خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

موارد کاربرد الیاف بتن چیست؟

بتن چیست ؟

فهرست مطالب

بتن چیست ؟

بتن یک نوع مصالح ساختمانی است که برای ساخت و ساز ساختمان  به کار می رود ، بیشتر ساختمان های قدیمی از بتن تشکیل شده است. ترکیب بتن ،شن ، ماسه وسیمان است که با آب ترکیب می شود. در گذشته از بتن که شامل ترکیب شن، ماسه و سیمان بود برای ساخت ساختمان های قدیمی استفاده می شود اما با گذشت زمان و طی رخدادهای طبیعی مثل زلزله و یا طوفان های شدید، ساختمان هایی که از بتن ساخته شده بودند دچار ریزش و تخریب می شدند که این رخداد به خاطر این بود که مقاومت کششی بتن پایین و شکننده بود.

با توجه به اینکه مقاومت کششی بتن پایین است ، دیگر برای ساخت و ساز پیمانکاران و مهندسان عمران از بتن تنها برای ساخت و ساز استفاده نمی کنند ، بلکه آنها از الیاف بتن استفاده می کنند.حتماً این سوال برایتان پیش میایید که الیاف بتن چیست؟ در جواب باید گفت الیاف : الیاف یکی از مصالح جدید در صنعت ساختمانی است که امروزه برای ساخت و ساز به کار می رود. در بالا گفته شد که بتن که ترکیبی از شن ، ماسه و سیمان است مقاومت کمتری دارد در واقع در برابر ضربه شکنندگی پیدا می کند پس با به کار بردن مصالح جدید دیگری مانند الیاف در بتن ، مقاومت کششی بتن بهتر می شود و در برابر حوداث طبیعی  مانند زلزله  مقاومتر خواهد بود.

بتن چیست ؟

الیاف بتن چیست ؟

بتن الیافی نوعی کامپوزیت است که با به کارگیری الیاف تقویت کننده داخل مخلوط بتن ، مقاومت کششی بتن فوق العاده افزایش می یابد. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی برخوردار است و تحت فشارهای ضربه ای  به راحتی از هم پاشیده نمی شود. در گذشته از کاه و گل در ساخت بناهای ساختمانی استفاده می شد اما با پیشرفت صنعت عمران سازی شکل پیشرفته تری جای کاه و گل را گرفت که به صورت الیاف بتن است، با استفاده از الیاف بتن در ساخت و ساز مقاومت ساختمان هم افزایش می یابد .

الیاف بتن چیست ؟

انواع الیاف بتن  و کاربرد هر کدام در بتن

الیاف شیشه ای

در بین الیاف بتن ،الیاف شیشه ای از اقتصادی ترین  و گسترده ترین نوع الیاف است.  از این الیاف شیشه ای برای تعمیر بناها و تقویت ساختمان های آسیب دیده به کار می رود و در ساختمان می تواند مقاومت پیچشی و برشی مناسبی پدید آورد.  به علت پراکندگی که در الیاف شیشه ای وجود دارد مقاومت فشاری و سایشی بتن افزایش می یابد.

الیاف فولادی

نمونه دیگر الیاف بتن، الیاف فولادی و فلزی است ، زمانی که الیاف فولادی در بتن به کار می رود ، الیاف فولادی از پخش شدن ترک ها جلوگیری می کند و مقاومت بتن را در برابر ضربه جمع شدگی و تنش های حرارتی افزایش می دهد. همان طور که گفتیم ؛ برای اینکه مقاومت ساختمان را افزایش دهیم و جلو گیری کنیم از پخش شدن ترک در ساختمان ، از الیاف بتن استفاده می کنیم ، که مقدار افزایش با تغییر این مقاومت ها بستگی به مقاومت بتن بدون الیاف ، شکل الیاف ، درصد الیاف دارد.

الیاف های فولادی در بتن های سازه ای و قدرتمند به کار می روند. و قلابهای انتهایی و تغییرات مختلف انجام شده بر روی شکل این الیاف  سبب افزایش پیوستگی بین الیاف و ملات  و افزایش تأثیر ملات می شود. الیاف های مصنوعی که شامل الیاف پلی پروپیلن ، پلی اتیلن، پلی الفین، پلی  وینیل الکل و....هستند.

در دیواره های  بتنی ساختمان های آپارتمانی  از الیاف بتن(الیاف پلی پروپیلن بتن) استفاده می شود زیرا این الیاف ها در مجاورت آتش و حرارتهای بالا ذوب شده و کانال هایی را برای تخلیه فشار داخلی ایجاد شده فراهم می کنند و تخریب سازه را به تعویق می اندازند. همچنین از الیاف پروپیلن با مدول الاستیسیته پایین برای کنترل ترکهای جمع شدگی بتن تازه در ساعات اولیه استفاده می شود.

الیاف کربنی ، قیری و پلی اکریلونیتریل

این الیاف ساخته دست بشر است به همین دلیل به آن الیاف مصنوعی گفته می شود . در واقع این الیاف  نتیجه تحقیقاتی است که در صنعت پتروشیمی به دست  آمده است.

ضرورت استفاده از الیاف بتن در ساخت وساز

  1. استفاده از الیاف بتن، باعث افزایش مقاومت و انعطاف پذیری بتن می شود
  2. الیاف بتن به کار رفته در بتن باعث افزایش مقاومت کششی و یکپارچگی در دانه های بتن می شود، در زمان اضافه کردن الیاف به بتن باید به موارد مانند محاسبه صحیح ابعاد ، حجم الیاف، اندازه و میزان درشت بودن آن دقت کرد. الیاف بتن نسبت به بتن به سیمان بیشتری نیاز دارد و با به کارگیری سیمان بیشتر، مقاومت فشاری آن افزایش می یابد. و با افزایش مقاومت فشاری آن ، انعطاف پذیری بتن هم افزایش می یابد.
  3. با به کار گیری الیاف بتن ، عمر بتن هم افزایش می یابد و باعث ایجاد مقاومت های ویژه بسیار بالا و افزایش ضریب مقاومت بتن در مباحث مقاوم سازی بتن در سیکل های متناوب برودتی و حرارتی و جلوگیری می کند از حمله سولفات ها و مواد مخرب بتن.
  4. با بکار گرفتن الیاف بتن  به جای آرماتور حرارتی ، هزینه های که صرف نیروی کار برای بستن آرماتور بندی می شود کاهش می یابد و همچنین هزینه هایی که صرف خرید آرماتور هم انجام می شد کاهش می یابد
  5. استفاده از الیاف بتن در کف استخر باعث توزیع یکپارچه الیاف بتن در سازه بتنی  و تحمل فشارقطعی در سراسر کل بتن می شود.
  6. با جایگذاری الیاف بتنی به جای آرماتور حرارتی در بسیاری از موارد در هزینه ها صرفه جویی می شود.

ضرورت استفاده از الیاف بتن در ساخت وساز

کاربردهای الیاف بتن یا الیاف پلی پروپیلن

• از این الیاف در ساخت و تولید ایرانیت ها یا همان صفحات سیمانی استفاده می شود.

• از این الیاف بتن در ساخت لوله ها و بلوک های سیمانی و همچنین سقف های فایبر گلاس به کار می رود.

• استفاده از این محصول در گچکاری برای افزایش بهر وری  و کیفیت در پنل ها و قطعات گچی

• برای تولید و عرضه دیوار پوش های رومالین استفاده می شود.

• امکان ساخت و تولید قطعات سیمانی پیش ساخته با حداقل جرم و ضخامت  به کار می رود.

• تولید بتن های ضد اشتعال و آتش

• الیاف بتن پلی پروپیلن در نما کاری های ساختمان و انواع نماهای سیمانی و توانایی ترکیب شدن با چسب سیمان و افزایش فوق العاده کارآیی و توان مقاومتی آن

• تقویت  قسمت هایی از سازه های ساختمان که ارتعاش برآن قسمت اثر گذاشته و آسیب دیده است.

نتیجه گیری

امروز برای بهبود عملکرد بتن و جلوگیری از پخش شدن ترک خوردگی در سازه  از الیاف بتن استفاده می شود. الیاف بتن به کار رفته در سازه مقاومت سازه را نسبت به رخدادهای طبیعی از جمله زلزله مقاوم می کند .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر