خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

موتور برق چیست؟

موتور برق چیست؟

فهرست مطالب

موتور برق

دستگاهی که بتوان با آن انرژی مکانیکی یا شیمیایی را به الکتریسیته تبدیل نمود، ژنراتور برق نام دارد که به اصطلاح عامه آن در ایران به آن موتور برق گفته می شود. سیستم محرک و تامین کننده انرژی مکانیکی ژنراتورها اغلب موتورها، توربین ها، محورهای لنگ و سایر منابع می باشد. همچنین در ژنراتورها ممکن است از مواد شیمیایی یا سایر مواد به عنوان سوخت موتور و جهت احتراق استفاده شود تا در نهایت برق تولید شود. ژنراتورها (موتور برق ها) خود برق تولید نمی کنند، بلکه با استفاده از یک منبع خارجی، الکترون ها را وادار به حرکت می کند و از طریق یک مدار الکتریکی جریان الکتریسیته و برق تولید می شود. موتور برق ها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند و در شکل ها و مدل های مختلف موجود است. در ادامه این مقاله به مواردی همچون انواع موتور برق، قیمت موتور برق ها و همچنین موتور برق متناسب با کار شما معرفی خواهد شد.

کاربرد موتور برق

مدل های مختلف موتور برق را می توان در سرتاسر جهان مشاهده کرد. به عنوان مثال ژنراتور ها و موتور برق ها در بیمارستان ها، ساختمان های اداری و تجاری و فروشگاه ها برای تامین برق کل ساختمان در زمان قطع برق استفاده می شوند. به کارگیری ژنراتور برق در مکان هایی مانند بیمارستان ها که دستگاه های حساس و حیاتی دارند که باید همیشه متصل به برق باشند، لازم و ضروری است. ژنراتورهای برق همچنین در نیروگاه ها برای تبدیل انرژی اتمی، شیمیایی یا مکانیکی به برق استفاده می شوند تا در نهایت برق را در کل شهر یا کشور توزیع کنند. موتور برق هایی که توان پایینی دارند را نیز برای لوازم برقی خانگی، سیستم های روشنایی، یخچال ها و فریزرها در زمان هایی که با مشکل تامین توان مواجه هستیم می توان استفاده کرد.

نکته:آلترناتور موجود در اتومبیل ها را هم می توان شکلی از ژنراتور برق دانست.

موتور برق کیفی هوندا مناسب گردشگری

مزایای استفاده از موتور برق

ژنراتورهای برق چندین مزیت مهم دارند. به عنوان مثال از ژنراتورها می توان برای تولید برق در کوتاه مدت و مقطعی و یا در بازه زمانی طولانی مدت و همیشگی استفاده کرد. همچنین ژنراتور برق در اشکال و سایز های مختلف تولید شده و در دسترس همگان است. موتور برق ها را برای تولید توان ها مختلف می توان استفاده کرد و باعث تطبیق پذیری موتور برق با دستگاه های مختلف می شود. مزیت دیگر موتور برق ها، عمر کاری نسبتاً بالای آنها می باشد به طوری که می توان بدون نیاز به تعمیر و جایگزینی از موتور برق برای چندین سال استفاده کرد.

معایب استفاده از موتور برق

اگرچه استفاده از ژنراتور برق (موتور برق) سودمند بوده و محاسن زیادی را در پی دارد اما دارای معایبی هم هستند. ژنراتورهای توان بالای برق که دیزلی هستند بسایر گران هستند اگرچه در زمان نیاز به برق ارزش خود را نشان می دهند. از دیگر معایب ژنراتور برق می توان به جاگیر بودن و سنگین بودن ژنراتور در توان های بالا اشاره کرد.

فضای اشغال شده توسط موتور برق

دسته بندی موتور برق ها

موتور برق ها را علاوه بر دسته بندی بر اساس فاکتور توان، از لحاظ سوخت مصرفی و کاربرد آن هم تقسیم بندی می کنند که در ادامه در به انواع موتور برق از لحاظ سوخت مصرفی می پردازیم.

موتور برق بنزینی

رایج ترین موتور برق نوع بنزینی آن می باشد. در موتور برق بنزینی، منبع توان یک موتور بنزینی می باشد و این نوع دارای قیمت پایینتری نسبت به مدل های گازی و دیزلی می باشد. در مقابل از موتور برق های گازی می توان در مدت زمان بیشتری استفاده کرد اما نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد. در موتور برق بنزینی، بنزین باعث خرابی اجزای لاستیکی موتور شده و روند سایش اجزا راسریع تر می کند. از معایب این مدل بالابر می توان به دشوار بودن ذخیره سازی بنزین اشاره کرد که انبار کردن بنزین مورد نیاز می تواند یک خطر بالقوه آتش سوزی و انفجار باشد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید جهت رعایت نکات ایمنی بنزین را برای مدت زیاد ذخیره نکنید. استفاده از موتور برق در مصارف خانگی و محیط های صنعتی کوچک رواج دارد و می تواند بهترین انتخاب باشد اما هیچ وقت برای محیط ها و پروژه های بزرگتر صنعتی بهترین انتخاب باشد.

نکته ایمنی:موتور برق بنزینی گاز دی اکسید کربن، که گازی سمی و خفه کننده می باشد را تولید می کند. به همین علت به هیچ وجه از این دستگاه در محیط بسته استفاده نکنید زیرا که باعث خفگی و آسیب به اپراتور می شود.

موتور برق بنزینی هیوندای یک کیلووات چهار زمانه
 

موتور برق بنزینی برای تامین برق ویلا، باغ، مرغداری، یخچال، کفکش، کولر و ... مناسب هستند.

موتور برق گازی

سوخت این نوع موتور برق ها، پروپان یا گاز طبیعی مایع (LPG) می باشد. از مزیت های این نوع موتور برق ذخیره سازی آسان گاز بر روی زمین یا در زیرزمین می باشد. همچنین به علت پاک بودن سوخت مصرفی، مشکلاتی نظیر ورود آلاینده ها به هوا پیش نمی آید. موتور برق های گازسوز با دوام تر بوده اما قیمت آنها نسبت به نوع بنزینی گران تر است. این نوع موتور برق ها نسبت به نوع بنزینی دارای توان کمتری بوده و در بازار ایران استفاده از آنها کمتر رایج است.

موتور برق گازسوز هیوندای استارتی چرخ و دسته دار

دیزل ژنراتور (موتور برق دیزلی)

موتورهای دیزل با دوام، عمرکاری بالایی دارند و همچنین نیاز به نگهداری کمتری دارند. موتور دیزل معمولاً در دور 1800r rpm کار می کند و هر 12000 الی 30000 ساعت یک بار نیاز به سرویس دارد. در همین زمینه موتور یک موتور برق گازسوز 6000 الی 10000 ساعت یکبار نیاز به سرویس دارد. حرارت حاصل از احتراق سوخت دیزل کمتر از بنزین بوده و به اصطلاح موتور خنک تر است که این خود باعث کاهش گرمای موتور و سایش اجزای موتور می شود. در دیزل ژنراتور می توان با افزایش راندمان موتور و کیفیت  سوخت مصرفی توان را با هزینه کمتری تولید کرد. در حالی که از سوخت دیزل به عنوان یک سوخت کثیف نام برده می شود اما با پیشرفت تکنولوژی در ساخت موتور، نرخ انتشار آلاینده ها کاهش یافته است. همچنین می توان از مخلوط این سوخت با 20 درصد سوخت بیودیزل استفاده از موتورهای دیزل را از نظر زیست محیطی توجیه کرد. دیزل ژنراتور دارای توان بالاتر و عمرکاری بیشتری نسبت به موتور برق های گازسوز و بنزینی می باشد. همچنین قیمت سوخت دیزل حدود 3 برابر کمتر از بنزین بوده اما قیمت آنها حدود 40 الی 60 درصد بیشتر از نوع بنزینی است.

ژنراتور های دیزلی مناسب مصارف صنعتی

درباره توان موتور برق ها

در ابتدا لازم است با تعدادی از واحد های اندازه گیری و معنی آن که در فرمول توان موتور برق از آن استفاده می شود آشنا شوید.

نماد

معنی

HP

اسب بخار

KW

کیلووات

KVA

کیلو ولت آمپر (کاوا)

I

جریان (آمپر)

PE

ضریب توان

V

ولتاژ

محاسبه توان مورد نیاز موتور برق

1-    برای محاسبه توان مصرفی دستگاهتان ابتدا باید با فرمول محاسبه توان آشنا باشید.

P= V×I

2-    حال با پی بردن به میزان توان مصرفی دستگاه می توان طبق دو الگوی زیر توان موتور برق را انتخاب کرد.

  • برای وسایلی مانند لامپ ها، توان موتور برق برابر است با توان مصرفی لامپ. به عنوان مثال یک لامپ 200 واتی برای روشن شدن به توان 200 وات نیاز دارد.
  • برای دستگاه هایی که دارای موتور چرخشی می باشند و نیروی محرک آن ها به واسطه الکتروموتور تامین می گردد، نظیر پمپ های آب و الکتروموتورها، توان موتور برق را 1.5 الی 2 برابر در نظر می گیرند.

حال در جدول زیر تعدادی از دستگاه های برقی به همراه توان مورد اجرایی خود دستگاه و ماکزیمم توانی که دستگاه برای استارت نیاز دارد آورده شده است.

نام دستگاه

توان اجرایی (وات)

توان مورد نیاز برای استارت (توان موتور برق انتخابی)

فن پرتابل

40

120

یخچال ویترینی

180

600

تلویزیون 46 اینچ

200

200

لپ تاپ

250

250

کامپیوتر (دسکتاپ)

300

300

یخچال و فریزر

550

1300

تُستر

800

1200-1600

قهوه ساز

1200

1200

کتری برقی

2200-2400

2200-2400

اره گرد بُر

1500

2400

سنگ فرز (8 in)

1400

2500

کمپرسور هوای 1 اسب

1400

3600

پمپ آب

800

1200

تعمیر و نگهداری موتور برق بنزینی:

تعویض روغن و اضافه کردن روغن جدید

برای نگهداری از موتور برق و اطمینان از سلامت و کارکرد آن تعویض روغن موتور برق بر اساس بازه های زمانی مشخص و تعیین شده که در دفترچه راهنمای موتور ذکر گردیده است بسیار حائز اهمیت می باشد.

همچنین به این مورد توجه داشته باشید که در صورت خرید موتور برق جدید و کار با آن، روغن موتور برق باید در اولین سری باید پس از چند ساعت کار با دستگاه تعویض گردد و بعد از آن بر اساس بازه های زمانی مشخص شده می توانید روغن را تعویض نمایید.

شمع ها و فیلتر هوا:

اگر در داخل موتور برق خنک کاری و تهویه به درستی انجام نگیرد و یا دستگاه بد کار کند و موتور آن به خوبی نسوزد، کار با آن بسیار سخت بوده و دستگاه ناکارآمد خواهد بود، از همین جهت سلامت شمع ها و فیلترهوا موتور برق بنزینی بسیار حائر اهمیت است. در مورد تعویض شمع ها و فیلتر هوا موتور برق نیز معمولا جداول مشخصی وجود داشته که بر اساس برند موتور برقی که خریداری می کنید، متغیر می باشد. همچنین بسته به اینکه ژنراتور به چه میزان کار می کند یا اینکه موتور در محیطی کثیف که دارای گرد و خاک زیادی بوده، ممکن است این بازه های زمانی تغییر و کمتر شود.

چک کردن شمع موتور برق و در صورت نیاز تعویض آن

در هنگام چک کردن اگر شمع ها سالم و بدون مشکل است با برس سیمی الکترودها را تمیز و فواصل بین شمع های موتور را چک نمایید، همچنین

اگر در شمع ها اثری از سایش یا آسیب می بینید، آن را جایگزین نمایید.

همچنین برای تمیز نمودن فیلتر معمولا از طریق باد گرفتن فیلتر گرد و خاک موجود در آن را از بین می برند.

نکته: به دلیل تاثیر بسیار زیاد فیلتر هوا بر روی طول عمر موتور برق، همیشه توصیه می کنیم در هنگام سرویس موتور برق به جای تمیز نمودن فیلتر هوا آن را تعویض یا جایگزین کنید تا عمر آن دوچندان گردد.

ذخیره سازی صحیح:

اگر سوخت داخل باک موتور برق به مدت زمانی طولانی در حالت خاموش بماند، عملیات روشن کردن و استارت موتور برق با دردسر بسیار زیاد همراه خواهد شد. به همین دلیل اگر قصد دارید موتور برق را در مکانی نگه داری و به مدت طولانی با آن کار نکنید حتما باک آن را تخلیه کنید.

نکته: اگر قرار است ژنراتور بنزینی بیشتر از 30 روز کاری استفاده نگردد، توصیه میکنیم مخزن سوخت و کاربراتور را از سوخت خالی کنید تا مجاری سوخت دستگاه تمیز بماند و موتور برق دچار مشکل نگردد. همچنین در هنگام پر کردن مخزن سوخت ژنراتور حتما از سوخت تمیز و عاری از سرب استفاده نمایید.

شارژ باتری:

اگر ژنراتور دارای باتری بوده، حتما قبل از انبار کردن دستگاه اطمینان حاصل کنید که باتری به طور کامل شارژ می باشد. یک راه حل بهتر آن است که یک شارژر باتری خریداری نموده و به وسیله آن باتری را در حالت شارژ نگه دارید.

جهت اطمینان از سالم ماندن باتری آن را در یک مکان خشک و خنک نگه دارید و ترمینال آن را جهت اطمینان از تماسی مطمئن همیشه تمیز نگه دارید.

راه اندازی ژنراتور:

در صورتی که ژنراتور را در مکانی انبار کرده اید توصیه می کنیم هر 30 روز یکبار آن را روشن کنید و اجازه دهید دستگاه به مدت چند دقیقه کار کند تا تمامی اجزای داخلی موتور به وسیله گردش روغن در داخل آن به طور کامل روغنکاری گردد.

چک کردن و بازرسی موتور برق:

یک بازرسی چشمی کلی دستگاه به شما کمک نموده تا هرگونه نشت یا آسیب را تشخیص دهید و قبل راه اندازی دستگاه آن را تعمیر یا اجزای معیوب را جایگزین نمایید.

ایمنی در کار با موتور برق:

در هنگام کار با موتور برق سه نکته بسیار مهم ایمنی وجود دارد:

1-    انتشار منوکسید کربن و احتمال به وجود آمدن مسمومیت در صورت عدم وجود تهویه مناسب

2-    خطرات مربوط به برق و به وجود آمدن شوک الکتریکی

3-    خطرات آتش سوزی و انفجار

مسمومیت با منوکسید کربن:

 یکی از خطرات جدی در هنگام استفاده ژنراتور مسمومیت به وسیله منوکسید کربن می باشد. هر ساله تعدادی زیادی از مردم جان خود را به دلیل عدم استفاده درست از موتور برق و مسمومیت شدید از دست می دهند. به هیچ وجه یک ژنراتور بنزینی را در مکانی محصور و یک محیط بسته به کار نگیرید.

نکته: منوکسید کربن جز گازهای بدون بو بوده که قابلیت دیده شدن آن وجود ندارد، به همین دلیل در هنگام کار با موتور برق باید توجه بسیار زیادی به نکات ایمنی نمود.

مسمومیت تنفسی توسط موتور برق در فضای محصور

زمانی که ژنراتورها شروع به کار می کنند، میزان زیادی منوکسید کربن با سرعت زیاد تولید می نمایید. از آنجا که شما نمی توانید وجود گاز را تشخیص دهید، بدین معنی نیست که در معرض آن قرار ندارید، پس بسیار مراقب باشید.

بیماری، سرگیجه و ضعف از نشانه های قرار گرفتن در معرض منوکسید کربن

اگر در هنگام استفاده از یک ژنراتور احساس ناخوشایندی به شما دست داد، سریعا از آن محیط خارج و وارد هوای آزاد شوید. از نشانه های مسمومیت با منوکسید کربن می توان به احساس سرگیجه، بیماری و ضعف اشاره نمود که سریعا به احساس ناتوانی و مرگ منجر می گردد.

مسمومیت در اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن تولید شده توسط موتور برق در فضای بسته

هرگز از یک موتور برق در داخل خانه استفاده نکنید:

در استفاده از موتور برق، تنها راه محافظت از شما و اطرافیان راه اندازی آن در بیرون از خانه می باشد. هرگز موتور برق را در داخل خانه، گاراژ، انبار، زیرزمین، کابین، چادر یا هر منطقه محصور دیگر راه اندازی نکنید. حتی در محیطی که در پنجره، درب و تهویه نیز وجود دارد و جهت خروج گازها از فن استفاده می گردد نمی توان خطرات کار با موتور برق را نادیده گرفت و همیشه باید مراقب خطرات و حوادث احتمالی بود.

نحوه درست قرار دادن موتور برق با فاصله ایمن از خانه

نکات ایمنی در هنگام نصب و راه اندازی موتور برق:

حتما موتور برق بنزینی را در خارج از خانه نصب نمایید. موتور برق دور از درها، پنجره ها و دریچه ها نصب گردد.

یک دستگاه هشدار دهنده منوکسید کربن با باتری پشتیبان جهت خانه و یا محل کار خود نصب کنید.

در بازه های زمانی مشخص دستگاه را بررسی و باتری های آن را تعویض نمایید.

خطر برق گرفتگی و آسیب الکتریکی:

ژنراتورها برای تولید مقدار زیادی برق در زمان نیاز طراحی شده اند. اما اگر دستگاه ژنراتور شما دچار مشکل باشد یا به صورت اشتباه به کار گرفته شود، خروجی الکتریکی باید به صورتی باشد که خطر برق گرفتگی برای شما و یا اطرافیان را ایجاد نماید. در این قسمت چند راهنمایی مهم به منظور جلوگیری از خطر برق گرفتگی را برای شما بیان نموده ایم.

ژنراتور را در مکانی خشک و به دور از باران نصب نمایید.

در هنگام استفاده ژنراتور آن را از رطوبت حفظ نموده و سطح ژنراتور را خشک کنید. در صورت امکان قبل از راه اندازی موتور برقی از یک سایبان محافظ برای حفاظت از آن استفاده کنید. حتما قبل از اینکه ژنراتور را راه اندازی کنید دست های خود را به طور کامل خشک کنید.

از کابل مناسب جهت اتصال موتور برق استفاده کنید.

اگر شما قادر به نصب مستقیم ژنراتور به دستگاه موردنظر نیستید، باید ژنراتور را در یک فضای باز نصب و از طریق سیم، انرژی الکتریکی را انتقال دهید. اطمینان حاصل کنید که سیم متصل شده با آمپر و وات انتقالی هم خوانی داشته باشد. همچنین مجموع توان دستگاه هایی که قرار است به موتور برق وصل شود و همچنین میزان نیرویی که در هنگام راه اندازی نیاز دارند را محاسبه و کابل موردنظر را با توجه به این موارد انتخاب نمایید. همچنین کابل را بررسی چشمی نموده تا فاقد هرگونه صدمه، آسیب یا زدگی باشد.

هرگز جهت تست موتور برق آن را به برق خانه وصل نکنید.

نصب ژنراتور به برق خانه جهت تست عملی بسیار خطرناک می باشد. وصل کردن ژنراتور به برق خانه علاوه بر اینکه ممکن است شما در معرض خطر و آسیب قرار دهد هر فردی که از برق خانه استفاده می کند را در معرض خطرات احتمالی قرار می دهد. همچنین ممکن به تمامی دستگاه ها و محافظ های برق خانه شما صدمه وارد نماید.

برق کشی موتور برق را به یک برقکار بسپارید.

اگر شما قصد دارید ژنراتور را به سیم کشی برق خانه وصل کنید، حتما از یک برقکار متخصص و واجد شرایط کمک بگیرید. جهت نصب موتور برق به سیم کشی خانه نیاز به یک سوئیچ انتقال مناسب وجود دارید که با توجه به الزامات و دستورالعمل های برق محل طراحی شده باشد.

خطرات آتش سوزی و انفجار:

در صورت ریختن سوخت سریعا آن را پاک نمایید.

احتمال آتش گرفتن سوخت در فضای بار بسیار بیشتر از سوختی است که به درستی ذخیره و نگهداری می گردد، حتی یک جرقه کوچک می تواند به یک انفجار و آتش سوزی منجر گردد. از این رو به محض ریخته شدن سوخت آن را سریعا پاک نمایید.

به هیچ وجه یک موتور برق را در حالتی که گرم است، سوخت گیری نکنید.

قبل از اینکه اقدام به پرکردن مخزن سوخت موتور برق نمایید، اطمینان حاصل کنید که ژنراتور به طور کامل خنک گردیده است. موتور برق را خاموش و اجازه دهید چندین ساعت بگذرد تا به طور کامل خنک گردد. سوخت گیری یک موتور برق در حالت داغ ممکن است باعث انفجار دستگاه گردد.

سوخت را در مکانی مطمئن ذخیره کنید.

سوخت موتور برق را در خارج از خانه و به درستی و در داخل ظروف ایمنی به صورت برچسب گذاری نگه داری کنید.

به هیچ وجه یک موتور برق بنزینی را در قایق به کار نبرید.

قایق در حال حرکت بسیار تکان خورده و سبب شده تا بنزین و سوخت نشت پیدا نماید. به همین دلیل کوچکترین جرقه موجب آتش گرفتن و انفجار موتور برق می شود. به همین دلیل از استفاده نمودن ژنراتور در داخل قایق اجتناب نمایید.

به موتور برق با چه توانی نیاز داریم؟

زمانی که برق می رود یا مناطقی که از انرژی برق محروم هستند، تجهیزی به نام موتور برق دسنتگاهی ارزشمند حساب می شود که به کمک شما می آیند. در ادامه مواردی را در جهت انتخاب موتور برق مناسب مطرح خواهیم کرد.

کاربرد های موتور برق

موتور برق ها انرژی برق مورد نیاز شما را فراهم می کند. زمانی که برق منطقه شما قطع شده است می توانید وسیله های ضروری خانه خود را توسط موتور برق به کار اندازید و یا زمانی که به سفر می روید می توانید از آن استفاده کنید. همچنین در شروع پروژه های ساختمانی که هنوز برقی وجود ندارد موتور برق از کارآیی بالایی برخوردار می شوند.

موتور برق استارتی چرخ و دسته دار

ژنراتور برق اضطراری

شما با نصب و راه اندازی این مدل می توانید دستگاه هایی همچون کامپیوتر که اطلاعات آن را لازم دارید در زمان قطع برق از آن استفاده کنید. نحوه کارکرد این مدل به این صورت است که در زمانی که برق قطعمی شود بلافاصله ژنراتور به صورت خودکار برق را وارد مدار می کند. برای مثال شما اگر در حال تماشای یک مسابقه بزرگ هستید دقیقه ای از آن را از دست نخواهید داد!

ظرفیت و کنترل ولتاژ خروجی

مدل های اولیه موتور برق ها با یک مدل ثابت انرژی برق تولید می کند که ممکن بود بیشتر از نیاز شما باشد اما در مدل های جدید تر تکنولوژی تنظیم ولتاژ اضافه شده است که ولتاژ ثابتی را ادائه می دهد. این ویژگی باعث کم شدن صدمات و خرابی دستگاه های شما می شود. بنابراین مدلی که انتخاب می کنید دقت کنید که این ویژگی را داشته باشد.

توان مصرفی

به این فکر کنید چه تعداد و چه نوع دستگاه های مد نظر دارید که می خواهید از موتور برق برای آن ها استفاده کنید تا بتوانید موتور برق مناسب را انتخاب کنید. برای این کار با انجام موارد زیر شروع کنید:

1-    پلاک اطلاعات فنی دستگاه هایی که می خواهید از موتور برق برای آنها استفاده کنید چک کنید.

2-    کل توان های مصرفی دستگاه را جمع کنید.

3-    نصف عدد به دست آمده را به کل وات مصرفی اضافه می کنیم تا انرژی لازم برای شروع به کار هر دستگاهی به دست آید.

نکته ای که قابل توجه است: اگر شما از وسایل غیر ضروری مانند تلویزیون یا رادیو در زمان قطعی برق استفاده نکنید می توانید موتور برق کوچکتری تهیه کنید. برای مثال شما می توانید با یک موتور برق 1000 وات وسایل آشپزخانه مثل یخچال، تلویزیون و تعدادی لامپ را راه اندازی کنید و یا با مدل 5000 وات دستگاهی مثل اره میزی راه اندازی کنید و هر چه قدرتمند تر باشد می توانید دستگاه های بیشتری را روشن کنید.

ژنراتور استندبای standby

نوع سوخت: سوخت ژنراتور های استندبای گاز طبیعی یا پروپان می باشد. سوخت پروپان دارای قیمت پایین می باشد و قابل دسترس می باشد. اگر ظرفیت باک ژنراتور اضطراری شما 250 گالون باشد شما می توانید به مدت 2 هفته از آن بسته به مقدار مصرف از آن بهره ببرید. در مورد خرید این نوع ژنراتور ها که با گاز طبیعی کار می کنند نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که فشار گاز منطقه شما ضعیف یا قوی است. بسته به مقدار فشار گاز ژنراتور مناسب را خریداری نمایید.

موتور برق گازسوز برای مصارف خانگی

نصب و جاسازی

باید توجه کنید پس از نصب و راه اندازی این نوع ژنراتورها دیگر نمی توانید جای آن را تغییر دهید. بنابراین قبل از نصب و راه اندازی در لبتدا جای آن را تعیین کنید. این موتور برق ها معمولاً این نوع ژنراتورها در رنگ های خاکستری، مشکی و قهوه ای ارائه می شود. همچنین شما باید صدای تولید شده توسط ژنراتور را در نظر داشته باشید که صدای بلندی نداشته باشد تا باعث آزار سایر همسایه ها نشود.

جنس محافظ

این مدل ها از ژنراتورها معمولاً دارای قاب محافظ می باشند که از ژنراتور در برابر باد و باران محافظت می کند و معمولاً از جنس استیل گالوانیزه ساخته می شود.

سیستم خنک کننده

این نوع ژنراتورها حرارت بالایی تولید می کند و این حرارت توسط سیستم خنک کننده آبی که شامل فن و رادیاتور می باشد کاهش می یابد.

ژنراتورهای پرتابل (قابل حمل)

موتور برق های قابل حمل دارای 2 نوع سیستم راه اندازی می باشد. 1- هندلی 2- استارتی

در مدل هندلی نحوه روشن شدن موتور مانند دستگاه هایی نظیر چمن زن و علف زن می باشد که با کشیدن هندل دستگاه روشن می شود ولی نکته ای وجود دارد این است که در شرایط آب و هوایی نامساعد یا ضروری این سیستم ناکار آمد می شود و سیستم استارتی پیشنهاد می شود که با فشار دادن یک دکمه می توانید دستگاه را روشن کنید.

خروجی دستگاه

توان موتور برق شما به میزان انرژی که تولید می کند مشخص می گردد اما تعداد خروجی که دارد هم بر این مقدار تاثیر گذار می باشد. اکثر موتور برق ها به طور معمول دارای 2 یا 4 خروجی می باشد. برای مثال اگر از موتور برق می خواهید برای 2 الی 3 دستگاه استفاده کنیدموتور برق با 2 خروجی کافی است ولی اگر شما می خواهید استفاده های بیشتری بکنید بهتر است که موتور برق با 4 خروجی تهیه کنید.

مدلی از موتور برق ها وجود دارد که به نام موتور برق جوش شناخته می شود که موتور برق و دستگاه جوش با هم ترکیب شده است که شما می توانید از آن به عنوان دستگاه جوش استفاده کنید و هم از آن انرژی الکتریکی برای راه اندازی دستگاه های دیگر استفاده کنید.

نحوه انتخاب موتور برق مناسب برای جوشکاری

قابلیت حمل و نقل موتور برق

اگر شما می خواهید موتور برق را داخل پارکینگ خانه خود نگهداری کنید و در مواقع ضروری از آن استفاده کنید موضوع حمل و نقل آن نباید مهم باشد ولی اگر شرایط به صورتی باشد که باید موتور برق را از مکانی به مکان دیگر انتقال دهید حمل موتور برق اهمیت پیدا می کند. هر چه موتور برق قوی تر باشد وزن آن بالاتر می رود و باید این مدل هارا از نوع 4 چرخ انتخاب کرده تا حمل و نقل آن آسان باشد.

موتور برق یک کیلووات دو زمانه با قابلیت حمل آسان

نوع سوخت و مدت زمان کار

در موتور برق های پرتابل از دو نوع سوخت پروپان و بنزین می توان استفاده کرد. پروپان به عنوان سوخت پاک شناخته می شود و می تواند در باک موتور برق باقی بماند بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. در مورد بنزین قضیه فرق می کند به طوری که با ماندن بنزین در باک باعث فاسد شدن بنزین و خرابی اجزای داخلی موتور برق شود.

مدت زمان کارکرد در بین این دو نوع مدل موتور برق از لحاظ سوخت مصرفی نوع بنزینی آن نسبت به موتور برق با سوخت پروپان بیشتر است.

موتور برق گازسوز استارتی

کاربرد و نکات ایمنی

موتور برق های کیفی بهترین گزینه برای اشخاصی است که در گردش ها و مسافرت های خود به برق نیاز دارند اما در مورد استفاده از موتور برق در محیط های بزرگ باید موتور برق با توان بالایی تهیه کنید. همچنین به دلیل انتشار گاز سمی مونوکسید کربن از موتور برق حتماً از موتور برق در فضای باز استفاده کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر