خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه عملکرد قطره چکان PC به چه صورت است؟

فهرست مطالب

قطره‌چکان آبیاری از نوع پی‌سی؛ مزایا و نحوه عمل قطره‌چکان PC

با پیشرفت سریع و روزافزون علم، ابزار و قطعات مختلفی برای دستیابی به نهایت بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف منابع حیاتی زمین طراحی شده است. یکی از این ابزار و وسایل، سیستم آبیاری قطره‌ای است.

امروزه در بیشتر موارد کشاورزان، نسبت به استفاده از این نوع سیستم علاقه‌مند بوده و تلاش می‌کنند تا با نوسازی مزارع و باغات خود، سیستم آبیاری قطره‌ای را جایگزین کنند. با توجه به اینکه این سیستم آبیاری به مراتب نوظهور تر است و نیازمند دانش فنی بیشتر، این موضوع باعث شده تا طرح و تشریح برخی مسائل حول اجزای آن اهمیت بالایی پیدا کند.

در ادامه به مزایای استفاده از این سیستم اشاره خواهد شد اما هدف ما از نگارش این این یادداشت پرداختن به یکی از قطعات اصلی در سیستم آبیاری قطره‌ای است که به آن قطره‌چکان PC گفته می‌شود.

در یادداشت ضمن تشریح نحوه عملکرد آن، تلاش می‌کنیم تا تصویر شفافی از آن برای همراهان گرامی ترسیم کنیم. پس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که در مورد قطره‌چکان PC سوالاتی در سر دارد، تا انتها با ما همراه باشید.

سیستم آبیاری قطره‌ای و جنگ برای کاهش مصرف

سیستم آبیاری قطره‌ای که گاهاً در زبان انگلیسی به آن آبیاری میکرو نیز گفته می‌شود، بر این اساس طراحی شده است که مقدار بسیار کمی از آب، مطابق برنامه‌ریزی و به طور مداوم به شکل متمرکزی به ریشه گیاه اضافه شود. دقیقاً مطابق اسمش، در این روش قطرات آب با ریتمی و نسبتی خاص به صورت قطره قطره در طول زمان به ریشه گیاه اضافه می‌شوند.

در این روش ریشه در اصطلاح غرق‌آب نشده و مصرف آب بشدت پایین‌تر خواهد بود. 5 برتری اساسی آبیاری قطره‌ای نسبت به سایر روش‌های سنتی به شرح زیر است:

  •         در طول این روش آبیاری به تسطیح و اصلاح ناهمواری سطح زمین نیازی نیست بلکه آبیاری قطره‌ای در تمام شرایط پاسخگو است.
  •         آب مصرف شده در نهایت بهره‌وری و بدون هدررفت به ریشه گیاهان می‌رسد به طوری که در صورت پیاده‌سازی صحیح ممکن است با مصرفی معادل 5 درصد آب در سایر روش‌های غلط سنتی، به محصول مناسب برسید.
  •         سلامت خاک در سطح بهتری حفظ خواهد شد. اجرای برخی روش‌های سنتی فرسایش و ضعف خاک را به همراه دارد که این پدیده در بلندمدت به شکل جدی مشکل‌ساز خواهد شد.
  •         نه‌تنها عامل افزایش بهره‌وری آب خواهد شد، راندمان استفاده از کود و مواد معدنی نیز بالاتر خواهد رفت. چون در این روش آبیاری خاک شسته نخواهد شد، این مواد با ماندگاری بیشتری در خاک ریشه حاضر بوده و به افزودن مداوم کود و مواد معدنی نیازی نیست.
  •         رشد علف‌های هرز به عنوان یکی از موانع در مسیر افزایش بهره‌وری مزرعه، بشدت محدود خواهد شد. در این روش به علت آبیاری گزینشی، مواد مغذی تنها در دسترس گیاه اصلی خواهد بود.

هر چند این تمام مزیت‌های استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای نیست اما می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم هستند. حال در ادامه ضمن بررسی ساختار و روش کار قطره‌چکان PC تلاش می‌کنیم تا مزیت استفاده از آن در این سیستم را بررسی کنیم.

قطره‌چکان PC و ارتقا سطح کیفیت و مزایای آبیاری قطره‌ای

قطره‌چکان‌ها به نوعی نقطه پایان مسیر حرکت آب از منبع به ریشه گیاه هستند؛ پس با این وجود در صورتی که از مرغوبیت و کیفیت کافی برخوردار نباشند، راندمان و میزان موفقیت کل سیستم آبیاری قطره‌ای با بحران مواجه خواهد شد. با این وجود می‌توان اهمیت استفاده از قطره‌چکان PC را درک کرد. در عمل استفاده ار قطره‌چکان PC در یک سیستم آبیاری قطره‌ای مزایای زیادی دارد:

  •         یکی از موانع بر سر راه به کارگیری سیستم آبیاری قطره‌ای وجود شیب در زمین است. این مسئله باعث می‌شود تا فشار آب در برخی نقاط با افزایش و در برخی دیگر با کاهش روبرو شود. در صورت استفاده از قطره‌چکان PC در سیستم آبیاری در عمل چنین مشکلی وجود نخواهد داشت زیرا این نوع قطره‌چکان میزان فشار آب در هر خروجی را متوازن نگه می‌دارد.
  •          در بکار گرفتن قطره‌چکان PC ، می‌توان از پیش میران آب خروجی در هر قطره‌چکان PC را به دقت پیشبینی کرد زیرا شیب زمین و سایر عوامل محیطی بر راندمان کاری آن تأثیری ندارد. مطابق استاندارد جهانی، معمولاً قطره‌چکان PC اگر به رنگ قرمز باشد 1.8 لیتر در ساعت، به رنگ مشکی 3.7 لیتر بر ساعت و سبز حدود7.4 لیتر بر ساعت خروجی دارد.

با توجه به ساختار قطره‌چکان PC ، سیستم آبیاری با استفاده از آن فاقد محدودیت در طول خطوط و تعدد خروجی‌ها است. در شرایط عادی به‌خاطر حفظ فشار آب در حالت معمول شما در هر لاین از سیستم امکان نصب تعداد معدودی از قطره‌چکان ‌ها را داشتید اما در صورت نصب قطره‌چکان PC به‌خاطر توانایی این قطعه در متوازن ساختن فشار، از این نظر مانعی وجود ندارد.

  •         مورد پیشین، یک مزیت جانبی دیگر نیز به همراه دارد. اکثر کشاورزان به‌خاطر وسعت زیاد مزرعه خود از این روش منصرف شوند اما با وجود نبود محدودیت در طول خطوط، مساحت قابل پوشش نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته و در عمل محدودیتی در این مورد وجود ندارد. معمولا با استفاده از قطره‌چکان ‌های سنتی، با افزایش وسعت سیستم، توزیع متوازن آب غیر ممکن شده و در عمل سیستم ناکارآمد خواهد بود.

ساختار قطره‌چکان PC و اساس کار آن

در قطره‌چکان PC به کمک یک صفحه سیلیکونی متحرک و پاسخگو نسبت به فشار، میزان آب ورودی به قطره‌چکان PC و خروج از آن متعادل خواهد شد. مراد از ورودی، درگاهی است که آب از لوله به کمک آن وارد قطره‌چکان PC خواهد شد، و مقصود از خروجی نیز منفذی است که آب از آن به گیاه می‌رسد. این دیواره سیلیکونی در شکل خاصی، به شکل یک صفحه بین خروجی و ورودی آب قرار می‌گیرد.

در صورت ازدیاد فشار آب ورودی و بیشتر بودن آن نسبت به فشار خروجی، جریان آب خروجی قطع شده و در عمل با این روش هیچ آب دیگری اجازه ورود پیدا نمی‌کند تا آب موجود در قطره‌چکان امکان خروج پیدا کند. در مقابل با کاهش فشار آب خروجی، همین صفحه میزان آب ورودی را افزایش می‌دهد تا در روندی مکمل روند پیشین، میزان آب خروجی دوباره به تعادل برسد.

با تکرار مکرر این پدیده، قطره‌چکان PC فشار آب را در خروجی آب و کل سیستم آبیاری قطره‌ای به توازن می‌رساند.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر