خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

منظور از تعداد الماس در تیغه کاتر چیست؟

منظور از تعداد الماس در تیغه کاتر چیست؟

فهرست مطالب

منظور از تعداد الماس در تیغه کاتر چیست؟

از اساس به تمام وسایلی که از نظر مکانیکی امکان ایجاد برش در یک سطح را داشته باشند، کاتر گفته می‌شود؛ کاتر آسفالت‌بر، کاتر بتن‌بر یا کاتر نجاری همه و همه ابزاری هستند که شما بسته به نام آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که هر کدام مناسب ایجاد برش در چه سطوحی هستند.

از نظر مکانیکی شاید این سه دسته که به طور مثال نامبردیم دارای تفاوت‌هایی از قبیل توان موتور یا سایز و ابعاد باشند اما اصلی‌ترین تفاوت هر سه، به تیغه کاتر مربوط است. تیغه کاتر عیناً همانند اسلحه یک کاتر است و بیشتر توانایی وسیله در برش سطوح وابسته به آن است.

همین موضوع دستمایه‌ای شد تا ما نگاهی دقیق‌تر نسبت به تیغه کاتر داشته و تلاش کنیم تا اصطلاحات و برخی مشخصات فنی که در مورد آن مطرح می‌شود را بررسی کنیم. پیش از آغاز فرآیند بررسی لازم است تا از یک ابهام احتمالی جلوگیری کنیم.

مقصود ما از کاتر در این یادداشت کاترهای مکانیکی بزرگ و دارای قوه محرکه است نه کاترهای دستی و کوچکی که در نجاری ساختار و ظاهری مشابه همان تیزبر دارند. پس طبیعتاً مقصود ما از تیغه کاتر نیز، تیغه‌های کوچک و نازک آن دسته از کاترها نیست.

 

کاتر آسفالت‌بر و کاتر بتن‌بر

دقت داشته باشید که کاترهای نجاری، اکثراً بخاطر نوع کاربردی که دارند وسایلی بزرگ‌تر از حد معمول و ثابت هستند؛ یعنی جابجایی در تولید آن‌ها یک هدف نیست. شاید از نظر ظاهری تفاوت‌هایی با کاتر آسفالت‌بر و کاتر بتن‌بر داشته باشند اما اساس کار آن‌ها یکسان بوده و ساختار تیغه آن‌ها، اگر تیغه گرد باشد، یکسان است.

سوای این موضوع گاهاً ممکن است از کاتر آسفالت‌بر برای کار در نجاری و برش چوب استفاده شود اما با تیغه مخصوص نجاری نه همان تیغه معمولی. هرچند چون برش‌های این نوع کاتر چندان دقیق و مناسب ظریف‌کاری نیست احتمالاً از آن برای برش‌های بزرگ در چوب به عنوان ماده خام استفاده کنند.

نکته دیگری که اهمیت دارد این است که کاتر آسفالت‌بر و کاتر بتن‌بر نیز از نظر مکانیکی و نوع وسیله اساساً تفاوتی ندارند. شما با نصب تیغه کاتر بتن‌بر مناسب بر روی کاتر آسفالت‌بر آن را به بتن‌بر تبدیل می‌کنید.

ساختار تیغه کاتر به چه شکل است؟

تیغه کاتر یک دیسک دوار با ضخامت کم است که در مرکز آن یک دایره خالی جهت قرارگیری محور کاتر تعبیه شده است. در کنار این دایره خالی معمولاً یک یا دو محل برای بستن پیچ و محکم کردن کاتر بر محور تعبیه شده است.

باید گفت که کل برندگی و توانایی کاتر مدیون لبه‌های آن است. لبه‌های تیغه کاتر برش خورده و به قطاع‌های مختلفی تقسیم شده است. به هر برش از برش‌های موجود بر لبه خارجی الماس گفته می‌شود. حال بهتر می‌توان به پاسخی ابتدایی برای پرسش ابتدای متن دست یافت.

تعداد الماس در تیغه کاتر

هر قدر تعدد قطاع‌ها و قطعات یادشده در لبه تیغه کاتر بیشتر باشد، در اصطلاح تعداد الماس کاتر بیشتر است. البته این فقط بخشی از ماجرا است. نکته دیگری که وجود دارد این است که گاهاً مقصود از تعداد الماس، میزان کربن موجود در ترکیب الماس‌های لبه بیرونی تیغه کاتر است.

ممکن است در مورد کربن سردرگم شوید؛ اجازه دهید این مسئله را بیشتر تشریح کنیم. هر یک از الماس‌ها یا همان برش‌های موجود بر لبه خارجی تیغه کاتر از فولاد ساخته می‌شود. فولاد از نظر شیمیایی و استانداردهای جهانی، آلیاژی یا محوریت فلز آهن و عنصر کربن است.

فلز به تنهایی مناسب ساخت تیغه کاتر نیست زیرا بسیار نرم بوده و حتی در صورت وجود مقاومت، امکان نازک کردن آن تا سر حد تبدیل یک تیغه برنده مهیا نیست. اما با افزودن کربن به آهن، آلیاژ فولاد ایجاد شده و امکان تبدیل به تیغه کاتر مهیا می‌شود. حال پس از این پرسش بعدی این است که کربن و الماس چه ارتباطی با یکدیگر دارند.

الماس یا کربن در تیغه کاتر

دو آلوتروپ کربن، یعنی الماس و گرافیت شهرتی جهانی دارند. این دو ماده از نشر شیمیایی ترکیب یکسانی دارند اما نحوه قرارگیری ذرات سازنده باعث شده تا گرافیت به ماده‌ای شدیداً نرم و الماس به ماده‌ای شدیداً سخت بدل شود.

فراموش نکنید که ماده به کار رفتن در آلیاژ فولاد نیز کربن است اما الماس نیست ولی به باور عامه به این خاطر که کربن به آهن موجود در آلیاژ فولاد قوا و استحکام زیادی می‌بخشد، ماده اضافه شده الماس است نمی‌توان گفت که این یک اصطلاح غلط یا حتی صحیح است زیرا این مسئله به یک غلط مصطلح تبدیل شده است.

پس علت خطاب شدن فولاد محکم به عنوان الماس یا الماسه، همین موضوع و اشتراک استحکام بالای الماس و فولاد است. هر چند این اشتراک ظاهری بوده و از نظر علمی تا حد زیادی فاقد ادله محکم است.

الماس یا همان الماسه‌ها جدا از تیغه کاتر هستند

بسیاری افراد در نگاه اول چنین برداشت می‌کنند که الماسه‌ها همان فلز کلی دیسک هستند که در آن سطح تیز شده‌اند اما خیر، الماسه‌ها در فرآیندی جدا فرآوری و آب‌دیده شده و سپس طی یک فرآیند فیزیکی، به تیغه کاتر الحاق می‌شوند. دقیقاً به همین علت است که در تیغه کاتر نامرغوب، معمولاً الماسه پس از مدتی از تیغه کاتر جدا شده و تیغه کاتر ناکارآمد و ناقص خواهد شد.

تیغه کاتر در نقش‌های مختلف

باید بدانید که شما می‌توانید با نصب تیغه بتن بر روی کاتر آسفالت‌بر توانایی آن را افزایش داده و عملاً یک کاتر بتن‌بر داشته باشید. هر چند انجام این کار نیازمند برخی ملاحظات خاص است و باید در مشورت با افراد متخصص و مطلع انجام شود.

آنچه که باعث تمایز دو نوع تیغه بتنو تیغه آسفالتخواهد شد، تفاوت مقاومت و برندگی در آن‌هاست. در مجموع فارغ از نوع کاربرد تیغه، جنس و متریال استفاده شده در تولید آن، نقشی کلیدی و مهم در تعیین قیمت و تبعاً میزان مقاومت و دوام آن دارد.

اگر خواهان بهره‌مندی از مقاومت و ماندگاری بیشتری هستید، باید پول بیشتری بپردازید و این کاملاً طبیعی است. هر چند همیشه جنس گران‌قیمت تر ، مرغوب‌تر نیست اما عموماً همزمان با افزایش کیفیت، شاهد افزایش قیمت نیز هستیم.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر