خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه عیب یابی موتور برق دیزل

نحوه عیب یابی موتور برق دیزل

فهرست مطالب

به همان میزان که خرید موتور برق از نظر سختی در تصمیم‌گیری و تأمین بودجه می‌تواند پیچیده و نیازمند صرف وقت و انرژی باشد، نگهداری از آن نیز سختی‌های خاصی دارد. معمولاً اغلب افراد نگهداری و تعمیر موتور برق خود را به متخصصین و در اصطلاح آچار به دستان این حیطه محول می‌کنند اما این همیشه ممکن نیست فراموش نکنید که موتور برق دیزلی یا موتور برق بنزینی، فارغ از نوع آن‌ها، ابزارهایی هستند که تا حدودی ماهیتی اضطراری دارند و در مکان‌ها و زمان‌هایی به کار گرفته می‌شوند که در آن‌ها شاهد محدودیت در دسترسی هستیم این یعنی ممکن است موتور برق شما دچار مشکل شود اما شما به تعمیرکار دسترسی نداشته باشید. البته این فقط یکی از جوانب لزوم یادگیری نحوه عیب‌یابی موتور برق دیزل ، می‌توان ده‌ها علت برای این موضوع ذکر کرد که بیان آن‌ها لزومی ندارد.

فارغ از علت الزامی بودن یادگیری نحوه عیب‌یابی موتور برق دیزل ، ما اینجا هستیم تا در یک حجم محدود از کلمات، اصلی‌ترین نکاتی که در عیب‌یابی موتور برق دیزل نیاز است بدانید را بررسی و تشریح کنیم. پس اگر شما نیز سابقه خرید موتور برق دیزل و نگهداری از آن را دارید تا انتها برای فهم نحوه عیب‌یابی موتور برق دیزل با ما همراه باشید.

تفاوت موتور برق گازوئیلی از نظر عملکردی چیست؟

کاربران و خریداران همیشه از فروشندگان می پرسند که تفاوت عملکرد بین موتورهای موتور برق گازوئیلی و بنزینی چیست و چه مزایایی در مقایسه با آنها دارد؟ در این زمینه باید گفت موتورهای بنزینی و موتور برق گازوئیلی هیچ تفاوتی با مدارها و سایر اجزای الکتریکی ندارند و تفاوت آنها فقط به موتور محرک محدود می شود، موتور برق گازوئیلی از نظر مصرف سوخت و بازده موتور بسیار کارآمدتر و مقرون به صرفه تر از موتورهای بنزینی است. به غیر از اینکه دیزل ارزان تر است ، موتور دیزلی همیشه تحت حجم موتور و مصرف سوخت یکسان قدرت بیشتری تولید می کند صدای موتورهای دیزلی بیشتر از موتورهای بنزینی است. اگرچه این نسبت کاملاً ثابت است ، در اکثر مدلها ، آلودگی صوتی و صوتی که مشاهده می کنیم بیشتر موتور برق گازوئیلی است از نظر آلودگی خروجی ، موتورهای بنزینی وضعیت بهتری دارند. موتور برق گازوئیلی معمولاً نمره جرمی کمتری در زمینه گازهای خروجی به دست می آورد و در عمل آلودگی جدی تر است.

اکنون ، با توجه به این تفاوت های عمده در عملکرد موتورهای موتور برق گازوئیلی و بنزینی ، اجازه دهید بحث های اصلی متن را ادامه دهیم. موتور برق گازوئیلی چگونه کار می کند؟

نمودار کلی عملکرد موتور برق گازوئیلی

در مجموع ، در همه موتورهای الکتریکی ، ابتدا سوخت از طریق سوخت استاتیک (یا تزریق سوخت الکتریکی) وارد سیلندر موتور می شود. این سوخت سپس در فرآیندی که بعداً به طور مفصل توضیح داده شد به پیشرانه تبدیل می شود و موتور دارای نیروی چرخشی خروجی خواهد بود اکنون ، با ورود نیروی چرخشی از موتور به ژنراتور ، تولید می شود. عملکرد ژنراتور کاملاً برعکس موتور الکتریکی است. حرکت از طریق شفت وارد شده و پس از چرخش به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. در نهایت ، برق تولید شده وارد مدار موتور برق گازوئیلی می شود قدرت باید در مدار تنظیم شود ، جریان و ولتاژ خروجی نرمال شده و پس از تثبیت فرکانس ، مطابق میل کاربر به توان خروجی تبدیل می شود. این یک نمودار کلی از عملکرد انواع موتورهای موتور برق گازوئیلی است. اما تفاوت بین موتور برق گازوئیلی و موتور بنزینی چیست؟

نحوه عملکرد موتور برق دیزلی استارتی

تفاوت در موتور دیزلی است

در موتورهای دیزلی برخلاف موتورهای موتور برق بنزینی، شاهد استفاده از قطعاتی به نام شمع نبوده ایم. همانطور که همه می دانیم ، نقش شمع ها این است که سیلندر را آتش بزنند و مخلوط هوا و سوخت را روشن کنند ، اما در موتورهای دیزلی موتور برق گازوئیلی، ما شاهد استفاده از شمع نبوده ایم. همچنین این سوال وجود دارد که چگونه بدون جرقه مخلوط مشتعل می شود.

لطفا توجه داشته باشید که خواص شیمیایی گازوئیل با بنزین متفاوت است. موتور دیزلی با تولید نسبت تراکم بالا ، بدون احتراق ، مخلوط گازوئیل و هوا را تا درجه بالایی گرم می کند و می تواند بدون جرقه مشتعل شود! توضیح دقیق این مسئله از نظر ترمودینامیکی زمان بر است ، اما به طور خلاصه باید گفت که تراکم گازوئیل و هوا با نسبت تراکم بسیار بالا ، کل مخلوط روغن و هوا را تا حدودی گرم می کند ، که بدون نیاز به شمع امکان پذیر است. بنابراین ، تفاوت اصلی بین موتور دیزل و موتور بنزینی این است که نوع احتراق مخلوط سوخت و هوا یکسان است.

عیب‌یابی موتور برق دیزل یک فرآیند افتراقی یا آزمایش‌محور است

این بدان معنی است که شما در فرآیند عیب‌یابی موتور برق دیزل باید مانند یک پزشک عمل کنید و با بررسی علائم در مورد نوع نقص ایجاد شده و راه حلی که برای آن وجود دارد تصمیم‌گیری کنید. در این مورد باید دقت داشته باشید که:

  1. همیشه یک علامت خاص، به طور مطلق و قطعی نشانه یک نقص خاص نیست. گاهاً با دیدن یک نشانه خاص می‌توان دو یا چند عامل را برای آن متصور شد.
  2. برعکس، همیشه یک خرابی خاص منجر به یک علامت و نشانه خاص نخواهد شد. این موضوع نیز در ایجاد عدم قطعیت در عیب‌یابی موتور برق دیزل مؤثر است.

با توجه به دو نکته پیشین شما همواره در عیب‌یابی موتور برق دیزل با دو روش متمایز روبرو هستید:

1) روش اول این است که تلاش کنید با بررسی بیشتر، دایره نواقص احتمالی را محدود و محدودتر کنید. این کار را تا سرحدی پیش ببرید که در نهایت به یک مشکل خاص برسید. پس از این شما به سادگی می‌توانید مشکل را بسته به راه حلی که دارد برطرف سازید.
2) تلاش کنید تا به ترتیب، تمام مشکلاتی که می‌تواند به نشانه‌های موجود منتهی شوند را به ترتیب اهمیت برطرف سازید. این کار را تا از بین رفتن نشانه باید دنبال کنید.

در روش اول پروسه عیب‌یابی زمانبرتر خواهد شد اما هزینه و انرژی کمتری را صرف انجام تعمیرات می‌کنید زیرا با یافتن دقیق مشکل، فقط تدابیر مورد نیاز برای حل آن مشکل را پیاده می‌کنید. اما در روش دوم شاید زمان خود را برای عیب‌یابی هدر ندهید اما باید انرژی و هزینه زیادی را صرف رفع مشکلات کنید گاهاً ممکن است نقص و مشکل واقعی که منجر به این نشانه شده است را در آخرین مرحله امتحان کنید و این بدان معنی است که شما چندین مرحله تعمیر و بررسی بی‌ثمر انجام داده‌اید. در نهایت اما این خود شما هستید که باید در مورد استراتژی خود برای عیب‌یابی موتور برق دیزل تصمیم بگیرید. اطلاعات ارائه شده از سوی ما در این یادداشت برای هر دو روش کاربردی است.

نحوه عیب یابی موتور برق دیزلی هیساکی چرخ دار

نشانه‌های نقص در موتور برق دیزل را دسته‌بندی کردیم

ما معتقدیم که نشانه‌های موجود در طول عیب‌یابی موتور برق دیزل را ابتدا به دو دسته اصلی تقسیم خواهیم کرد:

• نشانه‌های مربوط به ژنراتور (بخش برق)
• نشانه‌های مربوط به موتور (نیروی محرکه)

بر همین مبنا در دو دسته مجزا نشانه‌های موجود در طول عیب‌یابی موتور برق دیزل بررسی خواهند شد.

نشانه‌های مربوط به ژنراتور (بخش برق)

در ادامه نشانه‌های موجود را به تفکیک بررسی کرده و تلاش می‌کنیم تا رایج‌ترین و منطقی‌ترین علت برای بروز هر نشانه را در برابر آن ذکر کنیم.

• ولتاژ دستگاه در بازه نرمال نیست(کمتر یا بیشتر است): نقص در رگولاتور ولتاژ (AVR) می‌تواند منشأ آن باشید. ضمن می‌تواند به جای نقص فنی، ناشی از تنظیم نبودن آن بخش باشد.
• دستگاه به کلی ولتاژ خروجی ندارد: این می‌تواند نشانه نواقص مختلفی از جمله آسیب دیدن سیم‌‌پیچ و هسته ژنراتور، آسیب دیدن رگولاتور ولتاژ، نقص در مدارهای کنترل و برد یا آسیب به پل دیود باشد.
• دستگاه در هنگام خروجی گرفتن افت بار دارد: می‌تواند ناشی از نقص از سیم‌پیچ ژنراتور بوده یا بخش‌هایی مانند استاتور و روتور آسیب دیده باشند. البته وجود مشکل در برد و مدارها نیز ممکن است.
سوای سه نشانه فوق، هر نشانه‌ای از جمله صدای اتصال، هر نوسانی در میزان آمپراژ و ولتاژ خروجی می‌تواند ناشی از نقص در سنسورهای سوخت، پمپ‌ها، خرابی دینام، خرابی برد و اجزای برد باشد. در این مواقع پیشنهاد می‌شود تا به‌سرعت استفاده از وسیله را متوقف کنید.

نشانه‌های مربوط به موتور (نیروی محرکه)

مطابق بخش پیشین نیز در این بخش با ذکر نشانه و علل احتمالی آن به استقبال بررسی و ادامه پروسه عیب‌یابی موتور برق دیزل خواهیم رفت:

  1. موتور دیزل روشن نشده یا به‌سختی روشن می‌شود: این می‌تواند ناشی از چندین نوع نقص فنی متمایز در موتور برق دیزل باشد. در وهله اول ممکن است سوخت در باک کم باشد. در گام دوم ممکن است مسیر انتقال سوخت یا سایر لوله‌های رابط هوا گرفته باشد. مشکل بعدی که می‌تواند منتهی به بروز این نشانه شود، انسداد و مسدود شدن صافی(فیلتر سوخت) است. در نهایت اما در صورت مشهود نبودن هیچ یک از نواقص فوق باید سلامت پمپ اولیه ارزیابی شود. نیاز به ذکر است که در صورت روشن   نشدن و مشهود نبودن هیچ یک از نواقص فوق، رفع مشکل تنها با دستگاه دیاگنوستیک ممکن خواهد بود.
  2. موتور دیزل روشن خواهد شد اما در دور موتور مناسبی نیست: این موضوع عوامل مختلفی دارد از جمله اختلال و گیر در شانه گاز فارسونگا، نقص در سنسور پیکاپ، گاورنر یا اکچویتور، تنظیم نبودن ECU یا سایر انواع ایرادات مکانیکی که بدون   باز کردن ممکن، احراز دقیق ریشه نقص ممکن نیست.
  3. دمای موتور بالاست (داغ می‌کند): ممکن است آب موتور در سطح مناسبی نباشد یا پمپ آب دچار نقص شده باشد. مشکل در ترموستات نیز چندان دور از ذهن نیست اما در مورد واشر سیلندر و نقص در آن تنها با ابزار دقیق و فنی پیشرفته می‌توان نظر   داد. بد نیست تا در این موقعیت، رادیاتور را نیز چک کنید

عیب یابی موتور موتور برق استارتی در هنگام بد روشن شدن

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر