خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه کارکرد ماله پروانه ای در مسطح سازی بتن

نحوه کارکرد ماله پروانه ای در مسطح سازی بتن

فهرست مطالب

امروزه در ساختمان سازی ها و در کلیه امور عمرانی از وسایل و تجهیزاتی استفاده می شود که می تواند کارهای ساخت و ساز را راحت کرده و در عین حال بهینه تر کند.

استفاده از مصالح بتن یکی از پرکاربرد ترین مصالح موجود می باشد که استفاده از آن در امور ساختمانی بسیار است. معمولا برای قسمت های مختلف ساختمان مانند سقف سازه، رسیدن به یک بتن صاف و صیغلی بسیار مهم است، به دلیل آن که بتوان روی بتن کف سازی مورد نظر را نیز انجام داد.

برای رسیدن به این منظور از وسیله ایی به نام ماله پروانه ایی استفاده می کنند. ماله پروانه ای یکی از ابزارهای سبک و بسیار مناسب برای ساخت ‌و‌ ساز می باشد که به منظور صاف و هموار سازی سطح بتن کاربرد های فراوانی دارد.

برای مثال یک استادیوم ورزشی یا یک پارکینگ را در نظر بگیرید که نیاز به تراز بودن و هم چنین صاف بودن کف دارد تا در مرحله بعدی کف سازی های مورد نظر بر روی آن اجرا شود.

باید بیان شود که اجرای انواع کفپوش ‌های اپوکسی و ونیل به یک سطح صاف در زیر نیاز دارند تا بهترین شرایط را به مرور زمان داشته باشد.

در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ به بررسی نحوه کارکرد ماله پروانه ایی در مسطح سازی بتن می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ماله پروانه ایی چیست؟

لازم به ذکر می باشد که ماله پروانه ای , دستگاهی برقی یا سوختی بر پایه دیزلی و بنزینی است که برای صاف کردن و پرداخت سطح بتن ریزی های انجام شده کاربرد های بسیاری دارد.

ماله پروانه ای با نام ماله موتوری نیز شناخته می شود که به انگلیسی با نام پاور ترول ( Power Trowel ) خوانده می ‌شود. همان گونه که بیان شد، این وسیله پرکاربرد، به منظور صاف و پرداخت کردن سطوح بتنی از آن استفاده می‌ شود.

ماله پروانه ‌ای در دو نوع دستی و سرنشین دار تولید خواهد شد. هم چنین این دستگاه دارای ابعاد مختلف قطر پروانه از 24 تا 48 اینچی است. بسته به حجم و نوع کار از انواع ماله پروانه ای با قطرهای متفاوت استفاده خواهد شد.

می توان اذعان داشت که یکی از مزیت های مهم ماله پروانه ای این است که ماله پروانه ای برای پرداخت سطوح بتنی سرعت انجام کار را بالا می برد و هم چنین کیفیت پرداخت را در بالاترین سطح قرار می دهد.

انواع ماله پروانه ‌ای کدام است؟

به طور کلی از نظر هندلینگ، ماله پروانه ای به دو نوع زیر تقسیم بندی می شود:

  • ماله پروانه ایی دستی
  • ماله پروانه ایی سرنشین دار

هم چنین شایان به ذکر است که از نظر محرکه پیشرانه ماله پروانه ایی به سه نوع زیر تقسیم بندی می شود:

  • ماله پروانه ای بنزینی
  • ماله پروانه ای گازوئیلی یا دیزلی
  • ماله پروانه ای برقی

و هم چنین از نظر نوع کفه شناور به دو نوع زیر تقسیم بندی خواهد شد :

  • شناور پره‌ ای
  • شناور دیسکی

باید بیان شود که هر کدام از ماله ‌های نام برده برای استفاده در شرایط ویژه‌ای ساخته‌ شده‌ اند و کاربرد خاص خود را دارند که باید با توجه به نوع بتن، ابعاد و حجم کار از هر کدام از آن ‌ها استفاده شود.

ماله پروانه ای ساده یا دستی:

این نوع از ماله پروانه ای ,که ماله پروانه ای ساده یا همان دستی نام دارد , دارای یک دسته است و توسط هدایت کننده هدایت می گردد که این نوع از ماله پروانه ای برای یکدست کردن سطوح بتن ریزی های متوسط مانند موارد زیر کاربرد دارد:

  • پارکینگ ها و طبقات
  • پیاده رو ها
  • پمپ بنزین ها

ماله پروانه ای سرنشین دار یا نفر بر:

این نوع از ماله پروانه ای که ماله پروانه ای سرنشین دار نام دارد، دارای یک صندلی برای نشستن بر روی آن است  که هدایت کننده سوار می شود و برای یکدست کردن سطوح بتن ریزی های طولانی مانند  فرودگاه ها نمایشگاه ها بیشتر ماله پروانه ای ساده کاربرد دارد.  

ماله پروانه ای با ابعاد مختلف برای چه کاری هایی استفاده می شود؟

لازم به ذکر می باشد که ماله پروانه ایی با ابعاد بسیار مختلف مانند  24، 30، 36، 46 و 48. اینچی تولید می شود و در بازار برای مصرف و استفاده ارائه می گردد.

ابعاد مختلف ماله پروانه ایی برای کاربرد های متفاوت است و نمی توان از ماله پروانه ای های کوچک برای مسطح سازی سطوح بزرگ استفاده کرد. به موارد و نکاتی که درباره ابعاد مختلف ماله پروانه ای بیان می شود، توجه فرمایید:

  • استفاده از ماله 24 تا 36 اینچی دستی برای مسطح سازی کف بتنی سطحی معادل 1000 مترمربع کفایت می ‌کند.
  • برای صاف کردن سطوح بتنی با متراژ بزرگ‌تر از 1000 متر مربع  ماله‌ های دستی و سرنشین دار بزرگ ‌تر از 36 اینچ مناسب می باشد
  • هم چنین برای ماله کشی بخش‌ های کنج یا لبه‌ ها می ‌توانید از ماله پروانه ‌ای 24 اینچی استفاده نمایید.
  • علاوه بر این در مواقعی که مسطح سازی کف بتنی در مدت زمان کمی باید انجام شود  مطلوب است از بزرگ‌ترین سایز ماله یعنی 48 اینچی برای سرعت بخشیدن در روند کار استفاده شود.

نکته بسیار مهم:

 توضیحات داده شده در خصوص ماله‌ های پروانه ‌ای از نوع دیسکی بود.

شایان به ذکر می باشد که انواع دیگر ماله پروانه ای از کفه‌ های شناور پره‌ای استفاده می نمایند، که دارای قطر با ابعاد 60، 75، 90 و 120 سانتی ‌متری هستند. از نکات بسیار مهمی که می توان درباره ابعاد این ماله ها اشاره داشت، به صورت زیر می باشد :

  • طبیعتاً انواع با قطر بزرگ ‌تر برای صاف و هموار کردن سطوح با متراژ زیاد کاربرد دارد
  • انواع این ماله ها با قطر کمتر نیز به منظور مسطح کردن کفه‌ های بتنی با متراژ پایین و کنج ‌ها و لبه ‌های سطوح مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

نکته بسیار مهم:

ماله ‌های پروانه ‌ای با کفه شناور پره ‌ای نیز همانند شناور دیسکی دارای دو نوع دستی و سرنشین دار هستند.  

کاربرد استفاده از ماله پروانه ای چه می باشد؟

همان گونه که اشاره شد، ماله پروانه ایی کاربرد های فراوانی دارد که از کاربرد های این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • متراکم و فشرده کردن سطح بتن و هم چنین صاف و هموار سازی سطوح بتن ریزی شده به بهترین و سریع ‌ترین صورت
  • از بین بردن ترک های سطح بتنی و هم چنین پیشگیری از بروز ترک‌های سطحی در بتن
  • ماله پروانه ایی سطح بتن را فشرده و متراکم می کند. فشرده سازی سطح بتن ریزی شده یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود و هم چنین از بین بردن حباب ‌های سطحی و سوراخ ‌های ریز ناشی از بتن ریزی نیز با استفاده از این دستگاه امکان پذیر است
  • مسطح سازی و هموار کردن به منظور از بین بردن لبه ‌های بیرون زده و ناهموار احتمالی ایجاد شده طی عملیات شمشه کشی
  • افزایش سرعت انجام کف سازی بتنی در پروژه ‌ها ( به ویژه در پروژه‌ های با ابعاد بسیار گسترده )
  • امکان صیقلی کردن سطح بتن برای استفاده به صورت کف سازی نهایی و هم چنین زیبا سازی کف سازه مورد نظر
  • فرو کردن سنگ و شن ‌های درشت به درون بتن و پرداخت بهتر بتن
  • کف سازی انواع سطوح بزرگ و وسیع مانند نمایشگاه ها و فرودگاه ها و سالن های ورزشی

نحوه کار با ماله پروانه ایی چگونه می باشد؟

همان گونه که اشاره کردیم، دو نوع ماله پروانه ایی وجود دارد، ماله پروانه ای دستی و سرنشین دار. حال می توان اذعان داشت که نحوه کارکردن با هر کدام می تواند متفاوت باشد و به صورت زیر به آن ها اشاره می نماییم:

  • روش کار با ماله دستی به این صورت است که پس از گیرش بتن به میزان لازم اپراتور با استفاده از ماله دستی از یک سوی سطح بتن ریزی شده شروع به ماله کشی می کند و این کار را تا انتها انجام خواهد داد. ماله کشی با ماله دستی به سمت عقب انجام می ‌شود تا جای پای اپراتور روی بتن ماله کشی شده نماند تا به یک سطح صاف و هموار برسیم.
  •  در نحوه کار با ماله سرنشین دار، ابتدا اپراتور پس از اطمینان از گیرش کافی بتن بر روی دستگاه سوار می ‌شود و از یک سو شروع به ماله کشی می ‌کند و تا انتها ادامه می ‌دهد، در این روش از آنجایی که اپراتور روی دستگاه سوار است و ماندن جای پای وی مسئله ‌ای نیست، جهت ماله کشی می‌ تواند بر اساس نظر سر نشین باشد و با هر طرف می توان ماله کشی را انجام داد، بدون آن که سطح صاف از بین برود.

نکات مهم:

  • نکته بسیار مهم درباره نحوه کار با ماله پروانه ای این است که زمانی که بتن ریزی انجام می شود ابتدا باید سطح بتن با شمشه ویبره و یا شمشه دستی یکدست و هم چنین صاف گردد .
  • پس از آن زمانی که آب بتن گرفته شد و بتن کمی سفت شد کار با ماله پروانه ای شروع می شود که در ابتدا بهتر است ماله با سرعت کم شروع به کار نماید و اپراتور از گوشه و به سمت عقب شروع به صاف کردن کند.
  • کارکرد ماله پروانه سرنشین دار به اینگونه است که اپراتور داخل آن می نشیند و عملیات لیسه ای کردن بتن را انجام می دهد. از این نوع برای پرداخت بتن در سطوح گسترده و عظیم به کار می رود.
  • کف سازی سازه های مختلف و عظیم با استفاده از دستگاه ماله پروانه مانند سوله ها، سالن های ورزشی، مجتمع های تجاری باعث افزایش کیفیت سطح پرداخت شده، کاهش هزینه ها، راندمان بیشتر و تسریع روند کار می شود.
  • ماله پروانه دستی که در اندازه های مختلفی ساخته شده توسط حرکت اپراتور کنترل می شود. در هر صورت کیفیت سطح لیسه شده بتن به عملکرد اپراتور وابسته است.
  •  در زمان کار با دستگاه اگر آب روی سطح بتنی دیده شد، کار ماله کشی را متوقف نمایید تا آب حاصل از بتن تبخیر شود و اگر امکان تبخیر آب وجود نداشته باشد از روش گونی و سیمان برای خشک کردن آب اضافی اقدام کنید. در این روش به وسیله گونی که روی آن سیمان ریخته شده است به جذب آب توسط سیمان اقدام می ‌شود، سپس با جذب شدن آب اضافی توسط سیمان، بتن خشک می گردد.
  • روی بتن تازه ریخته شده نمی‌توان ماله کشید و در ابتدا باید سطح آن را با شمشه ویبره صاف کرد.

مراحل صاف کردن بتن با استفاده از ماله پروانه ایی:

شایان به ذکر می باشد که ماله پروانه ایی در دو مرحله اصلی سطح بتن مورد نظر را صاف و یک دست می نماید که به صورت زیر به آن ها اشاره می شود:

  • مرحله اول: مرحله اول بتن ریزی با ماله پروانه ای هموار سازی می باشد. برای انجام این کار باید تیغه های مخصوص دستگاه ماله پروانه ایی را در زیر دستگاه نصب کرده و در طی چند مرحله سطح را پیمایش نمایید. با انجام این کار پستی و بلندی های بتن هموار شده و سطح آماده پرداخت خواهد شد.
  • مرحله دوم: لازم به ذکر می باشد مرحله دوم بتن ریزی ماله پروانه ای مرحله نهایی می باشد که در این قسمت سینی را از دستگاه ماله جدا می کنند و تیغه ها را روی دستگاه نصب می نمایند. این کار باعث یک دست شدن بتن خواهد شد و هم چنین سطحی یک نواخت و متراکم را حاصل می نماید.

نکات بسیار مهم:

  • صاف کردن بیش از اندازه با دستگاه ماله پروانه ای یکی از اشتباهات بسیار رایجی است که باید از آن دوری کرد.
  • صیغلی کردن سطح بتن ( بیش از اندازه ) تمام منافذ باز آن را می بندد و فرآیند طبیعی خشک شدن و گرفتن بتن را به تأخیر می اندازد.
  • بسته به شرایط پروژه باید تعادلی بین پرداخت سطح بتن و خشک شدن آن برقرار کرد.

پرداخت نهایی در نحوه کار با ماله پروانه ای:

پرداخت بتن پس از مرحله هموار سازی صورت می گیرد تا سطحی متراکم و یکنواخت و سخت به وجود بیاید. لازم به ذکر است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب احتمالا به دو یا چند بار پرداخت کل سطح نیاز دارید، اما بین هر دو مرحله باید کمی به خود و هم چنین دستگاه و بتن ریخته شده استراحت دهید.

برخی از پیمانکاران از دو دستگاه ماله پروانه ایی استفاده می نمایند که یکی از آن ها به سینی هموار سازی و دیگری به تیغه های پرداخت مجهز شده است. با این کار می توانید دو مرحله را با سرعت بیشتری انجام دهید. دستگاه دوم در شرایط ضروری می تواند به عنوان یدکی نیز استفاده گردد.

نکته بسیار مهم این است که در هر دو مرحله هموار سازی و پرداخت، زاویه تیغه ها از اهمیت بسیاری برخوردار می باشند. در مرحله اول یعنی هموار سازی، باید سینی را کاملا صاف نگه دارید تا هم کنترل ماله موتوری ساده تر شود و هم سطح هموارتری را به دست آورید.

حرکت درست و صحیح ماله پروانه ای روی سطح بتن نیز برای رسیدن به نتایج مطلوب اهمیت فراوانی دارد. شروع هموار سازی باید عمود بر جهت مرحله قبلی یعنی صاف کاری با شمشه ماله انجام شود.

در صورت نیاز مرحله دوم هموار سازی را باید عمود بر مرحله قبلی تکرار نماییم. در حالت کلی هر مرحله استفاده از ماله موتوری باید عمود بر مرحله قبل انجام شود. هم چنین در هر بار عبور بهتر است نصف سطح قبلی را پوشش دهیم تا الگوی یک نواختی در سطح بتن به دست بیاید.

بتن ریزی با ماله پروانه ایی چیست؟

باید بیان شود که بتن ریزی با ماله پروانه ای در واقع سیستمی است که در آن بتن با الیاف و افزودنی ها مکانیزه و تقویت شده و با دستگاه تراز لیزری گسترش یافته است. سرانجام سطح بتن با ماله پروانه صاف و صیقلی می گردد.

باید بدانید که امروزه با توجه به مزایای بتن ریزی با ماله پروانه ای از این روش استقبال بیشتری می کنیم. اما اگر این روش به خوبی و با دقت انجام نشود، می تواند موجب ضرر و زیان زیادی گردد. برای یک اجرای بی نقص بهتر است که به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • توجه به سطح زیرکار
  • شیب سطح مورد نظر
  • توجه به ترک نخوردن بتن
  • فاصله زمانی بین بتن ریزی ها
  • استفاده از ماله پروانه ای پیشرفته و برقی

از همین رو مراجعه به پیمانکاران حرفه ای و کار کشته می تواند ضمن انجام پروژه ای با کیفیت بالا و در زمان کمتر از صرف هزینه های هنگفت و دوباره کاری پیشگیری کند.

مراحل بتن ریزی با ماله پروانه ای کدام است؟

لازم به ذکر می باشد که بتن ریزی با ماله پروانه ای شامل چند مرحله می شود که در زیر به آن ها اشاره می نماییم:

  • به عمل آوردن بتن ریزی با بتن آماده
  • قالب و آرماتور بندی با شیب، تراز و دوربین لیزری
  • پرداخت کردن سطح بتن
  • تسطیح و صاف کردن بتن با روش شمشه کشی با شمشه برقی
  • ایجاد کردن درز انبساط بر روی سطح بتن توسط دستگاه کاتر در اندازه های دلخواه
  • بتن ریزی با ماله پروانه ای سخت و ایجاد کفپوش بتنی و استفاده از پودر رنگی برای جلوگیری از ساییدگی

شایان به ذکر می باشد که پودر ضد سایش بتن برای کف سازی مکان های صنعتی به کار گرفته می شود و در کارخانه ها، سوله ها، انبارها، پارکینگ ها و مکان نگهداری ماشین آلات کاربرد دارد.

پس از ریختن پودر برای ترکیب و درآمیختن پودر با بتن، سطح بتن را ابتدا با ماله چوبی و سپس با ماله پروانه، ماله کشی می کنیم.

نحوه ساخت بتن با ماله پروانه چگونه می باشد؟

نحوه ساخت بتن با ماله پروانه از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، به دلیل آن که اگر در این مرحله دقت کافی به عمل نیاید نتیجه کار بعد از گذشت مدت کوتاهی خود را نشان می دهد.

در این صورت ممکن است سطح مورد نظر دچار ترک های عمقی و شکست هایی شود. بنابراین ساخت بتن مقوله بسیار مهمی است که باید به آن توجه بسیار ویژه ایی داشته باشید.

نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، به صورت زیر می باشد:

  • در کف سازی بتنی باید نوع سطح و کاربرد آن مورد توجه قرار گیرد.
  • در مکان هایی که باید وزن سنگینی را تحمل کنند بهتر است از بتن آرمه یا بتن مسلح استفاده گردد.
  • قبل از بتن ریزی با ماله پروانه ای سطح زیر سازی و آماده می شود. سپس مسطح شده و بتن ریزی می گردد.
  • هنگامی که بتن به اصطلاح آب انداخته باشد، توسط ماله پروانه ای مسطح می شود.
  • قطعه ای به نام سینی را به ماله پروانه ای وصل می کنند که سطح بتن صاف و کوبیده می شود.
  • مرحله بعد از گذشتن مدت زمانی، توسط تیغه های ماله پروانه انجام می شود که به دقت و زمان بیشتری نیاز دارد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نیکا کورپ مراجعه فرمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر