شرایط برای استفاده از موتورهای بنزینی را باعث خواهد شد. مانند موتور ویبراتور بنزینی که کاملا مورد توجه چنین فضاهایی است.

اما در مقابل وقتی در کارگاه ساختمانی سازی، نیروی برق به آسانی در اختیار قرار می‌ گیرد، بهره مندی از موتور ویبراتور برقی بسیار ساده است. آنها عاری از هر گونه چالشی تنها با اتصال به یک پریز ساده برق راه اندازی خواهند شد.

هر چند همین اتصال ساده، ما را ملزم به استفاده از کابل برق های طولانی در فضای ساختمان سازی می کند. اتفاقی که چندان جریان امنی به حساب نمی ‌آید.

آلودگی ‌های محیطی، تفاوتی که چندان به چشم نمی ‌آید

یکی از اصلی ترین تفاوت ها میان یک موتور ویبراتور برقی در مقابل نمونه های بنزینی، تولید کمتر انواع آلودگی محیطی و صنعتی است. موضوعی که ظاهراً در محیط خشن کارگاه ساختمان سازی، فاکتورهای چندان تاثیرگذاری نیست. اما حرفه ای ها می دانند که این تفاوت ‌ها در کجاها اهمیت خود را نشان خواهند داد.

موتور ویبراتور برقی به مراتب کم صداتر از موتور ویبراتور بنزینی کار می ‌کند. از این رو در ساخت و ساز های شهری زمانی که در میان انبوه خانه های مسکونی هستید، سکوت کارکرد موتور ویبراتور برقی اهمیت بالایی دارد.

تفاوت دیگر در دود حاصل از کار موتور ویبراتور بنزینی است. به هر حال موتور ویبراتور بنزینی یک موتور احتراق داخلی است و باید انتظار دود قابل توجهی در خروجی اگزوز آن نداشته باشیم. از این رو چندان برای کار در محیط های بسته و یا مسقف مناسب نیستند.

در چنین محیط های بسته ای بهتر است از موتور ویبراتور برقی که عاری از هر گونه آلایندگی است، استفاده شود. 

هزینه تعمیر و نگهداری که همیشه مورد توجه قرار می‌ گیرد

فرقی نمی کند که با کدام دستگاه ساختمان سازی کار می کنید. قاعدتاً دستگاه شما وجه صنعتی دارد. از این رو نیاز به شرایط تعمیرات و نگهداری پیدا خواهد کرد. تقریباً هر حرفه ای در کار با هر تجهیز ساختمان سازی توجه کافی در امر تعمیر و نگهداری خواهد داشت.

لکن میزان هزینه تعمیر و نگهداری وجه کلیدی در کار با انواع تجهیزات ساختمان سازی است. موتور ویبراتور بنزینی به ‌مراتب از موتور ویبراتور برقی همراه با قطعات مکانیکی بیشتری است. لذا شرایط نگهداری سخت تر و هزینه تعمیرات احتمالاً بالاتری را خواهد داشت

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر