خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

موتور برق دندان پزشکی

فضای دندان پزشکی

فهرست مطالب

با اوج گرفتن مصرف برق در فصل تابستان و افزایش برق رفتگی، مراکز مهم همچون مراکز پزشکی به‌خاطر به خطر افتادن جان مریض و از کار افتادن تجهیزات حساس، نمی‌توانند دقیقه‌ای را بدون برق سپری کنند.

یکی از این مکان‌های مهم، مطب‌های دندانپزشکی می‌باشد که روزانه مراجعه‌کننده‌های زیادی دارند و برای بحث برق‌رفتگی باید به فکر راه‌حل مناسب باشند. پیشنهاد می‌شود اگر مرکز دندانپزشکی بزرگی دارید حتما از ژنراتور یا دستگاه یو پی اس استفاده کنید، البته هزینه‌های خرید و نصب و باطری این تجهیزات گران است. برای یک مطب دندان پزشکی با تجهیزات تعداد پایین و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توان از موتور برق برای مطب استفاده نمود. البته باید به دقت توان وسایل محاسبه شود، تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این مطلب سعی شده نکات مهم به روشی ساده در اختیار شما قرار بگیرد تا بهترین مدل را انتخاب کنید.

مراحل انتخاب موتور برق برای دندان پزشکی

در دندان پزشکی تجهیزات مختلف اعم از یونیت، کمپرسور، دستگاه استریلر تا کولرگازی وجود دارد. شما باید توان هریک از این تجهیزات را بدست آورده و با یکدیگر جمع کنید و سپس اقدام به خرید نمایید.

محاسبه توان مصرفی یونیت

یونیت دندان پزشکی اصلی‌ترین و اساسی ترین تجهیز در هر مطب است. وسیله‌ای که مریض روی آن دراز می‌کشد و دکتر بر روی دندان کار می‌کند.

این تجهیز معمولا دارای 2 موتور می‌باشد. یک موتور با توان 3.5 آمپر برای بالا و پایین کردن صندلی و یک موتور با توان 1 آمپر برای عقب و جلو کردن پشتی صندلی می‌باشد. برای چراغ و سایر تجهیزات یونیت، 2.5 آمپر برق نیز مصرف می‌شود. با توجه به استارت اولیه دینام‌ها، میانگین مصرف برق یک یونیت 7 الی 12 آمپر معادل 2 تا 3 کیلووات برق می‌باشد.

یونیت دندان پزشکی

محاسبه توان مصرفی کمپرسور در دندانپزشکی

معمولا در دندانپزشکی‌ها از کمپرسور‌‌های باد سایلنت با ظرفیت‌های 25 تا 50 لیتری استفاده می‌کنند و توان مصرفی آنها  از 1000 وات تا 1800 وات متغیر است. با توجه به وجود الکتروموتور در این تجهیز، شما به توان 3 تا 5 کیلووات بسته به توان کمپرسور، برق نیاز دارید.

محاسبه توان مصرفی دستگاه استریلر یا اتوکلاو

یکی از تجهیزات مهم دندانپزشکی، دستگاه اتوکلاو می‌باشد. از این وسیله برای ضدعفونی کردن وسایل دندان‌پزشکی همچون فرز تراش دندان، پنس و ... استفاده می‌کنند. مصرف برق این تجهیز نسبت به ظرفیت آن از 1000 تا 2000 وات  است و بین 30 تا 60 دقیقه برای ضد‌عفونی کردن، زمان لازم دارد.

دستگاه استریلر یا اتوکلاو

محاسبه توان مصرفی کولرگازی

کولرگازی در اکثر دندانپزشکی‌ها وجود دارد و در ظرفیت‌های 18000 تا 24000 معمولا دیده می‌شود. اگر از کولرگازی مدل اینورتری استفاده شده باشد، مصرف برق بسیار پایین می‌آید و مثل مدل‌های معمولی، برای استارت اولیه جریان بالایی نیاز ندارند.

کولرگازی
Caption

 

ما در مقاله ای جدا به صورت اختصاصی به نام موتور برق مناسب برای کولر گازی به این مورد پرداخته‌ایم.

انتخاب موتور برق مناسب دندانپزشکی

با توجه به بالا بودن توان مصرفی تجهیزات دندانپزشکی، بهترین پیشنهاد این است از موتور برق در کنار دستگاهUPS  استفاده شود تا اگر مشکلی برای تجهیز یو پی اس پیش آمد، از آن استفاده شود. اگر امکان نصب ups در مطب وجود ندارد، توصیه می‌کنیم تنها وسایل ضروری را راه‌اندازی نمایید. بنابراین پس از تعیین توان مصرفی وسایل، نوبت به اولیوت بندی وسایل می‌رسد.

موتور گازی  ETQ مناسب برای مطب دندان پزشکی

اولویت بندی تجهیزات دندانپزشکی

مسلما شما برای تکمیل کار مریض، به یونیت، کمپرسور و دستگاه Light cure  نیاز مبرم داشته اما از دستگاه اتوکلاو می‌توانید در زمان که برق اصلی وصل می‌شود، استفاده نمایید. همچنین اگر کولرگازی 18000 مدل اینورتری  بهمراه روشنایی‌های مطب را حساب کنیم، یک دستگاه 8.5 کیلووات با جریان 36 آمپر مناسب مطب شما خواهد بود و اگر می‌توانید بیشتر هزینه کنید دستگاه 10 کیلووات ایده‌آل‌تر می‌باشد.

در هنگام انتخاب موتور برق دندانپزشکی، موارد زیر ‌را در نظر داشته باشید:

  • نوع سیم پیچ مس باشد: در هنگام خرید، حتما به نوع سیم‌پیج دقت بفرمایید که 100 درصد مس باشد. این مسئله به این علت مهم است که در هنگام زیر بار قرار‌گرفتن بیشترین بازده را داشته و در هنگام برق‌رفتگی کم نیاورد. برند‌های المکس ژاپن، لانسین، راتو، ای تی کیو، تکنو و ارما از جمله برند‌های معتبر بازار می‌باشد که سیم پیچ آن‌ها 100 درصد مس می‌باشد.
  • میزان صدای موتور برق دندانپزشکی: در یک مرکز پزشکی مثل دندانپزشکی، حتما به مسئله صدا توجه نمایید. یک دستگاه 8.5 کیلووات صدایی معادل 85 دسیبل ایجاد می‌کند، این میزان صدا آزاردهنده خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم اگر دارای ترانس یا بالکن هستید موتور برق را در آنجا قرار دهید و با استفاده از یک اگزوز، میزان صدای آن را کاهش بدهید. اگر دسترسی به بالکن ندارید، راهی جزء تهیه مدل سایلنت نمی‌ماند. برند‌های انگشت شماری دستگاه سایلنت با توان بالا ارائه کرده‌اند، برای مثال کمپانی لانسین، مدل 6 کیلووات سایلنت مدل LC 7000 i را ارائه کرده است.
  • دستگاه با تابلو امرجنسی: یکی دیگر از موارد مهم در هنگام برق رفتن، راه‌اندازی سریع تجهیزات مهم می‌باشد. شما اگر یک دستگاه معمولی تهیه نمایید، باید حضوری و به صورت دستی آن را روشن کنید، که این امر سبب اتلاف وقت زیادی می‌گردد. ما به شما مدلی با تابلو امرجنسی پیشنهاد می‌کنیم. نحوه کار این دستگاه بدین صورت است که در زمان‌ برق‌رفتگی، در چند ثانیه به صورت اتومات روشن شده و جریان برق را وارد مدار می‌کند و همچنین پس از وصل شدن جریان برق اصلی، به صورت خودکار قطع می‌شود. از جمله برند‌های ارائه‌دهنده با تابلو‌امرجنسی می‌توان به راتو 7.5 کیلووات مدل 10500 و هواسدان 8.5 کیلووات مدل 9000 اشاره نمود.
  • انتخاب مدل بنزینی یا گازسوز: با توجه به استفاده موتور برق در دندانپزشکی و در دسترس بودن سوخت گاز، توصیه می‌کنیم مدل گازسوز را تهیه بفرمایید تا با مشکلات تامین روغن و بنزین که در مدل‌های بنزینی دردساز است، مواجه نشوید. همچنین به این مورد توجه کنید که مدل گازسوز نسبت به مدل‌های بنزینی صدای کمتری نیز تولید می‌کند.
موتور برق گازسوز مناسب برای مطب دندان پزشکی
  • آیا ممکن است موتور برق جهت تجهیزات دندانپزشکی آسیب‌زا باشد؟

    اگر شما بهترین برند را نیز انتخاب نمایید، مقداری نوسان خواهد داشت اما این نوسان آنقدر زیاد نیست که به این تجهیزات آسیب وارد نماید. اگر همچنان نگران این موضوع هستید می‌توانید مدل 8.5 کیلووات هواسدان مدل اینورتری تهیه نمایید که این مسئله نوسان جریان خروجی در آن برطرف شده است.

  • آیا یک موتور برق 10 کیلووات می‌تواند همزمان 4 تا یونیت را راه‌اندازی نماید؟

    موارد مهمی را باید در نظر داشت تا جواب درست را داد، از جمله اینکه شما برای راه‌اندازی این تجهیزات حداقل به یک کمپرسور 250 لیتری نیاز خواهید داشت که در زمان‌های مشخص برای شارژ شدن، نیاز به روشن شدن دارد و همچنین اگر فرض را بر آن بگیریم صندلی یونیت مریض نیاز به تنظیم ندارد یا حداقل نیاز کمی به تنظیم داشته باشد، جواب بله است و می‌توانید از مدل 10 کیلووات استفاده نمایید.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر