خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه استفاده از چکش تخریب

چکش تخریب

فهرست مطالب

چکش تخریب ابزاری جهت تخریب سطوح بتنی:

چکش تخریب یکی از ماشین آلات ساختمانی پر استفاده بوده که به عنوان ابزاری قدرتمند برای تخریب سطوحی از جنس بتن بوده که شما بسته به نیازتان می توانید انتخاب های متنوعی از نظر سایز، ظاهر و برند داشته باشید. شما می توانید از چکش تخریب یا بتن کن برای تخریب هر ماده ای که ضخامت و حجم داشته باشد، استفاده نمایید.

نحوه کار با چکش تخریب:

روش کار با چکش تخریب به این صورت است که با ضربه زدن روی سطوح، باعث تخریب آن می شود. البته اگر اپراتور تجربه کار یا آموزش های لازم را در زمینه کار با چکش تخریب ندیده باشد، به همان قدرت که چکش تخریب می کند، می تواند باعث آسیب دیدگی به اپراتور شود.

چکش تخریب

در این قسمت قصد داریم نکات ایمنی و دستورالعمل های کار با چکش تخریب را برای شما بیان کنیم.

1- ایمنی در هنگام کار با چکش تخریب:

قبل از استفاده چکش تخریب توسط اپراتور، فرد باید آموزش های کامل در زمینه کار با دستگاه پیکور را دیده باشد. در صورت عدم آموزش اپراتور، دستگاه پیکور یا همان چکش تخریب پتانسیل بالایی برای آسیب به فرد را دارا می باشد.

به  این مورد توجه داشته باشید که در هنگام کار با پیکور، افرادی در محل و مجاورت دستگاه قرار نداشته باشند تا در معرض آسیب قرار نگیرند.

 در هنگام کار با چکش تخریب از تجهیزات ایمنی همچون دستکش، کفش ایمنی، کلاه ایمنی، عینک و ماسک استفاده نمایید. به این مورد توجه کنید که دستکش ایمنی امکان رها شدن دستگاه چکش در هنگام کار را کاهش داده همچنین کفش های ایمنی در صورت رها شدن چکش پاهای شما را در برابر ضربات محافظت خواهد نمود. همین طور عینک، کلاه ایمنی و ماسک محافظ از شما در برابر خرده ها و ذرات تخریب شده بتن محافظت خواهد نمود.

چکش تخریب

2- فشار زیاد در هنگام کار با پیکور:

اگر شما اپراتور یک چکش تخریب یا بتن کن هستید، به طور همیشگی به این مورد توجه داشته باشید که باید علاوه بر محکم گرفتن چکش، فشاری از طریق چکش به سطحی که قرار است تخریب شود وارد کنید تا از سر خوردن بتن کن بر روی سطح و آسیب دیدگی به شما جلوگیری شود.

چکش تخریب

3- جهت کار با چکش تخریب (جهت تخریب):

یکی از مهمترین موارد در هنگام کار با بتن کن، انتخاب جهتی است که باید توسط دستگاه کار شود. اگر این جهت به درستی انتخاب نشود تاثیر کار پایین آمده و عملیات تخریب به درستی صورت نخواهد گرفت.

برای مثال اگر در هنگام تخریب یک دیوار بتنی مدام بر روی یک نقطه به صورت عمودی ضربه بزنید، این عمل سبب ایجاد یک حفره روی دیوار شده که در وسط آن ضایعه ای خواهد ماند. به همین دلیل یکی از ترفندهای مناسب در هنگام کار با بتن کن این است که با زاویه به سطوح ضربه بزنید تا عملیات تخریب به صورت یکدست انجام پذیرد.

چکش تخریب

4- از کجا عملیات تخریب با بتن کن را شروع کنیم؟

یکی از مهمترین عوامل در میزان راندمان کار با دستگاه چکش تخریب، انتخاب مقطعی است که کار را باید از آنجا شروع کنیم. اگر قرار است کف را تخریب کنید، بهتر است از کنار کف شروع به تخریب نمایید. اگر در تخریب بخواهید عملیات را از وسط یا گوشه شروع کنید مسئله پیش آمده آن است که نخاله ها در محل تخریب جمع شده و عملیات تخریب را با مشکل مواجه می کند.

اگر مقطعی که می خواهید تخریب کنید دیوار باشد، بهتر است از جایی شروع نمایید که نزدیک به وسط باشد تا حد امکان به سمت پایین تخریب را ادامه بدهید و قسمت بالایی دیوار به خاطر وزنی که داشته سبب شده بتن خود به خود ریزش نمایید.

9 نکته ایمنی در هنگام استفاده چکش تخریب:

1- تمیز بودن محل کار:

قبل از شروع عملیات تخریب اطمینان حاصل نمایید که محل تخریب از هرگونه زباله و نخاله خالی باشد تا در هنگام کار امکان گیر کردن پا اپراتور و حوادث به طور کامل از بین برود.

2- چک کردن چکش تخریب:

قبل از استفاده بتن کن مطمئن شوید که چکش تخریب به درستی کار نموده و دسته و قسمت سری آن کاملا سالم بوده و به محکمی متصل هستند، همچنین قسمت دسته باید عاری از هرگونه ترک یا آسیب باشد.

چکش تخریب

3- استفاده از عایق الکتریکی در هنگام کار با چکش تخریب:

سعی کنید چکش تخریبی را به کار گیرید که در قسمت دسته دارای عایق الکتریکی باشد تا امکان هرگونه برق گرفتگی و اتصالی در هنگام کار با بتن کن به طور کامل از بین برود.

4- استفاده از محافظ چشم در هنگام تخریب با بتن کن:

در هنگام کار با بتن کن، تکه های جدا شده بتن به نواحی مختلف پرتاب گردیده و اگر اپراتور از عینک ایمنی استفاده نکند، امکان برخورد تکه های سنگ با چشم و بروز حوادث دو چندان می گردد، به همین دلیل استفاده از عینک ایمنی در هنگام استفاده از پیکور اجباری است.

5- حفظ فاصله ایمنی با دیگر کارکنان:

در هنگام کار با بتن کن فاصله ایمنی با دیگر کارکنان را حفظ کنید تا امکان بروز حوادث به طور کامل از بین برود.

6- استفاده از بتن کن عایق دار:

اگر قرار است به مدت زمان طولانی از بتن کن استفاده نمایید، بهتر است از مدلی که دارای دسته عایق دار است استفاده کنید، تا از وارد شدن لرزش و ارتعاشات به دست اپراتور جلوگیری به عمل آید.

چکش تخریب

7- انتخاب سایز درست چکش تخریب:

 سایز دسته چکش تخریب امری بسیار مهم بوده و انواع و مدل های مختلفی از بتن کن در بازار وجود دارد. اگر در هنگام خرید چکش تخریب سایز درست را انتخاب نکنید، در هنگام کار باعث آسیب زدن به شما خواهد گردید.

چکش تخریب

8- استفاده از بتن کن در فضای ایمن شده:

هنگام استفاده از چکش تخریب به این مورد توجه داشته باشید که محل کار به طور کامل ایمن شده باشد. به فرض مثال اگر در ارتفاع عملیات تخریب را انجام می دهید مطمئن شوید که به طور کامل تعادل دارید. در هنگام کار کردن اپراتور در ارتفاع به دلیل لرزش های شدید، امکان برهم خوردن تعادل اپراتور وجود دارد، به همین جهت اپراتور در هنگام تخریب با بتن کن باید تعادل کاملی داشته باشد.

9- از چکش تخریب با دسته لبه دار استفاده نکنید:

در هنگام خرید چکش تخریبی، مدلی را خریداری نمایید که دارای دسته گرد است تا قرارگیری چکش در دست به خوبی و با تسلط کامل انجام پذیرد. استفاده از چکش تخریب با دسته لبه دار باعث اختلال در گردش خون گردیده و به دست اپراتور آسیب وارد می نماید.

چکش تخریب

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر