خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه اتصال موتور برق به برق ساختمان

استفاده از موتور برق در منزل

فهرست مطالب

یکی از نکات مهم پس از خرید موتور برق، نحوه اتصال موتور برق به برق ساختمان می‌باشد. راه‌های مختلف برای این کار وجود دارد اما اکثر آنها اصولی نمی‌باشد، برای مثال اتصال مستقیم دستگاه به شبکه برق ساختمان، باعث آسیب زدن به تجهیزات برقی می‌شود. با توجه به رشد تجهیزات برقی در دهه‌های اخیر، وسایل را دیگر نمی‌توان به طور مستقیم به موتور برق وصل نمود و باید به دنبال راه‌کارهای تازه باشید.

باید توجه داشته باشید سیم‌کشی مولد برق در ساختمان با مکان‌های دیگر مثل کمپ‌های گردشگری یا استفاده در باغ متفاوت است، در ساختمان شما می‌توانید به دو روش مستقیم و غیر مستقیم دستگاه را وصل نمایید.

اتصال به روش مستقیم

در این روش شما وسایل برقی را بدون هیچ گونه‌ واسطه و به طور مستقیم به دستگاه متصل می‌نمایید. این کار توسط خود شما نیز می‌تواند انجام بشود، اما اشکالاتی در این روش وجود دارد از جمله ممکن است بر اثر افزایش مصرف برق، کابل برق داغ و باعث آتش سوزی شود یا بر اثر نوسانات، به وسایل برقی آسیب زده شود.

اتصال به روش غیر مستقیم

در این روش با استفاده از تابلویی به نام چنچ‌ اور که در کنار تابلوی برق اصلی قرار می‌گیرد، وسایل برقی را متصل می‌نماییم. در زمان قطعی برق، با استفاده از این تابلو می‌توان جریان برق موتور برق را وارد شبکه برق ساختمان نمود و زمانی‌که جریان برق اصلی وصل گردید، با استفاده از همین تابلو، جریان برق را وارد ساختمان می‌نماییم.

دیاگرام اتصال غیر مستقیم موتور برق به ساختمان

 روش‌های نصب تابلو چنج ‌اور

تابلوی چنج آور را می‌توان به سه روش دستی، دستی-اتومات و تمام اتوماتیک نصب کرد. در روش دستی فرد باید حضوری دستگاه و تابلو را به کار بیاندازد اما در مدل تمام اتومات دیگر نیازی به شخص نیست و زمانی‌که برق می‌رود، اتوماتیک برق مولد برق وارد سیستم می‌شود. 

دیاگرام اتصال تابلو چنج اوور برای اتصال موتور برق به ساختمان

مزیت استفاده از  تابلوی چنج‌اور

با استفاده از این تابلو، علاوه بر تغییر جریان ورودی برق، مشخص می‌نمایید چه وسایلی یا کدام بخش از ساختمان از جریان مولد برق استفاده کند، در ننیجه علاوه بر مدیریت انرژی برق، مصرف سوخت نیز کنترل می‌گردد.

 

اصول ایمنی در هنگام اتصال

به دلیل حساس بودن نحوه اتصال موتور برق به برق ساختمان، باید یکسری موارد ایمنی را رعایت نمود. در صورت عدم توجه، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری رخ بدهد. در زیر مهم‎‌ترین موارد را آورده‌ایم:

شخص در حال راه اندازی تابلو برق برای ساختمان

نصب دستگاه در فاصله ایمن

طبق استاندارد جهانی، دستگاه را باید در فاصله 10 فوت یا 3 متری ساختمان قرار دهید. در ضمن محل قرار‌گیری به نحوی باشد که دستگاه از نور آفتاب و باران و برف در امان باشد. رعایت فاصله ایمنی از خطراتی همچون گازگرفتگی بر اثر منواکسیدکربن و آتش‌سوزی جلوگیری می‌نماید. 

آماده‌سازی دستگاه قبل از استفاده

اگر قرار است برق را از موتور برق به صورت مستقیم مورد استفاده قرار دهید، قبل از شروع کار اجازه دهید دستگاه چند دقیقه‌ای کار کند تا گرم بشود و سپس عملیات را آغاز نمایید.

نکته بعدی اینکه زمانی‌که وسایل برقی متصل است، دستگاه را روشن نکنید و پس از اتمام کار کلیه وسایل را کاملا جدا نموده و سپس موتور برق را خاموش نمایید.

نصب و راه‌اندازی تابلو برق توسط افراد متخصص

 نصب و تجهیز تابلو برق امری تخصصی می‌باشد. شاید شما بتوانید سیم کشی مستقیم را انجام دهید، اما در مورد راه‌اندازی تابلو برق ساختمان نیاز است یک فرد متخصص این کار را بر عهده بگیرد، بنابراین این کار را به افراد کاردان بسپارید.

انتخاب موتور برق مناسب برای ساختمان

قبل از خرید دستگاه، حتما توان وسایل برقی و تجهیزاتی که می‌خواهید در هنگام قطعی برق را استفاده نمایید، مشخص نمایید. عدم محاسبه صحیح باعث می‌شود در هنگام قطع شدن جریان برق، فشار مضاعف بر مولد برق وارد شود و باعث خرابی دستگاه‌های متصل شده گردد.

  • نحوه اتصال سه شاخه موتور برق به چه شکل است؟

    برخی از مدل‌ها به‌جای پریز 2 شاخه، دارای خروجی سه شاخه می‌باشد. یکی از این خروجی‌ها نقش قفل‌کن را دارد و باعث می‌شود سه شاخه خارج نشود. نحوه اتصال به این صورت است که وقتی سه شاخه را جا زدیم، مقداری آن را می‌چرخانیم تا مکانیزم قفل فعال شود.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر