خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه عملکرد ویبراتور و شیلنگ ویبراتور

ویبراتور تفنگی با شیلنگ به طول 1 متر

فهرست مطالب

نحوه عملکرد ویبراتور و شیلنگ ویبراتور

بتن تشکیل شده از چهار رکن اساسی آب، سیمان، شن و ماسه (دانه کوچک) و سنگ (سنگ آهنگ) است که از پر استفاده ترین و مهمترین مصالحی که در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد می باشد.

ویژگی مهم این مواد، در دسترس بودن مواد اولیه و ارزان بودن را می باشد.گاهی زمانی که بتن ریخته می شود ممکن است  صد ها حباب  هوا یا بیشتر ساخته شود که در مقاومت بتن تاثیر گذار خواهد بود .

برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید راه حل استفاده از شیلنگ های ویبراتور می باشد که باعث از بین بردن این حباب ها لرزش و ارتعاش بتن می شود. به طور کلی  در هنگام لرزش در عمق بتن به آزاد سازی حباب های هوا و آب گیر کرده در لایه های بتن کمک می گردد و بدین شکل بتنی یک پارچه به دست خواهید آورد.

در صورت انجام ندادن این عمل ممکن است  پس از خشک شدن و گیرایش کامل بتن، سنگدانه های سنگی ته نشین  شوند و شیره بتن روی سطح ماندگار شود که منجر به  تبخیر حباب های آب شده و حباب های هوا از بین می رود و در نتیجه بتنی همانند اسفنج می سازد که بسیار ضعیف و در اصطلاح بتن کرمو خواهد بود.

این شیلنگ ویبراتور یا شیلنگ ویبره  در اندازه ها و سایزهای 1و 1.5 و 2 و 2.5 و 3 اینچ متفاوت برای از بردن حباب و خلل و ارتعاش بتن استفاده می شوند.

به طور کل این وسیله به سه مدل برقی، بادی و مکانیکی می باشند که معمولا از نوع مکانیکی در بیشتر پروژه های متوسط و کوچک استفاده زیادی می شوند.

شیلنگ های برقی و بادی و کانورتوری اصولا در کارهای بزرگ و پروژهای وسیع بتن ریزی با حجم سنگین مورد استفاده مناسبی خواهند بود.

قسمت اصلی تشکیل دهنده شیلنگ های ویبراتور  پوکر می باشد، که حرکت دورانی و دریافتی از نیروی مکانیکی و الکتریکی و یا پنوماتیکی را به ضربه و ارتعاش تبدیل خواهد کرد. جای پوکر در سر شیلنگ ویبره تعبیه شده است و قسمت اصلی که با بتن در تماس  است و وظیفه عمل ارتعاش بتن را بر عهده دارد.(گرفتن هوا و حباب بتن)

ویبراتور تفنگی با شیلنگ به طول 1 متر

انواع ویبراتور و شیلنگ ویبراتور

 در بازار امروزی ویبراتورهای بتنی در مدل های متفاوتی  عرضه می شوند . اما  همانطور که گفته شده بود استفاده از این ابزار برای بتن سازی بسیار مهم می باشد ، چرا که از مشکلات ایجاد حباب در مواد و تضعیف بتن پیشگیری میکند.

به طوری که  موجب می شود محصول نهایی با مقاوت بالاتر و بدون حباب ساخته شود ویبراتورهای بتنی با ایجاد لرزشهای قوی ، توسط شیلنگ ویبراتور ، در بتن تازه ریخته شده با یک ویبراتور مکانیکی، حباب های هوا را از بین می برند.


برای اینکه کاملا بتوانید از مقاومت نهایی مناسب بتن مطمئن شوید حتما نیاز به ویبره کردن آن دارید. استفاده از ویبراتور بتن و از بین بردن هوای محبوس شده حاصل از بتن ریزی برای ایجاد یکپارچگی و استحکام بتن بسیار امر مهم و ضروری خواهد بود.

شیلنگ ویبراتور یا شیلنگ ویبره که به نام های  شیلنگ ویبره و شیلنگ ویبراتور نیز معرفی می شوند، در انواع شیلنگ ویبراتور برقی، بادی و شیلنگ ویبراتور بنزینی به مشتریان عرضه می شود.

  شیلنگ ویبراتور مکانیکی و یا همان شیلنگ ویبراتور بنزینی که یکی از پر کاربرد ترین در بین محصولات دیگر می باشد. انواع شیلنگ های ویبراتور در صنعت ساخت و ساز معرفی شده اند که در اکثر پروژهای عمرانی و ساخت و ساز با حجم کم استفاده فراوانی دارند.

نکاتی برای خرید شیلنگ ویبراتور بتن

 اکنون با انواع شیلنگ های ویبراتور و موتور های تولید نیرو برای شیلنگ های ویبراتور آشنا شدید. اکنون نیاز به یادآوری می باشد که بدانید  برای خریدی موفق به چه ویژگی هایی در خرید شیلنگ ویبراتور توجه داشته باشیم.

  • جنس  و قطر پوسته
  • جنس و قطر فنر و میله داخلی
  • انعطاف پذیری
  • انتخاب قطر و سایز مناسب
  • کوپلینگ
  • اتصالات ابتدا و انتها
  • شیلنگ ویبراتور در هنگام کار نباید صدایی خش خش و گیرکرده گی داشته باشد.

همچنین موضوع مهم دیگر در انتخاب نوع شیلنگ های ویبراتور( شیلنگ ویبراتور بادی ، شیلنگ ویبراتور برقی ، شیلنگ ویبراتور مکانیکی ) باید اول به کاربری و محل اجرای ویبره توجه داشته باشید و بعد با توجه به  در نظر گرفتن فاکتور های ارائه شده بهترین انتخاب در نوع شیلنگ ویبراتور را  انتخاب نمایید.
لازم به ذکر است که جهت انتخاب سایز شیلنگ ویبراتور که بسته به نوع کاربری تفاوت دارد می باشد. برای مثال سایز شیلنگ ویبراتوری که درون قالب استفاده می شود با شیلنگی که در یک بخش کلی بتن ریزی کارکرد دارد از نظر قطر شیلنگ ویبراتور و پوکر مختلف است.

 

ویبراتور دوشی دستی

اجزای تشکیل دهنده شیلنگ ویبراتور مکانیکی :

شیلنگ ویبراتور مکانیکی از پوسته و پوکر وفنر و بلبرینگ  تشکیل شده که در زمان خرید شیلنگ ویبراتور مکانیکی باید در هنگام خرید مورد بررسی قرار داد.

قسمت پوکر که در ابتدای شیلنگ جا گرفته است وظیفه ویبره زدن را بر عهده دارد, نیروی تولید شده ویبراتور توسط کوپلینگ به فنر شیلنگ ویبراتور منتقل و از شیلنگ توسط بلبرینگ های داخل پوکر به بدنه پوکر منتقل می شود و عمل ارتعاش و ویبره زدن صورت می گیرد.

شیلنگ ویبراتوراز ابزار آلات اصلی در پروژ ها هست که ایجاد ارتعاش و از بین بردن حباب و خلل موجود در بتن و گرفتن آب اضافی بتن و به دست آمدن پی مقاوم با تراکم بالا در بتن را انجام می دهد.

بخشهای مختلف شیلنگ ویبراتور

همچنین شیلنگ ویبراتور بتن را می تواه به سه بخش محرک انعطاف پذیر و پوشش و پوکر که آن را شامل می شود تقسیم کرد. جنس لایه داخلی لاستیک مقاوم و همچنین یک لایه تقویت کننده تشکیل شده است.
پوکر یا قسمت فلزی بیرونی در نوک شیلنگ های ویبراتور جای گرفته است که در بتن فرو رفته و عملیات اصلی انتقال ارتعاش به بتن را بر عهده دارد. محرک انعطاف پذیر نیز باعث چرخش میله مرکزی می گردد.

بر اثر دوران میله مرکزی یک قطعه فلزی که با میله در اتصال است به پوشش فلزی ضربه می زند و باعث ارتعاش آنخواهد شد.

نیروی نیازی برای عملیات شیلنگ ویبره از مولد هایی مثل  انواع برقی، مکانیکی یا بادی تولید می گردد. نیروی حاصله از طریق شیلنگ به پوکر منتقل می شود و با ایجاد گشتاور، میله پوکر با سرعت زیاد می چرخاند و پوکر را به لرزش در آورده یا به اصطلاح ویبره می کند.

بخشهای مختلف شیلنگ ویبراتور

انواع شیلنگ ویبره از لحاظ نیروی کارکرد

شیلنگ ویبراتور مکانیکی: 

در  شیلنگ ویبراتور مکانیکی نیروی حاصل از موتور ویبراتور (مدل بنزینی، مدل دیزلی، مدل الکتریکی) از طریق فنر و به صورت مکانیکی به قسمت لرزاننده منتقل می گردد سپس شروع به عمل ویبراسیون می نماید.

شیلنگ ویبراتور مکانیکی

شیلنگ ویبره بادی (پنوماتیک) :

 معمولا شیلنگ ویبره بادی با هوای فشرده که توسط کمپرسور باد تولید می گردد، کار می نمایند. هوای فشرده از طریق شیلنگ به پوکر شیلنگ می رسد و با تحریک اجزای پوکر باعث ایجاد لرزش آن می گردد.

شیلنگ ویبره بادی

شیلنگ ویبراتور برقی:  

شیلنگ ویبراتور برقی از یک موتور الکتریکی در قسمت پوکر شیلنگ متشکل شده است. به طوری که  موتور گشتاور مورد نیاز برای ویبراسیون را ایجاد می کند . شیلنگ ویبراتور کانورتوری برای کاهش خطر برق گرفتگی با ولتاژ های کم فعالیت می کند.

این شیلنگ ها توسط دستگاهی به نام کانورتور نسبت به برق بی نیاز می شوند. می توان چنین گفت که کانورتور یا همان مبدل برق، ورودی را به برق با ولتاژ و فرکانس مورد نیاز شیلنگ ایجاد می نماید.

شیلنگ ویبراتور مکانیکی برند ایرانکوب

 

شیلنگ ویبره دریلی: 

شیلنگ ویبره دریلی یکی از انواع ویبراتور برقی بتن  به حساب می آید که از ویژگی اصلی آن می توان به  کم حجم بودن و سبک بودن این مدل ویبراتورها اشاره داشت که سبب مخاطبان بیشتر گردیده است.

همچنین می توان  نیاز به بنزین و روغن و یا  عدم یافت محل مناسب جهت قرار دادن موتور را از معایب این مدل دانست. تنها چیزی که نیاز اصلی می باشد وجود یک منبع برق تک فاز هست.

شیلنگ ویبره دریلی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر